Sida 1 av 1

Bildgåta v3.01

InläggPostat: 02 maj 2005, 12:44
av Ravajack
Vi säger GRATTIS till ymigs, som tyx riktigt ha kommit loss i gåtlösandet!
Efter en litet trevande inledning i första omgången, som srsowö plockade hem, sopade ymigs hem omgång två på walk over, och nu slår han även första spiken i tredje omgångens kista.:thumb:

srsowö var ett tag inne på helt rätt spår, men släppte tyvärr taget lite för lätt. Med lite mer terrieraktighet hade han inte osannolikt hittat rätt redan innan ledstråden så småningom släpptes.

Björnens förvirring förvånar ockå en smula, tidigare känd som han är för såväl envishet som pregnans och träffsäkerhet i resonemanget. Kan det vara yrvakenhet efter vinteridet?

Men ymigs är onekligen het, varför tävlingsledningen härmed anbefaller kraftfull SKÄRPNING å övriga deltagares händer! :x

För visst var det en Skoda 932 från just 1932 som var rätt svar. Vilket visar att historien, i synnerhet bilhistorien, inte alltid ser ut som man tror eller fått lära sig. Ferdinand Porsche i all ära, men nu var det faktiskt inte han som var pappa till den välbekanta bilprofil som gjorde sitt segertåg över världen efter det senaste världskriget i form av Volkswagen/Folkvagnen/Baggen/Bubblan/Beetle/Käfer eller vilken namn nu det kära barnet fick på skilda håll och i olika kulturer. Vilket väl visar att industrispionage och idestöld ingalunda är någon ny företeelse. Även tysk förkrigsimperialism kan ha inverkat.

Tjeckiska Skoda ingår som bekant numera i VW-koncernen, varför historiska revisionister med visst fog nu kan hävda att Ur-Baggen visst var en VW. Möjligen var denna bilhistoriska lilla "hemlighet" också ett av skälen för VW att införliva Skoda i Familjen efter murens fall och Sovjetunionens fall 1989... :sceptic:

Namnet på den tjeckiske konstruktör som höll i ritstiftet när profilen skissades tycks tyvärr ha gått förlorad i historiens töcken. Projektets beskyddare var dock Skodafabrikens dåvarande chef Karel Hrdlicka. Bilen är också känd under benämningen Kadlomobil, där Karel förmodligen står för inledningen (Ka) och "dlo" för övriga inblandade i 932:ans tillkomst.
En extra guldstjärna (hel sådan) utlyses därför härmed för nöjaktig utredning i ämnet. :D

Nu över till något helt annat, nämligen nästa omgång: Bildgåta v3.01.
Svartbit bild igen, tämligen snarlik föregående. Visst känns väl profilen igen...?

Bild

Fabrikant och årtal för hel guldstjärna, tack. Annars halv för endera.
Good luck! :beer:

InläggPostat: 02 maj 2005, 13:18
av jomol22
Tja jag måste tyvärr svara redan nu 8)

Det är en Lincoln (dvs Ford) som kallades Briggs Dream Car, döpt efter Briggs Manufacturing Company, som var Fords tillverkare av karossdelar.
Formen kom från John Tjaardas penna. Självbärande kaross med svansmotor. Den visades första gången vid en utställning i Chicago 1933.

InläggPostat: 02 maj 2005, 13:25
av ymigs
Visst är det det... :x

InläggPostat: 02 maj 2005, 13:43
av jomol22
He he 8)

InläggPostat: 02 maj 2005, 14:01
av jomol22
För övrigt tror jag att ansvarig konstruktör för typ 932 hette Mladé Boleslavi .

InläggPostat: 02 maj 2005, 15:25
av Storabjörnen
Vad hände?
Har det presenterats en ny bildgåta?

Är det nån pappaledig som sitter o kniper alla gåtor nu medan man sitter i tråkiga möten?

/b. (våryr)

InläggPostat: 02 maj 2005, 16:18
av jomol22
Det gäller att hänga med i svängarna. Eller är det på rakorna? Å andra sidan missade jag en del i går kväll. Race. BSCC vs SRSoWÖ. Jag vann. 8) :) :D

InläggPostat: 02 maj 2005, 19:58
av Nico
srsowö sparkar in dörren så gångjärnen flyger och dörren faller in. (Trots att den igentligen öppnas utåt) och bitchslappar alla oss intresserade så hårt att när vi vaknar så har barnens 10 senaste födelsedagar passerat och... "We still don't know what hit us"

*Bravissimo, splendido*

/Nico