F1 2012

Här diskuteras allt som har med världen i skala 1:1 att göra.
Allt från den nya katten till den gamla volvon...

Re: F1 2012

Inläggav snugged 02 sep 2012, 23:00

F U C K :-x
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: F1 2012

Inläggav snugged 03 sep 2012, 02:20

fick trösta mig med den här:
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: F1 2012

Inläggav Nico 03 sep 2012, 08:08

Kristian skrev:...(samtidigt som Hamilton kanske var en av dom sämsta i startfältet att göra den typen av manöver "mot").

Japp, lite som när Maldonado skulle förbi och Hamilton bestämt håller linje när omkörningen igentligen är en tidsfråga - och sen smäller dom. Läste en artikel nyligen där man uttryckte att det som skiljer Vettel & Hamilton från att rankas bland de mest kompletta förarna är deras oförmåga att avgöra när man ska ta ett steg åt sidan och hantera att tappa position för att behålla några poäng.

Romain Grosjean bär skulden för incidenten, tveklöst! Det gick för fort och han svängde in framför en förare som inte vet när han ska ge sig och smällen var ett faktum. Jag säger absolut inte att Hamilton är på något sätt orsaken till smällen, men racet/titeln vinns som bekant inte i första kurvan. I detta fall hade en millisekunds släpp på gasen räddat situationen när han tydligt ser Grosjean komma farande, nu blev det inte så. Men bra att Hamilton fick lite av sin egen medecin, dvs svänga rakt ut framför folk i starten. Något han gjorde allt för ofta under sina två första år.
Åter igen, bara en reflektion, Grosjean bär skulden för detta. Blir avstängd nästa lopp, förmdligen ersatt av Jerome D'ambrosio.

Så förbannat synd att Sauber inte kunde maximera på sina fin-fina kvalpositioner!!

Sen undrar jag lite hur dom tänkte med Kraschdonado som nu har 5+5 griddrop till Monza att invänta. Han fick alltså fem platsers nedflyttning pga en tjuvstart. Hade han varit kvar i loppet hade han förmodligen fått en drive-through penalty. Han hade ingen glädje (bröt loppet) av att det var en tjuvstart + han ERKÄNDE rakt av att det var en tjuvstart och varför det blev så. Varför då ge en sån bestraffning?! Har aldrig sett det tidigare för en tjuvstart. I mina ögon får han en bestraffning för att han som några förare sa "skapade den oreda som uppstod i starten".

FRÅGA; är det någon som har kollat F1 på Viaplay och surfplatta?? Det ser nämligen ut som att det blir så för mig nästa helg när årets höjdpunkt går av stapeln, Italiens GP *yay* Den missar jag inte! Men när man sitter i f_cking Fagersta med endast mobilt bredband så blir man bekymrad.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2012

Inläggav Val Solo 03 sep 2012, 08:41

Kollade på Tour de France i somras varje dag via Eurosport player. Helt ok. Viaplayer har jag aldrig testat. Men det borde vara ok. OM du har täckning i Fagersta ;-)
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: F1 2012

Inläggav Lasse1930 03 sep 2012, 15:01

snugged skrev:fick trösta mig med den här:

Och det var ju inte det sämsta, hoho va' nice!
Eau Rouge såg ännu jävligare ut då; inte ett räcke och publiken vid bankanten uppe vid Raidillon....
To finish first, you must first finish!
Användarvisningsbild
Lasse1930
Testförare
 
Inlägg: 2052
Blev medlem: 24 aug 2005, 21:36
Ort: Vallentuna
Klubb: Tjockhult Racing Society

Re: F1 2012

Inläggav Lasp 07 sep 2012, 18:05

Imponerande filmavsnitt, ja så gick det till förr, på den gamla tiden, när Lasp tog körkort 1955!!!
Men annat är det idag

Ferrari hotar återigen med att lämna formel 1.
– Det kan hända att vi lämnar F1 om jag anser att F1 inte uppfyller de tre viktigaste kriterierna. Om F1 inte längre tjänar i vårt syfte när det gäller forskning, teknik och utveckling kan det bli ett stort problem. Vi har ju redan gått för långt när man ser till aerodynamik, formel 1 används som forskning för flygtrafiken och jag vill utveckla bilar, inte flygplan, säger Ferraris president Luca di Montezemolo till CNN i samband med fredagens träningar.
– Om F1 inte längre är en stor kamp om den bästa tekniken, för den tekniken ska gå vidare till serietillverkningen av bilar sedan, ja då kan det hända att vi får se F1 utan Ferrari. Jag vill aldrig se Ferrari i en tävling där det inte finns någon sportslig utmaning.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: F1 2012

Inläggav Nico 08 sep 2012, 19:03

Ja man kan ju inte annat hålla med honom. Han har en riktigt dyngfet poäng där. Det går hand i hand med hans förslag om tre bilar per team. Med dagens skämt till poängsystem finns det absolut utrymme för det.

Forza Luca....
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2012

Inläggav Aramis 14 sep 2012, 10:53

Kan ju hålla med om att poängsystemet är lite vrickat men samtidigt inbjuder det till att satsa mer för att vinna, vilket ju genererar i roligare race att titta på - vilket ju Monza var! Hamilton var ju ohotad etta så där var det väl aldrig nån spänning om vem som skulle segra men där bakom utspelades ett nagelbitande drama! Att Alonso skulle klättra var det väl ingen som blev förvånad över men att Perez skulle göra en helt superb insats med perfekt avvägd körning för att bevara däck var det nog ingen som hade trott! Världsklass!! :thumb:

Tror Alonso kommer att vara i topp i tabellen i några race till men McLaren verkar ha hittat rätt nu. Tre segrar på de tre senaste och på tre helt olika banor dessutom. Men Singapore har väl varit en Red Bull-bana så vi får se vad som hägrar!
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: F1 2012

Inläggav Nico 15 sep 2012, 10:25

Nico skrev:....Med dagens skämt till poängsystem finns det absolut utrymme för det.

Det jag syftar på är att förr fick bara de 6 första förarna poäng och startfälten var desto större dessutom.
Idag är det avsevärt mindre startfält och mera poäng att hämta. Idag får tio förare poäng, därför tycker jag att man kan tillåta att de stall som vill köra tre bilar få göra det.

Sen kan dom köra någon independent trophy för de som vill anmäla sig till den serien och splitta sina revenues i förhållanden till vilken serie dom kör i. Funkar i touringcarserier med independent trophys ser inte varför det inte skulle fungera i F1. Det fanns ju något liknande i F1 halvvägs in på 80-talet, lite osäker på hur det funkade dock.

Man kan inte hjälpa de svaga genom att göra de starka svagare.

Perez är ju duktig på att smeka däck uppenbarligen, hans stall lägger upp lysande och vältajmade strategier som han avverkar med bravur. Men faktum är ju att han är som "vassast" när hans däck är bättre än andras, väntar fortfarande på att få se honom försöka ta sig förbi Alonso eller Kimi när dom försvarar sig som bäst med lika fräscht gummi. Hittills har båda i praktiken flyttat på sig när Perez kommit farande med fräschare däck. Det är den negativa effekten med dagens poängsytem och däck. Man vet att man inte kan sätta imot, och gör inget stort nummer av att försvara sig om man inte tänker lika långt som näsan räcker (Hamilton), mest för att man får ändå en skaplig poängskörd med sig.

Instämmer om McLaren, dom är absolut favoriter till en titel i mina ögon, det är upp till Hamilton! Som dom har presterat i de tre sista loppen kan dom ju inte misslyckas.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2012

Inläggav snugged 05 nov 2012, 08:25

årets race igår? :thumb:
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: F1 2012

Inläggav Nico 05 nov 2012, 09:29

snugged skrev:årets race igår? :thumb:

Näe, Alonso kom bara tvåa. 8-)
Men jag håller med det var ett bra race. Tycker att dom borde plocka ut safetycar vid varje tillfälle dom ska lyfta bil från banan oavsett om det är Monaco eller Spaniens GP (storlek på avåkningszoner). Det finns bara vinst i det.

1. Fältet trycks ihop och opportunisterna kan slå mynt av situationen.
2. Inga löjliga diskussioner och bestraffningar pga omkörningar under gulflagg osv.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2012

Inläggav Kristian 06 nov 2012, 00:53

Vågade inte gå in å läsa tidigare eftersom jag missade rejset i går. Men jag håller med, helt klart bästa rejset i år även om inte Button vann ;)
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: F1 2012

Inläggav GranTurismo 18 nov 2012, 23:04

Vilket härligt rejs!

Nya Usa-banan måste vara den bästa av Tilkebanorna som gjorts.

Kul också att mästerskapet lever in i sista loppet.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: F1 2012

Inläggav Kristian 18 nov 2012, 23:06

Helt klart intressant bana, många trevliga kombinationer och omkörningsmöjligheter.
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: F1 2012

Inläggav Aramis 19 nov 2012, 01:28

Ja det var klart uppfrkskande! Vi blev ju överösta med repriser av omkörningar där ett tag från stora delar av fältet! Kimis omkörning var en av de hårigaste och även Button klämde in ett par fina i en kurva där bilen styrde in fint! Men jag undrar hur rolig banan är med en förhållandevis motorsvag GT-bil? Någon som sett nåt av supportracen därifrån i helgen?
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt 1:1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 48 gäster