Elgin Park

Här diskuteras allt som har med världen i skala 1:1 att göra.
Allt från den nya katten till den gamla volvon...

Elgin Park

Inläggav Dan J. 09 aug 2013, 15:52

Lång historia, men...:

Jag slank nerför spiraltrappan till Sivletto (Malmgårdsv 16-18, Sthlm) för att byta en tröja jag köpt ett par veckor tidigare (tröjan visade sig vara felsydd när jag skulle börja använda den...). När jag ändå var i butiken (väl värd ett besök, även för den icke 50-talsintresserade, bara att ta sig nerför spiraltrappan är en upplevelse!) så gick jag ett varv för att se om jag missat något förra gången:

Jag fastnade framför bok-/tidningshyllan och fick syn på en bok som hette Elgin Park - An ideal American Town. Snygga gamla bilar på framsidan var det. På baksidan fanns en lustig bild på ett vintrigt landskap med bl a en måsvinge-stationsvagn parkerad. Nu var det inte just det som var lustigt, utan att man på något klumpigt sätt photoshoppat in författarens huvud mitt i bilden, inte speciellt snyggt med den skäggige gubben där mitt i bilden tyckte jag...

Men jag började bläddra. Mängder med otroligt snygga bilder från 50-talet, både i färg och svartvitt, med mängder av amerikanska bilar! I boken fanns en karta över staden där man kunde se de ställen bilderna var tagna på. Men det var något konstigt...:

Bilderna var "för" bra. Något var "iscensatt". Tankarna gick till Gregory Crewdson's bilder (någon kanske såg dem på Kulturhuset för något år sedan). Det var inga människor någonstans på bilderna i boken jag hade framför mig...?

Det var uteslutande bilder i boken, men i början fanns några sidor text och jag läste. Författaren heter Michael Paul Smith, är 63 år, och har jobbat som illustratör, art director, inredningsmålare, på museum, och med arkitekturmodeller.

Han har samlat på sig 300 modellbilar i skala 1:24. Till dessa bygger han scenerys och fotograferar av. Han simulerar snösörja (förstod jag rätt var det bakpulver/vatten), och regnpölar (vatten och diskmedel i någon blandning). Men han gör det med ytterligare en finess: han tar ut scenery och modellbil utomhus, letar upp lämplig bakgrund och fotograferar av. Det gör att hans bilar och scenery får ett naturligt ljus och smälter ihop med skog, himmel, el-/tfnledningar, och vad det nu kan vara.

Bilder/byggnader är helt makalösa (att bilarna är det kan man ju förstå, de är ju "fabriksbyggda", men allt det andra, det här är ett proffs i modellbyggnadsbygge!).

Killen finns förstås på nätet, spana in bilderna här: http://elginpark.smugmug.com/
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Re: Elgin Park

Inläggav Dan J. 09 aug 2013, 16:49

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Re: Elgin Park

Inläggav largasso 09 aug 2013, 22:28

:thumb: :thumb: :thumb:

Snyggt "find" !

Vissa bilder är ju helt otroliga :w00t:
Hur f-n bär han sej åt?
Snacka om att ha öga.

Nån som vill köpa en kamera ?????? 8-o
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Elgin Park

Inläggav Dan J. 09 aug 2013, 23:35

Har läst igenom texten i boken nu. Han letar tydligen efter ganska öppna platser, för han måste ha ungefär motsvarande ett kvarter fritt mellan sina bilar/byggnader och "verkligheten" för att kunna smälta ihop det så det ser realistiskt ut i fotot. På frågan om han använder Photoshop så gör han det bara för att justera färger, göra om till sepia eller svart/vitt och ibland för att simulera Kodakchrome-diafilms färger. Men han erkänner att han EN gång var tvungen att klona bort en insekt. Och det kan man ju förstå, det hade blivit en gigantisk insekt om en 1:1 landar i ett 1:24 scenery!
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Re: Elgin Park

Inläggav Ravajack 10 aug 2013, 07:23

Imponerande!
Bra fynd, kul sajt, tack för tips. :thumb:
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Elgin Park

Inläggav Jormungandr 10 aug 2013, 08:10

ett riktigt kul fynd!
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing


Återgå till Allmänt 1:1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 52 gäster