Vectrex

Här diskuteras allt som har med världen i skala 1:1 att göra.
Allt från den nya katten till den gamla volvon...

Vectrex

Inläggav GranTurismo 09 jul 2010, 16:21

En kompis till mig är en riktig storsamlare, men i veckan har han haft en välbehövlig genomgång och storstädning i sin källare. Vid besök i onsdags så pekade jag på denna lilla maskin och frågade om han skulle göra dig av med den. Först var svaret vet inte, men ganska snabbt kom orden "du kan ta den". Då jag ha ett stort intresse för tv-spel var detta en klart uppskattad gåva.

Bild

Vad är då detta? Det är en Vectrex från 1982. Världens första och enda spelkonsol med vektorgrafik. Det var det välkända brädspelföretaget Milton Bradleys (MB) försök att ge sig in tv-spelsbranschen. Resultatet blev denna för sin tid ganska avancerade konsol. Vektorgrafik var hi-tech och denna var tänkt att den skulle tilltala hardcore arkadspelare. Den blev dock en rejäl flopp och tillverkades endast ett par år.

Handkontroll med 4 knappar!
Bild

5 spel fick jag med och sedan har den ett inbyggt spel som liknar "Asteroids".
Bild
Bild

Startbilden.
Bild
Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Vectrex

Inläggav GranTurismo 09 jul 2010, 16:24

En bild från flipperspelet

Bild

Ett klassiskt tanksspel

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Vectrex

Inläggav snugged 09 jul 2010, 16:42

GRYMT! det där spelet var en av mina ouppnåeliga drömmar. 8-)
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: Vectrex

Inläggav taunus76 09 jul 2010, 17:06

Vilka minnen du väcker :thumb: , kul att den fortfarande funkar undrar hur mycket av dagen teknik som kommer att funka om 20 år
Användarvisningsbild
taunus76
Braidsbytare
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 03 jan 2010, 22:45
Ort: Uppsala / Vänge

Re: Vectrex

Inläggav guadeloupe 10 jul 2010, 14:44

Respekt! :thumb:
Vissa bilar behöver mer kärlek än andra
guadeloupe
Slotracer
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 05 nov 2005, 19:41
Ort: Stockholm

Re: Vectrex

Inläggav NMI 12 jul 2010, 14:39

Ett riktigt coolt tv-spel som jag definitivt hade velat se och prova(!) i verkligheten. :thumb:
Jag älskar idén med plastskivorna med färgade fält och text så man fick "färg" och avancerade detaljer på den monokroma bilden.


Själv så fick jag hem den här nyss (datorn alltså, skärmen är "gammal"):
Bild

Som kuriosa (och för att inte gå alldeles off-topic) så är bägge samtida och har lika mycket RAM (1k!) och ROM (8k), men Vectrex:ens 6809 processor var nog minst dubbelt så snabb som ZX-81:ans z80. Och grafiken ska vi inte ens nämna! :D
Crowd was roaring, I was at Brands Hatch in my imagination
At the canal turn I hit an oily patch ... Inebriation
Användarvisningsbild
NMI
Depåman
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 02 feb 2009, 23:13
Ort: Staffanstorp
Klubb: Malmö slotracing club

Re: Vectrex

Inläggav largasso 12 jul 2010, 15:47

Vectrex:en visste jag inte om, däremot lyckades jag på sin tid tvinga min far som då jobbade på Televerket att
att gå en datakurs där deltagarna fick en ZX81:a vid kursslut.
Den utrustades snabbt med externt minne 100Kb tror jag samt joystick och sedan spelades det "Ants" för
allt vad tygen höll!
Därefter blev det Commodore 64+ extra allt och sedan Atari ST "suck"

Idag har jag endast en låda med alla Atari ST Modellerna( 520,1024 samt MegaST)och en låda gamla Macar
kvar, tyvärr nerpackade.
THOSE WHERE THE DAYS B-|
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Vectrex

Inläggav snugged 12 jul 2010, 19:28

NMI skrev:Ett riktigt coolt tv-spel som jag definitivt hade velat se och prova(!) i verkligheten. :thumb:
Jag älskar idén med plastskivorna med färgade fält och text så man fick "färg" och avancerade detaljer på den monokroma bilden.


Själv så fick jag hem den här nyss (datorn alltså, skärmen är "gammal"):
Bild

Som kuriosa (och för att inte gå alldeles off-topic) så är bägge samtida och har lika mycket RAM (1k!) och ROM (8k), men Vectrex:ens 6809 processor var nog minst dubbelt så snabb som ZX-81:ans z80. Och grafiken ska vi inte ens nämna! :D


awwww... en sådan zx-81:a var min första dator.
fattig som man var fick jag lov att köpa den som byggsats. tur man kunde löda redan på den tiden! :D
16k ram minne inhandlades redan efter några månader. ack så besviken man var när man insåg att man bara kunde använda 8k av dessa. resterande 8k var bara för variabler... :-((

men jag har funderat på att ropa in en sådan på ebay igen. finns fortfarande brand-spanking-nya i kartong att uppbringa! :thumb:
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: Vectrex

Inläggav Storabjörnen 12 jul 2010, 22:30

Får helt galna nostalgivibbar här... :-)
Polaren hade Vectrex, vi spelade så hårt den lilla joysticken höll.
När jag i vintras var på inflyttningsfest hos honom så stod den där, som en trofé högst upp på en hylla, komplett med alla färgskärmar och kassetter. Vi vågade inte ta en vända med den för tv-spel är en sån partykraschare, men minnena kom rullande när jag såg den.

Zx-spectrum hjälpte jag en klasskompis att göra ett "tyska-glosor-förhörs-program" till. *fniss* Kul "dator" det där.

/Sb
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Re: Vectrex

Inläggav BBB 13 jul 2010, 13:06

Grannen var på väg att kasta en helt fungerande Amiga500 med skärm och extern hårddisk + en hel kasse med spel, men nu står den på min vind och väntar. Jag började med en Spectravideo och kommer ihåg att det var nåt radioprogram som skickade ut program som man spelade in på band och vips så hade man ett spel i datorn. Nån som kommer ihåg det? Inget avancerat men kul ändå. Sen blev det en amiga tills den första ibm inhandlades.
Alltid kul med lite nostalgi så det var en bra tråd du startade GranTurismo.
//Bosse
Användarvisningsbild
BBB
Depåman
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 jan 2008, 20:38
Ort: Malmö Skåne
Klubb: Malmö Slotracing Club

Re: Vectrex

Inläggav snugged 13 jul 2010, 15:06

haha, jaaaaa! det hade jag förträngt! det var som du säger ett radioprogram som sände ut samma akustiska ljud som datorn använde för att lagra data på band.. dvs. bara att spela in och sedan ladda in i datorn via bandstationen! shit va geekigt det var på den tiden. :D

var det någon som fick det att fungera? jag provade aldrig själv.
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: Vectrex

Inläggav BBB 14 jul 2010, 13:04

Jodå det fungerade bra men spelet jag kopierade från radion var nåt väldigt simpelt mask spel som man kunde styra lite.
Det var fler som gillade spectravideo! :D
Bond-Spectravideo.jpg
Bond-Spectravideo.jpg (102.69 KB) Visad 75691 gånger


//Bosse
Användarvisningsbild
BBB
Depåman
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 jan 2008, 20:38
Ort: Malmö Skåne
Klubb: Malmö Slotracing Club

Re: Vectrex

Inläggav Aramis 15 jul 2010, 09:43

BBB skrev:Grannen var på väg att kasta en helt fungerande Amiga500 med skärm och extern hårddisk + en hel kasse med spel, men nu står den på min vind och väntar. Jag började med en Spectravideo och kommer ihåg att det var nåt radioprogram som skickade ut program som man spelade in på band och vips så hade man ett spel i datorn. Nån som kommer ihåg det? Inget avancerat men kul ändå. Sen blev det en amiga tills den första ibm inhandlades.
Alltid kul med lite nostalgi så det var en bra tråd du startade GranTurismo.
//Bosse

Amiga 500 var min allra första dator och än idag plockar jag fram den i nostalgiskt syfte typ vart tredje år. Den kommer att vara i min ägo till jag dör, samma med mitt Nintendo 8-bit, 16-bit och Game Boy.

Spectravideo och Vectrex var strax före min tid men det är asgrymma grejer. Arkadmaskinerna var betydligt grymmare med större processorer och minnen. Varje pojkes våta dröm att ha hemma. Någon som kan skaka fram bilder på sådana? :beer:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Vectrex

Inläggav Norrhyttan 28 jul 2010, 09:58

Vectrex fanns att hyra hos Thorins ljud & bild i Vallentuna när jag var typ 12-13 år. :D
Formerly known as "Alltid Färsking".
Nu i ny förpackning, drygare än någonsin!
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Kartläsare
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 20 feb 2008, 14:25
Ort: Hedemora

Re: Vectrex

Inläggav Morbidelli 15 mar 2017, 12:39

Vectrex hyrde jag på vad jag tror hette Hyrshopen i Motala. Hyrde man fredag skulle man lämna tillbaka det senast 18 på måndag, så en hel del måndagar var man hemma från skolan och var lite småsjuk :) Fortress of Narzod och Pole Position minns jag.

En Spectravideo 728 ägde jag, men sålde. Lyckade senare komma över den igen 15 år senare men då var allt utom själva datorn borta. Ligger i en låda och väntar på att jag ska orka ta tag i det projektet :)
Morbidelli
Depåman
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 mar 2017, 12:29
Ort: Motala

Nästa

Återgå till Allmänt 1:1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 55 gäster