Övriga bilbanetävlingar Svenska Scalextricklubben kört 2008

1:32, 1:28, 1:24, 1:1 Rikstäckande klubb.
twhabos@gmail.com
Det här forumet är öppet för alla.

Övriga bilbanetävlingar Svenska Scalextricklubben kört 2008

Inläggav Habos 03 jan 2009, 13:14

Utöver Svenska Scalextricmästerskapet och Holmgrens Scalextric Nascar Series är det inte många inbjudningstävlingar som körs under året. Svenska Scalextricklubbens förare har haft fullt upp med Svenska Scalextricklubbens serier, men några har kommit till start i de 3 övriga bilbanetävlingarna, som körts i Karlskoga och Hjärup och på Mullsjös träbana. Jag återkommer med det första repotaget i nästa inlägg.
Mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Re: Övriga bilbanetävlingar Svenska Scalextricklubben kört 2008

Inläggav Habos 04 feb 2009, 19:58

Svenska Scalextricklubben hade under hösten sin träningsdag på tisdagar tillsammans med den lokala slotracingklubben för att det skulle bli lite mer folk runt banorna. Vi har väl mest kört Scalextric, men vi gav oss nu även in på att köra slotracongklubbens klubbserie på träbanan, för att kanske bli lite bättre som förare. I denna serie måste man köra med mycket framåtseende, för att undvika att köra på de bilar som kört ur. Eftersom det varit ganska lite folk, så har det inte funnits några över till kurvvakter, så det har blivit till att själv springa och sätta på bilen ifall man kört av. Alla har dock inte kommit på än, att man tjänar hur mycket tid som helst på att ta en extra titt ett par meter framför bilen i de kurvor man hör att någon kört av i, för att undvika en onödig krasch. Vi har fått plocka fram våra gamla saloonbilar, men de har faktiskt fungerat, inget vidare snabbt, men det har faktiskt blivit rätt bra placeringar ändå.
Resultaten kan ni läsa på slotracingklubben hemsida.
Ja, det har i alla fall varit ganska roligt att köra träbana igen, så vi kommer även under våren 2009 ha vår träningkväll på Tisdagar och fortsätta att köra klubbserien 2009. Vi kommer att ha ett par extra saloonbilar med oss, så de som vill prova på träbana kan låna en bil och prova på. Vi kommer givetvis att köra på Scalextricbanan också, och har med extra Scalextricbilar man kan låna också.
Vi hörs. Mvh Thomas werner Svenska Scalextricklubben Jönköping
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Re: Övriga bilbanetävlingar Svenska Scalextricklubben kört 2008

Inläggav Habos 09 feb 2009, 19:57

27 December anordnade Hjärup sin årliga Pro-Am tävling på sin Scalextric Classicbana. Dock skulle det inte köras med Scalextricbilar!!!!! utan med magnetlösa Flybilar. Vi var i alla fall hemskt sugna på att köra tävling, så Thomas och Axel åkte ner till Hjärup för att vara med. Hjärup ligger väldigt smidigt till, bara en kilometer från E6:an, så man behöver inte åka in i nån stad och leta. Själva Scalextricbanan är lite krokigare än vad vi är vana med, så även att vi kört där förut, så behövs det rätt många träningsvarv för att ens komma runt banan med en vettig varvtid.
Forts i nästa inlägg.
Mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Re: Övriga bilbanetävlingar Svenska Scalextricklubben kört 2008

Inläggav Habos 12 feb 2009, 19:58

Och det blir ju inte lättare att köra magnetlöst, bakändan sladdar över hela banan och kör man med attak, så ligger man snart vid sidan av spåret, och där får man inga varvtider, så det gäller att smyga runt kurvorna och gasa på rakorna. Det börjades med en lagtävling, där en amatör och ett proffs lottades ihop, och eftersom proffsen körde ganska jämt, så gällde det att ha turen att lottas ihop med en av de bättre amatörerna, för bland amatörerna skilde det hästlängder, så lagtävlingen fick man ta som en välbehövlig träning inför proffstävlingen. Till proffstävlingen fick man köra med egen bil, men eftersom klubbilarna nu var väl inkörda, så valde de allra flesta förarna att låna en klubbil, och det var nog hemligheten bakom ett bra resultat denna kväll. Vi lottades in i olika finaler, så det gällde att vara med från början, man fick ju bara en chans. Thomas tog det väldigt lugnt och fint det första spåret men trodde att det var tvunget att öka något, men efter några onödiga avåkningar så verkade rätt medicin vara att köra väldigt försiktigt för att minska sladdandet över hela banan. Flera förare i finalerna hade mycket bra enstaka varvtider, men eftersom det blev en hel del avåkningar då också, blev antalet varv betydligt mindre. Axel hade också det svårt med allt sladdande på den krokiga banan, men trillade in på rätt bra placering i alla fall. Även skåningarna ( ja, det var ju bara vi som inte var skåningar) som kört mycket på banan, hade det svårt med sladdarna, och försökte man attakera, så låg man ofelbart jämte spåret ganska omgående, och det gällde att välja rätt ställe att köra av på, för på Hjärupsbanan behövs det griptång i några kurvor för att nå bilarna när de kört av, och det kostar tid, ja massor av tid. Thomas körning räckte till slut till en tredje plats och Axel körde in på en sjätteplats. Thomas hade dock en stor portion tur, eller det var väl egentligen Tobbe som hade en stor portion otur, för när Tobbe körde av, så hade kurvvakten så mycket att prata om, så Tobbe fick själv gå och sätta på bilen, och fick därmed stryk av Thomas med en meter!!!!!. Sorry Tobbe.
Ja, det är alltid roligt att köra bilbanetävling, men jag förstår mig inte riktigt på magnetlöstprincipen där bilen sladdar över hela banan och varvtiderna blir därefter. Jag kan inte påminna mig någon biltävlingsklass där man tjänar tid på en sladd. En sladd är väl alltid detsamma som en dålig varvtid? Ja, hur som helst var det roligt att åka ner till Hjärup, och både köra och träffa både gamla och nya bilbanekompisar, och 2009 års Pro-Am tävling, den är redan inbokad.
Mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben
Hela resultatlistan läser ni på Hjärups hemsida.
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Re: Övriga bilbanetävlingar Svenska Scalextricklubben kört 2008

Inläggav Habos 16 feb 2009, 19:58

Helgen 25-26 Oktober var det dags för en kvaltävling med Ninco i Karlskoga, och suget efter bilbanetävling gjorde att jag styrde kosan mot Karlskoga, även att det skulle köras magnetlöst med allt vad det innebär med sladdande och hoppande bilar. Ambitionen att marknadsföra Ninco med några kvaltävlingar och en final är berömvärd, men med så gott som noll information, som dessutom på många punkter var helt felaktig, så blev det till slut en ganska pinsamt dålig historia. Men det vore synd att lägga ner en sån här grej, så jag hoppas att arrangören återkommer med nya tag.
På lördagen var det kval i både amatör och proffsklasserna, och i amatörklassen fick man låna en bil att köra med, och det gällde att få tag i rätt bil om man skulle ha en chans. Jag fick hoppa in som sista man i andra heatet, men jag märkte ganska omgående varför platsen var ledig, bilen gick klart sämst, men med lite koncentration och framförallt att ta det lugnt i kurvorna med denna bilen, så blev det i alla fall en total andraplats i amatörklassen som jag dock tänkte förbättra i nästa försök, men då sa arrangören att man hade bara ett försök i varje klass, så jag fick nöja mig med en andraplats, men jag "försvann" sen ändå i resultatlistan i amatörklassen, men det var i alla fall en bra träning inför proffsklassen .
forts i nästa inlägg. Mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Re: Övriga bilbanetävlingar Svenska Scalextricklubben kört 2008

Inläggav Habos 09 mar 2009, 19:57

Till proffsklassen hade jag fått en Nissan 350 av en av Svenska Scalextricklubbens sponsorer, och tanken var god, men med en Nissan 350 var man tyvärr chanslös. Jag har ju inte några Nincobilar att jämföra med, men när jag tagit bort magneten och satte på bilen på banan, så var det okörbart. Det hoppade och studsade och att prova fullgas nånstans var inte ens att tänka på. Jag köpte några svarvade fälgar och ett par silicondäck, men det blev inte mycket bättre, och nu var det snart dags för start. Men räddningen blev att det var så få som kvalade, så att alla gick vidare till Söndagskvalet ändå. Efter Lördagskvalet var banan öppen för träning nån timme, så här provade jag däck och fälgar fram och tillbaka, och med lite justeringar här och där så gick det väl att köra bilen, men inte mycket mer. Fullgas på rakan var inte att tänka på, för då studsade bilen av.
Det gick inte att få bilen bra, men till första Söndagssemin var det mycket mer att tänka på än bara bilen. Man var tvungen att hålla reda på var banan hade "trottoarkanter" mellan bandelarna, så där fick man inte sladda, för då högg det tag i "trottoarkanten" och man låg ofelbart jämte banan. Men tog man det så där lagom lugnt så gick det att åka på, dock var fortfarande full gas, inte ens på rakorna att tänka på. Det var rätt många "avstudsningar" i de bägge semifinalerna och som vanligt var det antalet avåkningar som avgjorde, och jag kvalade helt otroligt in som 5:a till finalen, med en Nissan!!!!!!. Till finalen var det bara Moslers att köra mot, och precis innan starten i finalen, så var det några av Moslersförarna som sa att det också försökt att "ställa in" Nissan, men kommit fram till att det var omöjligt, och slängt sina Nissan istället, så inför finalen var jag nu i underläge både bilmässigt och psykiskt.
Fortsättning i nästa inlägg. Mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo


Återgå till Svenska Scalextricklubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster