F1 2014

Här diskuteras allt som har med världen i skala 1:1 att göra.
Allt från den nya katten till den gamla volvon...

F1 2014

Inläggav Nico 13 nov 2013, 11:54

snugged skrev:sååå... massa till williams eh? mjaha.
vi behöver en sån där lista med alla förare som du gjorde förra året nico! :-$


haha, ja men faktum är att officiellt är det inte mycket bläck på pappret bland F1-stallen.
Dock den ganska rörig sillyseason. Massa blev till slut utslängd från Ferrari men hann att ta med sig plånboken. Landar i Williams. Makes sense, dom har inget att förlora och behöver någon som tar med lite slantar så dom kan behålla Bottas. Att killen kommer från Ferrari är kanske bra också. Men sen tar allt som är bra med Massa slut där. Folk får säga vad dom vill att han har varit Alonso's fröken höger i ett par år. Jag konstaterar bara hur ofta Alonso når pallen i de mest knepiga tävlingarna medans Massa efter halva säsongen börjar ta några enstaka poäng.

Lotus - tha talk of the town! Grosjean, Hülkenberg, Maldonado, Valsecci... Om den nya delägaren bara slantar upp så kan dom i lugn och ro skriva kontrakt med både Grosjean och Hülkenberg. Om den tilltänkta delägaren fortsätter att sega sig (dom säger att allt är klart dock) så får dom nöja sig med Grosjean och Maldonado. Varför man väljer Maldonado "goes without saying".

McLaren, Button/Perez, Button/Magnussen, Perez/Magnussen. Dom tänker hårt och länge på hur dom ska ladda upp inför 2015 då Honda kommer tillbaka. Honda har uttryckligen sagt till McLaren att dom vill ha Alonso ombord när det drar ihop sig, och ryktet säger att dom bjussar på motorer och pröjsar för Alonsos tjänster. Men då behöver McLaren ändra sitt fåniga "free to race"-approach och bygga runt en förare annars funkar det aldrig - plus att dom behöver en bra förare bredvid Alonso to keep him honest!
Just det - är ni redo för McDonalds-McLaren nästa år?
Både McD & BK rustar upp för att börja med hemleveranser och behöver synas. F1 är per automatik worldwide reklam!

Force India
Min högst personliga gissning är att dom behåller en av de befintliga förarna. Förhoppningsvis är det Di Resta som får förtroendet. Sen tror jag att alla som gnölar över köpeförare blir besvikna när Maldonado hoppar ner i Kobra GP's sittbrunn. Slantarna börjar sina hos Force India precis som hos Caterham och man kan inte längre betala för sig.

Sauber
Utan omsvep, jag tror att dom väljer Sirotkin - eller så kanske Petrov chockar och återkommer? Oavsett så blir det en Mexare i systerbilen, Gutierrez eller Perez tror jag.

Marussia
Ferrari har betalat notan så Bianchi är klar för nästa år. Chilton vill fortsätta, bara sponsorerna hakar på så blir det nog han. Annars är väl sitsen uppe till högstbjudande och jag har inte läst några rykten eller indikationer om andra förare. Faktum är att det är ryska intressen i stallet. :sceptic:

Caterham
"Hur mycket pengar hade du sa du?" Det är väl ungefär så det låter i Caterham.
Dom gör väl i a f klokt i att hålla i en av sina förare. Jag vet inte vem som har mest slantar med sig. Men det visa valet borde vara att hålla i den som kört mest, i detta fall Pic. Sen kan dom kanske rycka in Guiterrez med lite Telmex-slantar som inte krockar med befintliga sponsorer.

Den stora jokern som fortfarande kan röra om i grytan är Kevin Magnussen. Han kommer att köra F1 det är jag säker på. Han har ställt in sitt pris (GP2-test) utan anledning. Om han inte får köra för McLaren kommer dom att kasta in honom någonstans det är jag säker på. Så det kan vara så att McLaren tillsammans med Force India har nyckeln till avslutningen på förarmarknaden. Utöver Magnussen, Kvyat och Sirotkin tror jag inte att det blir så många nya bekantskaper i F1 i år.


Red Bull
S Vettel
D Ricciardo

Mercedes
L Hamilton
N Rosberg

Ferrari
F Alonso
K Räikkönen

Lotus

McLaren

Force India

Sauber

Scuderia Toro Rosso
J-E Vergne
D Kvyat

Williams
F Massa
V Bottas

Marussia
J Bianchi

Caterham
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav Nico 13 nov 2013, 12:34

Jo det var ju det också, det kommer som sagt lite nya regler till nästa år som absolut kommer att påverka designen av bilarna. Höjden på nosen är neddragen till 185mm, Blown diffusern försvinner, "raka" rör och avgaserna ut bakåt under vingen som numera blir en enplans vinge som dessutom är smalare, eller ska man säga lägre i höjd vilket direkt påverkar mängden downforce som finns att hämta . Och framvingen drygt 7cm smalare.

Lite skisser har redan börjat flyta runt förstås... 2013 Vs 2014
Bild
Bild

Rolig fotomod...
Bild

Av uppenbara aerodynamiska anledningar vill man ha luften ner till golvet. I RBR's fall ner till flexgolvet ... oj sa jag det högt? Och en del tror att nosen kan komma att se riktigt konstig ut när man utan hänsyn till det estetiska ska leda luften nedåt...
Bild


Håll till godo allihopa!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav jomol22 13 nov 2013, 16:31

Magnussen är väl klar för Mclaren
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: F1 2014

Inläggav Nico 13 nov 2013, 19:06

jomol22 skrev:Magnussen är väl klar för Mclaren

Det tror jag också men McLaren hävdar att inga kontrakt är skrivna. Därför skrev jag inget. Tror att dom släpper bomben samtidigt som dom släpper bomben om nya sponsorn.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav Nico 14 nov 2013, 00:41

jomol22 skrev:Magnussen är väl klar för Mclaren

Haha som på beställning är det nu bekräftat att Perez inte får förnyat förtroende.
Grattis Danmark - ni har en förare i F1! Och han har alla möjligheter att göra bättre ifrån sig än vad hans farsa gjorde.

Fast åter igen vi har inte blivit serverade ett kontrakt ännu :-)

Så Perez vart ska han ta vägen? Känns som att Sauber är hans enda vettiga option?!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav Nico 04 dec 2013, 07:13

Jahapp, det har ju hänt lite sen sist...
Button är ju inte bekräftad men jag tror inte att han landar någon annanstans.
Hulkenberg dansar in hos FI (nej inte feministiskt initiativ), igen och tar en plats. Vem får gå? Sutil har väl lite slantar med sig DiResta rider väl på mercedes pengar? Dom surrar om att DiResta är med på Caterhams shortlist med förare.
Romain fortsätter hos Lotus vilket för dom var det enda logiska valet. Känns lite som att Romains karriär börjar och slutar hos Renault/Lotus. Pastor ansluter till teamet. Backat av sina sponsorer blir han ett naturligt val. När gud vill och vädret tillåter är han vindsnabb. Men tyvärr verkar det regna ofta och gud pysslar med annat så det blir lite hackigt med insatserna från hans sida.

Nästa förare som ska på plats är Perez. Jag kan tänka mig att Sauber gör allt dom kan för att få tillbaks honom. Då kan dom hutta' ut Esteban och få en lite bättre förare att köra tillsammans med den ryss som mer eller mindre kommer betala hela kalaset. Sirotkin/Petrov? Jag är inget fan av Perez, men jag tror ändå att Petrov/Perez är en finfin combo för Sauber.

Men ändå ryktas det om Perez till Force India...

Whitmarsh gick ut och sa att han hade ett handslag och ett löfte om en sits åt Magnussen i ett "midfield-team". Pga att det löftet bröts kände dom sig tvugna att knuffa ut Perez och chansa på Magnussen.
Snacka om naiv kille. I en sport där inte ens ett undertecknat kontrakt är en garant - går han och förlitar sig på ett handslag.
:red:

Red Bull
S Vettel
D Ricciardo

Mercedes
L Hamilton
N Rosberg

Ferrari
F Alonso
K Räikkönen

Lotus
R Grosjean
P Maldonado

McLaren
J Magnussen
J Button

Force India
N Hulkenberg

Sauber

Scuderia Toro Rosso
J-E Vergne
D Kvyat

Williams
F Massa
V Bottas

Marussia
J Bianchi
M Chilton

Caterham
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav Aramis 04 dec 2013, 10:33

Jag gillar att läsa dina tankar Nico! Du borde skriva F1-blogg! :)

Whitmarsh har ju själv erkänt att han var naiv som ett barn angående Magnussen och handskaket. Men nu blev det ju ännu bättre. Magnussen kommer ge Button en rejäl match och om jag inte missminner mig så har Button alltid haft mer insamlade poäng än sin teamkompis i hela sin karriär? Det ryktas att Mercedes motorpaket är imponerande så det skulle innebära att McLaren och FI får ett lyft. Men Renault och Ferrari lär ju inte ha så mycket sämre...

Ska bli sjukt intressant att följa de första testerna! Jag hoppas verkligen att bilarna inte är fula som stryk bara. Newey har ju erkänt att funktion alltid går före snygg design och att 2014 års regler gör att det kan bli en del lustiga lösningar - vilket väl kanske mest drabbar nosen. Skitsamma, 2015 kommer FIA med ändringar och då har allt satt sig och det är väl kanske den säsongen som blir grymmast med Honda tillbaka hos McLaren.
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: F1 2014

Inläggav Nico 04 dec 2013, 15:51

Aramis skrev:...om jag inte missminner mig så har Button alltid haft mer insamlade poäng än sin teamkompis i hela sin karriär?

2010 & 2012 skrapade han ihop mindre poäng än Hamilton. Och 2008 (eller var det 2007) fick han stryk av Barrichello minns jag. Och första året hos Benetton var det Fisichella som han fick stryk av. Fast man kan verkligen skippa att räkna insatserna i sämre stallen där en regnig dag och många förare som bryter kan vara helt avgörande.
Men när bilen är bra så är Button en helt okej förare - det är inget snack om den saken. Och hans senaste uttalande om att de nya bilarna skulle vara mycket svårare att köra bådar gott för nästa säsong. Borde gynna killar som Kimi, Button och Alonso som ofta kan leverera även om bilen är lite sisådär. Vettel vet vi ju inte för han har aldrig kört en bil som har varit sisådär igentligen.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav jomol22 04 dec 2013, 17:30

Nico skrev:McLaren
J Magnussen

Det är väl pappa, det där, va? ;-)
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: F1 2014

Inläggav Aramis 04 dec 2013, 22:57

Vettel lyckades ju bara med en imponerande prestation innan Red Bull-eran och det var ju segern 2008 på Monza under minst sagt blöta omständigheter. Åttondeplats i tabellen var väl ok men Kimi, Alonso och Hamilton hade nog lyckats minst lika bra med samma erfarenhet. Men det är ju omöjligt att avgöra egentligen. Han har ju visat sig väldigt darrig när bilen bara är bra, när Alonso i samma läge minst kommer på pallen. Det ska bli kul att se hur det kommer att bli. Tror väl Red Bulls försprång kommer vara som bortblåst men Newey är fortfarande Newey.....
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: F1 2014

Inläggav Nico 05 dec 2013, 09:12

jomol22 skrev:
Nico skrev:McLaren
J Magnussen

Det är väl pappa, det där, va? ;-)


Helt j_kla korrekt Johan, thanks! 8-)

Red Bull
S Vettel
D Ricciardo

Mercedes
L Hamilton
N Rosberg

Ferrari
F Alonso
K Räikkönen

Lotus
R Grosjean
P Maldonado

McLaren
K Magnussen
J Button

Force India
N Hulkenberg

Sauber

Scuderia Toro Rosso
J-E Vergne
D Kvyat

Williams
F Massa
V Bottas

Marussia
J Bianchi
M Chilton

Caterham
Senast redigerad av Nico 05 dec 2013, 09:14, redigerad totalt 2 gånger.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav Nico 05 dec 2013, 09:13

Red Bull
S Vettel
D Ricciardo

Mercedes
L Hamilton
N Rosberg

Ferrari
F Alonso
K Räikkönen

Lotus
R Grosjean
P Maldonado

McLaren
K Magnussen
J Button

Force India
N Hulkenberg

Sauber

Scuderia Toro Rosso
J-E Vergne
D Kvyat

Williams
F Massa
V Bottas

Marussia
J Bianchi
M Chilton

Caterham[/quote]
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav Nico 05 dec 2013, 09:29

Aramis skrev:Vettel lyckades ju bara med en imponerande prestation innan Red Bull-eran och det var ju segern 2008 på Monza under minst sagt blöta omständigheter. Åttondeplats i tabellen var väl ok men Kimi, Alonso och Hamilton hade nog lyckats minst lika bra med samma erfarenhet. Men det är ju omöjligt att avgöra egentligen. Han har ju visat sig väldigt darrig när bilen bara är bra, när Alonso i samma läge minst kommer på pallen. Det ska bli kul att se hur det kommer att bli. Tror väl Red Bulls försprång kommer vara som bortblåst men Newey är fortfarande Newey.....


Absolut - jag håller med han har imponerat en gång. Sen dess vet man inte vart man har honom?
Ja han utklassade Bourdais det året. Men inga förare som kommer från Champcar/Cart/IndyCar har imponerat rakt av. Villenueve hamnade i en av de två bästa bilarna när han kom till F1.
Vad som än händer så hoppas jag att inga regeländringar görs mitt i säsongen som kommer att ställa om hela säsongen till ett teams favör igen. Jag vill ha fel, men jag tror att RBR får ett bra år till eftersom Newey och Prodromu fick jobba i lugn och ro med nästa års bil efter dom fick till de regeländringar de ville ha och kunde cruise'a hem titlarna. Men nu har ju Prodromu lämnat RBR för McLaren, Allison m fl har gått från Lotus till Ferrari. Med lite flyt så ser vi Ferrari kämpa mot McLaren 2015.

2015 tror jag Alonso & Magnussen kör McDonalds-Honda, och Ferrari rattas av Vettel & Hulkenberg.

Ursäkta dubbelposten här ovan... :cuckoo:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav GranTurismo 10 dec 2013, 20:49

Det kommer visst bli utdelning av dubbla i sista racet nästa säsong. Är det FIA sätt att försöka motverka att mästerskapet avgörs flera lopp innan?
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: F1 2014

Inläggav Aramis 11 dec 2013, 00:49

GranTurismo skrev:Det kommer visst bli utdelning av dubbla i sista racet nästa säsong. Är det FIA sätt att försöka motverka att mästerskapet avgörs flera lopp innan?


Japp, det är för att få teamen att jobba in i det sista och inte släppa årets bil och gå på nästa i förtid.

Andra förändringar som är på g:
Fasta förarnummer - tycker det är bra så att det blir som i MotoGP där numret blir synonymt med föraren på ett positivt sätt.
5 sekundersstraff för mindre förseelser - men frågan är fortfarande hur bestraffningen ska appliceras. Tidstillägg efter racet, stop-and-go eller kanske avdrag på ERS? (tidigare KERS)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Nästa

Återgå till Allmänt 1:1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 57 gäster

cron