Åtta till start!
Lokalen börjar bli trång, vilket märks på att antalet sittplatser är för litet samt att det behöver städas... Höll på att säga "kärt besvär"...
Det är helt klart att Erik måste se om sitt hus. Visst funkar bilen, även om nyinköpta skenors kondition inte är den bästa (till skillnad från de på Tradera). Dammigt... På däcken var det och Mercedesen gick alltför brett för att kunna ta upp striden med främst Thomas med sin utmärkta Audi A4 och Lars's Mercedes.
Per's Audi TT var avig och byttes snart mot en betydligt mjukare Opel Astra. Karin avverkade med den vackert röda Ferrarin vilt sladdande kurva efter kurva. Lika fort som Magnus' BMW, men aningen säkrare...
Resultatmässigt blev det som följer:
- Kod: Markera allt
Resultat femte GTR:
Thomas 422 311 413 322 = 8 5 8 7 = 28 Audi /C
Lars 411 413 301 312 = 6 8 4 6 = 24 BMW /N
Erik 211 312 101 423 = 4 6 2 9 = 21 Mercedes /N
Pär 210 211 432 210 = 3 4 9 3 = 19 Opel /S, efter byte från Audi /N
Karin 210 200 431 410 = 3 2 8 5 = 18 Ferrari /PS
Lasse 102 103 102 213 = 3 4 3 6 = 16 Opel /S
Markus 102 101 102 101 = 3 2 3 2 = 10 Porsche /S
Magnus 320 310 200 321 = 5 4 2 6 = 17 BMW /N
Resultat efter femte GTR:
(Med de två sämsta borträkande inom parantes.)
Erik M 7 10 8 10 6 = 41 (28)
Lars A 7 8 10 - 8 = 33 (26)
Thomas G 10 6 - 5 10 = 31 (26)
Pär B - 4 6 8 5 = 23 (19)
Karin L 5 - 5 6 4 = 20 (15)
Magnus M - - 4 2 3 = 9 ( 9)
Anders C - 5 - - 2 = 7 ( 7)
Lasse - - - 4 1 = 5 ( 5)
Thomas P - - 3 - - = 3 ( 3)
Markus - - - 3 0 = 3 ( 3)
Som synes besvärligt jämnt inför den dubbla finalomgången på söndag...
Försnacket blev en liten föreläsning om protokollföring. Samt att 1342A borde ge oss bättre strider.
Eftersnacket blev i flera delar. Mest hur dagens två klasser ser ut, samt hur andra klasser kan tänkas se ut.
Sammanfattningsvis gäller fortfarande "Tuffa standardbilar och enkla sportbilar" för GTR, dvs en salig blandning med stor frihet.
Grunden ska fortsätta vara att det är så lite som möjligt som ändras/får ändras.
I GTS stegas det hela upp en smula. Lite mer är tillåtet och bättre grejer kan användas. Åsså tuffare bilar oxå, ej att förglömma.
Den andra diskussionen gällde vilka poäng som ska användas vid poängrejsing. Som det är nu ges det lite för mycket för överskott av varv, kanske. Helt kan detta inte tas bort, för då kan man försäkra sig om minst fyra poäng bara genom att ha åkt av allra minst.
Sedan blir det lite slumpmässigt hur många avkörnings- resp varvnings-poäng det blir i olika heat. Det behöver jämnas till.
Förslagsvis ges tre bonuspoäng ut:
1) Den/de som har
ett varvövertag får ett bonuspoäng.
2) Den/de som har
flest avkörningspoäng får ett bonuspoäng.
3) Den/de som har
snabbaste varv, räknat på tiondels sekund, får ett bonuspoäng.
Först i mål är viktigast, men att köra säkert är bra, dock ej för säkert!
Tack för god rejsing idag, väl mötta på söndag!
El Presidente