SlotZ 1:24 slotracing

Här diskuteras allt som har med vingbilar, skalbilar i skala 1:24 m.m.

SlotZ 1:24 slotracing

Inläggav JensaPson 10 feb 2009, 18:34

Jag säger som Nico! Åker gärna och testar å tittar.
Sen får vi se vart det bär av.
Personligen blev jag träbanefrälst vid ett besök i Örebro.
Underbart kul att köra på. Den banan är byggd med stora nivåskillnader som jag älskar.
Så det faller lite med platta banor.
Det här känns lite som en våt dröm i mitt fall.....

Bild
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Mini-Z 1:24 slotracing

Inläggav ZeeJay 10 feb 2009, 20:33

Med din Fleischmann skulle du kunan sätta upp ett rejält 1:24 race ju!!!

Banan ovan på bilden verkar ju sehr schönischer.... :beer: :beer:

Platta banor dvs som inte har en stor velodrom..på en av banorna i Karlskoga som också den håller påatt färdigställas var det en velodromkurva stor nog att till och med velodromcyklister i Tyskland skulle få svindel.. ;-)

"Platta" banor för mig är gärna banor med nivåskillnader men att köra 1:24 likväl som 1:32 i stora velodromkurvor är inte min bag of racing....

:beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Mini-Z 1:24 slotracing

Inläggav JensaPson 10 feb 2009, 20:45

Joru ZeeJay!
Bana har jag! Men sladdzoner saknas.
Och bara för att jäklas med dig så har jag även två 6-spåriga velodromer! :-)= :klappa:
Det är mäktigt att gasa näst intill fullt igenom en sån med andan i halsgropen...går det eller åker jag av nu?
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Mini-Z 1:24 slotracing

Inläggav Nic 10 feb 2009, 21:18

Jag kan plastbana för dåligt för att veta säkert, men den fjärde banan vi såg i Karlskoga, var det en Ninco? Där fastnade pickupen i spåret. I Tyskland där plast-bilbana oftast är av märke Carrerra så kör man med modellbilar, och PU-däck funkar bra, men det är lite si och så med skumgummidäck.
Användarvisningsbild
Nic
Mekaniker
 
Inlägg: 367
Blev medlem: 22 nov 2005, 17:55
Ort: Rångsta City
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Mini-Z 1:24 slotracing

Inläggav ZeeJay 10 feb 2009, 21:32

JensaPson skrev:Joru ZeeJay!
Bana har jag! Men sladdzoner saknas.
Och bara för att jäklas med dig så har jag även två 6-spåriga velodromer! :-)= :klappa:
Det är mäktigt att gasa näst intill fullt igenom en sån med andan i halsgropen...går det eller åker jag av nu?



Wiiihaaaaaaaaa....!!!

Jorå...inte motsträvar jag velodromer men känns mer som att det passar bättre för slotbilar, vingbilar o liknande...kraschar man ur en sån kurva med en nybyggd Ferrari 330...tja...lite kliar man sig nog i pallet...varför gasade jag fullt för...hehe...

Nä...med velodromer menar jag typ denna som finns i Karlskoga ..(sveriges mest borstkämda bilbaneracing ort...med 3 klubbar o snart 5-6 banor...hua).....denna blåa är vad jag förstår en Blue King men sen finns ju det andra projektet som skulle passa gott för 1:24...en tävlingshelg på 3 olika banor i Karlskoga lär väl förhoppningsvis ligga på tävlingschemat i framtiden...

Bild

Bild

Bild

Bild
Kolla in hur sent i utgången det tar innan den rätar upp sig igen....guurrgell...
Den velodromen blir man ju mörkrädd av ...jösses amalia sån lutning.....

Men däremot ser jag fram emot när grabbarna i Karlskoga har fått till denna som de jobbar hårt med...
Kan bli en suveränt kul bana för MiniZ och 1:24 racing i största allmänhet...

Bild

Bild

Här står banorna tätt.....

I samma lokal till höger finns även Ninco World Cup bana uppbyggd...så nog har de att rejsa på där...plus den banan som MHF har oc hytterligare ett ställe som vi Götlaborgare tyvärr missade att besöka då vi...ja..körde fel...hum....i en liten ort som Karlskoga är det lätt att köra fel.... 8-) :cuckoo:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Mini-Z 1:24 slotracing

Inläggav Stirling Moss 10 feb 2009, 22:10

denna blåa är vad jag förstår en Blue King

Nej,nej, Det här är en "Blue King"
Bild

Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Re: Mini-Z 1:24 slotracing

Inläggav JensaPson 10 feb 2009, 22:37

Dom flesta stora slotracing banor är ändå snarlika i layouten med karusell och så.
Spelar ingen roll om den är platt eller doserad.
Att köra en bana med en rytm för att hålla sig i spår känns lite fantasilöst på något vis.

Men jag hoppas jag har helt fel.
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Mini-Z 1:24 slotracing

Inläggav God is Back! 10 feb 2009, 22:56

Bild

Tror det här är Norsjös gamla bana, en sk Hill-climbe. Brilliant Per Persson bygge..
Användarvisningsbild
God is Back!
Kartläsare
 
Inlägg: 844
Blev medlem: 20 feb 2007, 20:29

Re: Mini-Z 1:24 slotracing

Inläggav ZeeJay 10 feb 2009, 23:06

Att köra en bana med en rytm för att hålla sig i spår känns lite fantasilöst på något vis.


Oavsett bana så är det väl just det som gäller om man skall vinna....köra i den rätta rytmen och hålla sig i spår... :-? ;-) .....

Att bara bläsa på eller småslira vinner man ju inga rejs på...hehe...fast jag vinner sällan ändå..men Manley Man i FROG..han kör i rätt rytm och i spår och vinner nästan varje gång.... :beer: :beer:

Blue Kings & Hill Climbs...för mig är båda med branta rejäla doserade kurvor och mer gjorda för slotracing/vingbilar än för modell eller plast bilar.... :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Mini-Z 1:24 slotracing

Inläggav Burström 10 feb 2009, 23:59

Helt riktigt Gud det är Pers gamla bana från Norsjö.
Där har väl du ochså åkt om inte jag minns helt fel?

Likväl som denna bana som Hasse byggde 1980-81 till oss i Uak

Bild
Jag och mina ungdoms grupp från 83-84,Hasse track.

Men sedan hade vi en före ochså som byggdes 1973,det var en Blue king 155 med den höga
bankningen i dosen.Ochså en Hasse track

Bild
Jag på bild in i dosen på gamla banan.

Bild
Uak 1974 Sm på våran 155 king.

CB
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: Mini-Z 1:24 slotracing

Inläggav Modellpularn 11 feb 2009, 07:27

Nu fick jag en flashback till "Klotet" när jag såg King banan på sista bilden..... det är Lidl i den lokalen nu..... :rolleyes: Klotet var ett mulligt ställe, lite hemligt med en tvättomat närmast gatan. Hade en dröm härom veckan, önskedröm: gick in o kollade vid Marmorhallarna, och nedervåningen var återställd till sin forna glans. När jag kommer in, står det två st slotracingbanor, och det körs för fullt! Så kommer Picko, och jag säger väl: "det här är inte sant!"
Och det var det ju inte....... :-x
Modellpularn
Mekaniker
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 jan 2009, 09:08
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Mini-Z 1:24 slotracing

Inläggav Nico 11 feb 2009, 09:50

ZeeJay skrev:Jorå...inte motsträvar jag velodromer men känns mer som att det passar bättre för slotbilar, vingbilar o liknande...


Eller rediga Nascars *yay* Får en från Pendle snart ... vilken vecka som helst nu *S*

Tycker det var förbannat snyggt att välja en annan blå kulör på de mittersta spåren. Ger banan lite mera ... djup tror jag, Snyggt! När jag träffade Thomas från Karlskoga under Ninco racet på mässan berättade han om deras planer. Och de är ju inte dåliga s a s.

Alla banor är olika och har sin charm, och alla banor saknar något. T o m våran lilla bana saknar viktiga element som hårnålar o sånt. Men hade vi byggt en perfekt bana hade vi inte kunnat förbättra någonting :)
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Mini-Z 1:24 slotracing

Inläggav Svänn 11 feb 2009, 09:53

JensaPson skrev:
Bana har jag! Men sladdzoner saknas.


Om du bygger 6-spårigt men kör 4-spårigt så har du ju inbyggda sladdisar! :)

Fleischmann har djupa spår, 7 mm. Carrera har 6,2 har jag för mig så det är inga problem. Jag kan köra alla mina gamla slotracingbilar o modell car på vår Fläskman. Det som är lite tajtare jmf med Carrera är att vi har 90 mm mellan spåren och Carrera 97 mm. Om man bygger med velodromer kanske chassihöjden måste ökas något för att inte släpa i på de inre spåren. Kanske?

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Föregående

Återgå till Slot Racing

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster

cron