"Presentation"

1:32, 1:28, 1:24, 1:1 Rikstäckande klubb.
twhabos@gmail.com
Det här forumet är öppet för alla.

"Presentation"

Inläggav teepee 20 dec 2004, 02:33

Hejsan,
Då är jag väl (nästan) först med att skriva.
Är relativt ny i "bilbanebranschen". Fick aldrig någon bilbana som liten, så det tar jag igen nu. :D
Är väl lite av samlare men tycker ändå det är roligast att rejsa!

Jag är väl heller ingen "purist" utan har även skaffat lite Ninco och Flybilar.

Färmsta inriktningen är nog nyare GT och Le Mans-bilar. Även touring bilar är intressant. Tycker väl som sagt att de är roligast att köra och att tävla med.
Ser fram emot en säsong med Scalextric-mästerskapen :beer:

/Thomas
Användarvisningsbild
teepee
Mekaniker
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:59
Ort: Skövde

Inläggav Storabjörnen 23 dec 2004, 12:26

Kul med en "Presentationstråd" tycker jag. Jag passar på att fylla i.

Jag är jätteny i "branschen" också. Gick med i Svenska Scalextricklubben sent 2004 (läs: nu i december) och hoppas kunna komma iväg till nåt rejs om tid och avstånd funkar.

Är från Stockholm och har börjat samla bilbanegrejjer sen i somras då jag köpte min första bil av SpectraHobby, en Interserie-Porsche som jag egentligen bara tyckte var så vansinnigt snygg att jag ville ha den på hyllan.

Sen exploderade intresset och jag samlar nu aktivt bandelar (Scalex Classic) och bilar främst 60- och 70-talskärror. LeMans, GT-vagnar, CanAm. Allt som jag tycker är snyggt och inte är tillverkat före 1960 och ej senare än 1979. Favoriter är öppna sportvagnar av typen Porsche 917 Spyder och liknande.

Som barn hade jag Aurora AFX, med flera utbyggnadssatser som fortfarande ligger i förråd.

Har ingen egen bana på grund av platsbrist, men siktar på en permanent 4-spårs Scalex Classic i framtiden.

Är också intresserad av dioramabyggen (militära modeller) och Märklin H0 som jag har en stor samling av. (ej heller uppe p.g.a platsbrist)

Främsta intresset är dock bilar och sportvagnar. Är också märkesfantast i skala 1:1 - föremålet är Audi. Andra intressen är djur, natur, sjöar och fjäll, böcker, musik (mest rock av det hårdare slaget) samt datorer och racingimulatorer.

Hälsn,

Anders
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Dan J. 27 dec 2004, 12:38

Ja, vi fortsätter denna tråden tycker jag, "Björnen" och jag har träffats.

Dan J, 38 år och bor nu i Tullinge söder om Sthlm (flyttat från Skövde, "teepee"!).
När jag växte upp hade mina 8 och 10 år äldre bröder kört slut på bilarna som följde med det "Set 50" de fick 1964 (tror jag), så det blev inte mycket kört när jag var liten.

Fascinerad av allt i modellväg önskade jag mig Märklintåg varje jul, men fick aldrig något, för dyrt! Byggde mycket plastmodeller och var mäkta imponerad av resultatet, har nu hittat en del på vinden hos mina föräldrar och är inte lika imponerad längre... :rolleyes:

Har nu fått egna barn och vill förstås få in dem på någon hobby till skillnad från allt skräp som idag säljs i leksaksaffärerna (kommer du ihåg Honks, teepee? Det var tider före BR!).
Var ett tag inne på att skaffa tåg, men insåg att det kanske inte är så kul att se dem åka runt? Slog därför till och köpte Scalextrics största sats när barnen var sisådär 0 och 2 år, frugan sa jag fick lägga undan några år....!

Julen två år sedan åkte den fram och sedan har det rullat på. Kompletterat med ett par Super Speedway-set med yttrarna och lite annat jox, så nu finns en permanent 4-spårig på ca 10 meter uppsatt, ska modifiera den lite nu i helgerna för att få plats med ett införskaffat ännu inte finputsat depåspår. Möblerar med byggnader och annat jox på banan också och det börjar bli trångt, men har inte tillstånd att bygga större bana i den här kåken även om planer/delar finns till en ungefär dubbelt så lång.

Bilarna är en salig blandning av Formelbilar/Nascar/Ford GT/Porsche GT1/Ferrari F40/Jaguar XJ220/TVR/... Har några halvgamla bilar också, men inser att jag inte kör dem så de kanske ska säljas.

Har hållit mig till Classic även om jag var i valet och kvalet när Sport kom strax efter jag skaffat första satsen, men har kommit över mycket begagnat, och sålt en del överblivet vidare (hur går det Björnen?). Det enda Sport jag har är en RMS-raka som ännu inte är inkopplad eftersom banan byggts i andra ändan mot var PCn står...

Är alltså "Classic-gubbe" som Thomas W kallar det, och kommer INTE att gå över till digitalt! En bil på varje spår får räcka!

Hälsningar / Dan J.
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Inläggav teepee 27 dec 2004, 22:50

Hej,
Kommer tyvärr inte ihåg Honks, flyttade till Skövde så sent som -85. Jag tycker att det är lite klent med hobby/leksaksaffärer här i trakten... Internet får bli lösningen. Skulle dock vara kul att få ihop nåra rejsare och sätta upp en bana här i stan...

Intresserade anmäler sig omedelbart till mig!! :thumb:

Tycker väl också att Scalextricspår är att föredra. Kan dock tänka mig en blandning av Classic och Sport , eftersom jag har en del av varje sort. Finns det synpunkter på detta? Skall man hålla sig till en sort, det är ju lite annan yta på Sport...

/Thomas
Användarvisningsbild
teepee
Mekaniker
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:59
Ort: Skövde

Inläggav Dan J. 28 dec 2004, 16:46

Jo, "Honks eftr" var en affär som låg i korsningen nedanför FöreningsSparbanken bredvid kyrkparken. Lördagar var storhandlingsdag då man åkte in till sta'n (uppväxt i Låstad) och medans föräldrarna handlade tillbringade jag ett par timmar inne bland plastbyggsatser och annat i denna affär.

Tja, varför inte blanda sport och classic? De har ju som du säger olika yta och Sport är ju lite halare, varför inte utnyttja denna egenskap till att göra olika svåra kurvor, t ex. Scalextric verkar ju tänka bakåtkompatibelt i allt de gör (till skillnad från SCX vars nya digitala verkar vara av helt andra bandelar?!), så det blir säkert bra.

Sport har ju aningens djupare spår, något som väl Scalextrics bilar ännu inte drar nytta av med sina oförändrade djup på styrpinnar, men kan väl vara bra att veta om ifall andra fabrikat ska köras, sådana som kan ha djupare (vet inte vilka som har, men) , lär ju slå tvärstopp vid första Classic-skenan...

Hälsningar / Dan J.
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Inläggav teepee 29 dec 2004, 00:40

Är det inte Carrera som behöver karvas av lite på??

/Thomas
Användarvisningsbild
teepee
Mekaniker
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:59
Ort: Skövde

Inläggav Storabjörnen 29 dec 2004, 01:28

Det går bra Dan. ;)
Allt är avputsat och rengjort lite. Samt katalogiserat - så man vet vad man behöver mer av. :)
Har fått tag på 10 rakor också, men ska försöka få tag på mer. (som du vet)

Tyvärr är allt i lådor just nu, det går bara inte i en trerummare. Men ett par provisoriska slingor har jag fått upp då och då. :)

/a.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Dan J. 29 dec 2004, 15:20

Thomas: Jo, så är det nog, Carrera går nog lite djupare, så de kan behöva minskas. När det gäller yta på spåren så har du ju ett alternativ till: SCX som ju funkar ihop med Scalextric Classic. SCX har en ännu något grövre yta än Classic.

Björn: Katalogisering har jag också försökt ge mig på så man kan hålla reda på delarna och vad som ligger i vilken kartong. Vi kanske ska dra ihop en liten hobbykväll på jobbet efter nyår och bygga upp en bana eller två, och köra lite radiostyrt, och lite bilspel på PC, och lite... Så jag funderar på vad de överblivna delarna kan bli för bana till jobbet.
Jaha, vad var det för spårplan du hittat och siktade på?

undrar / Dan J.
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Inläggav jani003 03 jan 2005, 11:43

Hej

Jag heter Jan och är västgöte från födsel och av ohejdad vana.. numera bosatt i småland men på gränsen...

Blev oxå medlem i "klubben" i slutet på december och införskaffade mina första bilbaneprylar i somras ( 2 styck McLaren F1) och dom första bandelarna i november.

Tyvärr har det inte blivit mycket kört eftersom jag ännu inte har plats att ha dom fast uppmonterade men får väll se om det kan bli en lösning på det så småningom.

//Janne
Användarvisningsbild
jani003
Braidsbytare
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 29 nov 2004, 17:32
Ort: Bottnaryd, Småland Född Västgöte

Inläggav laca45 06 jan 2005, 22:44

Hej.
Har samlat på Scalextric i ett par år nu, allt startade när sonen fyllde 5 och vi köpte den
minsta Scalextricbanan (oval med 2 team bilar) + 3 st utbyggnadssatser på Clas Ohlsson åt honom.
Älskade Scalextric när jag var ung, på 60-talet, men det var för dyrt och fick aldrig någon egen bana.
Jag har ingen permanet bana men bygger ibland upp en ca. 40m lång bana hemma som vi kör på. Det är en blandning av Classic, Sport, Ninco och SCX.
Vore kul att ha en lokal där man hade en permanent bana som man kunde köra på när andan föll på.
Så för tillfället blir att jag samlar på bilar, både gamla och nya, har väl ca.100st Scalextric och lika många av annat fabrikat, Vanquish, Slot it, Ninco m.m.
Föredrar LeMans bilar.
Användarvisningsbild
laca45
Slotracer
 
Inlägg: 1285
Blev medlem: 02 feb 2004, 08:44
Ort: Södermalm Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Inläggav laca45 06 jan 2005, 22:45

Hej.
Har samlat på Scalextric i ett par år nu, allt startade när sonen fyllde 5 och vi köpte den
minsta Scalextricbanan (oval med 2 team bilar) + 3 st utbyggnadssatser på Clas Ohlsson åt honom.
Älskade Scalextric när jag var ung, på 60-talet, men det var för dyrt och fick aldrig någon egen bana.
Jag har ingen permanet bana men bygger ibland upp en ca. 40m lång bana hemma som vi kör på. Det är en blandning av Classic, Sport, Ninco och SCX.
Vore kul att ha en lokal där man hade en permanent bana som man kunde köra på när andan föll på.
Så för tillfället blir att jag samlar på bilar, både gamla och nya, har väl ca.100st Scalextric och lika många av annat fabrikat, Vanquish, Slot it, Ninco m.m.
Föredrar LeMans bilar.

// Lasse
Användarvisningsbild
laca45
Slotracer
 
Inlägg: 1285
Blev medlem: 02 feb 2004, 08:44
Ort: Södermalm Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Inläggav teepee 06 jan 2005, 23:10

En lite fråga bara: Tycker du att det funkar bra att blanda Scalex Sport och Classic??

/TP
Användarvisningsbild
teepee
Mekaniker
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:59
Ort: Skövde

Inläggav laca45 07 jan 2005, 09:53

Hej TP.
Jo det fungerar alldeles utmärkt, även Ninco fungerar bra ihop med Scalextric.
Ninco är lite bredare men det har ingen betydelse.
Ninco har en konverteringsskena som ansluter till Scalextric Classic.
SCX passar ihop med Scalextric utan konverteringsskena.

/ Lasse
Användarvisningsbild
laca45
Slotracer
 
Inlägg: 1285
Blev medlem: 02 feb 2004, 08:44
Ort: Södermalm Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Inläggav teepee 07 jan 2005, 10:49

Hejsan,
Jag tänkte nog mer på själva körningen, eftersom Sport och Classic och SCX har olika ytor med olika friktion...

Mvh
Thomas
Användarvisningsbild
teepee
Mekaniker
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:59
Ort: Skövde

Inläggav laca45 07 jan 2005, 14:56

Hej igen.
Jo en liten skillnad är det nog när man kör men inte större än variationen
är på gammla Classic spår.
Där kan det vara skillnad beroende på hur gamla och slitna spåren är.
Ninco har bra grepp tycker jag, SCX är lite "plastigare" än vanlig Scalextric bana men
jag tycker att skillnaderna är ganska små.

Som jag skrev i min presentation så har jag ingen permanent bana utan bygger en
när vi skall köra, tyvärr har jag alldeles för lite tid att köra och du får därför ta min
bedömning med en nypa salt.

/ Lasse
Användarvisningsbild
laca45
Slotracer
 
Inlägg: 1285
Blev medlem: 02 feb 2004, 08:44
Ort: Södermalm Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Nästa

Återgå till Svenska Scalextricklubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster