Full rulle i Paris

Här diskuteras allt som har med världen i skala 1:1 att göra.
Allt från den nya katten till den gamla volvon...

Full rulle i Paris

Inläggav Ravajack 16 nov 2005, 12:34

En riktig hjärtat-i-halsgropen-rulle: Tokdåre bränner 190 genom Paris.
Skåda Triumfbågen, Eiffeltornet, Sacre Coeur och en herrans massa bakgator i denna snabbguidade tur genom miljonstaden.
Några tilltufsade duvor och en (1) rödljuskörning är den enda tribut som krävs på konstnärlighetens altare...
http://www.hardscience.net/rendezvous20_04.mov
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Inläggav jomol22 16 nov 2005, 13:13

Det är den franske filmregissören som kör sin egen Ferrari 275 GTB, försedd med 16 mm kamera i nosen. Filmen är från -77 och visades på en filmfestival i Paris. Det blev ett himla rabalder!
http://www.imdb.com/name/nm0500988/
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav jomol22 16 nov 2005, 13:38

Hoppsan! Det ska vara "den franske filmregissören Claude Lelouch som kör"

Och nu när jag ändå är här kan jag passa på att tillägga att Lelouch vägrar berätta vem som kör i filmen. Men enligt någon kollega till honom så är det han!
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Nico 17 nov 2005, 18:27

Och enligt bl a "Mera motor" och min bortgågne far som var Fransman och visade detta när jag var mindre, så ryktades det också om Jaques Lafitte!!...
Såna där saker som man aldrig får veta. Men ballt är det i alla fall!

"Kids don't try this at home, try it on the road"

/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav jomol22 17 nov 2005, 18:44

Ryktet kommer nog inte minst från att det ser ut som Lafitte, den figur som på slutet springer fram mot flickan. Men tydligen är det så att Lelouch kunde åtalats om han erkänt att det var han som körde. Att ett brott begåtts är ju uppenbart; han snittar på 230 eller nåt längs Champs Ellysé!
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Storabjörnen 17 nov 2005, 23:16

Har sett den där scenen många gånger, precis som jag många gånger bara ser introt till Steve McQueens "Le Mans" då jag nästan får gåshud av den där lilla 911'an han kör i början av filmen.

Just den här scenen tycker jag dock är så supercool. Han kör så iskallt, även om han nästan ibland inte verkar veta 100% var han ska. Tycker vid nåt tillfälle han också missar en växling, då han väjar lätt för en sopbil. Ser ni att han nästan klipper en dam (eller herre) klädd i orange? Sen gillar jag att han håller i princip f u l l s t ä n d i g t stumt upp mot L'arc du Triomphe. Vilken sång i maskinen! Och hur klipper i växlarna. Jösses. Men ibland får jag känslan av att ljudet "går fortare" än vad själva hastigheten egentligen är. Kanske synvilla. Fort går det iaf.

Men vilka kassa strålkastare?! Ser ut som ett par värmeljus i fronten. Ja, man får ju rysningar. Man skulle velat vara där då, och se denna maskin rusa förbi, sugen på kaffe och en croissant blir man också.

:)

/b. (lyrisk, och känner sig nästan lite... fransk! :) Oh-la-la, l'ours grand!)
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav jomol22 18 nov 2005, 08:31

Jag var också länge förbryllad över ljudet, att han drar så otroligt länge växlarna, det låter som om det borde gå minst 350. Men det är ju inge Le Mans-racer, utan en bil som väger 1300 kilo och "bara" har 280 hk. Den låter otroligt stark men är det inte. Han missar en växel helt en gån, och precis på slutet i gränderna växlar han upp istf ner en gång
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ


Återgå till Allmänt 1:1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 77 gäster