Svenska Scalextricklubben Jönköping 2007

1:32, 1:28, 1:24, 1:1 Rikstäckande klubb.
twhabos@gmail.com
Det här forumet är öppet för alla.

Svenska Scalextricklubben Jönköping 2007

Inläggav Habos 13 dec 2006, 19:37

Planeringen för datum och övriga träffar på vårsäsongen är i full gång. Har ni några ideer eller förslag för Svenska Scalextricklubben Jönköping, så hör gärna av er till mig på habos@telia.com eller 036 46751.
Jag återkommer i denna tråd med en träffkalender med datum i mitten av Januari.
Vi kommer förstås att som vanligt köra en KM-serie. Fundera på vilket upplägg och vilken bilklass ni tycker att vi skall köra, och hör av er till mig, så får vi se hur det blir. Jag räknar dock med att köra första deltävlingen i slutet av Januari, så håll koll här på Svenska Scalextricklubbens avdelning på Bilbaneforumet med jämna mellanrum.
Mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben Jönköping
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Inläggav Habos 18 jan 2007, 16:28

Svenska Scalextricklubben Jönköping startar 2007 med en Scalextricträff i Mullsjö Söndagen 28 Jan kl 15-19. Järnvägsgatan 71
Vi kommer att gå igenom våran träff och tävlingskalender för 2007
Vi kör ochså en träningstävling, där vinnaren vinner en helt ny Scalextricbil. Denna tävling körs med valfri Scalextricbil.
Vi bjuder på Scalextricpizza, som numer finns på matsedeln hos Peperino Pizzeria.
Vi kommer även att göra Februaris dragning i Svenska Scalextricklubbens medlemsavgiftslotteri 2007, där vinsten är en ny Scalextricstartsats.
En av Svenska Scalextricklubbens nyare sponsorer, Axelden Store kommer att vara på plats för att sälja Scalextric.
Vi har också möjlighet att prova på 1/ 24 slotracing på Mullsjös träbana.
Välkomna till en Scalextriceftermiddag hos Svenska Scalextricklubben Jönköping
Frågor på 036 46751
Mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben

Svenska Scalextricklubben Jönköpings träffkalender 2007 kommer i denna tråd så fort som möjligt efter Mullsjöträffen.
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Inläggav Habos 01 feb 2007, 13:36

5 man trotsade snöovädret i Söndags och kom till Scalextricträffen i Mullsjö. Ditfärden gick väl bra, men hemfärden i det värsta regn och snöoväder på länge, var inte rolig. Färden gick i 30 km/h men vi fick ändå köra om några. Någon bil hade kört fast mitt på vägen, men vi tog det lugnt och kom hem så småningom.
Vi började i alla fall träffen med att gå igenom träffkalendern för Svenska Scalextricklubben 2007 och det var mycket på gång. Det blev till slut 53 st träffar, men jag skall kolla en del datum, så kommer träffkalendern i denna tråd, så fort som möjligt. Alla träffar är dock inte i Svenska Scalextricklubbens regi, även en del andra roliga arrangemang är med i vår träffkalender.
Scalextricpizzan leverades kl 16 och nu har vi även förhandlat oss till dubbel sallad, så det räcker till alla. Att det smakar bra med lite pizza mitt i Scalextricträffarna i Mullsjö, det tyckte alla.
Vi skulle ju köra en träningstävling idag också och för att höja skärpningen lite extra fick vinnaren en Scalextricbil. När alla tränat färdigt och var klara för start, då knackade det på dörren och Sundkvist från Skövde, som blivit försenad av väglaget, ville ju förstås vara med och tävla, men bara några minuters träning med en Camaro, räcker nu för tiden inte för ett bra resultat.
Kampen om att vinna Scalextricbilen blev stenhård mellan Thomas och Axel. och som vanligt var det antalet avåkningar som avgjorde. Axel körde visserligen bara av en gång med Lolan och hade oturen att pickupen lossnade och förlorade där 2 varv mot Thomas som vann med sin Mustang. Thomas tar ju inte ut några vinster från Scalextricklubben, men en plakett som minne blev det i alla fall för dagens vinst.
Det blev ingen större försäljning för Svenska Scalextricklubbens sponsor som var på plats med ett gäng startsatser och bilar, men han kommer på nästan alla träffar i Mullsjö i fortsättningen också.
Februaris dragning i Svenska Scalextricklubbems medlemsavgiftslotteri gjordes också, men det läser ni om i en annan tråd.
Till slut blev det även en halvtimmes provkörning av träbanan med 1/24 bilar, och även att man är van att köra Scalextric, så är det trots allt lite annorlunda att köra på träbana.

Mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben Jönköping

Editerad av Administratör p.g.a. regelbrott.
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Inläggav Habos 12 mar 2007, 19:52

Nu finns Scalextrickalendern för första delen av 2007 i tråden Svenska Scalextriclkubben 2007. Det är massor av träffar och det var inte alldeles enkelt att få ihop datumen.
Glöm nu inte Svenska Scalextricklubben Jönköpings Km-serie som körs 25 mars, 25 April och 20 Maj och Svenska Scalextricmästerskapets deltävling 1 i Jönköping 28 April
Svenska Scalextricklubben Jönköpings KM-serie och Svenska Scalextricmästerskapet har egna trådar under klubbar och tävlingar
Scalextricträningarna i Mullsjö börjar på vardagarna 18 30 och på Söndagarna kl 15.
Vi bjuder på Scalextricpizza på Scalextricträningarna i Mullsjö
Ev info kommer efter hand i respektive tråd.
frågor på habos@telia.com eller 036 46751
Mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Inläggav Habos 12 maj 2007, 12:48

Jag hade från början tänkt skriva lite rapporter från varje lokal Scalextricträff, men tiden räcker inte till, men jag gör en liten sammanfattning av våren lokala träffar nu. Scalextricträningarna i Mullsjö har det varit fullt ös på. Vi har tränat och provat bilar och avslutat med race. Det har varit mellan 2 och 12 pers på dessa Scalextricträningarna, och för det mesta har vi avslutat med Scalextricpizza.
Träbanetestningsträffarna hos Mullsjö slotracingclub har dock inte varit så välbesökta, men det är dock roligt att prova på 1/24 slotracing tycker de som kommit. Det är dock dyra bilar och delar som behöver servas eller bytas alltför ofta.
Sponsorträffarna har inte heller varit välbesökta, det har väl bara varit jag och Axel, men det är ju egentligen de viktigaste träffarna för Svenska Scalextricklubben. Vi får ALLTID minst ett mycket bra priserbjudande på dessa träffar, och vi tackar våra sponsorer för detta, och hoppas på bättre uppslutning i fortsättningen.
Nostalgimässan kunde jag dock tyvärr inte komma iväg till, och meddelade detta i god tid till Plunky, och det var ok med dem. Till höstens Nostalgimässa är det i alla fall redan inplanerat att medverka.
Sweslots 1/24 serie har vi inte deltagit i, men planerar att köra deltävlingen i Mullsjö, men får vi se hur det blir nästa år. Nu kostar visst bara motorn (red fox) 1000 kr.
Ja, nu är det väl bara repotagen från KM-serien som jag ligger efter med i denna tråd, men de kommer nästa gång jag tar plats vid datorn.
Glöm nu inte KM 3 Söndag 20 Maj med Scalextric Hundkoja.
Mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben Jönköping
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Inläggav Habos 29 maj 2007, 18:19

7 man kom till start i första deltävlingen i Svenska Scalextricklubben Jönköpings km-serie 2007. I denna första deltävling var det GT-bilar som gällde.
Det var Porsche GT3 och GT 40 i lite olika lackeringar som det kördes med, och vi körde heat, med först till 25 varv vinner heatet som ger ett flertal olika möjligheter att köra taktiskt. Flest varv efter 4 olika spår vinner deltävlingen.
Thomas hade inte en enda avkörning och vann alla sina 4 heat. Axel startade med en GT40 och kom upp i 95 varv. Thom som också körde en GT40 kom 3:a på 93 varv
Thomas hade fördel redan innan start, i och med att han startade med Porsche C2731 i special edition utförande, en modell som säljs med en något vassare motor. En ganska ovanlig bil, som flera stycken i klubben försökt få tag i, men utan att hittills lyckas.
Det kördes en hel del riktiga fighter i heaten, men som alltid är det till slut antalet avåkningar som egentligen avgör vilken placering man kommer på.
Resultat Deltävling 1 Svenska Scalextricklubben Jönköpings KM-serie 2007
1 Thomas Werner 100 varv 20 poäng
2 Axel Werner 95 v 17 p
3 Thom Werner 93 v 15 p
4 Magnus Svensson 90 v 13 p
5 Klara Werner 89 v 11 p
6 Fredrik Svensson 85 v 10 p
7 Linus Svensson 82 v 9 p

Jag återkommer med Km 2 resultaten så fort jag hinner.
Mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben Jönköping
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Inläggav Habos 31 maj 2007, 18:44

Andra deltävlingen i Svenska Scalextricklubben Jönköpings KM-serie 2007 kördes Onsdagskvällen 24 April och 6 man kom till start. Arne var själaglad när han anlände, för han hade nu fått hem sin C2731 Porsche (med vassare leveransmotor) från England . Men säg den glädje som varar. Arne hade inte kommit ihåg att vi byter bilklasser i KM-serien, och ikväll var det US-classicbilar som det skulle köras med. Arne och Johan hade inte med sig några andra bilar, men de fick ändå lov att starta med de GT-bilar de hade med sig, men de hade förstås ingen chans mot Scalextrics US-classicbilar. Det var ju lite synd för Arne, men han behövde ändå köra in sig på Porschen till helgens Scalextricmästerskapsdeltävling som skulle avgöras med GT-bilar.
Som vanligt körde vi först till 25 varv vinner heatet och flest varv efter 4 olika spår vinner deltävlingen. Axel startade med sin Camaro med 76 på sidan, som går mycket bra, medans Thomas, Thom och Klara körde Mustang. Axel vann första heatet och Thomas andra heatet, och i tredje heatet avgjodes tävlingen. Thomas som låg ett varv efter Axel tog i för fullt och i kurvan innan långa rakan hoppar pickupen på Thomas Mustang ur spår 2 varv i rad och tappar istället ytterligare 1 varv, som han inte kan köra ifatt i sista heatet, men det var nära. I sista heatet körde både Axel och Thomas och Thomas ledde med 2 varv , så totalt ligger Axel och Thomas precis lika efter 24 varv i sista heatet, men Axel har innerkurvan innan målrakan och tar mållinjen med 2 centimeters marginal före Thomas. Oerhört spännande alltså. Thom och Klara har kommit några varv efter, men har haft en riktig fight om tredjeplatsen, som Thom till slut tar, medan Arne och Johan kom en bit efter med sina GT-bilar.
Efter tävlingen ser Thomas att han glömt flytta tillbaks magneten till mellanläget från förra gången han tävlade med Mustangen, och det var därför som bilen , med magneten i bakre läget, "reste" sig och pickupen hoppade ur spår när det var full gas ut på långrakan. Ett enkelt men poängmässigt dyrt misstag för Thomas. Det gäller att ha kollen INNAN start.
Efter sista heatet var vi alla helt slut och vi avslutade det hela med en Scalextricpizza.
Resultat Deltävling 2 KM-serien
1 Axel Werner 98 varv 20 poäng
2 Thomas Werner 97,5 v 17 p
3 Thom Werner 92 v 15 p
4 Klara Werner 91 v 13 p
5 Arne Axelsson 84 v 11p
6 Johan Axelsson 83 v 10 p

Jag återkommer med KM 3 sammanfattning nästa gång.
Mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben Jönköping
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Inläggav Habos 31 maj 2007, 18:54

Scalextricträningen med träningstävling med Scalextricbil som 1:apris på Söndag den 3 Juni är framflyttad till kl 17 istället pga (trot eller ej) en fotbollsmatch. (HaboP97 mot Jönköping södraP97)
Jag har ringt till de som brukar komma. men övriga får läsa det här.
Mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben Jönköping
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Inläggav Habos 12 jun 2007, 18:37

3:e deltävlingen i Svenska Scalextricklubben Jönköpings Km-serie 2007 kördes söndagen 20 Maj, men redan 2 veckor innan tävlingen hade jag provkört mina hundkojor och kommit fram till att en av hundkojorna var betydligt snabbare än de övriga hundkojorna, så vilken bil jag skulle tävla med var redan klart.
7 man var vi som stegade in för att börja träningen och både Anders Persson och Arne Axelsson köpte varsin John Cooper startsats för att ha några hundkojor att tävla med lite senare. När jag hade kört ett par varv, men den där hundkojan jag skulle tävla med säger Thom. Pappa, varför kör du med min bil för. Och efter en koll i våra Scalextricbilslistor står det klart att den snabba hundkojan jag räknat med att köra är Thoms, så jag fick snällt snabbt slänga fram hundkojorna igen och börja provköra igen.
Kl 16 var det dags för start och alla 7 man hade nu provat ut var sin Hundkoja. De som hade Hundkojor från startsatser var dick inte nöjda med sina bilar, eftersom de hade klart sämre väghållning än boxbilar. Axel gjorde redan här en riktig miss, när han inte provkörde ordentligt och valde fel bil. Vid provkörning efter tävlingen visade det sig att en av Axels hundkojor var mycket snabb, men det var inte den bil som Axel valde.
Thom vann i alla fall första heatet, före Thomas som hittat en rätt bra boxbil. Övriga 5 förare körde startsatsbilar och fick förlita sig på sin körskicklighet.
Thomas vann spår 2 och 3. Axel körde bägge de spåren utan avåkning och låg nu bara ett varv efter Thom. Klara, Anders Arne och Johan kämpade hårt, och här var det antalet avåkningar som till slut avgjorde.
Thomas vann även spår 4 och Axel körde fortfarande utan avåkning och kom förbi Thom på näst sista varvet.Thom blev mer och mer stressad under spår 2,3 och 4 och gjorde några (onödiga?) avkörningar och förlorade en placering på det. Anders, Arne och Johan körde för första gången sina hundkojor och tyckte inte hundkojeklassen var någon hit.
Precis som vanligt var det till slut antalet avåkningar som avgjorde var man placerade sig i resultatlistan. Hundkojorna var dock en ganska svårkörd klass där minsta miss blev till en avåkning.
Resultat deltävling 3 i KM-serien
1 Thomas Werner 99 varv 20 poänh
2 Axel Werner 96 v 17 p
3 Thom Werner 95,5 v 15 p
4 Arne Axelsson 92 v 13 p
5 Klara Werner 91.5 v 11p
6 Anders Persson 89 v 10 p
7 Johan Axelsson 85 v 9 p

Jag återkommer om KM-seriens deltävlingar som blir på höstsäsongen. Datum kommer på denna sida, när de är spikade.
Mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Inläggav Habos 12 jun 2007, 18:44

Resultatlistan efter 3 deltävlingar av 6 i Svenska Scalextricklubben Jönköopings KM-serie 2007
1 Thomas Werner 57 p
2 Axel Werner 54 p
3 Thom Werner 45 p
4 KLara Werner 35 p
5 Arne Axelsson 24 p
6 Johan Axelsson 19p
7 Magnus Svensson 13 p
8 Fredrik Svensson 10 p
9 Anders Persson 10 p
10 Linus Svensson 9 p

Mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Inläggav Habos 13 jun 2007, 18:50

Aj aj aj, här skrev jag ett långt repotage om träningstävling 2, och när jag skulle klicka på skicka, så fick jag logga in istället och allt försvann. Jag får återkomma, när jag hinner.
mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben Jönköping
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Inläggav Habos 12 jul 2007, 19:02

Datumplaneringen för Svenska Scalextricklubbens höstsäsong är i full gång. Än finns det några lediga datum, så vill ni ha med nån Scalextricaktivitet så hör av er fort som bara den.

Mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Inläggav Habos 26 jul 2007, 18:43

Ja, jag skulle ju återkomma om träningstävlingen den 3 Juni, och hade förstås tänkt att hinna skriva ifatt alla trådar på semestern, men tiden räcker helt enkelt inte riktigt till, men nu tar jag den här tråden färdig i alla fall.
Träningstävling 2 det blev en riktig batalj, redan från första sekund. Anledningen var att jag missat att skriva vilken bilklass vi skulle köra . Istället fick vi rösta om det när vi kom, och redan här började det hetta till. Thom ville köra Hundkoja, eftersom han har den snabbaste hundkojan. Arne däremot hade ju fått hem sin vassa Porsche, och ville absolut köra GT-bilar. Anders däremot ville ha Hundkojerevanche på Thom sen KM 3, och menade att kör man riktigt bra med en startsatshundkoja, borde man kunna köra ifrån en tioåring med en bra Hundkoja, så det röstades för Hundkoja.
Thom började på innerspåret och vann första heatet före Thomas. Redan i första heatet tog både Arne och Anders i för mycket, och gjorde några avkörningar var, och fick ta i ännu mer i nästa heat, och gjorde ännu fler avåkningar och kom ännu längre efter. Hundkojan är svår att köra fort och särskilt startsatshundkojorna.
Till slut vann i alla fall Thomas denna träningstävling, några varv före Thom, och massor med varv före Anders och Arne.
Som vanligt var det i slutändan antalet avåkningar som avgjorde placeringen
När vi lugnat ner oss lite så avslutade vi som vanligt med en Scalextricpizza från våran lokala sponsor.
Mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben Jönköping
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Inläggav Habos 30 jul 2007, 18:04

Ja, vi är ju några som redan tjuvstartat Svenska Scalextricklubben Jönköpings höstsäsong med lite Scalextricträningar, Datumkalendern är dock inte riktigt färdig än, men kommer här så fort som möjligt. Jag tänkte dock avsluta vårsäsongen, med lite info.
På Scalextricträningarna 13, 20 och 28 Juni tränades det i tävlingstempo, och vi avslutade varje träning med ett race, och det märks meddetsamma om man inte tränar så ofta, man kommer helt enkelt lite efter.
Den 24 Juni hade vi lite planer att åka ner till Scalextrictävlingen i Malmö, där de körde med orginal ScalextricCamaro, men tyvärr låg den tävlingen en dag före lön, så tyvärr blev det ingen resa till Skåne denna gång. Vi hade ju tänkt att starta höstsäsongen redan 1 Juli med en Bilbanetävling i Göteborg, men där annonserades HO-körning, så det blev ingen resa då heller, så vi tränade i Mullsjö istället.
Håll utkik här på Bilbaneforumet så kommer Svenska Scalextricklubbens höstsäsongskalender ganska snart. Träna på sä länge.
Till höstsäsongen har vi fått några fler nya sponsorer, bland annat har vi fått in minigolfbiljetter, 20 Trisslotter och 50 fribiljetter till Wroom Gocartkörning, som vi kommer att använda som priser i KM-serien och träningstävlingarna.
Därmed är denna tråd ifatt just för tillfället. Vi syns..
Mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Inläggav Habos 31 jul 2007, 17:59

Glömde ju att skriva att Svenska Scalextricklubben Jönköpings KM-deltävling 4 körs Torsdagen 23 Augusti med nascarbilar. Vi öppnar dörren 18, startar racet 19 och äter Scalextricpizza kl 20.
Mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Nästa

Återgå till Svenska Scalextricklubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron