GRK GTR & GTS Oktober

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

GRK GTR & GTS Oktober

Inläggav RaceTG 31 okt 2005, 22:34

Nu är sanningens stund inne. Erik tror att det kommer att bli poetiskt och Notarius Publicuskt. Vi får väl se vad domen blir.

Det blev i alla fall en lång dag för vissa. Erik och Pär spenderade några timmar innan vi andra kom med att städa och plocka i ordning. Sedan tror jag att diverse glappkontaktsrisker undanröjdes för när jag dök upp så låg Erik under banan och svor över sladdar och annat. Vi andra försökte så gott det gick att hjälpa till med handräckning och hålla oss ur vägen.

Till start på första loppet, som var Grupp 4, var Erik, Karin, Pär, Lars, TP och TG. Bilarna var 2 Ninco Porsche 934 och en var av Scalextric Mustang och Camaro. Under körningen hördes ganska frekventa tillrop av missnöje över bilarnas förmåga att hålla sig i spår. I alla fall i den farten man ville köra i… Endast Erik verkade helt nöjd även om Karin visade vart skåpet skulle stå emellanåt. :wink: Det blir riktigt roliga race med mycket sladdande, precis som man skulle kunna förvänta sig av dessa bilar i verkligheten. Erik och Karin knep de två topplaceringarna tätt följda av Lars och Pär på samma poäng.

Erik 18
Karin 18
Lars 15
Pär 15
TG 12
TP 7

Nu var det dags för första loppet med GTR för dagen. Erik ville köra Ninco Porsche, så då fick han väl det. Karin körde sin trogna, och ruggigt snabba, Proslot Ferrari. TP och Pär körde var sin Opel DTM. Lars kom till start med Ninco BMW M3 GTR och TG sin Carrera Audi A4.

Karin är snabb! Ruskigt snabb! Tog full pott i första heatet! Sen var hon tyvärr tvungen att arbeta. Hade nog blivit en riktigt bra placering annars. Nu var det Lars som vann de resterande heaten. Eriks Porsche tyckte om att gå upp på ett eller två hjul i kurvorna. Och det är INTE det optimala sättet att ta kurvor. :sceptic: TP hade uppenbara problem med sin Opel och det skulle visa sig senare att det fanns en lätt lösning på det problemet. TG tuffade på med sin Audi. Kom varken först eller sist i heaten men snabbt och säkert. Pär har inte hittat sin kärlek än! Pär och hans Opel är inte riktigt kompisar med varandra, men det går ju ganska bra ändå. Bävar inför den dagen då han hittar en bil att bli kär i…

Det är sällan som halva poäng delas ut men nu gjordes det. Vi kör ju enligt regeln att man skriker stopp när man kör av och alla stannar. De halva poängen berodde på att jag och Erik fightades och vi låg på sista varvet. Någon skriker stopp och Erik hinner stanna innan mållinjen medan min fokus låg någon annan stans och jag reagerade för sent. Vi kunde inte reda ut vem som låg först vid ropet så Race-control i heatet bestämde att vi skulle dela poäng. Lars var tämligen överlägsen segrare i loppet före TG, Pär och Erik. Karin kom på 5’e plats av naturliga skäl och TP tyvärr 6’a med sin trilskande Opel.

Lars 24
TG 17½
Pär 13
Erik 12½
Karin 10
TP 6

Även Lars var nu tvungen att lämna oss.

Nu kom formelbilarna fram. Två separata saker testades; dels F1 med NC2 vs ChampCar med NC5 med lite extra magnet (bilarna är tyngre), dels Slot-It F1/P4 vs Ninco original däck. Resultatet av testerna blev: NC2 26p, vs. NC5 28p och P4 27p vs Original 27p. Slutsatsen blev att ingen större skillnad i poäng kan skönjas men att P4’orna gav ett trevligare uppförande på banan.

Erik 18
Pär 15
TG 14
TP 9

Så äntligen dags att köra det sista loppet i GTR för oktober. Lars leder för tillfället GTR oktober före Erik och TG. Samma uppsättning bilar som förut. Det är ruskigt tighta race. Ingen ger nåt gratis och varje placering upp eller ner är följden av en hård kamp, eller en olycklig avåkning. TP’s Opel strulade tills vi genom att flytta hans magnet ett steg bakåt fick den att uppförda sig som en helt annan bil. Synd att inte den justeringen gjordes tidigare. Det var även problem med glapp i triggeraxeln i ett av handtagen som tog en bra stund att få ordning på.

TG 22
Erik 18
Pär 15
TP 8

Detta gjorde att TG avgick med segern i GTR för oktober före Erik och Lars. Otroligt tätt i topp med en poängs skillnad mellan respektive placering, efter att de två sämsta resultaten räknats bort. Det var alltså det sista loppet som avgjorde.

Thomas G 44
Erik M 43
Lars A 43
Pär B 31
Karin L 24
Thomas P 11
Magnus M 9
Lasse 6
Anders C 5
Markus 4

Nu började kvällen närma sig och blodsockernivåerna gå ner på farligt låga nivåer. Både temperament och koncentration blev påverkade. TG var ute och flög med sin Carrera Ferrari efter att ha testat fullfartskurvan innan race och blev lite nervös för den efter att den, via mekbordets kant, landade på golvet med ett oroväckande ljud. :o Två av skruvarna hade trillat ur och en repa på taket tillkommit, annars verkade den vara i gott skick. Men… TG lämnade handtaget på banan! :red: Pär kom körande utan att uppmärksamma detta och körde rätt in i handtaget med följden att handtaget också for i golvet och den extra resistorn på det handtaget lossnade. Detta visade det sig skulle ha större betydelse än vi först trodde.

Om det var tight förut så var det inget mot GTS! 30 varv per heat kördes och det var mer regel än undantag att alla kom in på samma varv. TP luftade för första gången under tävling sin Proslot Porsche 911 GT3 Porno White! Pär körde sin Ninco Toyota Supra Denso, Erik Ninco Honda NSX Takata och TG Carrera Ferrari 575 GTC Barron Connor. Pär kom verkligen överens med sin Supra och Erik som alltid farlig. TP har en liten bit kvar innan Porschen riktigt är på topp och TG’s Ferrari är otroligt mjuk och fin att köra men har inte riktigt det där sista att ge för att fightas om täten. Pär började köra på spåret med det nyligen påkörda handtaget men NC-5’an verkade inte påverkas så mycket av det. Sedan var det TG’s tur och det gick s--t dåligt, inte gick det bättre för TP som kom därefter. Evo2’orna som sitter i både TG’s och TP’s bilar gillade inte så högt Ohm-tal. Det var verkligen digital gaspedal, på eller av som gällde. Det blir liiite svårkört då. Det är tur att vi alla snart kommer ha egna handtag. Erik gick segrande ur striden före Pär. Inte stor skillnad i poäng dem emellan, men sedan är det ett litet hopp ned till TG och TP.

Erik 20
Pär 18
TG 11
TP 8

Klockan var närmare 22 när vi gav oss av från Ghost Rejsing Klubb för dagen. Trötta och hungriga. Men som vanligt är det otroligt roligt, spännande och krävande.

Bra kört, gôtt kämpat och tack för det goa sällskapet! Även fast inte alla kommer från Göteborg eller är män, så är alla Goa Gubbar! :thumb:

Nå...

/TG
Användarvisningsbild
RaceTG
Kartläsare
 
Inlägg: 954
Blev medlem: 31 maj 2005, 20:29
Ort: Göteborg
Klubb: FROG

Inläggav Ghost 31 okt 2005, 23:15

Stort tack för den, och visst var den just så välbeskrivande som jag misstänkte... ;)

/Erik

PS Angående handtagen så var det som "gick" sönder ett med lindat 40 ohm (varför har inte ANSI omega-tecknet?!) parallellkopplat med fast 56 ohm, givandes ett ~26 ohmigt handtag (eller 40 om man tog bort det fasta, eller annat ohm-tal med annan fast etc.) Det som hände var att det fasta motståndet släppte och det blev ett "vanligt" 40 ohm's. Mer om detta i annan tråd inom kort. DS
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Borgis 01 nov 2005, 00:10

Jamenförlåt då... :( Men det hade väl gått att skruva i motståndet igen?
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6408
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav Ghost 01 nov 2005, 00:28

Jag var för trött för att orka med det, dessutom... Hade vi något rent 40 ohm's?
40/56 på rött, 25 på gult, transistor på vitt och diod på blått... Nä, det hade vi ju inte, så på sätt å vis var det ju bra.
Dessutom var det inte ditt fel Borgis, det var ju inte du som lagt handtaget där... TG...S är det måhända en ny kurva? :o :red: :suspect: :taunt:
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Borgis 01 nov 2005, 00:40

Äh, det var mitt fel också men vi var båda lite skärrade efter TGs golvsyning med Ferrarin och koncentrationen var ju inte på topp heller... Det ju klart att det blev ett test av 40ohmsvarianten, men att jag skulle ha varit opåverkad av skillnaden (eller var det motorn?) kan jag inte hålla med om. Supran skenade ju för ingenting. Det märktes väl i första heatet. De andra gick ju bättre, förutom några onödiga avåkningar. :) Hade det inte varit för det första så hade Erik fått hålla i hatten. ;) But there is always next time. Jag längtar redan.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6408
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69


Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron