G20

Här diskuteras allt som har med vingbilar, skalbilar i skala 1:24 m.m.

G20

Inläggav Stirling Moss 05 okt 2004, 22:18

En fråga till dem som härjar på de stora träbanorna:

Vart tog G20 vägen ?
G20 motorer var den var närmast allenarådande när det begav sig på senare hälften av 70-talet.

G12/15 var det ingen som körde då, för klent och långsamt.

Stirling Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Inläggav Bengt 27 okt 2004, 23:12

Hej
På 70-talet gick en G20/G27 runt en King på 4,5-5 sekunder och en G7 gick under 4 sekunder i först slutet på 70-talet. En G20-bil kostade då från 150spänn.
Nu går en G20/G27 på 1,7 sekunder och en sån bra bil kostar från 2.000spänn, du behöver dessutom köpa 10 ankare / setuper a' 1.300 för att välja ut någon några som är konkurrenskraftiga.
Idag går en G12 Vingbil på nånstans runt 2,3 sekunder. En nybörjarbil G12 med vingkaross kostar från 800spänn och den kan du få ner under 3 sekunder.

Svaret är alltså: G20 är dyrt och G12 är snabbt och billigt

Skål / Bengt
Bengt
Kurvvakt
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 okt 2004, 22:47
Ort: Team21 ...den fräna klubben

Inläggav Stirling Moss 31 okt 2004, 21:48

...Ja det ser ut som kilopriset har gått upp rejält.
På min tid var det mässingplåt och pianotråd som gällde i chassi-sammanhang, men det började även dyka upp chassien i fjäderstål( aven om steelsheet-chassien har funnits sedan mitten på 60-talet).
Chassitekniken på vingbilar verkar vara helt annorlunda idag.
framhjulen är det bara klistermärken nu ?

När det gäller motorer antar jag att det största skillnaden mot 70-talet är att man har betydligt bättre magnetmaterial idag, neodynium mm

Stirling Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Inläggav Bengt 05 nov 2004, 20:15

Hej
Det stämmer.
... och kunskapen att hantera en lödkolv var ingen problem för den tidens nybörjare, det blev mycket träning.
Här är några chassin från den tiden och framåt. Jag har inte kvar någon hel mässingplatta men väl ett Wanted-chassi och utvecklingen stegvis framåt. Nu är det höghållfast aluminium som är trådgnistbearbetad och förnicklad för att kunna löda på som gäller, det är inget man tillverkar själv i källaren men det är enkelt att sätta ihop och med exakt passning. Det senaste är RL Experimental Version som är gott nog för +1100 varv.
Bild

cheers / Bengt
Bengt
Kurvvakt
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 okt 2004, 22:47
Ort: Team21 ...den fräna klubben

Inläggav Stirling Moss 10 nov 2004, 21:52

För den som gillar gamla hembygda chassien finns en trevlig sida

http://www.getyourwebsitehere.com/scratchbuilt/

kolla gärna "Ronny Hellquist's Dual-Engined Flat-Iron Slot Car"

Moss !
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Inläggav Bengt 10 nov 2004, 22:46

Hej
Många fräna bilar... Flatiron minns jag från nån pojkbok (Hobbykalendern kanske?)
Här finns det mycket udda grejor också - http://www.oldslotracer.com/
cheers / Bengt
Bengt
Kurvvakt
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 okt 2004, 22:47
Ort: Team21 ...den fräna klubben

Inläggav Ghost 11 nov 2004, 00:01

Hm... Nu blev jag fundersam, Archer har väl inga udda grejer, ju?! :taunt:
Däremot en uppsjö med hurfräckamodellbilsrajsingbanorsomhelst!!! 8)

Erik :beer:
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Mr_Maxidriver 08 dec 2007, 22:25

Hej!

Vi fick med nåra byggsater på sådana bilar i ett parti vi köpte...

Får kanske löda ihop dem nån gång...

Hälsn Jan
Mr_Maxidriver
Nykomling
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 nov 2007, 23:38
Ort: Degerfors


Återgå till Slot Racing

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster

cron