Bigboi's vibe...

Här diskuteras allt som har med världen i skala 1:1 att göra.
Allt från den nya katten till den gamla volvon...

Bigboi's vibe...

Inläggav Nico 13 jul 2008, 14:12

Vi har alla känslor för olika saker. Det går liksom inte att sätta fingret på, det bara finns i kroppen. En del känner av det och det yttrar sig på olika sätt. Glädje, sorg, upphetsning och rysningar tillhör nog de vanligaste.

Själv vet jag att jag lever när något verkligen berör mig på något sätt är det då man verkligen vet att man lever. Det kan vara många olika saker, folk i nöd som får hjälp (nej, inte extreme home makover), att hålla sin hund i famnen när han får sin sista spruta är några exempel. Jag är kanske blödigare än de flesta vågar erkänna, jag satt för f_n helt tårögd när jag fick se mitt Boston Celtics ta hem NBA-titeln för första gången på 22 år.
Bild

Men men, det som berör mest och oftast för min egen del är nog musik, eller kalla det bara RAP! För musik vette sjutton om det är. 90% av det som strömmar ur mina högtalare tillhör denna gengre. Det finns så mycket att lyssna på, man kan skratta åt en blajig skojrap, höra hur man på bästa sätt battlar varandra, självklart finns det också mindre genomtänkt rap som man skrattar åt också. Sen har vi självklart den mera politiskt inriktade rap'en som nog har mer vettigt o komma med än hela världens politiker tillsammans. Ni har väl vid det här laget förstått att jag inte sitter o skriver så här mycket för o förklara att 50 Cent eller Puff Daddy är favoriter. Näe dom är väl snarare orsaken till att Rap har dalat i kvalité efter den gyllene eran. Jag har helt andra grupperingar och soloartister i åtanke. Ni hör dom inte på radio, ni ser dom inte på tv. Så jag tänkte helt enkelt bara ha en liten sommartråd med mina egna sommarhits som kryper in under mitt skinn och får hjärtat att slå ett extra slag av upphetsning. För det finns inget så läckert som ett bultande beat som kittlar i bröstkorgen.

Först ut blir förmodligen en av historiens bästa duo's; Gangstarr bestående av G.u.r.u och DJ Premier även kallad Primo. Låten heter "BATTLE" och fanns med på soundtracket till 8-Mile, en film om B.Rabbit som försöker slå stort i hiphop världen.



Jag får ståpäls av ett sånt här beat, tillsammans with the horns!
Och precis som all annan musik blir Rap sååå mycket bättre live. För ser du en bra rap artist uppträda så får man uppleva sådan kreativitet när Rapparen är helt i harmoni med sin DJ och kör re-mixar live osv.

Jag är inte helt insnöad på hiphop, som jag alltid brukar säga:
I skivsamlingen bredvid Busta Rhymes står en Bryan Ferry skiva, och bredvid Loop Troop skivan står LOK plattan, och Joe Cocker trängs tillsammans med Jedi Mind Tricks och ja... bredvid Wu Tang Clan plattorna står Vaya con Dios skivorna (4st). Dom som lyssnar på rap har bredare musiksmak än de flesta tror. Rap och hiphop bygger ju väldigt mycket på gamla klassiker och gillar man hiphop å är det lätt att gilla så mycket annat.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bigboi's vibe...

Inläggav pryzze 13 jul 2008, 15:36

Nu verkar du ha alldeles för mycket tid över.

Men kul att du delar med dig Nico. :thumb:


Du försummar väl inte ditt banbygga bara.


//Pryzze
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
___________________
Missa inte min hemsida med massor av bra bilder: http://www.slotman.se/
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Re: Bigboi's vibe...

Inläggav snugged 13 jul 2008, 15:46

semestertider som sagt var...

själv håller jag på att rippa in min cd-samling. cirkus 2k skivor ska in i mp3-format innan semestern är slut.
det står 5 laptops i rad å rippar för tillfället. en ripp-farm! :cuckoo:

ps.
vi har samma musiksmak. ;-)
ds.
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: Bigboi's vibe...

Inläggav Nico 13 jul 2008, 16:25

pryzze skrev:Nu verkar du ha alldeles för mycket tid över.


Häpp häpp, inte kasta sten i glashus! ;-) :D 8-)

Forumet är så tyst, lika bra o slänga in lite av livets elixir (musik).

snugged skrev:ps.
vi har samma musiksmak. ;-)
ds.


Skönt o höra att du också diggar Gangstarr m fl.
Bra disciplin o rippa musiken, själv kastade jag 200 skivor och är nere på "knappa" 300st. Tänkte att "vill jag ha skiten igen kan jag 'baya skiten"
Nästa vecka ska jag ta ner en liten nätt anläggning till lokalen så man kan lyssna på musik/radio medans man sitter o pular.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bigboi's vibe...

Inläggav pryzze 13 jul 2008, 17:33

Själv har jag flera tusen LP-skivor och singlar som vänta på att digitaliseras.

En vacker dag så. :-|


//P
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
___________________
Missa inte min hemsida med massor av bra bilder: http://www.slotman.se/
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Re: Bigboi's vibe...

Inläggav snugged 13 jul 2008, 18:40

musik i digital format är underbart. det ska vara lättillgängligt annars lyssnar man inte...

när jag är klar med rippningen, blir det att bygga in en touchscreen i väggen på nåt vis eller möjligen en tavla av nåt slag. som i sin tur är kopplad till en dator/hifi anläggning. bara gå fram till skärmen å peka lite så har man just den musik man vänkte på i örat. snabbt å smidigt. :D
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: Bigboi's vibe...

Inläggav JensaPson 13 jul 2008, 19:04

När kommer du hem till mig och fixar en sån anläggning? :-D=

Klockrent! :thumb:
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Bigboi's vibe...

Inläggav largasso 13 jul 2008, 19:44

Kolla in Popcorn på Kjell & Co, en kompis har en sådan och är väldigt nöjd.
Musik och film blir väldigt lätt tillgängligt och systemet är open source så det uppdateras ständigt
på nätet med fler format och bra tillägg.
:thumb:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Bigboi's vibe...

Inläggav Nico 13 jul 2008, 21:42

snugged skrev:musik i digital format är underbart. det ska vara lättillgängligt annars lyssnar man inte...

när jag är klar med rippningen, blir det att bygga in en touchscreen i väggen på nåt vis eller möjligen en tavla av nåt slag. som i sin tur är kopplad till en dator/hifi anläggning. bara gå fram till skärmen å peka lite så har man just den musik man vänkte på i örat. snabbt å smidigt. :D


Är'e den där lilla som dom kallar för ipod? Med touchscreen och nart bottenlösa hdd's???? ;-) 8-) ;-) 8-)
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bigboi's vibe...

Inläggav snugged 14 jul 2008, 02:19

BIGBOI207 skrev:Skönt o höra att du också diggar Gangstarr m fl.


har faktiskt sett guru och premier på gamla gino i sthlm.
bland det tightaste jag sett live! :beer:
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: Bigboi's vibe...

Inläggav Nico 14 jul 2008, 07:04

Fy satan, då kan du gå ur tiden med ett leende.
Sista riktigt bra upplevelsen var Jazzy Jeff på Berns i höstas. Skippade Ice Cube på kägelbanan pga att han må vara härlig, men aningens monoton. En låt lite här o där blir bra, ett helt Jam blir nog tjatigt.

Men shit... Gifted Unlimited Rhymes Universal o Primo på Gino, GINO's det fanns ju back in the days när hiphop var som bäst!

Bästa spelning (distanserad tvåa efter alla Beastie Boys jam's) är helt klart Rahzel i Kungsan (krogen på hörnan där) och Scratch på Lydmar... så tight o så nära inpå. och ja, beatbox!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bigboi's vibe...

Inläggav GranTurismo 14 jul 2008, 19:12

Ja! Det är onekligen beatet man vill åt. Inget går upp mot ett bra beat. Jag är dock ingen hiphopare utan snarare vad man med en gammal 80-tals klassifisering skulle kalla råsynthare. Jag formligen älskar elektronisk musik och lyssnar på allt möjligt från synthpop till stentung industri. Framförallt gillar jag när man använder syntharna till att framställa andra ljud än traditionella instrument. Det skall låta maskinellt och kliniskt.

Där nånstans finns det också ett möte mellan den musik jag lyssnar på och hiphopen. Användet av samplingar och upprepande loopar gör att jag många gånger kan gilla en hiphop-låt och respektera det musikaliska hantverket. Det jag kan ha svårt för är den attityd som följer med musiken(läs gangsta och blingbling).

Du nämner Beastie boys som en favorit och det är ett band jag lyssnat en del på. Äger inga skivor men skivorna från mitten av 1990-talet ger många fina sommarminnen.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Bigboi's vibe...

Inläggav Nico 14 jul 2008, 21:01

GranTurismo skrev:Ja! Det är onekligen beatet man vill åt. Inget går upp mot ett bra beat.


Say Word! Man märker ganska snabbt om man diggar hiphop eller inte.

GranTurismo skrev:Jag formligen älskar elektronisk musik


Cool, har du några sköna tips att dela med dig av? Jag diggar en hel del av det eletroniska jag har hört. Det senaste fyndet heter "Dr.Elektroluv". En riktig oddball men jag älskar det... Det är det där riktigt elektroniska ljudet jag diggar.
En annan svårmanövrerad genre är reggea, jag älskar det men har riktigt svårt att hitta rätt. Alpha Blondy, Tosh, Richie Spice bla bla bla jättebra men jag vet att det finns ännu bättre.

GranTurismo skrev:Där nånstans finns det också ett möte mellan den musik jag lyssnar på och hiphopen. Användet av samplingar och upprepande loopar gör att jag många gånger kan gilla en hiphop-låt och respektera det musikaliska hantverket. Det jag kan ha svårt för är den attityd som följer med musiken(läs gangsta och blingbling).


Japp gangsta stuket och allt bling bling klarar man sig utan. Ibland kommer dock artister som Timbaland, NERD, Snoop, Cube och Dre med beats som får t o m mina grannar att nodda så nacken måste gipsas.

GranTurismo skrev:Du nämner Beastie boys som en favorit och det är ett band jag lyssnat en del på. Äger inga skivor men skivorna från mitten av 1990-talet ger många fina sommarminnen.


Beastie Boys ja... Dom är väl uppe i 7 skivor nu, jag har alla 15 :o :o :o

För att understryka att det verkligen finns hiphop som man verkligen kan le åt och bara få sig ett gott skratt så får nästa låt bli den bästa låten ALL-TIME!!! Hade inte min far å det bestämdaste hejdat mig så hade jag idag haft ett stort oregelbundet frågetecken på ryggen med texten "So what'cha want" rakt igenom.

Aldrig förr har en hiphop låt låtit så GANGSTA BAD ATTITUDE M'FAKA, men fortfarande bara handlat om att käka ost och en gurka i en skål med het sås m.m.



Trummorna, (nej inte trummaskinen) sparkar stor stjärt i den här låten, det är när Beastie Boys kör den här live som jag totalt tappar kontrollen... Kunde lika gärna ha stått på scen med dom och kört hela låten!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bigboi's vibe...

Inläggav Manley 14 jul 2008, 21:04

*snyft*

Hail to the king, Baby!

Back on track...
Användarvisningsbild
Manley
Slotracer
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 20 nov 2007, 00:45
Ort: Göteborgare i Lerum
Klubb: F.R.O.G

Re: Bigboi's vibe...

Inläggav Borgis 14 jul 2008, 21:24

BIGBOI207 skrev:Trummorna, (nej inte trummaskinen) sparkar stor stjärt i den här låten, det är när Beastie Boys kör den här live som jag totalt tappar kontrollen... Kunde lika gärna ha stått på scen med dom och kört hela låten!


Mina grannar gillar också det här. Det verkade så nyss i alla fall när de bankade takten i väggen. :D
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Nästa

Återgå till Allmänt 1:1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 52 gäster