GT med nytt inkråm
Enligt nya regler har den länge blötlagda frågan om motorer i GT hängts ut på vädring för torkning. Den gamla hederliga Mabuchi S har, likt Cosworth DFV en gång i tiden, fått kraftfull och laglig konkurrens. De flesta av de åtta startande hade fjolårsbilar med nya motorer. I söndagens tävling fanns ändå ett par Mabuchi S på startlinjen. Kajo och Bambi åkta gamla grejer.
Helt nytt var dock Mårtens och Johans Moslerkrut. Det raljerades en del i depån över den sistnämndes val av bil, med tanke på hans tidigare offentliga uttalanden om Moslerns utseende. ”Ja jag har gnällt över bilen tidigare. Eller biltypen snarare. Men nu är Mosler, Maserati MC12 och liknande godkända, och jag fick möjlighet att köra en. Kom ihåg att jag inte hade något annat seriöst alternativ. Förra säsongen var i stort sett bortkastad, med blandade bilar, varken Ferrari 430 eller Jaguar funkade.”
En noggrann besiktning inledde kvällen (kraftigt försenat förstås), varvid en del justeringar fick göras. Båda Moslerbilarna hade märkligt nog utstickande framfälgar!
När första kvalet äntligen drog igång 19.42 var det fjolårets toppförare Tom och Magnus som gjorde upp om A- och B-finalsplatserna. De placerade sig i nämnd ordning. Bambi gjorde en efterlängtad comeback med en utgången Nissan 350ZXR, men hade inget att sätta emot paret i täten. Johan slog han däremot. Den nya Moslern med starfältets fetaste motor visade sig svårtämjd.
Nästa kval lekte regerande mästaren Claes enkelt hem. Kajo gjorde en efterlängtad comeback med en civil Lamborghini, men hade inget att sätta emot tätmannen. Mårten och Henrik slog han däremot. Trots något mer modest motor krävde även Mårtens Mosler en del tillvänjning. Henriks riskokande Lexus såg ut att vara för hård i fjädringen. Accelerationen var inte heller imponerande. Till det behövs nog mer saké i kryddningen.
I C-finalen vaknade Mosler till liv. Mårten vann relativt övertygande före Johan. Bambi bjöd gott motstånd, främst genom jämnheten. Henrik fick nöja sig med att i några heat komma längre än de andra.
När B-finalen startade var stämningen på topp hos Mosler. Körningen med vassare motorer började sätta sig i förarna. Fortfarande fanns det oslipade kanter, framförallt hos Mårten, vilket gjorde att Magnus låg lika mest hela tiden. Framförallt gjorde han det efter sista heatet. I skiljeheaten blev dock motorn avgörande till Mårtens fördel. Kajo hade ingen större chans i sällskapet. Ändå förvånade han med både bra tempo och stabilitet. Men segern tog Johan enkelt hand om. Med rejäl toppfart och stor säkerhet var ledningen omedelbart stor. Två Mosler till A-final, alltså.
De båda Moslerförarna hade nu fördel av att dels åtminstone i viss mån lärt känna sina snabba men aningen lynniga bilar, dels återfått en rejäl dos känsla för själva tävlandet. Betänk att det var över ett halvår sedan det kördes GT i SRSoWÖ. Dessutom var det länge sedan någon av dessa två herrar körde en riktigt konkurrenskraftig bil. Tom och Claes lade före start några få snabba träningsvarv för att komma igång med adrenalin och annat. Direkt efter start drabbades Mårten av en närmast total genomklappning och var helt chanslös. Vilt, fort och fel kan hans två första omgångar sammanfattas. Tom var marginellt bättre. Varken tempo eller stabilitet imponerade.
Nej, A-finalen stod mellan Claes och Johan; körbarhet mot effekt; vinnarvana mot revanschlusta. Från en jämn första omgång ryckte Johan i omgång 2, och hade 28 poäng före Claes 25. Tom och Mårten låg på 15 respektive 12. Mårten inledde tredje och sista omgången med ännu en enpoängare. Sedan gick nån sort propp ur (eller nån sorts propp gick i huvudet) och han vann tre raka heat i mycket övertygande stil. Därmed lämnade han Tom på en slutlig fjärde plats. Tillfrågad efteråt varför han i A-finalen väntade så länge med att köra ordentligt var svaret bara ett matt ”jag vet inte”.
Denna hans uppryckning skapade viss oreda i ledarduons poängsamlande. Johan var den som förlorade mest av den plötsligt uppdykande konkurrenten. Claes tog därmed ifatt en del, men han fick nöja sig med att skrämma upp Johan ordentligt.
GT 22/11 2009 Malmgatan Autodrom
1: Johan Mosler MT900
2: Claes Chevrolet Corvette
3: Mårten Mosler MT900
4: Tom Jaguar XKRS
5: Magnus Ascari
6: Kajo Lamborghini
7: Bengt Bambi Nissan
8: Henrik Lexus