1:24 Modelracing banor ??

Här diskuteras allt som har med vingbilar, skalbilar i skala 1:24 m.m.

1:24 Modelracing banor ??

Inläggav Stirling Moss 06 mar 2009, 15:57

Vi har fått ta del av reglemente för 1:24 modellracing vad gäller bilar, men vad finns det för reglemente för banorna ?
Är det endast träbanor som gäller eller är det även ok med plastbanor ?
Vilka fabrikat isåfall ?
Vad finns det för krav vad gäller tex antal spår, banlängd ,strömtillförsel, varvräknare och tidtagningssystem ?

Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Re: 1:24 Modelracing banor ??

Inläggav Lunkan 06 mar 2009, 19:37

Hej Stirling!

Kul att du frågar, jag förstod att den frågan skulle komma så småningom... rent krasst så är det så enkelt att bilarna är ju större... min Porsche 956 är t.ex. 82 mm bred så låt oss säga att bara det är 95-100mm mellan spåren så kan det köras. De däck som vi eftersträvar att använda ( Wiesel, Ortmann o.s.v. ) används redan i dag på många plastbanor i Tyskland där många mindre klubbar har plastbanor. Ta som exempel den jättelika tyska Nascarserien går på både plast och trä...bara med olika däck.

Det som kan spöka är pick-updjupet, dock inget som hindrar mig eller nån av oss i Stockholm.. vi gör om pick-upen om det ska köras på plastbana med grunt spår... sånt meka är ändå aktuellt för beroende på banans karaktär så måste man ju ändå kanske ändra utväxling. Koppling handtag bana bör man få reda på innan tävling så man kan anpassa sitt handtag i god tid. Strömåtgången är minimal på de F10:or vi använder... 0.5A ?... tror det finns vassare motorer i färdiga 1/32 bilar... det är bra om man kan reglera ner strömmen till kanske 9-10 Volt för att få lugnare men jämna körningar, tävlingsmomentet finns där jag lovar! Jag antog nu att standardspänningen är 12V men det kanske finns fler?

Jo det blir tight i kurvorna men den typen av närhet e bara kul och ett moment i tävlingen!

Så det jag sagt är att det finns egentligen inga regler om hur banan ska se ut. 2 spårigt kanske är lite men går det me..men ger kanske kort körtid eller ett långt dygn :D

Var hos TRS och hälsade på för en tid sedan och det kan ju vara beviset att det funkar... BIGBOI körde min PV med bravur!

Nu väntar vi bara på en inbjudan... jag kommer :-P

/ :blueflag: Lunkan
Lunkan
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 16 dec 2008, 13:35
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: 1:24 Modelracing banor ??

Inläggav Svänn 07 mar 2009, 13:45

Vi i SCSC kör på Fleischmann, 4-spårigt. Det 90 mm mellan spåren, bara 2 mm bredare än Ninco.
Grupp C bilar, t.ex. Porsche 962 blir lite för brett, men andra mer normalstora eller klassiska bilar går fint att köra med. Såklart det blir lite mer samkväm i svängarna men eftersom bilarna är såpass mycket tyngre o stadigare tycker jag inte vi har fler avkickningar än i 1/32. Snarare tvärtom. 1/32 med plastchassin är ju så lätta att de lätt sprätter av om nån annan petar på dem.
Eftersom vi har velodromer, och med 1/24 mått mätt ganska liten radie på de inre spåren, är jag dock tveksam till om 1 mm höjd över banan räcker. Vi har nog mer på de lite enklare Schmidbauer-chassin vi kört med hittills.

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar


Återgå till Slot Racing

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster

cron