1/32 Dragracing

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

Re: 1/32 Dragracing

Inläggav Gulf Persson 01 dec 2014, 13:09

Mängd rabatt funkar bra bevisligen :thumb:

Gulf________________4 klasser
Mika________________4 klasser
Wietze______________4 klasser
Anders Z_____________4 klasser
VeiVikingen__________4 klasser
Janne L______________4 klasser
Aramis_______________4 klasser
Jormungandr_________4 klasser
Pernilla______________4 klasser
Peter C______________4 klasser
Maria________________4 klasser
Lasse Ä______________4 klasser
Scalex_______________4 klasser
BeO_________________4 klasser
Nico_________________4 klasser

15 deltagare redan
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: 1/32 Dragracing

Inläggav Aramis 01 dec 2014, 13:14

Jag körde med en NSR King 50K motor men den sög faktiskt så det blir byte. Den var alldeles för seg i starten, förmodligen krävs mycket strömstyrka för att få fart på den. När bilen väl var i rullning efter ett par meter stack den iväg nåt så in i h_vete men då var den ju redan nån meter efter. Vad det blir istället vet jag faktiskt inte men kanske 46K eller mindre t o m för att få bättre acc. NSR:s 30K var jag mycket nöjd med och skulle nog även räcka till även i klass 3.

Kristian hade väl koll på en ekvation mellan motorns varvtal, utväxling och bakhjulens diameter har jag för mig. Vore ju onekligen ett bra instrument för att beräkna optimala motorn. Min dragster skulle nog nå toppfart efter 35-40 m vilket ju är helt galet...
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: 1/32 Dragracing

Inläggav Janne L 01 dec 2014, 13:19

Du frågade om motorval Nico och jag tycker det är tryggast om du väljer en 18K i klass 3 så att det inte blir något karambolage. Själv har jag valt NSR 46 K gamla varianten samt 46 och 50K av nya Evo typen för mina klass 3 bilar.
Janne L
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: 1/32 Dragracing

Inläggav Nico 01 dec 2014, 13:26

Janne L skrev:Du frågade om motorval Nico och jag tycker det är tryggast om du väljer en 18K i klass 3...

haha, ja fan bäst att satsa på det. Näe jag satt nämligen och tänkte för mig själv att 30k borde räcka i både klass 2+3. Men minns lite surr om +40k motorer. Min Gulf Hummer är redo för högsta klassen redan med sin feta 48k motor.
Jag kan alltid smälla upp en lång (knölig) raka på lagret och testa lite. 8-)
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: 1/32 Dragracing

Inläggav Gulf Persson 01 dec 2014, 13:28

Själv är jag som bekant såld på de mesta i bilvärlden som är äldre än trettio år sisådär. Så också med Dragracing. Favorit perioden var på 60-talet innan man började beräkna och dona. Man testade sig helt enkelt fram efter något anfall av kreativitet. Många ser nog en skönhet istället i dagens supereffektiva byggen. I 1/32 får alla dessa plats samtidigt :) så ja Nico dina planer låter helbra. Tanken har hela tiden varit att 1/32 klasserna ska följa 1/1 klasserna prestanda och utseendemässigt ungefär. Men under årens lopp har ju det ändrats ganska mycket.

Skrev upp dig som anmäld ändå (slarvigt läst av mig) men på det sättet är du garanterad en plats i fall anmälningstaket på 48 stycken skulle spräckas :rolleyes: Stryker dig om du vill

Angående motor är det så mycket mer parametrar än varvtal som sagt som spelar roll, utväxling, hjuldiameter, strömmatning, vikt, rullmotstånd, grepp osv Själv hade jag tänkt köpa in en av de vassare långkanne NSR motorerna ändå..
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: 1/32 Dragracing

Inläggav Aramis 01 dec 2014, 22:38

Min NSR King Evo 50K är till salu för en femtilapp. Först till kvarn... :)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: 1/32 Dragracing

Inläggav Dawid 02 dec 2014, 21:16

P1020507_c.jpg
P1020507_c.jpg (163.75 KB) Visad 23188 gånger
Hej alla,

Kul detta. Avser att vara med i de tre värsta klasserna. Saknar bil för ettan. Ferrari Nordamerika har problem med försäljningen så de har frågat mig om jag inte kan bygga en dragster till dem för att få fart på affärerna. Se ovan.


Ett par frågor; kvartsmilen i 1/32 bör väl bli lite drygt 12 m (?) och i så fall hur lång "bromssträcka" hade ni. Hur var det med magneter i de olika klasserna? Vad för slags handtag gäller?


Mvh,

Dawid
Dawid
Mekaniker
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 15 okt 2007, 22:03

Re: 1/32 Dragracing

Inläggav Jormungandr 03 dec 2014, 10:01

fräna byggen på gång! :thumb: :thumb: :thumb:

Jag tror att vi hade en 3-4 m bromssträcka, men det låg även en filt över som stoppade bilarna. Mina funnycars for lätt igenom alltihop och en dragster går lätt sönder av detta, så kanske finns det bättre lösningar. bilarna går riktigt fort så någon form av stopp är ett måste. Ett problem var även att man blir nästan hypnotiserad och glömmer att släppa gasen i tid ibland.

Att banan är riktigt slät är väldigt viktigt i de farterna, samt att däcken limmats riktigt ordentligt! Magneter var tillåtna i klass 2 och 3 samt drop arm för pickupen. dock wheeliebars endast i klass 3. viktning är fritt i alla klasser.
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: 1/32 Dragracing

Inläggav Gulf Persson 03 dec 2014, 10:41

Härligt Dawid ser riktigt bra ut, även om Ferrari spons i Dragracing sammanhang känns avigt. Men om jag inte missminner mig så sponsrade Ferrari en NASCAR bil på 80-90 talet så helt omöjlig är inte din historia :)

Korrekt att banan är 12,5 meter och 4-5 meter bromssträcka. Som sagt hade vi en filt som hängde ner över banan som en gardin. Vi bröt även strömmen precis efter måltidtagningen så även om man hade kramp i gasfingret så hände inget.. Till nästa gång ska vi kortsluta bromssträckan för att få vanlig motorbroms och experimentera med fler men tunnare gardiner.

Magneter är tillåtet i alla klasser om man vill. Inte många körde med magnet, jag tror jag var den enda nästan och i de fallen satt den i droparmen.

Är det klass 0 (BoxStock TranAm) du menar att bil saknas. Kan nog fixa fram en lånebil om du vill?

Handtag körde vi med fast monterade 25ohm Parma. Var nog lite i högsta laget så vi ska försöka få fram 10-15 ohms handtag till nästa race. Om man vill får ta med sitt eget handtag men det blev mer flyt i tävlandet när handtagen satt på plats.
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: 1/32 Dragracing

Inläggav Gulf Persson 03 dec 2014, 10:43

Då var vi sexton:

Gulf________________4 klasser
Mika________________4 klasser
Wietze______________4 klasser
Anders Z_____________4 klasser
VeiVikingen__________4 klasser
Janne L______________4 klasser
Aramis_______________4 klasser
Jormungandr_________4 klasser
Pernilla______________4 klasser
Peter C______________4 klasser
Maria________________4 klasser
Lasse Ä______________4 klasser
Scalex_______________4 klasser
BeO_________________4 klasser
Nico_________________4 klasser
Dawid_______________3 klasser
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: 1/32 Dragracing

Inläggav Dawid 03 dec 2014, 17:17

Tack för info. Vad beträffar Ferrarin så är det på skoj med roundels och skölden som ju naturligtvis inte hör hemma på dragstripen . Men den är faktiskt ganska stilig.
Är det så att man gasar fullt direkt (apropå handtagen), trodde att man kanske gasade lite försiktigt för att undvika att bilarna stegrar. Eller gör dom inte det?


Dawid
Dawid
Mekaniker
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 15 okt 2007, 22:03

Re: 1/32 Dragracing

Inläggav Gulf Persson 04 dec 2014, 09:48

Dawid skrev:Är det så att man gasar fullt direkt (apropå handtagen), trodde att man kanske gasade lite försiktigt för att undvika att bilarna stegrar. Eller gör dom inte det?


Taktikerna är nog lite olika hur hårt man gasar från start, men visst förekom en hel del stegringar. Det är där droparm och wheeliebars kan göra skillnad :) För att få lite mer fin kontroll på de vassare klasserna så är inköp av 10-15 ohms handtag på planerings stadiet = på gång. Med 25 ohms var det mer en av och på funktion i värsting klassen.
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: 1/32 Dragracing

Inläggav Nico 04 dec 2014, 11:20

Dawid skrev:Ferrari Nordamerika har problem med försäljningen så de har frågat mig om jag inte kan bygga en dragster till dem för att få fart på affärerna.


Kul att N.A.R.T kommer till start. Den ser riktigt fräck ut Dawid - den röda färgen riktigt lyser!
:up:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: 1/32 Dragracing

Inläggav Dawid 04 dec 2014, 16:46

Intressant nog så kallade de den flakeröda för Ferraröd på Wentzels!
Dawid
Mekaniker
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 15 okt 2007, 22:03

Re: 1/32 Dragracing

Inläggav Dawid 04 dec 2014, 16:47

Alltså; de kallade den Ferrariröd
Dawid
Mekaniker
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 15 okt 2007, 22:03

FöregåendeNästa

Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster