Fernando Alonso.

Här diskuteras allt som har med världen i skala 1:1 att göra.
Allt från den nya katten till den gamla volvon...

Fernando Alonso.

Inläggav bruce 17 mar 2006, 13:03

Han är inte min favorit förare i F1 men nu har han nog fått problem, han hade uttalat sig angående Rossis lilla F1 äventyr. "Rossi might finish fifth or even get on the podium (in F1) but I could do the same in bikes if I was given enough time to practice.".
Rossi har nu svarat "I read that if Alonso is able to make some practice then he can put a MotoGP bike on the podium with me. Well, I think we should drive a Formula One car, a World Rally car and a MotoGP bike, add the times together and then we will see who is the fastest."
Rossi som körde en Ferrari F2004 M på Valencia i början av februari, bästa tid 1.12.851 för Rossi och Alonso körde på 1.11.229.

När tysken provade en Ducati Desmosedici så hade han en hel hoper med sekunder upp till ordinarie MotoGP förare.

Hoppas att Alonso tar utmaningen på allvar.

MVH
Stefan
It's easier for a fast rider to lern not to crash than for a slow rider to lern how to ride fast.
Användarvisningsbild
bruce
Depåman
 
Inlägg: 237
Blev medlem: 04 jan 2005, 18:05
Ort: Motala

Re: Fernando Alonso.

Inläggav ymigs 17 mar 2006, 13:47

bruce skrev:När tysken provade en Ducati Desmosedici så hade han en hel hoper med sekunder upp till ordinarie MotoGP förare.

Tysken? :?

I övrigt får man nog anta att spanjoren Alonso inte har så stor chans i en sådan utmaning... :rolleyes:
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav Ghost 17 mar 2006, 15:06

Varför skulle han inte ha det?
Kan man köra fort, så kan man. Sedan verkar inte antalet hjul eller underlag under en spela så stor roll.
Men visst känns det naturligt att det vore lättare att gå från WRC till Road och från MC till bil, än tvärtom.

Något säger mig dock att det är lättare att växla mellan MC och formel, än mellan formel och touring (ie "med kaross"). Detta då både MC och formel kräver att man vet exakt var man har andra, med kaross kan man ju buffas lite utan att det gör något stort.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Re: Fernando Alonso.

Inläggav bruce 17 mar 2006, 15:07

ymigs skrev:
bruce skrev:När tysken provade en Ducati Desmosedici så hade han en hel hoper med sekunder upp till ordinarie MotoGP förare.

Tysken? :?

I övrigt får man nog anta att spanjoren Alonso inte har så stor chans i en sådan utmaning... :rolleyes:


Tysken, skomakeren.................... kärt barn har många namn, Michael Schumacher.
It's easier for a fast rider to lern not to crash than for a slow rider to lern how to ride fast.
Användarvisningsbild
bruce
Depåman
 
Inlägg: 237
Blev medlem: 04 jan 2005, 18:05
Ort: Motala

Inläggav ymigs 17 mar 2006, 15:48

Ghost skrev:Varför skulle han inte ha det?
Kan man köra fort, så kan man. Sedan verkar inte antalet hjul eller underlag under en spela så stor roll.

Förvisso, men min erfarenhet är att bilar är mer förlåtande än MC när man börjar köra på gränserna av vad underlag och förare klarar av.

Som en aktuell anekdot med koppling till "Kan man köra fort, så kan man" så blev jag igår omkörd av en ung man med baseball-keps i en SAAB 900 Turbo på en sträcka med torr asfalt. Då jag höll mig precis inom "lappgränsen" på en 50-sträcka antar jag att hans mätare vid tillfället passerat 3-siffrigt med marginal...
Ett par kilometer senare där vägen smalnat av, klockrent vinterväglag rådde och hastighetsbegränsningen är 70 (en vägsträcka som Storabjörnen någon gång benämnt som Vallentunas Laguna Seca) så kommer jag ikapp en inte fullt så snabb SAAB 900 Turbo med en väldigt stressad ung man vid ratten... :taunt:
Vilket ger mer näring till uttalandet att alla kan köra fort rakt fram... :D
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav Storabjörnen 18 mar 2006, 00:27

*skratt* !! :D Tack för "quote:en" Ymigs, jag vet precis vad du snackar om (vilken vägsträcka alltså) och jag vill minnas att jag betecknat denna som just det du säger..

Min erfarenhet som varandes keps-bärare (ja faktiskt, jag har en blå sliten sak jag ofta bär) med hästkratsstinn bil (som jag antar att Saab-ägaren i ditt fall ansåg sig vara) är att en omkörning på krokig väg sällan eller aldrig lönar sig. Du hamnar alltid bakom en får-transport i 30km/h med samma j-a dovhjortsbruna Volvo 240 som du nyss körde om, rakt i backspegeln igen. Du lyckas bara med en sak egentligen, vad beträffar din omkörning. - Att skapa en hyfsad riskfaktor för övriga och rent almänt att skapa en viss "spännade" tillvaro för ett ögonblick, vilket är hyfsat egoistiskt och dessutom kortvarigt.

Skall sägas dock: med tillräcklig fart / hästkrafter, blir omkörningen snabb, säker, effektiv och stör så få inblandade som möjligt. Men att tro att man är gatans kung med sin "Turbo Performance Club"-dekal i framrutan orskakar i 9 fall av 10 bara irritation och osäkerhet. Vuxet uppträdande önskas, tack!

Jag har kört en del hoj, både motocross, lätt och tung MC på gata. Vad jag kan säga är att man har.... två hjul mindre - dessvärre! För när det släpper, så släpper det.

På bana (vilket jag inte testat) borde det innebära att man har mindre vikt att kasta runt, och kanske högre acceleretaion ut ur kurvor, vilket borde rendera i bättre varvtider. Men precis som sägs, en bra förare är en bra förare. Vad jag menar är att en Förare (med stort F) kan köra en Skoda Rapid i farter och kurvtagningar en annan endast kunde drömma om. Jag menar att det är nåt visst med racerförare. De är inte som vi. De är nån speciell typ av människor som kan saker med motorfordon som vi inte vågar lära oss. Jag tror de saknar vissa spärrar, eller så har de åkt av på säkra ställen (läs: bana) att de vet precis hur mycket man kan utsätta fordonet för. Vad som fascinerar mig dock, är att man kan ge en Förare (med stort F som sagt) VILKEN bil som helst, och han/hon tar den till gränser man inte trodde fanns.

Ibland (ofta) önskar jag att alla keps-nissar med vad jag anser på tok för dyra bilar (som så ofta är fallet) kunde inse att de INTE är Schumacher.

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Re: Fernando Alonso.

Inläggav Nico 18 mar 2006, 13:14

Frågan är, varför skulle han?! Han är världsmästare i sin klass. Han behöver inte hoppa på något annat så som Rossi gör bara för att han har dominerat sin klass. Allt Alonso behöver göra är att utklassa honom när han kommer till F1 för det bör liggar i Rossi's intresse att ta en plats i F1 och sopa banan med Alonso. Inte att utmana i massa andra klasser. Det gör dom redan så bra i ROC, fast bara på fyra hjul förstås.
Men jag förstår i alla fall Alonso's utfall. Och jag gissar vilt på att han inte är ensam om att vara trött på cirkusen kring denna "F1-wannabee". Jag läste samma sak som du och jag antar att han svarade på en fråga han har fått hundra gånger redan.
Skulle jag gissa/spekulera, så tror jag ganska många förare på grid'en tycker mindre bra om iden att sätta Rossi i en tävlings sits med tanke på att alla andra har kämpat sig igenom diverse racingklasser för att ens få en chans. Killen kör på två hjul in i en fyrhjulig sport. Ungeför som att vara världsmästare i snö-skoter och sedan lyckas köra snabbt på träning och sen är det en god anledning till att man ska köra.

Men tänker man på det så är det inte svårt o gissa vad detta handlar om...

Fiat skär ner Ferraris budget, och varför inte blidka ledning/chefer osv. med en Italiensk mästare på 2 hjul som kaaaaanske kan få representera Ferrari på banan. Bara en tanke alltså.

Rossi verkar i alla fall vara en frisk fläkt. Så visst, ge grabben en chans... i nån annan bil än Ferrari om det passar herrn. *S* Tror väl inte han går med på något annat.

Oj, va mycket det blääv

/Nico

bruce skrev:...Hoppas att Alonso tar utmaningen på allvar.

MVH
Stefan
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav T-rex crew-member 18 mar 2006, 17:32

Kan inte låta bli att lägga mig i denna diskusion. Hur någon kan tro att det bara är att kliva från bilar till MC fattar jag inte? Det är väl allmänt känt att dessa gladiatorer på MC helt saknar självbevarelsedrift och att det är något dom börjar träna bort redan före tonåren, om dom någonsin fötts med någon? Och att sedan en förare som blivit van vid att sitta skyddad av allehanda olika skyddsutrustningar skulle lära sig det långt efter tonåren betvivlar jag starkt! Och en annan sak, det här med att det är så fantastiska förare i F1. Det vet väl alla om att det stora flertalet av dom har betalat för sin plats i något team? Att dom sedan (dom flesta alltså) utvecklats till mycket duktiga förare vill nog ingen förneka men att påstå att världens bästa förare skulle befinna sig i F1-cirkusen finner jag inte speciellt rättvisande. Det torde vara många förare som inte varit lika duktiga på att sälja sig själva och därför aldrig lyckats skrapa ihop dom pengar som krävs för att få chansen att köra och visa upp sig själva.
Detta var bara mina tankar i ämnet. Heja Rosberg Jr!

Ps. Själv har jag aldrig tävlat i någon motorsport alls, det närmaste jag kommit är att ta rally-licens men sedan lyckades jag inte få nog ekonomi för att tävla på riktigt innan intresset svalnade. Ds.
T-rex crew-member
Depåman
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 13 dec 2005, 18:22
Ort: Timrå

Inläggav bscc1 18 mar 2006, 20:28

Åh f-n.
Bröderna Schumacher, vars far bara hade råd att köpa av andra kasserade däck när grabbarna körde gokart, köpte sina platser i F1?
Alonso som ett tag under sin karriär inte trodde sig ha råd med annat än att bli gokart-mekaniker, köpte sin plats i F1?
Montoya trodde jag fick sin plats i F1 tack vare sina framgångar i F3000 och CART, men tydligen köpte han den?
Kimi för sitt sätt att köra i Formel Renault, Button i F3 trodde jag.
Albers och Monteiro i Midland är väl där för sina sponsorpengar och Sato och Ide i Super Aguri för att dom är japaner. Men dom är väl ändå inte "dom flesta", eller?

Men sedan är det ju en annan femma att under karriären upp till F1 så behövs det sponsormiljoner, rätt manager och rätt kontakter. Men man kommer inte till F1 utan talang och kunskaper i att köra racerbil idag
bscc1
Depåman
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 18 mar 2004, 13:52
Ort: Motala
Klubb: WSCC

Inläggav jomol22 18 mar 2006, 21:26

Ayrton Senna, och Ronnie Peterson, (observera förresten att "Ronnie" är ett typiskt arbetarnamn) är ett par andra kända förare med stora egna (typ) pengar, som köpt sig in i ett bra stall nån gång.
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav bscc1 18 mar 2006, 22:14

srsowö skrev:Ayrton Senna, och Ronnie Peterson, (observera förresten att "Ronnie" är ett typiskt arbetarnamn) är ett par andra kända förare med stora egna (typ) pengar, som köpt sig in i ett bra stall nån gång.


Men utan stor talang hade dom harvat i dåtidens Midland nåt år och sedan varit glömda...
bscc1
Depåman
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 18 mar 2004, 13:52
Ort: Motala
Klubb: WSCC

Inläggav jomol22 20 mar 2006, 10:19

Jo, det är just det jag menar! En bra förare har lättare att hitta pengar. En kass förare kan köpa in sig om han har en massa pengarmen en sån brukar inte bli långlivad. Stallen har tålamod ett år eller två, det beror på hur fattiga de är. Eller snarare var. Nuförtiden finns det rätt bra med pengar hos de flesta stall.
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav bscc1 20 mar 2006, 11:29

Jo, och idag är det mer vanligt att teamen letar förare långt ner i klasserna som sedan sätts i "skola" för en tänkbar framtid i F1. Red Bull har ett ganska utbyggt program för sådant. Både Klien och Scott Speed har gått den vägen. Heikki Kovalainen som nu är testförare hos Renault har ju ganska länge tillhört teamet och matchats genom diverse Renaultklasser. Toyota har också en juniorsatsning där Alex Storckenfeldt en gång tillhörde och blev placerad i Prema Racings Formel Renaultteam, men försvann då framgångarna uteblev.
bscc1
Depåman
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 18 mar 2004, 13:52
Ort: Motala
Klubb: WSCC

Inläggav Nico 20 mar 2006, 12:49

Och sen har vi Tysken Sebastian Vettel som förmodligen kommer att storma in på testförarmarknaden via RedBull om allt går som planerat i år för honom.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS


Återgå till Allmänt 1:1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 89 gäster

cron