Sida 1 av 2

Reglemente LMP/GT

InläggPostat: 29 maj 2012, 15:33
av Trampled_Underfoot
Reglemente för GT/LMP klassen som kommer att köras på Largasso Raceway hösten 2012.

Tillåtna bilar:

Slot.It:
Audi R18 TDI
Porsche 911 GT1 EVO98
Lola B09/60
Nissan R390 GT1
Nissan R390 LT
Audi R8C
Ferrari F40
McLaren F1 GTR

NSR:
Audi R18
Chevrolet Corvette C6R
Audi R8 LMS
Porsche 997 GT3 RSR
Mosler MT900 R


Kaross: Original (Får lackeras)
Chassi: Original (Valfri motorvagga)
Inredning: Original eller lexan (lexaninredningen måste vara avsedd för bilen)
Motor: Valfri, max 25000rpm
Krondrev: Valfri
Pinion: Valfri
Framaxel: Valfri
Bakaxel: Valfri
Bearings: Valfri
Framfälgar: Valfri
Bakfälgar: Valfri
Framdäck: Valfri
Bakdäck: Valfria Slot.it Gummidäck
Pickup: Valfri (svart rekommenderas pga att annars kan läsgafflarna i banan ha svårt att detektera bilen)
Braids/strömflätor: Valfri
Motorkablar: Valfri
Magnet: Ingen
Belysning: Ja (Valfri tillverkare)

Endast trimdelar från Slot.It och NSR får användas om inget annat anges.
Det är tillåtet att blanda delar från tillverkarna i bilen. (T.ex det är OK att ha Slot.It drev i en NSR.)
Kaross måste täcka däck sett ovan ifrån.
Backspeglar, vingar m.m. skall sitta på bilen vid start i första heatet.
Det som inte uttryckligen är tillåtet är förbjudet. Fråga om det är något som är oklart.

Format:
Fyra heat om 10 minuter, ett per spår. Under varje heat kommer ljuset i lokalen att släckas under 4 minuter. ett heat kommer således att köras enligt följande: 3min i ljus, 4min i mörker och 3min i ljus.
Efter träning och innan start lämnas bilarna för besiktning och sedan står bilarna i Parc Fermé. Funktionär ser till att bilarna står på banan till start. Således tillåts inget mekande mellan heat.
Då antal varv skall bokföras efter ett heat är det antal varv som står på datorn som gäller och inget annat.

Frågor på reglementet besvaras av Henrik (Trampled_Underfoot).

/ H

Re: Reglemente LMP/GT

InläggPostat: 29 maj 2012, 20:45
av larserikp
Hej har en fråga ang inget mekande mellan heaten.
Om bilen skulle gå sönder eller vara något fel på den, då får man alltså inte åtgärda detta inför nästa heat.
MVH Lasse P

Re: Reglemente LMP/GT

InläggPostat: 29 maj 2012, 21:48
av Trampled_Underfoot
larserikp skrev:Hej har en fråga ang inget mekande mellan heaten.
Om bilen skulle gå sönder eller vara något fel på den, då får man alltså inte åtgärda detta inför nästa heat.
MVH Lasse P


Korrekt, inget mekande mellan heaten. Har din bil något problem får det fixas under heatets gång och kanske fortsätta i ditt nästa heat. Anledningen till dessa, till synes hårda, regler är att vi blir fler och fler förare per deltävling samt att vi kommer att köra 10min heat. Detta gör att det helt enkelt inte finns tid att fördröja heat för att någon måste fixa lite med bilen.
Det gäller att se till att bilen är i god kondition inför en deltävling.

/ H

Re: Reglemente LMP/GT

InläggPostat: 29 maj 2012, 22:52
av larserikp
Ok tack för info.
LP

Re: Reglemente LMP/GT

InläggPostat: 29 maj 2012, 23:15
av Lasp
Vilka övriga delar kan komma ifråga:
Endast trimdelar från Slot.It och NSR får användas om inget annat anges.

Och är det samma bil i alla omgångar? Hur många?
Övriga bilar och klasser under hösten? :cuckoo:

Tack också Henrik för den tidiga informationen, så hinner man skaffa ekipage :cuckoo:

Re: Reglemente LMP/GT

InläggPostat: 29 maj 2012, 23:57
av Trampled_Underfoot
Lasp skrev:Vilka övriga delar kan komma ifråga:
Endast trimdelar från Slot.It och NSR får användas om inget annat anges.

T.ex belysning kan vara från valfri tillverkare eller hemmabygge om så önskas.

Lasp skrev:Och är det samma bil i alla omgångar? Hur många?

I denna klass får du själv välja om du vill köra samma bil i alla deltävlingar eller om du vill använda dig av flera olika. Dock en per deltävling. Antalet deltävlingar är inte helt spikat ännu eftersom vi inte beslutat om när höstsäsongen skall börja och när den skall sluta.

Lasp skrev:Övriga bilar och klasser under hösten? :cuckoo:

Det vet jag inte med säkerhet. Lala och Björn/Martin får komma med mer info i den frågan.

Lasp skrev:Tack också Henrik för den tidiga informationen, så hinner man skaffa ekipage :cuckoo:

Jag tycker det är viktigt att denna typ av information kommer ut så fort som möjligt så man har god tid på sig att ställa frågor samt att införskaffa ett häftigt vrålåk.

/ H

Re: Reglemente LMP/GT

InläggPostat: 30 maj 2012, 08:48
av indidragracer
Hur är det med bilar där det sitter lexaninredning orginal.

Re: Reglemente LMP/GT

InläggPostat: 30 maj 2012, 10:23
av Trampled_Underfoot
indidragracer skrev:Hur är det med bilar där det sitter lexaninredning orginal.

Hmm, bra fråga. Har inget bra svar just nu, men det finns två alternativ. Antingen tillåter man lexaninredningar eller så är bilar med lexaninredningar förbjudna oavsett om lexaninredningen satt i från början eller ej.
Jag är tacksam om folk säger sig åsikt i frågan innan något beslut tas.

/ H

Re: Reglemente LMP/GT

InläggPostat: 30 maj 2012, 10:41
av Lasp
En fråga för att jag inte begriper!
När det gäller Audi R18 är det tydligen bara SlotIt som gäller
Men både Nissan och Mosler finns ju i flera fabrikat! Är det då valfritt när det gäller modell? :cuckoo:

Re: Reglemente LMP/GT

InläggPostat: 30 maj 2012, 11:29
av Trampled_Underfoot
Lasp skrev:En fråga för att jag inte begriper!
När det gäller Audi R18 är det tydligen bara SlotIt som gäller
Men både Nissan och Mosler finns ju i flera fabrikat! Är det då valfritt när det gäller modell? :cuckoo:


Jag förstår att du inte begriper för formateringen om vilka bilar som är tillåtna hade blivit alldeles galen när jag kopierade in reglementet från min texteditor. Jag har snyggat till det nu. Det är bara bilar från Slot.It och NSR som gäller i just denna klass.

Tack för infon om att jag missat NSR:s Audi R18.

/ H

Re: Reglemente LMP/GT

InläggPostat: 30 maj 2012, 11:35
av Pucko Camaro 69
Ang lexan inredning så sätt straff vikt i de bilar så kan de vara med i tävlingen.

Re: Reglemente LMP/GT

InläggPostat: 30 maj 2012, 21:21
av Trampled_Underfoot
Nu har jag uppdaterat reglementet avseende lexaninredningar. Det blir tillåtet så länge lexaninredningen är gjord för bilmodellen.

/ H

Re: Reglemente LMP/GT

InläggPostat: 31 maj 2012, 11:10
av indidragracer
Vad säger ni om andra däckleverantörer, NSR har ju däck oxå. BRM har gummidäck som funkar.

Re: Reglemente LMP/GT

InläggPostat: 31 maj 2012, 11:47
av Pucko Camaro 69
Håller med dig Indianen. Släpp däcken fria.

Re: Reglemente LMP/GT

InläggPostat: 31 maj 2012, 12:41
av Trampled_Underfoot
Tyvärr kommer däckval inte att ändras för reglementet den hör gången. Det är banägarna som bestämmer vad som skall köras på respektive bana i höst. Jag har endast skrivit ner reglementet och svarar på frågor om det och justerar det endast om det finns oklarheter (som i fallet med lexaninredning).
Givetvis är sådana här synpunkter intressanta att ta med sig till nästa gång ett reglemente skall skapas.

/ H