Bildgåta v4.08

Här diskuteras allt som har med världen i skala 1:1 att göra.
Allt från den nya katten till den gamla volvon...

Inläggav Dan J. 16 nov 2005, 14:52

Såja Björnen, Ravajack har säkert gömt en liten bilbana någonstans på bilden ska du se, vi väntar med spänning!

/ Dan (åskådare)
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Inläggav Ravajack 16 nov 2005, 15:38

Stirling Moss skrev:Golfbana ! Nu är måttet rågat

storabjörnen skrev:Nej det är faktiskt värre än så. Det vi bevittnar är en skidanläggning. Fast på sommaren

srsowö skrev:Jag har nu gett upp denna fråga. Meddelas endast på detta sätt

ymigs skrev:Uppgivit så har även jag[...] Vad f-n ÄR det där?

storabjörnen skrev:Jag ger officiellt också upp, här och nu. Sen vill jag KLAGA! *reser ragg* Enligt min enkla åsikt ska Bildgåtan (TM) vara bil-, bilbana-, rejsing- eller motorsportrelaterad! Inte några GOLFBANOR! Det ska vara bildgåtor som är relaterade till sånt som rullar och som luktar bensin (eller bränd plast :/ )!
Hmmff...


Seså, mina herrar, kalmera er, kalmera er! :beer:

Haver Eder tidigare så högvördade täflingsledning någonsin uppträtt bedrägligt? :?

Golfbana? Skidbacke?
Tja, skönheten finns som bekant i betraktarens öga...

Dock vore oss det fjärran att i ett så allvarligt sammanhang som detta fjärma oss från Gåtans innersta väsen, formulerat på ett ypperligt sätt av Björnen:
...bildgåtor är relaterade till sånt som rullar och som luktar bensin


Givetvis är därför även denna gåta i högsta grad relaterad till ovanstående definition på ett högst signifikant och påtagligt sätt. Det gäller bara att se bortom det som synes synas...

Då detta nu utvecklats till en betydligt kvistigare nöt att bena ut än vad som (faktiskt!) hade förväntats, och då flera rutinerade gåtörer synbarligen börjat vackla in sin tro på ovan nämnda täflingslednings nit och redlighet, kan det ändå kanske nu vara dags för denna gåtomgångs första ledtråd. Håll till godo:

1. En av världens mest anrika tävlingsarenor för bilsport.

2. Signifikant betydelsfull för sportens utveckling och popularitet i landet där den anlades.

3. En bil med omvälvande betydelse för konstruktion och design av bilar för tävlingsbruk begick här sin publika debut. Händelsen uppmärksammades världen över och ledde till att så gott som samtliga tävlingsbilskonstruktörer återvände till ritbordet för att apa efter. Med blandat resultat...
------------------
Nu blev det nog nästan för enkelt, men vi lämnar ändå storsint över trådarna till allmänhetens vidare nystning.

Förväntar mig även en ursäkt från vissa tvivlare... :x:x:x
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Inläggav bscc1 16 nov 2005, 16:23

Kan det månne vara delar av den mytiska sydslingan av Nürburgring vi ser på bilden..?
vad fasen, jag gissar det.
bscc1
Depåman
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 18 mar 2004, 13:52
Ort: Motala
Klubb: WSCC

Inläggav ymigs 16 nov 2005, 16:30

Var det här som den fruktade Autounionen for fram till skräck och förtjusning för alla och envar?
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav Stirling Moss 16 nov 2005, 17:18

Bridgehampton
Long Island , New York State


Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Inläggav jomol22 16 nov 2005, 17:26

Stämmer det eller stämmer det? Bild Snyggt jobbat!!
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Storabjörnen 16 nov 2005, 17:30

Måste det vara.
Första racen där var ju Vanderbilt Cup mellan 1904 och 1910.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav teepee 16 nov 2005, 17:32

Fast golfbanegissningen var ju inte så långt borta, eftersom Bridgehampton tydligen skall rivas för att ge plats åt golfbana... :taunt:

"New York's internationally celebrated sports car circuit is facing destruction. Unless intensive public support can be mustered to prevent yet another exclusive golf course in Southampton, the history of sports car racing on Long Island going back 95 years will be ended." http://savethebridge.org/modules.php?name=History
Användarvisningsbild
teepee
Mekaniker
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:59
Ort: Skövde

Inläggav jomol22 16 nov 2005, 17:33

...och där debuterade 1966 Hr tävlingsledaren Ravajacks älsklingsbil Chaparall 2 med vinge!!!
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Ravajack 16 nov 2005, 17:51

srsowö skrev:...och där debuterade 1966 Hr tävlingsledaren Ravajacks älsklingsbil Chaparall 2 med vinge!!!

:beer: :beer: :beer:
srsowö, Chaparral 2E, ska det vara... Med den stavningen.
Bild
Foto:Jim Hall 8)
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Inläggav Storabjörnen 16 nov 2005, 17:54

Det är väl redan en golfbana?

Sen vann ju Dan Gurney (?) med Caroll Shelbys Cobra där. Första vinsten för en Cobra var det väl?

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav jomol22 16 nov 2005, 18:00

Ja, stavningen kan bli lidande ibland. Det är bråttom och en tvååring klämmer på mig. E försvann i cyberrymden! Är det du som sitter i bilen på bilden?

Vid debuten så gick ett stag till bakvingen sönder två gånger för Phil Hill. Under tävlingen häll det men däremot fastnade vingen i high downforce så han tappade fart och slutade fyra. Bild
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Ravajack 16 nov 2005, 19:07

srsowö skrev:Är det du som sitter i bilen på bilden?

Jomenvisst.
Smet in hos Jimpa i Midland en dag när jag hade vägarna förbi, på väg mellan New Orleans & Salt Lake City. Fick prova alla bilarna och även dra några varv på Rattlesnake Raceway. Trevlig resa. :thumb:

Bild
2C. (Foto:Jim Hall)

Bild
2J. (Foto:Jim Hall)

Bild
Jims gamla mekaniker Troy Rogers & Jims vackra sekreterare Sherri, samt en del andra skönheter... :beer:
(Foto:Ravajack)
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Inläggav jomol22 16 nov 2005, 19:27

Holy smoke! Hur många poäng på coolskalan kan det ge?
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav BRM V16 16 nov 2005, 21:42

Lola T70 det är blaha blaha! :wink:
Fender to Fender i´m a hell of a bender.
Användarvisningsbild
BRM V16
Mekaniker
 
Inlägg: 426
Blev medlem: 10 feb 2005, 21:47
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt 1:1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 98 gäster

cron