GRK GTR Oktober

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

GRK GTR Oktober

Inläggav Ghost 29 sep 2005, 15:27

Jaha ja, så var det dags att tajta upp saker å ting, återgå till basen för denna klass... Sportiga bilar av mer vanlig typ.

Fältet är ErikM med Honda NSX (C/N), KarinL med Ferarri 355 (PS), LarsA med BMW M3 GTR (N) samt ThomasG med Audi A4 (C).

Någonting var fel... Först kommer Erik inte någon vart med första valet, sladdproblem. Byter til Honda NSX (Cartrix på Ninco-chassie). Går fortfarande inget bra - inte så konstigt då magneten lossnat... :o

Nåja, här ska inte kommas med ursäkter... Thomas å Lars körde jämnt och bra, varken Erik eller Karin kom riktigt ikapp dem.
Kod: Markera allt
Resultat första GTR:
TG 5 5 5 3 & 5 5 5 5 = 38
EM 3 5 1 5 & 4 4 4 4 = 30
LA 3 3 5 4 & 6 4 1 4 = 30
KL 4 2 4 3 & 1 2 4 0 = 20

Ställning:
TG 10
EM  7
LA  7
KL  5

Nu börjar det här bli roligt! :D
Frågan är om TG oxå kan få sin Ferrari att fungera för GTS...?
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Ghost 05 okt 2005, 22:47

Andra vändan.
Pär B återkommer och Anders C är på gästrejs (tillsammans med Heidimarie som dessvärre inte var med).

Pär's Audi TT behöver sin bakvinge. Fort gick det, men inte lika bra i kurvorna.
Anders' Cooper kan nog funka, kolla av magnettrycket och skaffa en som är rejssänkt... Hm, det får nog vara en annan då alltså för att riktigt funka. Men det gick rätt bra.
Kod: Markera allt
Resultat andra GTR:
Erik   91
Lars   72
Thomas 60
Anders 58
Pär    48

Ställning:
EM 17
TG 16
LA 15
KL  5
AC  5
PB  4

Uj, det var änna tätt i toppen...

Med tidtagningen fungerande gavs det nu poäng för Placering (omvänt position 4-1), Varvning (per varv före andra) samt Avkörning (andras avkörningar).
Det sista blev avgörande igen, det ska löna sig att ligga i spår, men inte fånigt mycket.
Troligen blir poängberäkningen i fortsättningen:
Kod: Markera allt
Placering i mål: 4 - 1 poäng
Per varvadº: 1 poäng
Övre halvan avåkningspoäng²: 1 poäng

ºPer annan man varvat, hur många gånger räknas inte.
²Dvs man får poäng om man vid givet tillfälle inte åkt av. Ligger man sedan över snittet får man poängen.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Ghost 13 okt 2005, 15:14

Oj uj aj, sex förare på startlinjen... 8)

Visa av tidigare var det nu poäng för placering samt för antal fler än andra i vardera varv och avkörningspoäng.
Om vi tittar på Erik's första poäng [4 3 2] så var han alltså först i mål, hade kört fler varv än tre andra och hade fler avkörningspoäng än två andra.
Utan tillräckligt med kurvvakter, eller en bana som inte går att kurvvakta, verkar systemet funka nu.

Kod: Markera allt
Lars   4 3 2 - 4 3 2 - 3 2 2 - 3 2 3 = 33 BMW M3 GTR (N)
Erik   4 1 3 - 3 2 3 - 3 2 3 - 3 2 3 = 32 Mercedes CLK (N)
Pär    3 1 1 - 4 2 2 - 4 3 3 - 2 1 1 = 27 Opel Calibra (N)
Karin  2 1 1 - 2 1 1 - 2 0 0 - 4 2 2 = 18 Ferrari 355 (PS)
Magnus 2 1 0 - 2 1 0 - 1 0 0 - 1 0 1 =  9 Honda NSX (C/N)
Thomas 1 0 0 - 1 0 1 - 1 0 1 - 1 0 0 =  6 Audi TT-R (N)

Resultat efter tredje GTR:
Erik M    7 10  8 = 25
Lars A    7  8 10 = 25
Thomas G 10  6  0 = 16
Karin L   5  -  5 = 10
Pär B     -  4  6 = 10
Anders C  -  5  - =  5
Magnus M  -  -  4 =  4
Thomas P  -  -  3 =  3


Hm... om man skulle bjuda på kaffe... med laxermedel... till Lars... :taunt:

Nå, sammantaget så körde vi av misstag på full ström; vilket ledde till onödigt många avkörningar på den aningen trixia bana som erbjöds denna onsdag.
Utan magnatraction - 12V, med lätt magna - under 13V och med medium magna under 14V... verkar ganska lagom.

Sedan körde vi dessutom 30 varv, ingen bra kombination, nej.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Borgis 13 okt 2005, 22:01

Kul rejsande igår. Reviderade poäng alltså. Grattis Lasse! :thumb:
Gött att vara tillbaka i hetluften igen. Håll koll i backspegeln grabbar. :D
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav Ghost 20 okt 2005, 16:07

Jaha, joho, som synt annorstädes var det nya förare på plats; Turboturtle med son (Lasse å Markus). Med lite tur så kan det snart finnas pengar i GRK's kassa till nästa uppgradering... :thumb:

Kod: Markera allt
Resultat fjärde GTR:
Erik   421 433 423 321 = 32
Pär    321 423 322 421 = 29
Karin  321 322 322 322 = 27
Thomas 423 201 422 100 = 21
Lasse  211 212 100 202 = 14
Markus 100 100 211 101 =  8
Magnus 100 210 100 200 =  7

Resultat efter fjärde GTR:
Erik M    7 10  8 10 = 35
Lars A    7  8 10  - = 25
Thomas G 10  6  -  5 = 21
Pär B     -  4  6  8 = 18
Karin L   5  -  5  6 = 16
Magnus M  -  -  4  2 =  6
Anders C  -  5  -  - =  5
Lasse     -  -  -  4 =  4
Thomas P  -  -  3  - =  3
Markus    -  -  -  3 =  3


Som synes är Pär raskt och med en gång en klar utmanare. TG å Lars får se upp. Å inom kort även Erik... :o

På övrig front kommer nästa GTS att bli intressant... Med en Evo2 i TG's Ferrari ser det ut att kunna gå undan.

Likaså kan det måhända bli fullt eget startfält i Formel; egna bilar har nu: Erik, Karin, Magnus, Pär och TG. Möjligen kan redan nu skönjas två tillägg till den klassen... 1) Standardisera däcken till Slot-It F1/P4, 2) NC2 för F1 resp NC5 för ChampCar.

Väl mött!
/Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Ghost 27 okt 2005, 00:19

Åtta till start! :beer:
Lokalen börjar bli trång, vilket märks på att antalet sittplatser är för litet samt att det behöver städas... Höll på att säga "kärt besvär"... :P

Det är helt klart att Erik måste se om sitt hus. Visst funkar bilen, även om nyinköpta skenors kondition inte är den bästa (till skillnad från de på Tradera). Dammigt... På däcken var det och Mercedesen gick alltför brett för att kunna ta upp striden med främst Thomas med sin utmärkta Audi A4 och Lars's Mercedes.
Per's Audi TT var avig och byttes snart mot en betydligt mjukare Opel Astra. Karin avverkade med den vackert röda Ferrarin vilt sladdande kurva efter kurva. Lika fort som Magnus' BMW, men aningen säkrare...

Resultatmässigt blev det som följer:
Kod: Markera allt
Resultat femte GTR:
Thomas 422 311 413 322 = 8 5 8 7 = 28 Audi /C
Lars   411 413 301 312 = 6 8 4 6 = 24 BMW /N
Erik   211 312 101 423 = 4 6 2 9 = 21 Mercedes /N
Pär    210 211 432 210 = 3 4 9 3 = 19 Opel /S, efter byte från Audi /N
Karin  210 200 431 410 = 3 2 8 5 = 18 Ferrari /PS
Lasse  102 103 102 213 = 3 4 3 6 = 16 Opel /S
Markus 102 101 102 101 = 3 2 3 2 = 10 Porsche /S
Magnus 320 310 200 321 = 5 4 2 6 = 17 BMW /N

Resultat efter femte GTR:
(Med de två sämsta borträkande inom parantes.)
Erik M    7 10  8 10  6 = 41 (28)
Lars A    7  8 10  -  8 = 33 (26)
Thomas G 10  6  -  5 10 = 31 (26)
Pär B     -  4  6  8  5 = 23 (19)
Karin L   5  -  5  6  4 = 20 (15)
Magnus M  -  -  4  2  3 =  9 ( 9)
Anders C  -  5  -  -  2 =  7 ( 7)
Lasse     -  -  -  4  1 =  5 ( 5)
Thomas P  -  -  3  -  - =  3 ( 3)
Markus    -  -  -  3  0 =  3 ( 3)
Som synes besvärligt jämnt inför den dubbla finalomgången på söndag... :thumb:

Försnacket blev en liten föreläsning om protokollföring. Samt att 1342A borde ge oss bättre strider.

Eftersnacket blev i flera delar. Mest hur dagens två klasser ser ut, samt hur andra klasser kan tänkas se ut.
Sammanfattningsvis gäller fortfarande "Tuffa standardbilar och enkla sportbilar" för GTR, dvs en salig blandning med stor frihet.
Grunden ska fortsätta vara att det är så lite som möjligt som ändras/får ändras.
I GTS stegas det hela upp en smula. Lite mer är tillåtet och bättre grejer kan användas. Åsså tuffare bilar oxå, ej att förglömma.

Den andra diskussionen gällde vilka poäng som ska användas vid poängrejsing. Som det är nu ges det lite för mycket för överskott av varv, kanske. Helt kan detta inte tas bort, för då kan man försäkra sig om minst fyra poäng bara genom att ha åkt av allra minst.
Sedan blir det lite slumpmässigt hur många avkörnings- resp varvnings-poäng det blir i olika heat. Det behöver jämnas till.

Förslagsvis ges tre bonuspoäng ut:
1) Den/de som har ett varvövertag får ett bonuspoäng.
2) Den/de som har flest avkörningspoäng får ett bonuspoäng.
3) Den/de som har snabbaste varv, räknat på tiondels sekund, får ett bonuspoäng.

Först i mål är viktigast, men att köra säkert är bra, dock ej för säkert!

Tack för god rejsing idag, väl mötta på söndag!

El Presidente
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Ghost 27 okt 2005, 08:14

Oops, vaknade idag och insåg att våra nykomlingar inet had fått sina platser ovan.
(Jo, det finns en anledning, men den hade ju inte med just dem att göra... Sorry!)


Lasse och hans Opel Astra rullar på, klar potential även om rutinen än har att komma. Markus och hans Scalextric Porsche behöver mer tid. Kanske rent av en annan bil, för hur man än vänder sig är den Porschen svårkörd.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav TurboTurtle 28 okt 2005, 08:12

Tack för i onsdags!
Marcus & jag kommer EJ på söndag.
Lycka till ALLA!, på söndagsrejset! :beer:
/Lasse
Användarvisningsbild
TurboTurtle
Slotracer
 
Inlägg: 1331
Blev medlem: 11 feb 2005, 16:55
Ort: Horred
Klubb: GO 69

Inläggav Ghost 28 okt 2005, 14:54

Det blev lite felberäkningar...
Kod: Markera allt
Resultat efter femte GTR:
(Med de två sämsta borträkande inom parantes.)
Erik M    7 10  8 10  6 = 41 (28)
Lars A    7  8 10  -  8 = 33 (26)
Thomas G 10  6  -  5 10 = 31 (26)
Pär B     -  4  6  8  5 = 23 (19)
Karin L   5  -  5  6  4 = 20 (16)
Magnus M  -  -  4  2  3 =  9 ( 9)
Lasse     -  -  -  4  2 =  6 ( 6)
Anders C  -  5  -  -  - =  5 ( 5)
Markus    -  -  -  3  1 =  4 ( 4)
Thomas P  -  -  3  -  - =  3 ( 3)


Och på söndag är det alltså ett dubbelrejs som avslutning.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Sjätte, sjunde och slutställning:

Inläggav Ghost 30 okt 2005, 23:33

Kod: Markera allt
Sjätte GTR:
Lars  5  6 6 7 = 24
TG    3½ 3 5 6 = 17½
Pär   4  3 2 4 = 13
Erik  2½ 5 2 3 = 12½
Karin 7  1 1 1 = 10
TP    2  1 1 2 =  6

Lite missvisande då Karin först drog till med maxpoäng, sedan ser det ut som seriöst ras... Sanningen var den att arbetet kallade, så det vart WO för henne där.
Halvpoängarna kom sig av den enda nackdelen med poäng rejs mot mål, bromssträckan skiljer sig åt, från stopp till stopp, men över tid jämnar det ut sig. Blir det dock ett stopp då två just är på väg att gå över mållinjen och den ena hinner bromsa, när den andra inte gör det, så får det bli halva poäng.

Kod: Markera allt
Sjunde GTR:
TG   7 4 6 5 = 22
Erik 4 5 4 5 = 18
Pär  2 7 1 5 = 15
TP   1 1 5 1 =  8

Kod: Markera allt
Slutresultat GTR Oktober:
Thomas G 10  6  -  5 10  8 10 = 44
Erik M    7 10  8 10  6  5  8 = 43
Lars A    7  8 10  -  8 10  - = 43
Pär B     -  4  6  8  5  6  6 = 31
Karin L   5  -  5  6  4  4  - = 24
Thomas P  -  -  3  -  -  3  5 = 11
Magnus M  -  -  4  2  3  -  - =  9
Lasse     -  -  -  4  2  -  - =  6
Anders C  -  5  -  -  -  -  - =  5
Markus    -  -  -  3  1  -  - =  4


Är en aning trött, det får bli ett bättre referat senare, eller om kanske vår TG känner för det? Jag har på känn att det finns en god beskrivande, både poetiskt och notarius publicuskt, skriftställare i den mannen... ;)

Men en sak ska sägas:

Grattis TG! Väl kämpat och väl vunnet

Och till oss övriga... Gott kämpat! :thumb:
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Borgis 30 okt 2005, 23:39

Japp, bra kört allihopa och speciellt grattis till TG.
Det är tufft att vara "nygammalkomling" och det är bara jättekul.
Det fattas bara en bil att bli kär i så jag hoppas mycket på mitt kommande nyförvärv. :)
En egen "gaspedal" blir också bra så att man bara har sig själv att skylla. ;)
Vi ses på onsdag, eller hur? :beer:
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69


Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster

cron