Efter att ha kört några riktigt bra provrace med 1b bilar i samband med våra Nascartävlingar så vill vi komma igång ordentligt med klassen. Vi utgick från SSC:s regler för 1b. med tilläget att vi bara använde oss av 13 mm breda whitepoint däck bak och en max spårvidd på 72 mm för att bättre passa till karosserna som används.
Och en markfrigång på 1mm som är ett krav i Karlstad och ett måste på Karlskogabanan (Black Adder).
Men vi vill att fler skall vara med och köra!
Då det finns ett gäng i Karlskoga som kör något liknande (Pro-one) som vi vill ska vara med och gasa gör vi lite ändringar på våra regler. Vi ökar bredden till 75 mm. Och när vi tävlar i Karlskoga så är det tillåtet att använda PU-däck. Dock så gäller fortfarande Whitepoint däck i Karlstad! Vi kör med inserts i fälgarna och störtbåge och det vore trevligt om alla bilarna hade det. Det är både snyggt och rättvist om hela startfältet har det.
Och det bästa av allt. När Nascar serien gästar Karlskogabanan så kör vi på söndagseftermidda´n så att 1b, Trans-am, Pro-one kan dra igång runt kl. 16.30. när KSRC / Aktiv Ungdom har öppnat sin verksamhet.
Vi tror även att deltagandet i KSRC / Aktiv Ungdoms Pro-one tävlingar nu i vår kommer att få fler deltagare.
Här är grundreglementet i Scandinavian Slot Classic.
Scandinavian Slot Classic - SSC 2011
Grundregel:
Vi kör bilbana för att det är skoj.
Grundregel 2:
Allt som inte är uttryckligen tillåtet i dessa regler är förbjudet.
Tekniskt reglemente:
Tillåtna bilar är de som har karosser tillverkade av polystyren (byggsatser t.ex. Revell), glas/kolfiber eller resin (material som ofta används för tillverkning av karosser i små serier).
Karossen skall ha sin förebild av bilar tillverkade t.o.m. 1974 och vara i skala 1/25, 1/24. När bilen står på banan ska man inte kunna se någon del av chassiet eller dess detaljer sett uppifrån. Alltså inga utstickande hjul.
Kaross:
Karossen ska ha rutor minst fram och bak, dock ej när karossen är av roadstertyp då räcker framruta eller vind avisare. Bilen får gärna ha en förebild men ett fiktivt bygge är minst lika bra dock med kraven att den har precis som alla tävlingsbilar startnummer och då gärna tidstypiska. Och dessutom ska fälgarna vara försedda med ”inserts” så att de ser ut som kopior av riktiga hjul(tidstypiska).
Karosser med öppet bakparti SKALL HA växellådsattrapp samt tillhörande
rör ställning , avgasrör samt bak ljus
Nedan följer en indelning av olika karosstyper som senare får sin förklaring av vikter, bredder och olika teman.
Klass 1a: Små Sport och Sedan
Hit hör bilar med frontmotor som Hundkojor, Saab 93, Ford Anglia, Alfa Romeo 1750 t.ex. men även bakmotorförsedda bilar som WV typ 1, WV 1500, Fiat 600 eller Alpine A110 t.ex. samt även en del mittmotorbilar som Ferrari Dino och Lotus Europa som exempel.
Kommentar: Små bilar har svårt att slå stora, så vi skapar en möjlighet att tävla i olika klasser.
Klass 1b: Sport, GT och Sedan
Hit hör bilar med frontmotor som Volvo PV, Ford Escort, AC Cobra, Ferrari 250 GTO och Chevrolet Corvette men även bakmotorförsedda bilar som Porsche 911, samt även en del mittmotorbilar som Chevron B6.
Klass 2: Prototypsportvagn / CanAm
Här hittar man bilar som Porsche 917, Ferrari 512, McLaren M1-M8, Lola T70,Ferrari 330 P4, Matisch och Ford GT40 varandes utmärkta exempel.
Inredning:
Ska vara så täckande att inga chassiedelar syns. Förarattrapp ska finnas och så många delar som möjligt ska användas för att uppnå största möjliga realism. Det finns även möjlighet att använda förenklade inredningar i form av dragna lexan dito. I dessa fall så måste åtminstone förarens huvud bestå av polystyren eller resin. Tanken är att det ska se så realistiskt ut som möjligt allt efter byggarens skicklighet.
Chassi:
Helt och hållet fritt men erfarenhetsmässigt så kan rekommenderas att man kör med t.ex. Schöler, Plafit, Slotvision eller liknande på marknaden förekommande fabrikat. Frigången ska vara 0.8mm före,under och efter race.
Motor:
Endast en typ är tillåtna, Mabuchi FK-130SH. Denna säljs under namn som Fox, F10, FireFox.
Texten på motorn som identifierar den måste kunna läsas, får ej täckas.
Extra kylare får monteras.
Rek: De i tyskland klassade motorerna Fox, F10 vet vi är jämna i kvalitet.
Diverse:
Fritt är axlar, utväxling, pick-up, kablar, fälgar.
Däck:
Fram får man använda svamp eller fullgummi med 5mm som minsta tillåtna anläggningsyta.
Bak ska man uteslutande använda Wiesel/Ortmann/ Werks/Dieckel PUdäck. Max bredd för däcken bak är:
Klass 1a 10mm
Klass 1b 13mm
Klass 2 16mm
I övrigt ska däcken vara proportionella i höjd mot bilens utseende. (tänk snyggt)...
Spårvidd:
Klass1a: Front och bakmotor max spårvidd 65mm.
Klass1b: Front och bakmotor max spårvidd 75mm, mittmotor max 72mm.
Klass2: Ingen begränsning.
Vikt:
Klass1b: 140gram varav karosseri med fästen minst 40gram.
Klass1b: 160gram varav karosseri med fästen minst 44gram.
Klass2: 180gram varav karosseri med fästen minst 50gram.
OBS! TILLÄGSREGLER. OBS!
Ingen årsmodellbegränsning på karosserna.
White Point däck på Karlstadbanan (Bellevue).
1 mm markfrigång. Krav på Bellevue, ett måste på Black Adder.
Störtbåge.
Inbjudan till tävlingar kommer att postas i den här tråden.
Resultat, referat, skvaller, påhopp och annat av intresse kan även följas här.