Hej grabbar,
First off: Tack Rava för att du eskalerade forumproblematiken. Att jag satte mig nu och började påta innnan jag sett dina (och Eriks) inlägg var just i samma syfte - att påkalla uppmärksamhet att nu måste något göras. Nu ser jag att ni täckt in alla felformat redan, så jag har inte mkt mer att tillägga förutom att det inte är Firefox-relaterat. Jag kör själv alltid Firefox, men har såklart kvar IE, men det är nåt annat fel. Det är som sagt grymt irriterande. Jag bävar för om forumet måste återgå till moderatorns senaste "friska" backup, d.v.s all polemik sedan problemet uppstod förvinner. Själv skriver jag alltid (åtminstone på Bilbaneforumet) i Notepad, kopierar och paste:ar in det jag vill posta. På så viss riskerar jag inte att förlora en lång post om forumet vänder sig på mage när man postar.
Ja, om vi börjar i rätt ände då, så sa jag följande:
"Däremot har priset på dessa rätt så komplicerade apparater sjunkit till nivåer där apor har råd med dem."
Varpå Rava lite skojfriskt adderade:
"Kan det vara orsak till att det krånglar så pass med datorerna..."
Och visst är det så.
Datorerna har blivit för användarvänliga. D.v.s nu kan apor hålla på med dem, utan att förstå vad de håller på med. Tankesättet: "Jag ville ju att datorn skulle göra X, men då gjorde den förb.. apparaten Y" är alltför vanligt. Detta skulle snarare översättas till människospråk som: "Jag vet inte hur datorn fungerar eller är uppbyggd, och därför inte heller hur jag bör hantera X för att få datorn att göra X åt mig, eller varför mitt felaktiga hanterande av X genererar Y i en given situation". Jag menar såklart inte att man ska behöva vara tekniker eller ingengör för att hantera en dator, men jag menar, precis som vid bilkörning, att det gäller att ha nån som helst koll på vad man gör, d.v.s skillnaden mellan att "köra en bil" och "att sitta bakom ratten". Ser dagligen prov på det mer tragiska fallet, med folk som har bättre koll på sin egen näsas innanmäte än vad begreppet "stoppsträcka", "avstånd", "grepp" eller "väderförhållande"betyder i samband med bilkörning.
Nog om det.
Om vi koncentrerar oss på vad Erik replikerade så kan vi avhandla oljefrågan först: Må så vara (att det är som Erik säger). Jag har alltför liten kunskap i geologi, petrokemi, eller geografi för att med exakthet säga om "krisen" är nära eller fjärran. Man har genom massmedias olika kanaler låtit mig förstå att våra resurser nu trots allt är närmare ett slut än en början, i alla fall så långt. Vad anbelangar 70-talets "oljekris" så kan vi ju konstatera att detta aldrig var en bränslekris, snarare nationalekonomiska faktorer som spelade i samband med "maktpolitik" och/eller andra former av utspel i syfte att vinna/avskräcka/hota/beskatta etc. Ekonomisk historia var något jag surfade mig igenom med endast betyget G, så jag ska väl inte gräva djupare i det utan att ha en skolbok tillhands i så fall. Intressant det där med "mjölkpriset följer soppapriset". Ja, så var det nog. Fast sen kom man på att man nog ine kunde lägga skatt på mjölk. Sen sen moms på den skatten, samt skattehöjning på det.
Jaha, om vi går på småbilar dårå. Låter intressant det upplägg du målar upp, om än något utopiskt. Ända sedan man haft en Ottomotor som drivit ett par hjul har man ju tävlat. Så varför inte? Tänker på Beetle Cup - d.v.s RIKTIG Beetle Cup, som den var (företrädesvis i England) där man rejsade med Folkabubblor, eller Renault Clio Cup (Nico?
) eller varför inte Formel V? Racing racing racing, må bäste man vinna. Det handlar som bekant inte om storleken. Okej, jag köper att det går att göra varianter på 1,1 litersbilar. Massa spännande bilar i olika former, men som använder en 1,1 litersmotor som gemensam nämnare. Men hur långt kan man gå med denna typ av motor då? 1100 kubik Erik. Fan, kom igen nu. Du är ju tekniskt lagd. Ferdinand Porsche hade mer kubik i sina prototyper från kriget vetja'. Om du fortfarande ska använda dig av begreppet förbränningsmotor och få till en funktionell maskin som passar vanliga dödliga - att ens ta sig till 70 km/h med - så kan du bara ta denna 1100-kubiksmotor SÅ långt. Fast det handlar mindre om tekniken, för vi glider in på människan och dess preferenser i sig. Det handlar inte så mycket om att det GÅR att göra sportvagnar på 1100 kubik, personbilar, minibussar, små kombibilar med 1100-1200 kubik etc etc - det är en fråga om vad människan VILL HA. För att du ska kunna genomföra ett generationsskifte i mentaliteten kring bilar och biltransport kommer det att krävas förbud, restriktioner och sanktioner om dessa inte efterlevs. Individen måste
tvingas att välja ett mindre alternativ. Vi är inte skapta att aktivt undvika valfrihet av egen natur och av egen vilja förbinda oss att följa det som "nog är det bästa när allt kommer omkring".
Det är det jag sätter mig emot.
Men att vi kunde styra trenden mot att "småbilar är Hot!" - Det emotsätter jag mig absolut inte. För visst 17 är små bränslesnåla bilar heta! Kolla bara vad VW påbörjat med son "Ecodrive" (är det så den heter?) - Mumma säger jag!! (och ta mig tusan om inte den har en 1100-kubiks metanolmaskin, rätta mig om jag har fel). Om bilarna var mindre, visst då skulle vi kunna ha fler av dem för olika bruk. (vilket i sig kräver en total omvälvning av skattepolitik och försäkringspremier för att vara ekonomist möjligt för en vanlig familj) Jag har själv 4 bilar så jag vet vad jag pratar om. Men generellt, småbilar är självklart toppen.
Sen har jag personligen mycket svårt att se hur en bilvärld som i sin essens bygger på ingångsparametern att "bilar egentligen inte behöver gå fortare än 70 eller ha större motorer än 1,1 liter (eller ett par deciliter mer)" skulle skapa
bredd. Småbilssegmentet har sin bredd, har sina köpare, end of story. Andra segment har sina valfriheter, sina köare. Den blir verken bredare eller tjockare eller mer spännande om du definierar en global bilpark per tesen "70 km/h / 1,1 liter".
För att närma oss slutet och glida in på just ovan nämnda hastighet som uppenbarligen är satt som "den enda rätta/nödvändiga" så är det rätt lätt att konstatera på bilens dator efter en färd i tättbeyggt område, på landsväg till köpcenter, eller till mormor inne i stan, att snitthastigheten varit knappa 50 - 70 knutar. Visst. Så det är så vi alla ska färdas? Jag gjorde det häromdagen. Jag tror jag snittade 58 km/h till Ikea och tillbaks. Jahopp. Och det är alltid så jag använder min bil? Nix. Varför ska det vara så? Varför måste jag kunna hålla max 70 när jag en vacker dag vill utnyttja bilens potential på en vägsträcka som på alla sätt medger högre hastighet? Du måste ha klart för dig att ÖKAD HASTIGHET var vad som gjorde att man började använda bilen i stället för hästen i större utstrcäkning över huvudtaget. En sak som jag ABSOLUT inte köper, det är det här med nollvisionen och "färre döda i trafiken". Självklart ska man sträva efter att ha absolut så få döda i trafiken som det möjligtvis går! Men så länge över 600 människor årligen dör av skador orsakade av enbart rökning i Sverige, vilket i snitt är vaddå? 10 ggr fler än som dör i trafiken?, så kommer jag inte att ha 70 km/h maxgräns som argument för att sänka dödligheten. Vad man definitivt kan göra däremot, och lägga resurserna på, är att ta bort alla de tusentals människor som DAGLIGEN kör fulla ute i trafiken - och potentiellt sett kan orsaka fulsständiga massavrättningar av oskydliga i trafiken.
Naturligtvis kan man också satsa på utbildningar i trafikvett. Öka kunnandet. Detta för oss in i avslutet på denna långa post, och vad beträffar min egen körstil. Jag har haft körkort prickfritt i 20 år. Jag tyckte att båda mina utbildningar (lätt MC 16 år, bil 18 år) var fullkomligt fullödiga. Jag är en tänkande ansvarstagande individ, vilket jag hoppas flertalet av förare i trafiken också är. Jag kan inte på något sätt tänka mig att en körkortsutbildning år 2006 är SÄMRE än vad den var för 20 år sedan. Speciellt inte med den debatt vi har idagsläget.
Vad beträffar min egen fartbegränsning så kan jag meddela att den är i 99 fall av 100 enligt rådande hastighetsbästämmelse, eller vad vi kallar "trafikrytmen". Denna kan vara +/- ett antal km/h beroende på hur det flyter, vilka förhållanden som råder, etc etc. Du får hoppas hur mycket du vill att jag åker fast den där sällsynta gången jag luftar spjällen i 3 x 70 km/h på allmän väg, men det tillfället har jag valt, den bedömningen har jag gjort. Fri väg, fri sikt, torrt underlag, kl. 4 en sommarmorgon, tja.. det har hänt att det gått fortare än så. Du har luftat kärran du med nån gång, oavsett märke, modell, eller motorstorlek.
Jag ska tala om för dig vilka som VERKLIGEN ska åka fast: Dessa förbannade 40-talister. Dem som ALDRIG använder blinkers, ALDRIG kan hantera högerregel, ALDRIG klarar rondellkörning, ALDRIG kan hålla avstånd, ALLTID slickar mittlinje, ALDRIG bländar av, ALDRIG klarar att hålla åt sidan och som ALLTID framför sitt fordon i nån slags dimma av Bingolotto-rus, så långt från ratt och pedaler man nånsin kan komma. Skrämmande. Och jag möter dem dagligen. Ibland är det enda rätta att växla ned och köra om fanstygen så fort det går innan de hinner orsaka en olycka man blir inblandad i.
Usch.
B.
Der Bär mit Das Auto.