Våga testa 1:24 "skala" racing på bana!

Här diskuteras allt som har med vingbilar, skalbilar i skala 1:24 m.m.

Inläggav Ghost 19 mar 2006, 20:53

Nå, jag ska nu vara helt ärlig.
När en klass benämns "skala - production 1:32" har följande regler:
Bilen får inte vara högre än 35 mm. Måtten fastställs med bilen på testplatta. Bilen får vara högst 64 mm bred exklusive nålar eller tejp för montering av karossen.
...då är det något som är galet. Då kör man inte längre bilar på bana, man kör lexan-blobbar.
Ex på "Scale"-klassens bilar (Eurosport och/eller Open):
Bild
Bild från IMCA

När man sedan ramlar över å tittar på "model" i 1:24, då blir man å andra sidan lyrisk. Sickna bilar! (Och banor!)
Bild
Bild återigen från IMCA

Nå, med seriös instegsklass (dvs en billig, men seriös, RTR-bil och begränsning på handtagssidan) då kan det bli en bred rekrytering för slotracing.
Allt annat är futilt, slotracing handlar om att vinna, att köra bäst och snabbast. Då funkar det inte att harva runt med lånematerial, inte om man ska kunna ta till sig det verkligen justa trycket i en bra slotracingbil.
För det är en otrolig känsla i att trycka en slotracingbil genom en juste kurva, det känns ända ner i magen när man trycker på...!

Men det är dags att gå från ord till handling... Någon som har en inklassad "Production 1:32"-kaross till övers...? Helst en BMW 320i, Alfa 156 eller Volvo S60...

/Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav kenell 21 mar 2006, 12:08

Hej!

Ja jag kan bara hålla med, vi kör helt klart med Lexan-blobbar om man jämför med era otroligt läckra modeller, det är ett faktrum.

Och visst tjusas vi av farten vi Slotracers, jag är lika ny i detta som Torsten, vi kom till Wäxjö Motorsällskap samtidigt i höstas och blev båda bitna samtidigt och drog igång Team Sigfridshell på allvar. Visst skulle det vara kul med snyggare bilar, men det finns ett motstånd i Slotracingcommunityn mot att tillochmed ha snygga förarinsatser, när vi tävlar måste vi ha sådana och många frågar sig varför, de väger ju så "mycket" ;)

Helt klart är det farten och inte estetiken som gäller i Slotracing, men när man tittar på t.ex Landruds F1-modeller (i skala 1:32?) blir man ju lyrisk. I den klassen är det verkligen detaljer även på karossen som gäller. Vi nybörjare har ett tag kvar dit dock, bara priset på en bil på över 3000 kr avskräcker ju.

Det roliga är att väldigt många slotracers är precis lika detaljpillimariska som bilbanefolket, men det har sagts innan man lägger vikten på motorerna och chassina. Att besöka Mönsterås (jag och Torsten och många andra Slotracers var där i helgen) och se hru Mönsteråsarna la timmar och dagar på sina motorer, och se Gus trimma sitt Box12-chassi är en fröjd. Trimmingen är förvisso för att få sakerna att gå så fort som möjligt, sant, men jag tycker det är jäkligt läckert att se hur dessa grabbar får sina saker att fingera så otroligt felfritt och se hur rent och snyggt allt är.

Karossen är ju det som pajar först hos oss när man flyger av i hög hastighet, och det gör man, inte bara på grund av klåfingriga kurvvakter och andra racers som trycker av en, utan även för att man inte är något proffs direkt. Att lägga timmar och dagar på snygga karosser för att få dom sönderkörda direkt är väl inte vad vi Slotracers drömmer om. Chassina och motorerna får givetvis också smällar men dom är lite hårdare än plasten och håller oftast något bättre.

Jag tror att fler och fler inom Slotracingen vill ha snygga Lexan-blobbar, inte bara såna som går fort. Vi har beställt snygga färdiglackade Brasilienkarosser från Lasse i Hjärup som vi hoppas få snart. Det är ju ett halvt steg på vägen, men det är nog som det är med Bilbana kontra Slotracing, det är "kusiner", som äpplen och päron ungefär, olika men ändå lika och vi vill ju ha både äpplena och päronen kvar, eller hur?

:beer:

/Peter
Ordförande i Team Sigfridshell, Växjö
http://www.sigfridshell.se
kenell
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 jan 2006, 19:14
Ort: Team Sigfridshell, Växjö

Inläggav Ghost 21 mar 2006, 12:40

Återigen sanna ord. Även om jag personligen tycker analogin "avacado och ägg" är typ mer passande... :wink:

Skulle jag lägga ner tid å energi på att få mina Ninco att gå optimalt så skulle de oxå göra det.
Men detärliksomintegrejen; smörja och minska glappet är liksom ännasom lagom. :o

Men som sagt, jag har en... jag vet faktiskt inte säkert, jag tror det är en Production32... att fixa iordning. Så får vi se vad det blir av det. Jag får väl sätta min TVR Speed 12 i lexan på den, så länge, å ta mig upp till GO69.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav kenell 21 mar 2006, 18:05

Återigen sanna ord. Även om jag personligen tycker analogin "avacado och ägg" är typ mer passande... Wink


Haha! Ja, men jag kan iofs vara utan avocado, men inte ägg... :taunt: :wink:
Ordförande i Team Sigfridshell, Växjö
http://www.sigfridshell.se
kenell
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 jan 2006, 19:14
Ort: Team Sigfridshell, Växjö

Inläggav gazman 26 mar 2006, 15:55

När vi här i Halmstad får i gång vår klubb och allt fungerar så tror jag nog att vi kan bjuda in alla här på forumet till en test dag eller helg så kanske vi kan byta lite erfarenheter.
Med tanke på vad som fanns där i skrubben så kan nog en del av grejerna av yttras till förmån för inköp av nyare låne grejer samt kanske man kan ordna klubb rabatt hos någon handlare.Jag har själv kört lite av varje .Parma scalektric och tyco har inga problem med alla får köra vad dom har lust med och vi har inge bankade kurvor på den gammle träisen...kanske bygga en scalex vid sidan om så alla får köra på det dom tycker är roligast själv vill jag nog köra bägge delar,slot och bana Ps finns här fler på forumet som bor i halland än jag och ford20m :beer: :beer: :thumb:
Gaz on al you racers...
gazman
Nykomling
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 jul 2005, 11:30

Inläggav kenell 27 mar 2006, 16:12

Låter jäkligt kul, vi kommer gärna skulle jag tro ;)

Vad är det ni bygger på då? Vad får vi komma och prova när det är klart? :beer:
Ordförande i Team Sigfridshell, Växjö
http://www.sigfridshell.se
kenell
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 jan 2006, 19:14
Ort: Team Sigfridshell, Växjö

Föregående

Återgå till Slot Racing

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster