Bill...

Här diskuteras allt som har med världen i skala 1:1 att göra.
Allt från den nya katten till den gamla volvon...

Inläggav stefan_k 06 feb 2006, 22:25

Jag har haft precis samma problem under dagen. Fast nu lyckades jag faktiskt få iväg en ny tråd...

Appropå datoranalogicitat, som jag dessutom inte kan kolla sanningshalten på... var det inte en IBM chef eller nåt osm en gång sa att värlsdbehovet av datorer skulle vara 6 stycken? På samma sätt kanske någon trodde att 11070-diskussionstrådar om bilbanor i Sverige var mer än vad man någonsin behövde? Och när denna gräns var uppnådd så fans det inget behov av att starta en ny, för allt hade ju redan diskuterats, och därmed fans det bara behov av att kunna svara på gamla trådar?

Tror ni det är den logiska anledningen till dagens problem? :beer:

Uscjh, vad myckdet felstavatt dett blevv idag...

/Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Inläggav Heureux 06 feb 2006, 22:32

Nu ska problemet med att det inte går att starta trådar vara fixat.
Jag startar en speciell tråd om detta under "Om forumet".
Forumadministratör - Bilbaneforumet.se
[ Frågor om forumet ] [ Personlig hjälp ] [ Lär dig BBCode ]
The white zone is for loading and unloading only - if you have to load or unload go to the white zone.
Användarvisningsbild
Heureux
Administratör
Administratör
 
Inlägg: 592
Blev medlem: 01 dec 2003, 02:09
Ort: Stockholm

Inläggav Storabjörnen 06 feb 2006, 23:35

Hej grabbar,

First off: Tack Rava för att du eskalerade forumproblematiken. Att jag satte mig nu och började påta innnan jag sett dina (och Eriks) inlägg var just i samma syfte - att påkalla uppmärksamhet att nu måste något göras. Nu ser jag att ni täckt in alla felformat redan, så jag har inte mkt mer att tillägga förutom att det inte är Firefox-relaterat. Jag kör själv alltid Firefox, men har såklart kvar IE, men det är nåt annat fel. Det är som sagt grymt irriterande. Jag bävar för om forumet måste återgå till moderatorns senaste "friska" backup, d.v.s all polemik sedan problemet uppstod förvinner. Själv skriver jag alltid (åtminstone på Bilbaneforumet) i Notepad, kopierar och paste:ar in det jag vill posta. På så viss riskerar jag inte att förlora en lång post om forumet vänder sig på mage när man postar.

Ja, om vi börjar i rätt ände då, så sa jag följande:

"Däremot har priset på dessa rätt så komplicerade apparater sjunkit till nivåer där apor har råd med dem."

Varpå Rava lite skojfriskt adderade:

"Kan det vara orsak till att det krånglar så pass med datorerna..."

Och visst är det så. :) Datorerna har blivit för användarvänliga. D.v.s nu kan apor hålla på med dem, utan att förstå vad de håller på med. Tankesättet: "Jag ville ju att datorn skulle göra X, men då gjorde den förb.. apparaten Y" är alltför vanligt. Detta skulle snarare översättas till människospråk som: "Jag vet inte hur datorn fungerar eller är uppbyggd, och därför inte heller hur jag bör hantera X för att få datorn att göra X åt mig, eller varför mitt felaktiga hanterande av X genererar Y i en given situation". Jag menar såklart inte att man ska behöva vara tekniker eller ingengör för att hantera en dator, men jag menar, precis som vid bilkörning, att det gäller att ha nån som helst koll på vad man gör, d.v.s skillnaden mellan att "köra en bil" och "att sitta bakom ratten". Ser dagligen prov på det mer tragiska fallet, med folk som har bättre koll på sin egen näsas innanmäte än vad begreppet "stoppsträcka", "avstånd", "grepp" eller "väderförhållande"betyder i samband med bilkörning.

Nog om det.

Om vi koncentrerar oss på vad Erik replikerade så kan vi avhandla oljefrågan först: Må så vara (att det är som Erik säger). Jag har alltför liten kunskap i geologi, petrokemi, eller geografi för att med exakthet säga om "krisen" är nära eller fjärran. Man har genom massmedias olika kanaler låtit mig förstå att våra resurser nu trots allt är närmare ett slut än en början, i alla fall så långt. Vad anbelangar 70-talets "oljekris" så kan vi ju konstatera att detta aldrig var en bränslekris, snarare nationalekonomiska faktorer som spelade i samband med "maktpolitik" och/eller andra former av utspel i syfte att vinna/avskräcka/hota/beskatta etc. Ekonomisk historia var något jag surfade mig igenom med endast betyget G, så jag ska väl inte gräva djupare i det utan att ha en skolbok tillhands i så fall. Intressant det där med "mjölkpriset följer soppapriset". Ja, så var det nog. Fast sen kom man på att man nog ine kunde lägga skatt på mjölk. Sen sen moms på den skatten, samt skattehöjning på det.

Jaha, om vi går på småbilar dårå. Låter intressant det upplägg du målar upp, om än något utopiskt. Ända sedan man haft en Ottomotor som drivit ett par hjul har man ju tävlat. Så varför inte? Tänker på Beetle Cup - d.v.s RIKTIG Beetle Cup, som den var (företrädesvis i England) där man rejsade med Folkabubblor, eller Renault Clio Cup (Nico? :) ) eller varför inte Formel V? Racing racing racing, må bäste man vinna. Det handlar som bekant inte om storleken. Okej, jag köper att det går att göra varianter på 1,1 litersbilar. Massa spännande bilar i olika former, men som använder en 1,1 litersmotor som gemensam nämnare. Men hur långt kan man gå med denna typ av motor då? 1100 kubik Erik. Fan, kom igen nu. Du är ju tekniskt lagd. Ferdinand Porsche hade mer kubik i sina prototyper från kriget vetja'. Om du fortfarande ska använda dig av begreppet förbränningsmotor och få till en funktionell maskin som passar vanliga dödliga - att ens ta sig till 70 km/h med - så kan du bara ta denna 1100-kubiksmotor SÅ långt. Fast det handlar mindre om tekniken, för vi glider in på människan och dess preferenser i sig. Det handlar inte så mycket om att det GÅR att göra sportvagnar på 1100 kubik, personbilar, minibussar, små kombibilar med 1100-1200 kubik etc etc - det är en fråga om vad människan VILL HA. För att du ska kunna genomföra ett generationsskifte i mentaliteten kring bilar och biltransport kommer det att krävas förbud, restriktioner och sanktioner om dessa inte efterlevs. Individen måste tvingas att välja ett mindre alternativ. Vi är inte skapta att aktivt undvika valfrihet av egen natur och av egen vilja förbinda oss att följa det som "nog är det bästa när allt kommer omkring".
Det är det jag sätter mig emot.

Men att vi kunde styra trenden mot att "småbilar är Hot!" - Det emotsätter jag mig absolut inte. För visst 17 är små bränslesnåla bilar heta! Kolla bara vad VW påbörjat med son "Ecodrive" (är det så den heter?) - Mumma säger jag!! (och ta mig tusan om inte den har en 1100-kubiks metanolmaskin, rätta mig om jag har fel). Om bilarna var mindre, visst då skulle vi kunna ha fler av dem för olika bruk. (vilket i sig kräver en total omvälvning av skattepolitik och försäkringspremier för att vara ekonomist möjligt för en vanlig familj) Jag har själv 4 bilar så jag vet vad jag pratar om. Men generellt, småbilar är självklart toppen.

Sen har jag personligen mycket svårt att se hur en bilvärld som i sin essens bygger på ingångsparametern att "bilar egentligen inte behöver gå fortare än 70 eller ha större motorer än 1,1 liter (eller ett par deciliter mer)" skulle skapa bredd. Småbilssegmentet har sin bredd, har sina köpare, end of story. Andra segment har sina valfriheter, sina köare. Den blir verken bredare eller tjockare eller mer spännande om du definierar en global bilpark per tesen "70 km/h / 1,1 liter".

För att närma oss slutet och glida in på just ovan nämnda hastighet som uppenbarligen är satt som "den enda rätta/nödvändiga" så är det rätt lätt att konstatera på bilens dator efter en färd i tättbeyggt område, på landsväg till köpcenter, eller till mormor inne i stan, att snitthastigheten varit knappa 50 - 70 knutar. Visst. Så det är så vi alla ska färdas? Jag gjorde det häromdagen. Jag tror jag snittade 58 km/h till Ikea och tillbaks. Jahopp. Och det är alltid så jag använder min bil? Nix. Varför ska det vara så? Varför måste jag kunna hålla max 70 när jag en vacker dag vill utnyttja bilens potential på en vägsträcka som på alla sätt medger högre hastighet? Du måste ha klart för dig att ÖKAD HASTIGHET var vad som gjorde att man började använda bilen i stället för hästen i större utstrcäkning över huvudtaget. En sak som jag ABSOLUT inte köper, det är det här med nollvisionen och "färre döda i trafiken". Självklart ska man sträva efter att ha absolut så få döda i trafiken som det möjligtvis går! Men så länge över 600 människor årligen dör av skador orsakade av enbart rökning i Sverige, vilket i snitt är vaddå? 10 ggr fler än som dör i trafiken?, så kommer jag inte att ha 70 km/h maxgräns som argument för att sänka dödligheten. Vad man definitivt kan göra däremot, och lägga resurserna på, är att ta bort alla de tusentals människor som DAGLIGEN kör fulla ute i trafiken - och potentiellt sett kan orsaka fulsständiga massavrättningar av oskydliga i trafiken.
Naturligtvis kan man också satsa på utbildningar i trafikvett. Öka kunnandet. Detta för oss in i avslutet på denna långa post, och vad beträffar min egen körstil. Jag har haft körkort prickfritt i 20 år. Jag tyckte att båda mina utbildningar (lätt MC 16 år, bil 18 år) var fullkomligt fullödiga. Jag är en tänkande ansvarstagande individ, vilket jag hoppas flertalet av förare i trafiken också är. Jag kan inte på något sätt tänka mig att en körkortsutbildning år 2006 är SÄMRE än vad den var för 20 år sedan. Speciellt inte med den debatt vi har idagsläget.

Vad beträffar min egen fartbegränsning så kan jag meddela att den är i 99 fall av 100 enligt rådande hastighetsbästämmelse, eller vad vi kallar "trafikrytmen". Denna kan vara +/- ett antal km/h beroende på hur det flyter, vilka förhållanden som råder, etc etc. Du får hoppas hur mycket du vill att jag åker fast den där sällsynta gången jag luftar spjällen i 3 x 70 km/h på allmän väg, men det tillfället har jag valt, den bedömningen har jag gjort. Fri väg, fri sikt, torrt underlag, kl. 4 en sommarmorgon, tja.. det har hänt att det gått fortare än så. Du har luftat kärran du med nån gång, oavsett märke, modell, eller motorstorlek.

Jag ska tala om för dig vilka som VERKLIGEN ska åka fast: Dessa förbannade 40-talister. Dem som ALDRIG använder blinkers, ALDRIG kan hantera högerregel, ALDRIG klarar rondellkörning, ALDRIG kan hålla avstånd, ALLTID slickar mittlinje, ALDRIG bländar av, ALDRIG klarar att hålla åt sidan och som ALLTID framför sitt fordon i nån slags dimma av Bingolotto-rus, så långt från ratt och pedaler man nånsin kan komma. Skrämmande. Och jag möter dem dagligen. Ibland är det enda rätta att växla ned och köra om fanstygen så fort det går innan de hinner orsaka en olycka man blir inblandad i.

Usch.

B.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Ghost 07 feb 2006, 01:08

Jag håller med dig om att E6 klockan tidig morgon är förhållande vis rätt tidpunkt att lufta bilen... :wink: Ändock... Bättre att lägga de resurser som tydligen finns att köra på för detta ändamål avlyst väg. Gå med i någon motorklubb.

Sedan hakar du up dig på vad jag gjorde en förklarande utvikning av.
Om det är max 70, då behöver de allra flesta inte mer än en småbil, med typ 1.1 liter.
Behöver du mer motor så har du det. Dock inte för att öka hastigheten, utan för at kunna släpa på större lass.
Man behöver inte styra detta med fasta dekret, det underlättar (se på ex Kalifornien), men det är oftast bättre att köra med "positiv piska" än "negativ morot" (bäst är naturligtvis "positiv morot").

När det gäller dödlighet så är det bra om man inte blandar inkompatibla ärenden.
Vad rökning orsakar har inte ett dyft med bilkörning orskara att göra.

(För övrigt så borde det sluta daltas med oss rökare - är det samhällsekonomiskt oförsvarbart med rökning så är det, då är det bara att förbjuda. Dock har jag en aning om att tobaksskatten är i paritet med sjukvårdskostnaderna, men det är ingen mening att ta upp sanningshalten i det här.)

Så kommer vi till det här med varför man går över till bil istället för häst.
Skälet till det är ungefär samma som varför en folkarmé använder armborst istället för långbåge, musköt istället för armborst etc. Enkelhet i handhavandet.
Att sköta om en häst är betydligt svårare än att se till bilen är tankad och servad. Ergo går man över till bil.

600 rökare som dör per år, pga av rökning? Mycket möjligt. Men...

Fem procent av en årskull svenskar dör
eller skadas för livet i trafiken.

Jag får det till 0.05*100'000 = 5'000 personer.
Mer exakt (återigen från Trafiksäkerhetsverket):
Skade- och olycksstatistik
Varje år dödas mellan 400 och 500 människor och flera tusen skadas allvarligt i vägtrafiken. Det är ett av de största folkhälsoproblemen i Sverige. Det är vägtrafikens tragiska baksida och ett stort problem för folkhälsan och samhället.

För att bätter kunna argumentera på just denna punkt skulle jag vilja läsa på sådana saker som "hastighet och onykterhet", "vid över resp under 70", "tung vs lätt bil", "fotgängare, när och var" etc.
Vissa saker kan motverkas.

Men det är inte det här som ändå är min huvudtes. Huvudtesen är att vi, du å jag å Ronny Svensson (Joe Doe), gör av med åt h-vete för mycket energi bara på att ha bråttom.
Delar av det här kan läggas på USA, nej inte på grund av deras mani på "bilkultur", utan på att de inte sålde helium till Tyskland, som fick nöja sig med vätgas. Med känt resultat...
Det blev inga fler kostnadseffektiva flygresor i lämplig hastighet.
Vilket är ett enstaka steg, fler finns, bilindustrin som antagligen värsta "stegaren", med sina ständigt nya snabbare, tyngre och mer energislukande bilar.
Visst, en SUV drar säkert mindre i testbänken än en äldre bil, men satt i en bil på sisådär två ton blir den en veritabel dödsmaskin. Både direkt "up personal" när den mosar alla andra mer normala bilar, men oxå däför att den drar just precis så mycket mer som dess vikt och föga aerodynamiska utforming ger.

Skit samma egentligen.
Vi vet båda två att det "moraliskt korrekta" ligger någonstans inom det scenario jag ritat upp. Men... "om än anden är stark är kroppen svag"... :taunt:
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Storabjörnen 07 feb 2006, 11:20

Jag håller med dig om att E6 klockan tidig morgon är förhållande vis rätt tidpunkt att lufta bilen... Ändock... Bättre att lägga de resurser som tydligen finns att köra på för detta ändamål avlyst väg. Gå med i någon motorklubb.


Är redan. För Audientusiaster. Men det är fortfarande svårt. Många motorklubbar kör med mindre bilar/speciella bilar, har andra klassificeringar/aktiviteter. Var laddar du med 330 hästars familjekombi på 1840 kg? Målet nås när jag kan köpa den Porsche jag siktar på och kan deltaga på Porsche Club Schweden's banträffar. Där kan jag platsa. Imprezaklubben har hög aktivitet, och bra banträffar. Tyvärr är det tyska bilar jag gillar mest.


Sedan hakar du up dig på vad jag gjorde en förklarande utvikning av.
Om det är max 70, då behöver de allra flesta inte mer än en småbil, med typ 1.1 liter.
Behöver du mer motor så har du det. Dock inte för att öka hastigheten, utan för at kunna släpa på större lass.


Aja, jag orkar inte tjöta, men menar du att man ska få behålla den bil man har alltså, men att alla hastighetsgränser ska sättas till 70 km/h? (för att främja inköp av mindre bilar).
Glöm. Folk funkar inte så. Du får bara problem med ännu mer "fartsyndare". (begreppet synd är f.ö. i detta fall oehrört relativt)


Man behöver inte styra detta med fasta dekret, det underlättar (se på ex Kalifornien), men det är oftast bättre att köra med "positiv piska" än "negativ morot" (bäst är naturligtvis "positiv morot").


Återigen: Glöm! Det blir statens interferens igen i så fall, läs: Förbud, pålaga, straff. Din idé är utopisk och drömlik.


När det gäller dödlighet så är det bra om man inte blandar inkompatibla ärenden.
Vad rökning orsakar har inte ett dyft med bilkörning orskara att göra.


Inkompatibla??? Du, jag, alla andra lever i ett samhälle där vi samsas ihop med de problem som råder och vår strävan är att eliminera dessa totalt sett genom ett gemensamt ansvarstagande på alla fronter, och genom att framförallt fokusera på de största farorna och orsakerna till dödlighet genom att särskåda dem alla som de risker inom samhället de månde vara, och för att åstakomma märkbart resultat också fokusera på de mest allvarliga. Om jag lider av skoskav och akut magsår är väl för fan inte min prioritet att gå o köpa tejp och inläggssula? Varför ska vi inte sätta samhällsproblem bredvid varandra för att skaffa oss en bild av de mest allvarliga av dem?


(För övrigt så borde det sluta daltas med oss rökare - är det samhällsekonomiskt oförsvarbart med rökning så är det, då är det bara att förbjuda. Dock har jag en aning om att tobaksskatten är i paritet med sjukvårdskostnaderna, men det är ingen mening att ta upp sanningshalten i det här.)


Om du är rökare eller inte har jag ingen aning om, huvudsaken är att du har hälsan och får en chans att leva så länge som alla andra (oavsett last), även om riserna för att inte få det är lägre för den som röker, rent statistiskt. Jag daltar inte med dig. Däremot kan jag meddela att jag kommer jag att lägga ett komplett dövöra till den individ som sitter och pratar om miljöförsuring och utsläpp, och samtidigt är rökare själv. Om det är du, Svenne Banan eller nån annan, det skiter jag i, jag accepterar överhuvudtaget inte en miljödebatt från en rökare.


600 rökare som dör per år, pga av rökning? Mycket möjligt. Men...


Nej jag har fel! Omkring 7 000 människor dör årligen av sjukdomar som kan relateras till rökning. Var fjärde rökare kommer att avlida till följd av rökningsrelaterade orsaker redan i medelåldern. Man ska granska sina källor, men jag får nog lägga nån form av förtroende för Statens Folhälsoinstitut. Och du vet precis lika bra som jag att skatten på tobak inte allokeras till vården av de drabbade. Tobak är ett sätt för staten att kunna klämma oss på pengar, så man gör det! Tro inte att man har en liten "Kalles Chokladfabrik" där man finansierar vården av tobaksskador effektivt med de pengar man får in på skatten av densamma. Runt runt i ett optimalt krestlopp. Dina aningar i detta fall = Fantasi!

Men nu skulle vi ju tala trafik då som sagt, för att blunda för övriga relevanta samhällsproblem.

Citat:
Fem procent av en årskull svenskar dör
eller skadas för livet i trafiken.

Jag får det till 0.05*100'000 = 5'000 personer.
Mer exakt (återigen från Trafiksäkerhetsverket):
Citat:
Skade- och olycksstatistik
Varje år dödas mellan 400 och 500 människor och flera tusen skadas allvarligt i vägtrafiken. Det är ett av de största folkhälsoproblemen i Sverige. Det är vägtrafikens tragiska baksida och ett stort problem för folkhälsan och samhället."



"Årskull"? Ingen aning om var du ser detta. Över hur lång period då? Skit i luddet och konstatera att man säger:
"Vägverket uppskattar att cirka 440 personer dog i den svenska trafiken under 2005 vilket är det lägsta antalet sedan andra världskriget. Det är en minskning med ca 8 procent jämfört med föregående år då 480 personer dog."

Okej, "folkhälsoproblem"? Problem, ja. Men de var ju i 9 fall av 10 inte ute i trafiken och lallade bara för att de kände för det. De 7000 som sitter och drar i sig rök och dör av det, de är i mina ögon lallare, och det är jag beägen att kalla ett större "folkhälsoproblem" i så fall. Men det fick vi inte jämföra med.


För att bätter kunna argumentera på just denna punkt skulle jag vilja läsa på sådana saker som "hastighet och onykterhet", "vid över resp under 70", "tung vs lätt bil", "fotgängare, när och var" etc.
Vissa saker kan motverkas.


Absolut! Även här finns som jag ser det prioriteringar (som är betydligt högre än att se till att alla vägar har 70 som gräns) att göra - Folk dör för att kärringar i SUV'ar inte vet varken fram eller bak eller fyra hörn på sina meningslösa fordon, och hur många tusentals fyllskallar har vi inte varje dag i trafiken. Hur många av de ovan 440 blev ihälkörda av knarkare i bilen? Varför måste folk på cykel dö? Hur kan vi få dem att bete sig som trafikanter de är och inte som puckon i trafiken (kom till Sthlm så ska du få se hur folk cyklar - efter en timma i innerstan vill du döda alla på 2 hjul och sadel)

Men det är inte det här som ändå är min huvudtes. Huvudtesen är att vi, du å jag å Ronny Svensson (Joe Doe), gör av med åt h-vete för mycket energi bara på att ha bråttom.


Ja, det gör vi! Har inte Joe Doe bråttom så får han inte mat på bordet. Så är samhället idag. Omvälv samhället! Det är där vi måste börja. Jag respekterar din önskan om att ursprungstesen (liten bil, max 70) kunde vara en början. Alla har rätt till sin åsikt. Jag delar inte din.

Happy racing! (på avlyst väg ;-) )

B.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Ghost 07 feb 2006, 13:09

Det verkar bara att konstatera att till listan över "olämpliga" ämnen för trevlig diskussion kan läggas ämnet "åsikter om ett samhälle som, genom sin hets efter snabbare, inte längre är lämpligt för människan". *suck*

Ja Anders, det är en utopi jag beskriver. En utopi som utgår från att vi har låtit saker och ting glida oss ur händerna och låtit skapa ett samhälle som lever i en osund miljö.

/Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Storabjörnen 07 feb 2006, 13:38

Rätt Erik. Det största hotet mot människan är... människan.

Det står oss fritt att forma vår habitat såsom vi behagar, eftersom vi härskar vår tillvaro.

Men varför är vi till naturen då så otroligt destruktiva i så otroligt många fall? Min ständiga fråga.

Jag lämnar det till existensialisterna att diskutera, jag tror det är för långt bort från ett "1:1"-forum för att ens närma sig den diskursen.

Efter att ha konstaterat ovan bör det inte komma som en överraskning att de övriga varelser vi delar planeten med - djuren - är dem jag högaktar i allt större utsträckning ju mer jag ser och lär av människovärlden.

Synd att många sportbilar har så trånga sittbrunnar dock, många trevliga djur, björnar t.ex., ryms ju knappt. :-)

Avslutningsvis vill jag återinföra kampanjen "Krama varandra i trafiken" - den borde alla vinna på i många fall. Kanske en början? :hug:


/b. (Ursus brutalis)
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Ravajack 07 feb 2006, 16:16

storabjörnen skrev: "Krama varandra i trafiken"

...åsså glöm inte *rattmuffen*!!! :D :D :D
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Inläggav Storabjörnen 07 feb 2006, 16:36

Ha Ha! Just det! :beer: '

Vänta nu här.. *letar förbrilt i hjärnarkivet* Är inte detta typ Sven Melander och 80-tal, eller nåt liknande? Nån sketch ur programmet "Razzel"?
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav RaceTG 07 feb 2006, 17:31

"Rimfrost, rattmuff på. Tjällossning, rattmuff av."

Nöjesmassakern 1985
Sven Mellander och Gösta Engström
Användarvisningsbild
RaceTG
Kartläsare
 
Inlägg: 954
Blev medlem: 31 maj 2005, 20:29
Ort: Göteborg
Klubb: FROG

Inläggav Storabjörnen 07 feb 2006, 17:43

Där satt han!
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Ghost 07 feb 2006, 18:48

"...trafikstockning, raketgevär fram..."

Du Björne... Himla mycket svårare att kramas i 210 än i 70... :taunt:
...för att inte tala om bromsträckan då alltså.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Storabjörnen 07 feb 2006, 23:15

Ghost skrev:"...trafikstockning, raketgevär fram..."

Du Björne... Himla mycket svårare att kramas i 210 än i 70... :taunt:
...för att inte tala om bromsträckan då alltså.


Du Erik, det finns så himla många vägar som inte lämpar sig för de farterna ändå, så du ska se att man hinner med kramarna ändå. ;)
....koppla på farhållaren, sätt den på.... 70 (!) and HUG AWAY!! :hug:

/björne
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav gäddmannen 08 mar 2006, 15:40

Ghost skrev:"...trafikstockning, raketgevär fram..."

Du Björne... Himla mycket svårare att kramas i 210 än i 70... :taunt:
...för att inte tala om bromsträckan då alltså.



och så måste man ju hitta någon som vill komma så nära en så man kan kramas :taunt:
fiske är som sex ju mindre man får av det ju mer ljuger man om det...
gäddmannen
Kurvvakt
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 12 apr 2005, 11:14
Ort: pennybridge

Inläggav Storabjörnen 08 mar 2006, 16:58

gäddmannen skrev:
och så måste man ju hitta någon som vill komma så nära en så man kan kramas :taunt:


Inga problem i Sthlm. 9 av 10 förare här har ingen som helst koll på vad avstånd till andra innebär. Nära ligger de, men faen vet om det är kramas de vill. :rolleyes:

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Föregående

Återgå till Allmänt 1:1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 61 gäster

cron