1342

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

1342

Inläggav Ghost 21 okt 2005, 19:49

Jag trodde att jag var typ ensam om att använda detta system för vem som kör var när.
Det visade sig att 1:24 använt det i Europa en längre tid. Hoppsan. :P

Vid en närmare titt visade det sig dock att de endast använt den grundläggande funktionen, att inte köra på samma sida som samma genom en hel omgång.
Jag har, å min sida, använt det för att sprida både vem och var, speciellt vem.
Målet är att man ska kunna köra för direkta poäng, och inte behöva kvalificeringsköra för att sålla ut mot finalkörning etc.

För det krävs en utvecklad algoritm. Och helst en som går att förklara.
Förra helgens tävlande i EMSAC gav mig anledning att sätta mig å titta på detta igen.
Något jag nu gjort, med besked!

I grund går det hela ut på att man inte går i spårordning 1 -> 2 -> 3 -> 4 utan hoppar runt en smula enligt 1 -> 3 -> 4 -> 2. Dvs börjar på 1 och slutar på 2.
Då har man fyllt två saker:
1) Man har inte samma bredvid sig i spår, så ofta.
2) Man kör alla sina heat i en följd, ganska enkelt att administrera.

Tillåter man lite mer pappersexcersis och lite fler "vem ska köra nu" kan man vinna en hel del. Till och med så mycket att man med enkla medel får kört mot alla, så jämnt fördelat det går.

Låt oss ta senaste EMSAC, med 13 startande, som exempel...
(Vi hoppar över den vanliga startandevarianten...)

Ordinarie 1342:
Kod: Markera allt
Adam   Kent   Mike   Lars   2 gånger
Bert   Lars   Adam   Mike   3 gånger
Carl   Mike   Bert   Adam   
Dave   Adam   Carl   Bert   3 gånger
Erik   Bert   Dave   Carl   2 gånger
Fink   Carl   Erik   Dave   1 gång
Göte   Dave   Fink   Erik   0 gånger
Hart   Erik   Göte   Fink   0 gånger
Ivar   Fink   Hart   Göte   0 gånger
John   Göte   Ivar   Hart   0 gånger
Kent   Hart   John   Ivar   0 gånger
Lars   Ivar   Kent   John   0 gånger
Mike   John   Lars   Kent   1 gång
Längst till höger syns hur många gånger Adam kört mot var och en...

Med accelererad 1342 (1342+ ?):
Kod: Markera allt
Adam   Hart   Mike   Kent   2 gånger
Bert   Ivar   Adam   Lars   1 gång
Carl   John   Bert   Mike   1 gång
Dave   Kent   Carl   Adam   
Erik   Lars   Dave   Bert   1 gång
Fink   Mike   Erik   Carl   1 gång
Göte   Adam   Fink   Dave   2 gånger
Hart   Bert   Göte   Erik   0 gånger
Ivar   Carl   Hart   Fink   1 gång
John   Dave   Ivar   Göte   1 gång
Kent   Erik   John   Hart   1 gång
Lars   Fink   Kent   Ivar   1 gång
Mike   Göte   Lars   John   0 gånger
Längst till höger syns hur många gånger Adam kört mot var och en...

Som synes kan man få en näranog perfekt fördelning över att alla kör mot alla.
Just denna, med tretton startande, blev ovanligt "sned" med sina både dubletter och nollor. Det skiljer sig en aning med hur stort startfältet är.

Den andra delen av allt detta är att algoritmen är enkel.
Både att programmera och att sköta manuellt (det hjälper att låna ex Excel...).

Tål måhända att tänkas på?

/Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Ghost 30 okt 2005, 13:02

Jaha joho, tänktes gjordes det kanske... :o
Kunde man få lite respons oxå? Det är ändå med andras funderingar saker å ting går framåt. :beer:
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav RaceTG 30 okt 2005, 22:32

Finns inte mycket att säga mer än att det funkar!!

Nu har vi testat några gånger och som sagt det funkar jättebra. Lätt att se vem skall köra på vilket spår och när osv. Avseende själva fördelningen så har ju inte så mycket hänt för oss i GRK för vi har ju praktiken gjort så här förut också. Vore intressant att se vad andra tycker.

/TG
Användarvisningsbild
RaceTG
Kartläsare
 
Inlägg: 954
Blev medlem: 31 maj 2005, 20:29
Ort: Göteborg
Klubb: FROG

Inläggav Ghost 22 nov 2005, 09:43

Så, vi använde 1342 en del på EMSAC i Örebro.
Med både framgång och besvär. Framgång därför att det gick att använda det på ett smidigt vis, besvär därför att man kan inte förutsättas veta vilket spår man ska stå på direkt.

Men en lite återblick på varför man har nytta av det...
1) Man kör inte bredvid samma hela tiden.
2) Det finns möjlighet att köra mot så många olika som möjligt.

Ettan är ganska självklar, man har lättare att få fritt spår åtminstone ibland.
Tvåan ger att man har möjlighet att köra mot slutpoäng med en gång. Därmed får man mer kört. Med lite disciplin även en hel del mer kört.

Om man tar det med viss ro (dvs strulet i D-finalen borträknat)... Hur tycker ni som kör i EMSAC att det funkade?

/Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav BRM V16 23 nov 2005, 13:40

Jag har tävlat några gånger enligt det system som du beskriver. (På MHF). Det fungerar aldeles utmärkt när man kör långa heat på tid så att man kan ställa på bilen efter en urkörning. Systemet lämpar sig mindre bra till korta heat 3-4 varv där man inte har möjlighet att ställa tillbaka bilen i spåret igen. Det man vill åstadkomma med 1342 är en rättvis tävling, men i fallet Örebro senast, blev tävlingen för kort för att 1342 som ni körde det skulle bidra till att göra tävlingen "rättvis". Tävlingen blev väldigt kort: kval 408m och final 408m. En gång på varje spår i kval respektive final. När vi tävlade där senast hade vi ett kval på 1088m och varje final var 2176m, så för min del som körde kval samt alla finaler slutade min kväll med ca 7,5 km körning. Med fler heat har man också större chans att ta igen några missar. Finalen i senaste EMSAC var rena sprinten, fyra heat totalt tolv varv missa ett heat och dina chanser för en vinst är i praktiken borta. Och då är det strunt samma om det är nisse eller pelle som knuffar av mig.
Men för att avsluta, olika banor och olika villkor kan gynna de olika systemen på gott och ont.
Fender to Fender i´m a hell of a bender.
Användarvisningsbild
BRM V16
Mekaniker
 
Inlägg: 426
Blev medlem: 10 feb 2005, 21:47
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Ghost 23 nov 2005, 15:37

På Autodromen om någon bana är det väsentligt att inte ha samma bredvid sig om och om igen. Detta eftersom bilarna går brett och är "lätta". Dvs missöden pga av grannen uppstår betydligt fler gånger. Har man då samma som orsakar igen och igen blir det lätt upptända känslor.

"1342X" betvivlar jag att du stött på annorstädes.
"1342" används dock tydligen relativt flitigt inom europeisk slotracing.

I övrigt har jag en känsla av att det mesta av strulandet berodde på att det inte fanns tillfylles tidräkning och att vi inte tagit med alternativ.
Förra årets utflykt fungerade bättre, massor med 3-varvs Crash n'Burn gjorde att enstaka missöden gick att ta igen.
I år betydde varje enskilt heat alltför mycket.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav BRM V16 23 nov 2005, 16:34

Vid varje ny omgång har vi möjligheten att byta "partner" (Hm, det börjar låta som om vi höll på med något annat... :suspect: ) Jag menar givetvis sladdande kolega. :)
Visst kommer känslorna i svallning ibland, men man får ta det som ett moment i racandet, jag vet att jag inte kan köra om där för då blir jag avkörd (exempelvis).
Fender to Fender i´m a hell of a bender.
Användarvisningsbild
BRM V16
Mekaniker
 
Inlägg: 426
Blev medlem: 10 feb 2005, 21:47
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Ghost 23 nov 2005, 16:45

Som sagt var, förra årets rejs var ur denna synpunkt bättre upplagt.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13


Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster

cron