Breaking Bad & Pontiac Aztek

Här diskuteras allt som har med världen i skala 1:1 att göra.
Allt från den nya katten till den gamla volvon...

Breaking Bad & Pontiac Aztek

Inläggav Ravajack 11 dec 2012, 14:34

TV-serien "Breaking Bad" har av många kritiker och andra förståsigpåare hyllats som den kanske allra bästa TV-serie som någonsin producerats. Påhejad av hurraropen har jag själv kollat in ett inte ringa antal timmar, men har fortfarande lite svårt att begripa kritikernas förtjusning och all positivism kring serien. Ganska habilt och hyfsat hantverk, dock absolut inte världens bästa TV-serie, IMHO.

Bild
Fult fordon. :drunk:

Något som fascinerar är däremot seriens huvudfordon, eller rättare den bil som huvudpersonen färdas i och som därför exponeras flitigt i snart sagt varje avsnitt: Pontiac Aztek. Frågan är om det någonsin producerats en fulare bil. Till och med den vedervärdiga Fiat Multipla hamnar i skuggan av Aztekens anskrämlighet.

Mycket riktigt har Pontiac Aztek också hamnat högt på listorna över världens fulaste bilar i flera olika omgångar, bland annat här, här, här och här. Detta trots att Azteken av GM sågs som den bil som skulle kunna rädda krisdrabbade Pontiac. Istället blev det tvärtom. Aztekens fulhet bidrog i hög grad till Pontiacs öde. GM hoppades kunna sälja 75 000 Azteker per år, vilket visade sig väl optimistiskt. Totalt såldes bara runt 100 000 av denna fuling under de sju år som den fanns på marknaden i USA.

Tack och lov letade den sig veterligen heller över Atlanten, vilket de europeiska skönhetsråden säkerligen är tacksamma för. Huvudansvarig för Aztekens design var en herre vid namn Wayne Cherry. En snabb googling av detta namn ger besked om att ingen av hans övriga skapelser genom åren har direkt rosat marknaden. Hur han kunnat hålla sig kvar i branschen ett helt yrkesliv måste därför betraktas som en gåta.

Om faran med designkommittéer kan ni läsa mera här.
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Breaking Bad & Pontiac Aztek

Inläggav Lasp 11 dec 2012, 19:46

Svårt att säga, men visst kan man nog tycka att den inte är så snygg.
Jag körde min Pontiac Transport i 15 år och 444000 Km. Men det fanns andra anledningar till att den fick leva så länge.

Men när det gäller Folkets Opinion för att utveckla en bil tar väl Ford Edsel priset!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Breaking Bad & Pontiac Aztek

Inläggav Storabjörnen 14 dec 2012, 11:26

Lasp skrev:
Men när det gäller Folkets Opinion för att utveckla en bil tar väl Ford Edsel priset!


Bilmärket heter Edsel, inte "Ford Edsel".
Den fick namnet från Edsel Ford, son till Henry Ford.

Jag kan ju personligen tycka att den inte alls sticker ut som direkt ful, den liknar i ganska hög grad en klassisk amerikansk fullsize från sent 50-tal. Vad som skiljer den är naturligtvis den kontroversiella "stående" grillen och en hel del innovationer som inte var standard på andra märken.

När man pratar om Edsel tycker jag det är märkligt att man adresserar den som "ful" i samma andetag som t.ex. Fiat Multipla, en bil som ur designperspektiv helt klart är AP-ful.

Snarare skall Edsels historia och katastrof fokuseras på dess marknadsföring och "hype" från den tiden, samt även projektets stressade beslut, budget och eskalerade tillverkningskostnader. Det är ett klassiskt exempel inom utbildningar i ekonomi och marknadsföring - d.v.s INTE inom design. Men pöbeln, speciellt den som inte förstår något om bilar eller om bilars historia, tenderar att felaktigt döma ut den som ful. Men i ärlighetens namn finns det precis lika många Chrysler-produkter från den tiden som var minst lika märkliga i utseendet, eller de från GM-koncernen kunde också kläcka ur sig konstiga designer, så konstiga att vi idag bedömer dem som "vackra" av nån anledning, och i jämförelse med många av dem, sticker inte Edsel ut jättemycket.

/Sb.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Re: Breaking Bad & Pontiac Aztek

Inläggav Lasp 14 dec 2012, 11:56

Ber om ursäkt om jag har trampat någon på tassen genom att skriva Ford Edsel istället för Edsel Ford!
Jag sa inte heller att den var ful, mitt inlägg gällde utveckling, där faktiskt folket fick tycka till.
Ju fler kockar desto sämre soppa typ!
Det blev skit av det, det var min poäng. :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Breaking Bad & Pontiac Aztek

Inläggav Jormungandr 14 dec 2012, 11:56

Det gjorde ändå ca 110.000 Edslar 58-60. klart färre än vad som beräknats, men knappast någon riktigt flopp på det sättet. problemet var att bilarna var betydligt dyrare att tillverka än vad de såldes för. blott ca 10.000 bilar finns kvar idag.
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Breaking Bad & Pontiac Aztek

Inläggav Storabjörnen 14 dec 2012, 13:08

Det blev skit kort sagt, Lasp. Korrekt.
Nejdå, bara en rättelse i sammanhanget, inte av dig personligen, för jag blir alltid lika störd när Edsel dyker upp i diskussioner där den framstår som ful vilket inte alltid är samma som "misslyckad". Och Ravas ämne handlar mer eller mindre om just vansinnigt fula bilar.

Ja, den kostade nåt vansinnigt, typ 25 tusen dollar att tillverka och såldes för 5000 dollar eller nåt sånt.
Och produktionslinan var ju så fnattig att de glömde montera vissa komponenter ibland. Ha ha, ja herregud.... :D

/Sb.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr


Återgå till Allmänt 1:1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 46 gäster