Bildgåta v4.0

Här diskuteras allt som har med världen i skala 1:1 att göra.
Allt från den nya katten till den gamla volvon...

Bildgåta v4.0

Inläggav Ravajack 03 nov 2005, 13:53

Yentl-men, start your engines.

Höstmörkrets dovhet sänker sig över nejden och Kung Bore är väl snart här med djupsnön.
Därmed är tiden inne för DESORV, Den Enda Sanna Och Riktiga Vintersporten: Miniracing.

Som ljus i mörkret och liten inspirationskälla för vinterns kommande byggen och konstruktionsarbete kan det därmed oxå vara dags för en ny omgång av Bildgåtan.

Lite annorlunda denna gång, då överste Herr Tävlingsledare och tävlingskommittén fått för sig att pröva menighetens kunskapskompetens inte i fråga om udda bilmärken och -modeller, utan av själva arenorna för sportens utövande IRL (Indy Raging League? - NOT!!! In Real Life ska det vara...)

Som vanligt anlägger Herr Tävlingsledare ett perspektiv något "von Oben" och presenterar därmed uppgiften i form av ett perspektivistiskt flygfoto av aktuell anläggning.

Frågan är därmed given:
Å-vad-är-det-här-för-bana-nu-då?

Första bästa rätta svar belönas som vanligt med Ravajacks Stora Guldstjärna i äkta kattguld, och som vanligt kommer även diverse bonusstjärnor att övervägas och möjligen även utdelas för relevanta tillägg, kommentarer och i övrigt intressanta fakta i samband med gåtans lösande.

Uppnådda sju stjärnor renderar seger i tävlingen och därmed, som vanligt, Ett Finfint Slutpris.

Tävlingsledningen drar sig därmed tillbaka för att fundera över prisfrågan, medan övriga kan börja klura över denna omgångs första gåta.

Vi går ut lite löst och frågar i enkelhetens tecken:
Vad (och var) i all världen är detta?

Bild

Lycka till![/i]
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Inläggav bruce 03 nov 2005, 13:57

Det kan väl inte vara banan där Dajiro Kato förolyckades så att han dog 2003, Suzuka i Japan.
It's easier for a fast rider to lern not to crash than for a slow rider to lern how to ride fast.
Användarvisningsbild
bruce
Depåman
 
Inlägg: 237
Blev medlem: 04 jan 2005, 18:05
Ort: Motala

Inläggav RaceTG 03 nov 2005, 14:11

Den lilla banan i nederkant på bilden heter väl Suzuka South Course.

/TG
Användarvisningsbild
RaceTG
Kartläsare
 
Inlägg: 954
Blev medlem: 31 maj 2005, 20:29
Ort: Göteborg
Klubb: FROG

Inläggav ymigs 03 nov 2005, 14:24

En av de få banor där inner- och ytterspår är lika långa då den går i en snirklig, men ändå, åtta... :P
Duh... :suspect:
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav Storabjörnen 03 nov 2005, 14:48

Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav jomol22 03 nov 2005, 15:28

Åhh, det är äntligen tävlingsdags!
Det som slår en (i alla fall mig) när man ser såna här bilder är hur nära det ligger en massa bebyggelse. Vid Sao Paolo ser man ju t.o.m. en massa hyreshus i bild under tävlingarna.
Samtidigt har Gelleråsen haft problem i åratal med grannar som klagar på (o-)ljudet. Och då finns det ju ändå nästan inga grannar och så åker man med dämpare här i landet...
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Dan J. 03 nov 2005, 15:34

Den första bildgåta jag kunnat svaret på, och så är det fem som hunnit före... :(
/ Dan (men jag läser dem alla med nöje :thumb: )
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Inläggav bscc1 03 nov 2005, 16:46

Underbart, hösten är räddad, tävlingsdags!!!
Synd bara att man inte var alert nog att vara först att svara Suzuka... :(

Citat från ymigs
"En av de få banor där inner- och ytterspår är lika långa då den går i en snirklig, men ändå, åtta... "

Eller som Autosport skrev när dom gick igenom en massa banor över världen
"A Scalextric type of track"
bscc1
Depåman
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 18 mar 2004, 13:52
Ort: Motala
Klubb: WSCC

Inläggav jomol22 03 nov 2005, 16:50

Micke, ska du också blanda dig i det här?!? Det kan bli tusan så knepigt då... Jag ska vara uppkopplad dygnet runt, sitta och småslumra framför datorn, uppdatera och svara medan ni andra ligger och snarkar och sover. HA HA!
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav bscc1 03 nov 2005, 16:56

srsowö skrev:Micke, ska du också blanda dig i det här?!? Det kan bli tusan så knepigt då... Jag ska vara uppkopplad dygnet runt, sitta och småslumra framför datorn, uppdatera och svara medan ni andra ligger och snarkar och sover. HA HA!


Du behöver motstånd. Och jag har numera trådlöst internet hemma, så jag kan bära med mig laptop'en var jag än går. Och ha den bredvid kudden, så det så... :taunt:
bscc1
Depåman
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 18 mar 2004, 13:52
Ort: Motala
Klubb: WSCC

Inläggav jomol22 03 nov 2005, 17:06

bscc1 skrev:
srsowö skrev:Micke, ska du också blanda dig i det här?!? Det kan bli tusan så knepigt då... Jag ska vara uppkopplad dygnet runt, sitta och småslumra framför datorn, uppdatera och svara medan ni andra ligger och snarkar och sover. HA HA!


Du behöver motstånd. Och jag har numera trådlöst internet hemma, så jag kan bära med mig laptop'en var jag än går. Och ha den bredvid kudden, så det så... :taunt:


Du behöver inte ens lämna forumet när du är på muggen. SHIT! :P Vad ska jag ta mig till? En potta kanske. Nu har jag inte tid att skriva mer, jag måste hem och möblera om, flytta in kylskåpet i arbetsrummet, köpa en potta i storlek XXL mm. Hoppas det inte kommer en ny fråga på vägen hem...
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav stefan_k 03 nov 2005, 19:36

Får hålla med Dan J., första gåtan man kunde svaret på, och så är man typ... sist...

srsowö skrev:
bscc1 skrev:
srsowö skrev:Micke, ska du också blanda dig i det här?!? Det kan bli tusan så knepigt då... Jag ska vara uppkopplad dygnet runt, sitta och småslumra framför datorn, uppdatera och svara medan ni andra ligger och snarkar och sover. HA HA!


Du behöver motstånd. Och jag har numera trådlöst internet hemma, så jag kan bära med mig laptop'en var jag än går. Och ha den bredvid kudden, så det så... :taunt:


Du behöver inte ens lämna forumet när du är på muggen. SHIT! :P Vad ska jag ta mig till? En potta kanske. Nu har jag inte tid att skriva mer, jag måste hem och möblera om, flytta in kylskåpet i arbetsrummet, köpa en potta i storlek XXL mm. Hoppas det inte kommer en ny fråga på vägen hem...


Det går att läsa forumet via sin mobiltelefon.... Jag kör Opera Mini på min w800i och det funkar utmärkt.... Så då gör det ju inget om frågorna kommer mellan jobbet och hemmet :D

/Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg


Återgå till Allmänt 1:1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 51 gäster