Sida 56 av 58

Re: Gissa Bilen

InläggPostat: 19 jan 2011, 16:07
av JensaPson
jomol22 skrev:Är det två frågor ute samtidigt nu? :sceptic:
JensaPsons bil är nåt modernt, fast jag minns inte vad.


Det verkar som att tråden dör om det inte kommer ett svar här.
Kolla på BMW är mitt tips. :D

Re: Gissa Bilen

InläggPostat: 24 jan 2013, 18:59
av Ravajack
Två år sedan sist, kanske dags att damma av denna tråd igen. :beer:
Med denna kärra:
Bild
Att det är en BMC Mini Van är väl knappast någon gåta att gissa på.
Frågan är istället vad just denna Mini Van har för historisk signifikans? :-?

Re: Gissa Bilen

InläggPostat: 24 jan 2013, 22:36
av Jormungandr
Är det en testbil för Lotus?

Re: Gissa Bilen

InläggPostat: 24 jan 2013, 22:46
av Ravajack
Jormungandr skrev:Är det en testbil för Lotus?

Bra gissat, men nej, icke Lotus.
Bättre upp! :beer:

Re: Gissa Bilen

InläggPostat: 24 jan 2013, 23:27
av Niclas
Bilden är tagen när Jim Hall testar ut vilken vinkel han ska ha på vingen på sin Chapparal 2E.. :D

Re: Gissa Bilen

InläggPostat: 24 jan 2013, 23:42
av Jormungandr
tänkte på Jim Hall och Chaparral först, men varför skulle han använda en engelsk mini???

Re: Gissa Bilen

InläggPostat: 25 jan 2013, 00:05
av Ravajack
Åter igen, bra gissat, men nej inte Chaparral heller.
(Big Jim skulle nog inte ens rymmas i en Mini... :D )
Håll er i Minins hemland, vetja! :beer:

Re: Gissa Bilen

InläggPostat: 25 jan 2013, 00:14
av Svänn
Helt klart är det Sir Geoffrey Hunt D.S.O. från MI6 som är ute och tjyvlyssnar på Razvedkan igen.
Den anskrämliga tingesten på taket är inget annat än en förklädd kortvågsmottagare. De har en likadan bil till och genom att köra åt olika håll kan de krysspejla. A walk in the park, old chap.

Re: Gissa Bilen

InläggPostat: 25 jan 2013, 00:22
av Ravajack
MI6? Tja, inte riktigt mitt i prick, men det börjar onekligen brännas... 8-)

Re: Gissa Bilen

InläggPostat: 25 jan 2013, 09:39
av Nico
Ravajack skrev:Håll er i Minins hemland, vetja! :beer:


Tyskland? =)

Re: Gissa Bilen

InläggPostat: 25 jan 2013, 10:11
av jomol22
McLaren

Re: Gissa Bilen

InläggPostat: 25 jan 2013, 10:28
av indidragracer
Kan det vara Chapmans försök att kopiera Jim Halls fristående vinge.

Re: Gissa Bilen

InläggPostat: 25 jan 2013, 11:52
av L Kongo
indidragracer skrev:Kan det vara Chapmans försök att kopiera Jim Halls fristående vinge.

Skulle inte förvåna mej.
Chapman, materialanorektikern #1 med fler förares liv på sitt samvete än Moskovitch och Trabant tillsammans. >:-S
Kommer inte ihåg storyn exakt, men Hall's vinge var iallafall stabil in absurdum. Vingstöttorna pressade
direkt på up-rightsen plus manövreringsgizmon som vred vingen till läge "ladugårdsvägg" vid inbromsning.
Vilket han i sin tur snott från runt tio år äldre Mercedes LeMansracers.
Chapman kopierade hela klabbet utom vridfunktionen, tyvärr med vingstöttor obetydligt stadigare än kinesiska ätpinnar.
Givetvis havererade skiten men föraren, Graham Hill tror jag, undkom med livet i behåll.
FIA totalförbjöd kort därefter vingar av den typen, trots att Chaparralbilarna åkt med sin konstruktion
i sex år utan tillbud.....

Re: Gissa Bilen

InläggPostat: 25 jan 2013, 12:45
av Ravajack
jomol22 skrev:McLaren

Bingo! :thumb:
Denna vingförsedda Mini Van fungerade som testmula åt McLarenstallet innan man vågade sig på att implementera vingkonceptet i full skala på Can-Amvagnen M8B år 1969.

Här såväl Mini Vanen som M8B satta i sitt sammanhang, i Pete Lyons alldeles utmärkta bok "Can-Am" från 1995:

Bild

Re: Gissa Bilen

InläggPostat: 25 jan 2013, 12:53
av jomol22
L Kongo skrev:
indidragracer skrev:Kan det vara Chapmans försök att kopiera Jim Halls fristående vinge.

Skulle inte förvåna mej.
Chapman, materialanorektikern #1 med fler förares liv på sitt samvete än Moskovitch och Trabant tillsammans. >:-S
Kommer inte ihåg storyn exakt, men Hall's vinge var iallafall stabil in absurdum. Vingstöttorna pressade
direkt på up-rightsen plus manövreringsgizmon som vred vingen till läge "ladugårdsvägg" vid inbromsning.
Vilket han i sin tur snott från runt tio år äldre Mercedes LeMansracers.
Chapman kopierade hela klabbet utom vridfunktionen, tyvärr med vingstöttor obetydligt stadigare än kinesiska ätpinnar.
Givetvis havererade skiten men föraren, Graham Hill tror jag, undkom med livet i behåll.
FIA totalförbjöd kort därefter vingar av den typen, trots att Chaparralbilarna åkt med sin konstruktion
i sex år utan tillbud.....

Halls vinge gick av. Är på väg bort just nu, men nästa vecka bifogas bild på kraschad Chaparralkonbstruktion