Japp, Razia och Giedo klara för Marussia resp Caterham. Löntagare fick vika hädan för betalförare. Inget konstigt i det. Och någonstans kan man väl känna att hade Kovalainen eller Glock varit något att hänga i granen hade dom varit i något av toppstallen vid det här laget. Så varför inte chansa på några som kan ta med lite eget bränsle (stålar) och låta dom försöka.
De nya bilarna är presenterade och jag förvånades lite över att Aon inte sponsrade Marussia. Chiltons band till Aon kändes så givna vidare upp i F1.
Lotus-kärran gick från en av de finare färgsättningarna 2012, till en av de mer hjärndöda 2013. Accentfärgerna (total) på sidan av vingarna var nice. Nu känns det som att en blind rackare har lappat deras bil.
McLaren är lika trista som vanligt, krom och Vodafone.
Ferrari adderade lite svart nertill och har en design som får bilen att se "tung" ut.
Mercedes fortsätter på den inslagna banan "fulaste bilen i startfältet". Initialt ser det ut att bli ett riktigt prövande år för Hamilton. Intressant.
Caterham glänser till med skimrande skön grön livery.
Sauber fick nog till årets häftigaste färgsättning.
Force Indias livery har jag alltid gillat, det sticker liksom ut lite.
Red Bull och Toro Rosso ser ut som dom brukar förutom att RBR har sålt hela sidan på bilen till Infinity.
Williams har som vi vet inte visat upp sig ännu med årets ekipage. men gissningsvis ser bilarna snarlika ut i liveryt eftersom Bottas inte har med sig några sponsorer utan det är Maldonado som ser till att han får köra med sina sponsorpengar.
De fula kroknäsorna finns fortfarande på Lotus/Caterham/RedBull, trots att man tillåter en kåpa över den lilla knälen. Man har väl lärt sig att använda och bygga runt den aeordynamik kroknäsan skapar.
I övrigt var det inte alls mycket nytt på formgivningsfronten. En del stall har gått för snarlika sidepods som RedBull kör med, men i regel ser det mest ut som dom har tightat till slutet på karosseriet mot bakvingen and that's it. Men det blir väl så att i a f de som tycker att de hade koll på bitarna under 2012 väljer att hålla sig till befintlig design och förvalta/utveckla denna under 2013 i förberedelse för större förändringar (bl a motor) 2014.
Testerna är i full gång och varvtiderna dom sätter i detta skede bjuder i bästa fall in till spekulation endast. Men man kan konstatera att Mercedes har fått parkera två dagar i rad