Korgbollsfenomen

Här diskuteras allt som har med världen i skala 1:1 att göra.
Allt från den nya katten till den gamla volvon...

Korgbollsfenomen

Inläggav Ravajack 07 feb 2013, 07:21

Jag har aldrig varit något stort fan av den fåniga lilla flicksporten korgboll,
(som inte precis blivit mindre fånig efter anglifierat namnbyte till "basket",
som ju inte betyder annat än just "korg"... Ska vi spela korg? Superfånigt!)

Men:
Nog måste man väl bli lite imponerad av denne tvärhandshöge lilla tvååring! 8-o



Vad månde bliva? :thumb:
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Korgbollsfenomen

Inläggav Svänn 07 feb 2013, 09:32

Ännu mer imponerande är att bollens ballistik manipulerats så skickligt att det knappt syns. :)
Den bromsar dock in och sjunker lite väl snabbt ibland. Men bra gjort är det!
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Korgbollsfenomen

Inläggav Nico 07 feb 2013, 10:18

Ravajack skrev:Jag har aldrig varit något stort fan av den fåniga lilla flicksporten korgboll,
(som inte precis blivit mindre fånig efter anglifierat namnbyte till "basket",
som ju inte betyder annat än just "korg"... Ska vi spela korg? Superfånigt!)


Brukar oftast bero på att den allmäna uppfattningen är att man inte får "röra varandra". Men det handlar mest om okunskap och att man aldrig har spelat basket på tävlingsnivå själv.
Nu säger jag dock inte att det gäller dig, det var förstås bara en impuls i hjärnan att försvara en lagsport jag diggar.
Själv har jag svårt för primadonnor (oavsett land) som ligger och rullar på gräsmattor (fotboll) och likaväl tycker man att promenadhockey (golf) är aningens lamt. Man kan inte gilla allt liksom.

Den lilla parveln gjorde ju det där fantastiskt bra 8-) föräldrarna borde sätta ut honom på gatan och tjäna stålar på honom. :D Eller jaha - det var fejk.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Korgbollsfenomen

Inläggav Ravajack 07 feb 2013, 12:51

Svänn skrev:Ännu mer imponerande är att bollens ballistik manipulerats så skickligt att det knappt syns. :)
Den bromsar dock in och sjunker lite väl snabbt ibland. Men bra gjort är det!

Tja, möjligen. Men vad jag kunnat finna på nätet om detta fenomen är du hittills den första som ens har antytt att det kan röra sig om fejk. Instämmer dock att det är bra gjort, oavsett av tvååringen eller videobehandlaren. :thumb:

Nico skrev:Brukar oftast bero på att den allmäna uppfattningen är att man inte får "röra varandra". Men det handlar mest om okunskap och att man aldrig har spelat basket på tävlingsnivå själv.
Nu säger jag dock inte att det gäller dig, det var förstås bara en impuls i hjärnan att försvara en lagsport jag diggar.

Bra där, Nico. Smaken är som baken, delad. Själv förstod jag mig aldrig på korgboll i plugget, basket fanns inte ens som begrepp på den tiden (så gammal är jag... :rolleyes: ) Tjejerna spelade korgboll och killarna fotboll eller hockey på jympan.

Så var det förr. Idag är det ju snarare tvärtom.
Tjejer sparkar boll nästan som en hel karl (nåja... :D )
och killar kör med konståkning och rider.
Men finns det tjejer som idag spelar korgb... f'låt basket?
Åtminstone har jag aldrig hör talas om slikt.

mvh
Ravajack
(stofil)
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Korgbollsfenomen

Inläggav Dan J. 07 feb 2013, 13:28

Nico skrev:Själv har jag svårt för primadonnor (oavsett land) som ligger och rullar på gräsmattor (fotboll).


Du menar sådana här:

Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Re: Korgbollsfenomen

Inläggav Nico 07 feb 2013, 17:04

Ravajack skrev:Men finns det tjejer som idag spelar korgb... f'låt basket?
Åtminstone har jag aldrig hör talas om slikt.


Det finns damer som spelar baloncesto...
Och dom tjänar en skaplig hacka en del av dom också.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Korgbollsfenomen

Inläggav Storabjörnen 07 feb 2013, 18:18

Förvånar mig att Rava som annars är så språkligt begåvad inte tänker ett litet steg längre utan snöar in på att det skulle handla om att "spela korg", "spela basket" etc. Och ingen är det som rätar upp begreppet för honom heller?!

Får väl bli jag då.

"Basket" / "Korg" - det hela är ju bara en förkortning av "BASKETBALL" - Korgboll.
Tusentals och säkert åter tusentals ungdomar får flera kvällar i veckan skjuts av föräldrarna till "Basketen"
Likadant med massor med killar (företrädesvis) åker till "Hockeyn" - man åker inte på "ishockeyträning" eller "basketballträning", eller ser en "basketballmatch". Man kollar på basket. Man går på hockey.

Precis som i USA, begreppet "play ball" - vilket ju skulle kunna vara vilken sport som helst som involverar en rund sak - men nej, det är att spela baseball.

Sb.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Re: Korgbollsfenomen

Inläggav Ravajack 07 feb 2013, 22:30

Storabjörnen skrev:Förvånar mig att Rava som annars är så språkligt begåvad inte tänker ett litet steg längre utan snöar in på att det skulle handla om att "spela korg", "spela basket" etc. Och ingen är det som rätar upp begreppet för honom heller?!

:D :thumb: :beer:
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56


Återgå till Allmänt 1:1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 56 gäster