1 el. 2 sits???

Här diskuteras allt som har med världen i skala 1:1 att göra.
Allt från den nya katten till den gamla volvon...

1 el. 2 sits???

Inläggav Nico 11 feb 2006, 15:50

Jag satt precis och installerade den läckra Pescarolo C60'n i spelet GTR. Och kom på en sak som jag alltid har undrat. Hur motorsport intresserad jag än må vara så förstår jag inte detta...

Bild

Varför utformas alla dessa LM bilar som "2-sitsiga" när det optimala skulle vara att bara ha föraren i mitten. Dum fråga, simpelt svar antar jag!

/Nico

?
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: 1 el. 2 sits???

Inläggav jomol22 11 feb 2006, 16:14

BIGBOI207 skrev:Dum fråga, simpelt svar antar jag!

Dum fråga, vet jag inte, men det simpla svaret är väl att reglerna kräver tvåsitsigt. Kolla föresten upp Roger Penskes tvåsitsiga Zerex Special som körde med 1962
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Storabjörnen 11 feb 2006, 23:38

Nico, det är ett gammalt arv som följer med. De skulle vara tvåsitsiga. Tvåsitsiga "touring-bilar". Men det var ju som sagt bara teoretiskt. Inte faen ville man sitta shotgun i de där bilarna. Under 60-talet kunde de inte ens godkännas om de inte heller kunde transporera bagage av ett visst mått (läs: en resväska). Så de värtsta räcerbilerna du sett från den tiden hade ofta ett liiiitet utrymme som precis rymde en väska av de stipulerade måtten.

Men i Hillclimb var det inget krav. Porsche gjorde en av sina bilar med medföljande "kit" för centralplacerad förare. På ca. 4 timmar kunde man med normal händighet förvandla bilen från tvåsitsig till ensitsig. (fabriken skickade med styrlänkage och styrsnäcka, täckplåtar etc etc).

Likadant i Can Am - de där 1000-hästars bilarna hade alltid ett litet symboliskt säte bredvid, strax under (något lägre alltså) än förarsätet. Föraren satt endast ett par centimeter off set.

B.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Ravajack 12 feb 2006, 10:54

storabjörnen skrev:Så de värtsta räcerbilerna du sett från den tiden hade ofta ett liiiitet utrymme som precis rymde en väska av de stipulerade måtten.B.

Exempel här:
Bild
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Inläggav Storabjörnen 12 feb 2006, 22:34

Mycket målande Rava - tack! :up:

Hysteriskt egentligen, men så var det.

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr


Återgå till Allmänt 1:1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 52 gäster

cron