Bildgåta v3.03

Här diskuteras allt som har med världen i skala 1:1 att göra.
Allt från den nya katten till den gamla volvon...

Bildgåta v3.03

Inläggav Ravajack 08 maj 2005, 23:08

OK, tillbaka till ordningen.

srsowö slog till igen, dessutom på ett imponerande sätt:
Han vände på steken, började med bonusen och kom fram till John Wyer, Gulf och Mirage.
Och visst var Mirage rätt svar, dock en helt annan Mirage än John Wyers klassiska babyblå-orange Gulf-variant, nämligen den Mirage som oberoende utvecklades i USA i mitten av 1960-talet för den nystartade CanAm-serien.

"Too little, too late" är möjligen en passande beskrivning av det projekt som en herre vid namn Jack Nethercutt drog igång redan 1965, två år före John Wyer. Rikemanssonen Nethercutt ville bygga den ultimata CanAm-kärran och anlitade Peter Brock (mannen bakom Carroll Shelbys klassiska Daytona Cobra Coupe) för att rita en tidlöst klassisk kärra. Bilen döptes till Mirage.

Nethercutts far var dock måttligt road av sonens racingambitioner och vägrade släppa till de ekonomiska medel som sonen möjligen räknat med. Resultatet blev att projektet försenades i två år, och inte kom på banan förrän 1967. Då hade utvecklingen sprungit ifrån Nethercutts projekt, bl a vad gäller aerodynamik och motorer, och Can-Am-Miragen skördade inga större lagrar, kraftigt undermotoriserad som den var.

Att Nethercutts lilla projekt dock rönte ett visst intresse i USA vid tiden visas av att bilen faktiskt fanns att tillgå även i slotracingversion. AMT/Dynamic hade en CanAm Mirage som RTR, svart eller röd och med motor från General Electric istället för den sedvanliga Mabuchisnurran. GE-motorn var en slags slotracingvariant av en V8-motor, utrustad med för tiden ovanligt kraftiga magneter och därmed ett enormt vridmoment. Modellen blev därför ganska populär bland fortåkare innan hemmabyggena tog över och gjorde fabriksbyggda färdigbilar obsoleta.

Vi bugar och bockar för srsowös slutledningsförmåga, som gav denna omgångs såväl guld- som bonusstjärna i kampen om Toyota-cabben.

Aktuell ställning:
srsowö: 2,5 stjärnor
ymigs: 1 stjärna

Därmed över till ny gåta.
Kort och gott: Vad är detta?
Bild
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Inläggav Nico 08 maj 2005, 23:42

*suck* ... CanAm igen....
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav jomol22 09 maj 2005, 08:10

*suck* ...nu får jag rätt igen... Sting GW1Wilson körde den -74 i Can-Am, fast på denna bild är det en annan förare.

http://www.tamsoldracecarsite.net/MacArcherSting3.html
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Storabjörnen 09 maj 2005, 10:00

Att den var Porsche 917-inspirerad hajjade jag direkt. Dock började jag kika lite på Interserie-bilar innan jag gick o la mig.

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav BRM V16 09 maj 2005, 10:43

Det är troligtvis Mac Archer som kör bilen på bilden, den används nu i historik Can Am.
/BRM V16
Fender to Fender i´m a hell of a bender.
Användarvisningsbild
BRM V16
Mekaniker
 
Inlägg: 426
Blev medlem: 10 feb 2005, 21:47
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav jomol22 09 maj 2005, 10:55

Kan nog vara så; i Can-Am hade den startnummer 2

Nu väntar jag på två Can-Am-bilar till: Caldwell och Costello. Kom igen Ravajack! :D
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ


Återgå till Allmänt 1:1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 46 gäster