F1 2013

Här diskuteras allt som har med världen i skala 1:1 att göra.
Allt från den nya katten till den gamla volvon...

F1 2013

Inläggav Nico 28 sep 2012, 14:17

När man ser denna lista inser man att det inte är mycket som är spikat inför nästa säsong.

Tänk vilket guldläge McLaren fick. Medans deras lilla guldkalv (Hamilton) som har fått ALLT utav dom sitter och kräver en högre lön, kommer en sponsorberrikad Mexikan in och får ett kontrakt istället. Undrar om vi kommer få veta vem som tog beslutet, lämnade dom Hamilton "in the cold" eller var det Hamilton som lämnade McLaren? Bara för en vecka sedan sade Whitmarsh att McLaren inte hade någon plan B ifall Hamilton inte tog deras bud. Jag anar rävspel i bakgrunden för jag tror inte att dom förhandlar/köper loss en Ferrari-skolad förare under en veckas förhandlingar. Kvalitetsmässigt tror jag att förarskiftet har en försumbar skillnad för McLaren. Perez och Hamilton känns lite som dom är gjutna i samma form, mer hjärta än hjärna i körningen.

Mercedes tänker bara supply'a sitt eget stall med motorer fr o m 2014 vilket innebär att McLaren får pröjsa för hela paketet i framtiden om inget annat händer. Återstår att se, men då är det bra med sponsorstinna förare. Tycker McLaren är de stora vinnarna i denna rockad av förare.

Uppsidan för Mercedes borde vara att dom nu har två riktiga polare i sina bilar och en Hamilton som verkligen borde vara taggad som f_n ...

Nu undrar man bara - vad händer i Ferrari? Blir Massa kvar som testpilot ännu en säsong eller knyter dom till sig någon annan som vet sin plats i teamet?

Red Bull Racing
M. Webber
S. Vettel

Vodafone McLaren Mercedes
J. Button
S. Perez

Scuderia Ferrari
F. Alonso

Mercedes AMG Petronas
N. Rosberg
L. Hamilton

Lotus F1 Team

Sahara Force India

Sauber F1 Team

Scuderia Toro Rosso

Williams F1 Team
P. Maldonado

Caterham F1 Team

HRT F1 Team

Marussia Racing
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2013

Inläggav Aramis 28 sep 2012, 20:00

Spännande... Hamilton har varit i McLaren sen tonåren och jag trodde väl att han skulle stanna där ett tag till men Mercedes storsatsar ju så det är ju inget dåligt team han hamnar i. Frågan är väl hur det kommer se ut i Mercedes nästa år. Bilen är klart sämre än vad en McLaren är men jag misstänker ändå att Hamilton kommer vara snabbare än Rosberg på en gång. Roligt ändå att de kommer köra i samma stall. Eftersom de är så goda vänner kommer de nog hjälpas åt tillsammans att utveckla bilen åt rätt håll utan problem. Tror att Schumacher haft för stor del i det tidigare vilket har hämmat Rosberg en del.

Perez är ju en skön förare men har väl egentligen bara gjort ordentligt avtryck i två av årets lopp. Men i McLaren kommer han förmodligen blomma ut och det känns som att de får de två bästa förarna att bevara däck.
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: F1 2013

Inläggav Nico 28 sep 2012, 20:17

Det är just det - han har bara glänst när han har haft fräscht gummi och de andra tvärtom. På monza flyttade Alonso på sig för att inte förlora något. Hade varit intressant att se honom sätta hårt mot hårt.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2013

Inläggav snugged 28 sep 2012, 22:00

Nico skrev:Nu undrar man bara - vad händer i Ferrari? Blir Massa kvar som testpilot ännu en säsong eller knyter dom till sig någon annan som vet sin plats i teamet?

jag hoppas på di resta! men det är väl bara önsketänkande. jag gissar på att han blir kvar ett år till och sen blir det vettels tur.
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: F1 2013

Inläggav Nico 01 nov 2012, 06:43

- It's taking it'self!
Intressant drag av Hulkenberg att lämna Kobra Kai för att köra för Sauber. RBR junior team behåller Daniel och Jean-Eric.

Red Bull Racing
M. Webber
S. Vettel

Vodafone McLaren Mercedes
J. Button
S. Perez

Scuderia Ferrari
F. Alonso
F. Massa

Mercedes AMG Petronas
N. Rosberg
L. Hamilton

Lotus F1 Team

Sahara Force India

Sauber F1 Team
N Hulkenberg

Scuderia Toro Rosso
J-E Vergne
D Ricciardo

Williams F1 Team
P. Maldonado

Caterham F1 Team

HRT F1 Team

Marussia Racing
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2013

Inläggav jomol22 01 nov 2012, 15:50

Nico skrev:Lotus F1 Team

Kimi Räikkonen blir kvar
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: F1 2013

Inläggav Nico 05 nov 2012, 09:36

jomol22 skrev:Kimi Räikkonen blir kvar


Jo så skulle det ju vara, missade det. Kimi tyckte att det kändes som en bra lösning med just detta ettårskontrakt ifall han vill göra något annat. Eller som jag läste det - det fanns inga andra stall som han inte har tröttat ut som var intresserade av hans tjänster. Tror att det vi hörde från radiotrafiken i Yas marina när han röt åt sin raceengineer i depån bara är en liten del av det som verkar nöta ned förtroendet för honom som en teamplayer. Han vill ju bara köra racerbil. Men F1 handlar ju inte bara om det idag, det är inte som på 70-80 talet.

Red Bull Racing
M. Webber
S. Vettel

Vodafone McLaren Mercedes
J. Button
S. Perez

Scuderia Ferrari
F. Alonso
F. Massa

Mercedes AMG Petronas
N. Rosberg
L. Hamilton

Lotus F1 Team
K. Räikkönen

Sahara Force India

Sauber F1 Team
N Hulkenberg

Scuderia Toro Rosso
J-E Vergne
D Ricciardo

Williams F1 Team
P. Maldonado

Caterham F1 Team

HRT F1 Team
P. De La Rosa

Marussia Racing [/quote]
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2013

Inläggav Aramis 05 nov 2012, 14:35

Att Räikkönen är lite kylig och fyrkantig tror jag enbart gör honom ännu mer populär. Lotus vet att han är lika bra eller t o m bättre än de andra förarna så de kommer nog göra allt för att behålla honom så länge de kan. Smartare förare finns knappt, kanske då Alonso. Han ser alltid till att hålla sig på banan och har väl inte varit i kontakt med en annan bil under hela säsongen? Han har definitivt mognat massor som förare. Tidigare var det kvaltempo varje varv men nu är han den som är absolut bäst på att få däcken i precis rätt arbetstemperatur och bara håller ett jämnt snabbt tempo.

Hoppas Lotus kommer vara bland de bästa teamen nästa år så han kan utmana om titeln mer på allvar. Han är både tråkig och spännande på en och samma gång. Men frågan är om Grosjean kommer få en säsong till med Lotus? Räikkönen kanske kan påverka teamet och få in Kovalainen istället. Det vore onekligen coolt och Kova var ju i det stallet förut (fast då hette det Renault). Gick rykten om att han var på väg tillbaka dit redan förra året så...
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: F1 2013

Inläggav snugged 05 nov 2012, 19:43

-"Stop talking to me, i know what im doing"
:D 8-)
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: F1 2013

Inläggav Nico 06 nov 2012, 11:15

Aramis skrev:Men frågan är om Grosjean kommer få en säsong till med Lotus? Räikkönen kanske kan påverka teamet och få in Kovalainen istället. Det vore onekligen coolt och Kova var ju i det stallet förut (fast då hette det Renault). Gick rykten om att han var på väg tillbaka dit redan förra året så...


Hoppas och tror på Nicolas Prost! Han har ju kört alla de där junneklasserna som förväntas av honom, plus att han har kört lite enduranceracing och vet att man inte vinner i första böjen. Om jag inte missminner mig så tillhör N.Prost (son till Alain Prost) Gravity som är Eric Bouilliers management så kopplingen finns där och bara väntar på att hända. Jag hoppas att dom antingen behåller Grosjean eller tar Prost. Kovalainen har ju visat att han är bra nog att spela andrefiol åt bättre förare (that's it). Men det faktum att han vill ha lön medans de andra alternativen tar med sig lite stålar... ja vi vet ju hur det är med den biten. Speciellt när den andre föraren (Kimi) via sitt managementbolag har snott åt sig X antal procent av ägandet i Lotus.
Jag tror att det som gör att Grosjean fortfarande är aktuell är att han faktiskt har smiskat Kimi i flertalet kval (ja, jag vet man vinner inte loppet i kvalet) och han har tagit sig upp på pallen både på egen merit och pga andras misstag så som det är i F1 - nästan vunnit också. Det kan man inte bara släppa, inte med hans trackrecord i GP2 där han har varit mäktig! Jag tror grabbhalvan är för ivrig i starterna - han vill imponera mer än han kanske behöver. En rookie, även en semi-rookie som han är behöver i första hand bara fokusera på att komma i mål. Borde han ju ha hajjat vid det här laget.

Personligen undrar jag hur det blir i Caterham. Petrov blir ju kvar, sen pratas det om Charles Pic som konsekvent gör det Grosjean bara gör ibland - dvs tar bilen i mål vilket är ungefär vad som kan förväntas av ett stall i den hackordningen vi har idag. Pic har stålar att erbjuda caterham och har på så sätt blivit aktuell.

Kovalainen har ju kopplats till Mercedes, Sauber, Ferrari ... ja snart alla stall. Men jag vette sjutton vad man ska tro när pengarna faktiskt styr helt o hållet i den divisionen han spelar i.

Alguesari trodde man var på väg till Mercedes, nu tror man Sauber som man även kopplar ihop med Guitterez (Mexico, Telmex, Sauber = logiskt). Jag tror att årets stora förlorare är Alguersari och Kovalainen för...

Force India som är det enda attraktiva alternativet som är kvar säger att Sutil är en möjlig lösning för deras lediga plats. Han har ju också stålar med sig, precis som Alguersari. Kan bli en kall vinter för Kovalainen om inte Rovi/arga pippin pröjsar för mer än bara hjälmen 8-)

Men kolla vad McLaren ska få det körigt nästa år med en grön förare och en förare (Button) som bara funkar på vissa banor. Det krävs verkligen en grymt bra bil - RedBull klass som håller om det ska bli nån skumpa där nästa år.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2013

Inläggav Nico 26 nov 2012, 10:01

Nico skrev:Alguesari trodde man var på väg till Mercedes, nu tror man Sauber som man även kopplar ihop med Guitterez (Mexico, Telmex, Sauber = logiskt). Jag tror att årets stora förlorare är Alguersari och Kovalainen för...

Man förstår ju att Sauber måste fortsätta med Mexikaner i stallet. Men jag tror att det är en f_rbannad miss att dom faktiskt släpper Kamui. Hülkenbergs säkra poängplockning tillsammans med Kamui hade gjort mumma för nästa års attack på mästerskapet. Nu plockar dom istället in en gröngöling. Detta är förvisso något Sauber brukar lyckas bra med. (Kimi, Massa, Heidfeld, Perez)


Nico skrev:Personligen undrar jag hur det blir i Caterham. Petrov blir ju kvar, sen pratas det om Charles Pic som konsekvent gör det Grosjean bara gör ibland - dvs tar bilen i mål vilket är ungefär vad som kan förväntas av ett stall i den hackordningen vi har idag. Pic har stålar att erbjuda caterham och har på så sätt blivit aktuell.

Så var det bekräftat Charles Pic blir kvar i F1 och kör för Caterham nästa år. Det är ju inte bekräftat ännu men hoppas dom behåller Petrov så att dom får in bra med stålar och kan fortsätta utvecklingen.

De köpeplatserna som är vikta för betalförare som faktiskt finns kvar är i Marussia och HRT. HRT får väl en kines om det Kinesiska gänget köper stallet.
Marussia lyfter väl in rikemanssonen Max Chilton och blir bombade med AON loggor nästa år. Sen har jag faktiskt inte en susning om Glock har ett vattentätt kontrakt på plats eller om Senna's och Alguesuari's stålar är ett hot mot hans plats i stallet.

Williams kämpar med ekonomin - men går det deras väg så kan det bli bra eftersom många (utom sponsorerna?) tror att Valtteri Bottas kan uträtta underverk för Williams.

Så fort Lotus har valt förare så sätter sig resten säkerligen i fallande ordning. Force India väljer nog bästa möjliga föraren som har åtminstone ett par miljoner med sig. Kanske en outsider att Kamui skrapar ihop lite slantar och kan ta platsen framför näsan på Sutil och Alguesuari. Eller om Lotus inte väljer Grosjean så kanske han släpar med sina sponsorslantar till annat stall. Tror fan Boullier byter Grosjean mot Kovalainen och vips så blir det lite röda total-dekaler på Lotusbilarna. För en sak är nästan lika säkert som en fet plånbok i F1, ERFARENHET eftersom möjligheten att testa är väldigt begränsad. Körde du under fjolåret och har racingen igång så är man aktuell.

Red Bull Racing
M. Webber
S. Vettel

Vodafone McLaren Mercedes
J. Button
S. Perez

Scuderia Ferrari
F. Alonso
F. Massa

Mercedes AMG Petronas
N. Rosberg
L. Hamilton

Lotus F1 Team
K. Räikkönen

Sahara Force India
P. Di Resta

Sauber F1 Team
N. Hulkenberg
E. Gutiérrez

Scuderia Toro Rosso
J-E. Vergne
D. Ricciardo

Williams F1 Team
P. Maldonado

Caterham F1 Team
C. Pic

HRT F1 Team
P. De La Rosa

Marussia Racing
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2013

Inläggav jomol22 28 nov 2012, 17:52

Som det är/verkar just nu:
Red Bull Racing
S. Vettel
M. Webber

Vodafone McLaren Mercedes
J. Button
S. Perez

Scuderia Ferrari
F. Alonso
F. Massa

Mercedes AMG Petronas
N. Rosberg
L. Hamilton

Lotus F1 Team
K. Räikkönen
R. Grosjean

Sahara Force India
P. Di Resta

Sauber F1 Team
N. Hulkenberg
E. Gutiérrez

Scuderia Toro Rosso
J-E. Vergne
D. Ricciardo

Williams F1 Team
P. Maldonado
V. Bottas

Caterham F1 Team
C. Pic

Marussia Racing
T. Glock
M. Chilton

Obs: inget HRT
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: F1 2013

Inläggav Aramis 29 nov 2012, 08:51

Kul att Bottas äntligen fått en styrning i Williams. Tror han kan matcha Maldonado ganska enkelt. Framförallt har han en intelligens likt Räikkönen som kommer föra honom till poängplats i många race.

Sen blir man ju nyfiken på hur teamen väljer att designa bilarna för nästa år. McLaren var ju ensamma om en stilren nos i år och det verkade ju fungera bra. Lotus hade annars den snyggaste "trappnosen" enligt min mening och Ferrari kan ha haft den fulaste. Blir väl inte mycket till regeländringar så det är bara för teamen att vidareutveckla det befintliga. DRS kommer väl inte få användas överallt på träning och kval om jag förstod Janne Blomqvist rätt på Viasat Motor. Enbart i zonen som under race. Det kan ju medföra i nån typ av ändring då det ju inte finns lika mycket vinning i det systemet.

Jag vill inte vänta alla dessa månader på premiären! Jag vill se mer F1 nu!!
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: F1 2013

Inläggav GranTurismo 02 dec 2012, 22:48

Listan får uppdateras då Red bull byter namn INFINITI Red bull racing. Ja, det är alltså Nissans lyxbilsmärke som så att säga köpt namnet och blir huvudsponsor vid sidan av Red bull.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: F1 2013

Inläggav Nico 03 dec 2012, 07:00

Grosjean är väl inte klar ännu? Inte för att jag förstår vilka alternativ med likvärdig sponsorsudd i bakfickan som skulle vara aktuella!? Jaime, Senna please say it aint so!

HRT är till salu. Och eftersom Kineser är intresserade av att köpa skiten fick ju också mycket passande en Kines ratta bilen under årets sista "ticket to ride" körningar i Brasilien. Dom väntar väl in i det sista med att klämma sig in i startlistan. Och missar dom det finns det väl alltid undantag.

Kul o se att en duktig förare kan ta en plats utan avsevärd sponsorportfölj. Bottas får det inte lätt. Williams säger uttryckligen att hans första år i F1 på intet sätt blir en smekmånad(er). Dom förväntar sig konsekvent poängplockning och så tar vi det därifrån. Och är Bottas i närheten av det Williams tror att han är så kommer dom ändå inte kunna hålla honom kvar i stallet när han vill ha lön likvärdig den som erbjuds annorstädes.
Dom pratar om long-term deal men i mina ögon är det make or break år rakt av för Bottas eftersom han inte kan betala några större summor för sin sits.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Nästa

Återgå till Allmänt 1:1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster