Sida 2 av 3

Re: Slot.it våren 2010

InläggPostat: 12 jan 2010, 22:34
av fightfireman
Jag skakar mig loss och anländer efter kl. 18.00.

Väl mött!

Re: Slot.it våren 2010

InläggPostat: 13 jan 2010, 17:46
av Pucko Camaro 69
jag sitter fast i tvättmaskinen i kväll......annars hade jag redan stått där o harvat......

Re: Slot.it våren 2010

InläggPostat: 13 jan 2010, 22:15
av Martin_M
NMI skrev:Hmm, varför tillåta utbyte av krondrevet till ett med annan storlek, men inte tillåta motsvarande utbyte av pinjongen?


Därför att det skall vara enkelt att vara med o köra. Man ska inte behöva köpa ditten o datten för att kunna köra på samma vilkor. Vilket du behöver för att byta pinon.

NMI skrev:Sen vet jag inte om ni har några generella regler för shimsning av axlarna, huruvida man får köra utan fälginsatser etc?


Ja det är box stock vi kör och bilen kommer förhoppningsvis med fälginsatser så dom skall sitta på.

/Martin

Re: Slot.it våren 2010

InläggPostat: 13 jan 2010, 22:45
av fightfireman
Pjiu...man börjar bli gammal och långsam, lyckades inte skaka mig loss ikväll trots att jag lovade det. Hoppas det blir fler tillfällen.
Jag som hade så många frågor till er, har Tomas P6 däck i sin affär månne och hur ser man skillnad på däck o däck???
Ha det så länge

Re: Slot.it våren 2010

InläggPostat: 13 jan 2010, 23:20
av NMI
Martin_M skrev:
NMI skrev:Hmm, varför tillåta utbyte av krondrevet till ett med annan storlek, men inte tillåta motsvarande utbyte av pinjongen?
Därför att det skall vara enkelt att vara med o köra. Man ska inte behöva köpa ditten o datten för att kunna köra på samma vilkor. Vilket du behöver för att byta pinon.
Men det är ok att köpa andra krondrev och kanske få ett övertag? Eller har jag massuppfittat det hela? :)

Re: Slot.it våren 2010

InläggPostat: 13 jan 2010, 23:48
av Martin_M
NMI skrev:Men det är ok att köpa andra krondrev och kanske få ett övertag? Eller har jag massuppfittat det hela?


Ja det är ok att byta krondrev för att 1) Om du kör med 26, 28 eller 30z krondrev så påverkar det inte varvtiderna på VÅRA banor däremot körkänslan. 2) För att byta pinon behöver du minst ett specialverktyg, det billigaste är väl ninco med 196kr. För att byta krondrev behöver du en insektsnyckel..

/Martin

Re: Slot.it våren 2010

InläggPostat: 14 jan 2010, 00:25
av NMI
Martin_M skrev:Ja det är ok att byta krondrev för att 1) Om du kör med 26, 28 eller 30z krondrev så påverkar det inte varvtiderna på VÅRA banor däremot körkänslan. 2) För att byta pinon behöver du minst ett specialverktyg, det billigaste är väl ninco med 196kr. För att byta krondrev behöver du en insektsnyckel..


Men ett byte av pinjong påverkar alltså varvtiderna (till det bättre) på era banor?
För ett set med krondrev kostar ca 250:-, ett set med pinjonger kostar ca 50:- plus 196:- för verktyget = 250:- och dessutom fungerar pinjongerna oavsett om man har offset-vagga eller inte (ifall man har flera olika bilar). ;-)

Men jag ska sluta spela djävulens advokat, för om jag får möjlighet att komma upp och race:a (vilket jag verkligen hoppas att jag gör!) så lär det vara med box stock både pinjong och krondrev. :)

Re: Slot.it våren 2010

InläggPostat: 14 jan 2010, 00:54
av Trampled_Underfoot
Kan nog påstå att i stort set alla kör med orginal pinion och krondrev. Jag har testat att byta krondrev på några bilar. Varvtiderna blev varken sämre eller bättre, endast känslan ändrades precis som Martin skrev.
Då är det bättre att komma med egenlackan bil, för dom går däremot mycket snabbare :D

/ H

Re: Slot.it våren 2010

InläggPostat: 14 jan 2010, 00:59
av largasso
Jag har faktiskt precis provat att dreva om,
och sänkte direkt varvtiden med 2 tiondelar med Ferarrin :w00t: :thumb:

KOM IGEN !

Re: Slot.it våren 2010

InläggPostat: 14 jan 2010, 15:06
av largasso
Ytterligare ett "abstinensrejs" har ägt rum på largasso rejsway !
Suget efter säsongsstarten verkar vara högt i den NVskånska staden !
Nytt folk droppar in, och nya rejsers tillkommer - KUL !

Under gårdagen dök Pålle från Vallåkra upp och hedrade oss med ett besök
(Steve och Löörs, var blev ni av - kanske nästa gång ?)

Bild

SvenE hade med Erik o Ville :

Bild


Martin hade med en gammal Bentley (i toppskick) och efter en snabb grävning
i Lalas lådor tuffade 3 goa Oldtimers omkring på banan.
Det gick inte fort men Oh vá grannt !

Bild

En hel del tweekande med GT1 bilarna för att få dem iordning till
säsongsstart, alla har inte bestämt vilken modell det blir men
en hel del McLaren och Ferarrisar på banan:

Efter testkörning och mek var vi 8 man kvar på banan och bestämde oss för
att rejsa:

Bild

Björn i standardläge ! ----- lite framför övriga, Indianen och Martin jagar:

Bild

Sista heatet - en poppis bil !

Bild

Lala fick (tillfälligt) axla Henkes tunga ansvar och meddela resultaten:

Bild

Till sist en bild på mekarbordet (många gäster - städerskan sjuk)

Bild

Blir förmodligen en träff till innan säsongstarten på largasso rejsway den 25januari.

Seeya

Re: Slot.it våren 2010

InläggPostat: 14 jan 2010, 17:52
av largasso
För er som gillar Resultat och statistik kommer här gårdagens resultat&Statistiklista:

Bild

Intressant att se att mest varv görs på spår 3 och 4, spår 2 borde vara en given favorit
eftersom där finns bra flyt och hyffsat med ström, spår 1 har blivit bättre men har en bit
kvar. Får fundera på ev omfräsning för att ytterligare underlätta och utjämna :-;

:thumb:

Re: Slot.it våren 2010

InläggPostat: 15 jan 2010, 00:20
av Trampled_Underfoot
largasso skrev:Jag har faktiskt precis provat att dreva om,
och sänkte direkt varvtiden med 2 tiondelar med Ferarrin :w00t: :thumb:

KOM IGEN !


Martin och jag märker väl ingen skillnad för att vi redan är så mycket snabbare :D ;-)

/ H

Re: Slot.it våren 2010

InläggPostat: 15 jan 2010, 00:35
av largasso
T_U skrev:
Martin och jag märker väl ingen skillnad för att vi redan är så mycket snabbare


Somliga stagnerar.......andra utvecklas :thumb:

Re: Slot.it våren 2010

InläggPostat: 15 jan 2010, 18:52
av Lempa
Är spår 1 inner eller ytterspår? Tänker på dina dioder.

/L

Re: Slot.it våren 2010

InläggPostat: 15 jan 2010, 20:47
av Trampled_Underfoot
Lempa skrev:Är spår 1 inner eller ytterspår? Tänker på dina dioder.

/L

Spår 1 är ytterspåret, d.v.s. det spår med högst spänning.

/ H