Serie Öst 2010

1:32, 1:28, 1:24, 1:1 Rikstäckande klubb.
twhabos@gmail.com
Det här forumet är öppet för alla.

Serie Öst 2010

Inläggav Habos 26 feb 2010, 13:06

Varken Svenska Scalextricklubben eller Mullsjö slotracingclub, som hjälps åt med verksamheten runt slotracingbanan i Mullsjö, tillhör ju inte östra distriktet hos Sveslot. Östgötarna tycker dock Mullsjöbanan är så rolig att köra på, så de förlägger varje år en deltävling i Serie Öst till Mullsjöbanan. Serie Öst är dock öppen för förare från alla övriga klubbar, så några av Svenska Scalextricklubbens förare kör hela serie Öst. Serie Öst körs i klasserna produktion 24 och Box 12, och Produktion 24 är vi ju vana att köra, men Box 12 är vingbilar, som har en helt annan körteknik, och de bilarna körs aldrig i Mullsjö annars, så det är ganska svårt att få till körningen.
Till första deltävlingen i Serie Öst 2010 kom 3 förare från Svenska Scalextricklubben till start. Min och Axels produktionbilar gick ju så bra i Salooncupen senast, så vi valde att inte serva dem innan Serie öststarten, men 40 minuters körning i Salooncupen och lite träning innan Serie Öst gjorde att våra bilar tappade fart redan i de första heaten, så det blev bara ströpoäng för mig och Axel denna gång. Nu fick vi ännu en läxa; att bilarna MÅSTE servas innan VARJE tävling om det skall bli ett vettigt resultat. Landrud däremot kom med nyservad bil, och som vanligt körde han otroligt snabb och vann klassen hur enkelt som helst.
I Box 12 klassen startade bara Jag och Axel, och vi startade med helt nya motorer med ankare som inte var balanserade.
Fortsättning i nästa inlägg. mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Re: Serie Öst 2010

Inläggav Habos 27 feb 2010, 12:50

Balanserade ankare var, åtminstone för mig, ett okänt begrepp när vi gjorde comeback förra året, men liksom i Scalextricvärlden, går utvecklingen oerhört framåt även i slotracingen för varje år. Nu blir det att lämna in de ankaren för balansering, för det var ingen fart i de motorerna. Nu skall vi naturligtvis inte skylla placeringen bara på bilen, vi är ju ovana med Box 12:s körteknik. Det måste sitta i ryggraden att hålla fullt i kurvorna, bilarna bara svichsar förbi, man tror knappt att det är sant att det går att köra så fort i kurvorna. Så det blir att träna till nästa deltävling. Jag körde ju några gånger i Serie Öst förra året, och lyckades då, trots dålig körning, ändå krångla mig in på sista plats till både kvart, semi och final, men nu var det stopp redan efter kvartsfinalen. Resultatlistan för Serie Öst 2010 läser ni på Sveslots hemsida.
Vi hörs Thomas Werner Svenska Scalextricklubben
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Re: Serie Öst 2010

Inläggav Habos 17 mar 2010, 14:04

13 Mars var det dags för Östcupens deltävling 2 i Åtvidaberg. Svenska Scalextricklubben hade 3 förare på plats och i Produktion 24 fick både Axel och Thomas småbekymmer med sina bilar, och körde in som 7 och 10. Thomas fick sin bil påsatt på fel spår och en fullfartskrasch gjorde inte bilen enklare att köra. Åtvidsbanan med alla sina svängar är ju inte helt enkel att få till körningen på, så det gäller att köra i Åtvid flitigt för att hänga med Åtvidabergarna. Landrud kör dock snabbt på alla banor och ledde klart. Hur han tänkte förstår jag inte riktigt, men han blev i alla fall "passerad" av sin sambo de sista sekunderna, och slutade på en andraplats.
I Åtvidaberg körs ju inte Box 12 klassen, utan här är det Open 12 som gäller som supportklass. Här startade bara Axel och Thomas, som nu kommit in i banan något, men bara något, och förbättrade sina placeringar till 5 och 8.
Åtvidabergs Open 12 klass ingår ju inte i någon serie, men vi har tankar på, att tillsammans med några andra Open 12 tävlingar som inte heller ingår i någon serie, räkna ihop dessa Open 12 tävlingar, så de ingår i en ny serie. Vi återkommer i ärendet.
Vi hörs Thomas Werner Svenska Scalextricklubben
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo


Återgå till Svenska Scalextricklubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster