Sida 3 av 5

Re: 1/32 Dragracing "Solberga World Finals" 25/10

InläggPostat: 27 okt 2015, 12:34
av Gulf Persson
Klass 0 Kval:
Bild

Klass 0 Race:
Bild

Re: 1/32 Dragracing "Solberga World Finals" 25/10

InläggPostat: 27 okt 2015, 12:37
av Gulf Persson
Klass 1 Kval:
Bild

Klass 1 Race:
Bild

Re: 1/32 Dragracing "Solberga World Finals" 25/10

InläggPostat: 27 okt 2015, 12:39
av Gulf Persson
Klass 2 Kval:
Bild

Klass 2 Race:
Bild

Re: 1/32 Dragracing "Solberga World Finals" 25/10

InläggPostat: 27 okt 2015, 12:40
av Gulf Persson
Klass 3 Kval:
Bild

Klass 3 Race:
Bild

Reserverar mig mot eventuella felskrivnigar.

Re: 1/32 Dragracing "Solberga World Finals" 25/10

InläggPostat: 03 nov 2015, 11:19
av Jormungandr
Hej, tänkte framföra ett litet önskemål för nästa gång om det är ok? 10A per spår och 0,5-1 Ohms handtag. Jag har en bil som jag skulle vilja testa ;-) Proslot Boss 490 motor på 105k fungerade ju tydligen inte på ert klena system :-P

Re: 1/32 Dragracing "Solberga World Finals" 25/10

InläggPostat: 04 nov 2015, 11:18
av Gulf Persson
10A per spår har vi haft sedan dag 1 :rolleyes: Problemet är att motorer drar betydligt mer just i start ögonblicket. Indidragracer provade med ett avancerat Fluke instrument och en 30K NSR King drog 8A ett kort ögonblick i starten inför första dragracet. Så din 105K motor lär nog ligga på det dubbla minst.. Men plockar du med två 30A aggregat och handtag så visst ska du få prova, glöm inte att ta med reservproppar till säkringskåpet i PRO lokalen bara :thumb:

Re: 1/32 Dragracing "Solberga World Finals" 25/10

InläggPostat: 05 nov 2015, 03:09
av largasso
Intressant !!!

Jag kan tänka mej att låna ut min "värsting" nästa gång ni ska köra.

Indidragracer kan ta den med (om hans bil orkar)

0 - 30 v /20-25Amp

Re: 1/32 Dragracing "Solberga World Finals" 25/10

InläggPostat: 05 nov 2015, 09:57
av Kristian
Jag tror inte den typen av nätaggregat räcker.
Lösningen är antingen en stor kondensator (typ 1F till bilstereo eller ett bilbatteri). Startströmmar är jäkligt luriga och elektroniska nätagg är inte gjorda för den typen av snabba förändringar.

Re: 1/32 Dragracing "Solberga World Finals" 25/10

InläggPostat: 05 nov 2015, 10:40
av Gulf Persson
Klurig fråga det här som vi nog aldrig blir av med.. Tusen tack för erbjudandet Largasso men tveksamt om den ger så mycket mer (än volt då) då vi har två stycken 13,8 v 10A (peakar på 12A en kort stund), en för varje spår. Så teoretiskt har vi 24Ampere. Det vi har märkt är att 50K NSR King motorer och värre liksom går på halvfart första metern för att sedan skjuta fart. Tolkar det som att strömaggregatet inte orkar eller hinner leverera tillräckligt med Ampere i starten.

Har funderat i samma banor som Kristian om att sätta en fet kondensator men har inte kunskap om vilken och hur den ska kopplas in i elschemat..

En annan aspekt på det är att det aldrig varit min (vår) ambition att super snabba special motorer ska tävla på våra evenemang, tror att flertalet håller med om att det är mer spännande i de lägre klasserna. Börjar bilarna gå för fort kommer den aldrig helt plana plastbanan skicka bilar åt höger och vänster med allt vad det innebär (ett problem ibland redan idag för bilar under typ 1,7s) och bromsanläggningen kommer inte räcka till. Så som arrangör så tycker jag att vi hittat en lagom nivå på tävlandet i förhållande till våra förutsättningar. Ska det köras fortare så är nog slät och stadigt monterad träbana ett måste.

Med det sagt så är ni hjärtligt välkomna, Indidragracer, Largasso och andra från Sveriges sydligare delar till nästa race som blir i mars/april 2016 om allt går enligt plan.

Re: 1/32 Dragracing "Solberga World Finals" 25/10

InläggPostat: 05 nov 2015, 11:49
av Kristian
En kondensator är inga problem att montera som sagt.
Enklast är att köpa den på en bilstereobutik i den mån dom finns kvar. Sen sätter man den bara tillsammans med nätaggregatet, plus på plus och minus på minus. Det enda man måste fixa först är att ladda upp den genom ett motstånd så att man inte kortsluter nätaggregatet.
Men det finns manualer som medföljer kondningen.

Men strömmen känns ju på det lilla jag har sett inte som problemet.

Re: 1/32 Dragracing "Solberga World Finals" 25/10

InläggPostat: 05 nov 2015, 22:32
av Jormungandr
jag har kikat lite på lösningar i staterna och där kör de oftast med ett rejält truck alt. lastbils batteri som kontinuerligt laddas från ett vägguttag.

Re: 1/32 Dragracing "Solberga World Finals" 25/10

InläggPostat: 06 nov 2015, 09:34
av Gulf Persson
Antingen anpassar man sig efter förutsättningarna eller så anpassar man förutsättningar efter ja vadå?

Vi kommer köra vidare med den utrustning vi har i befintligt skick, inga bilbatterier eller kondensatorer i 1000 kronors klassen osv. De som har kört hos oss tidigare borde ha ett ganska bra hum om var gränsen går för vår strömförsörjning (46K NSR King på ett ungefär, vassare så börjar det dippa ett ögonblick).

Det är så otroligt mycket annat än motorn som påverkar hur bra bilen går, vikt, utväxling, stabila och runda däck, spikrakt och vinkelrätt chassi, med mera. Janne L som vann klass 3 hade långt ifrån vassaste motorn. För den som vill fördjupa sig i detta ämne rekommenderar jag lusläsning av arvet efter "Unca Frank" Skrivet för 1/24 men läsvärt även för oss i den mindre skalan.

Så ta fram lödkolvar och epoxylim och börja konstruera vårens vinnarbilar :) Själv är jag redan i gång :rolleyes:

Re: 1/32 Dragracing "Solberga World Finals" 25/10

InläggPostat: 06 nov 2015, 11:38
av Jormungandr
Absolut, jag lade in en glimtare om strömmen mest på skämt ;-) Vanishing Point får nog pensioneras nu så jag får bygga något nytt till tanten. Har iaf ett spännande projekt på gång i klass 3 och sedan ska väl damen i fråga designa sin nya Funny car (det gick ju så bra för Maria ;-) ) Och så en ombyggnad/renovering av Ragnarök med nya fästen för karossen.

Re: 1/32 Dragracing "Solberga World Finals" 25/10

InläggPostat: 08 nov 2015, 23:26
av Jormungandr

Re: 1/32 Dragracing "Solberga World Finals" 25/10

InläggPostat: 09 nov 2015, 10:21
av Gulf Persson
Lite kul den dragstern men 1/24, en Tom Daniels design kallad Trantula för Monogram. Ser inte helt seriöst sammansatt ut heller eller kan någon förklara vad differentialkåpan gör på framdelen av karossen :-?