F1 2014

Här diskuteras allt som har med världen i skala 1:1 att göra.
Allt från den nya katten till den gamla volvon...

Re: F1 2014

Inläggav GTA 07 mar 2014, 20:03

ooooh.. kan snart inte vänta längre.. :beer:
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: F1 2014

Inläggav Aramis 08 mar 2014, 23:42

Nico skrev:
Nico skrev:*Om man tänker högt*


Och så här blev det...


Bild

Bild

Alltså visst ser det bra ut. Men med tanke på hur häftigt det hade kunnat bli så måste jag ändå säga att jag är lite besviken. Vi har förvisso inte sett Mclarens livery ännu, men dom brukar inte vara särskilt snygga ändå. Men jag tror att detta livery får dela andraplatsen med Force India.


När du först avslöjade att Martini skulle gå in som stor sponsor i Williams trodde jag att du drev lite med oss men en snabb check visade att det stämde. Jag håller fullständigt med dig om att de andra två liveryn är mycket fräckare och att den verkliga bilen blev alldeles för blek. Hur som helst så är det en Martini och en riktigt snygg F1-bil som dessutom verkar vara bland de bättre med tanke på Massas och Bottas framfart under försäsongstesterna. Härligt att Williams hittat tillbaka!
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: F1 2014

Inläggav Nico 13 mar 2014, 09:51

McLaren har ännu inte fått klart med huvudsponsor. Mycket har raserats sedan Ron Dennis lämnade rodret. Sämre och sämre resultat, den föraren med WDC-potential lämnade stallet osv. Så även sponsorerna. man har förvisso skrivit avtal med Santander framöver. Men fram till dess ser det magert ut.
Jag vet absolut ingenting eftersom ingenting är sagt ännu. Men jag gissar att 2015 verkligen blir en riktigt ctrl+alt+delete för McLaren. Jag tror dom har svårt att få till en deal för 2014 eftersom;

1. Mclaren sög förra året!!
2. McLaren har en ny titelsponsor(?) fr o m januari 2015 - vem vill vara med och betala massor under ett års tid bara?
3. Och svårare blir det när Ron Dennis envist hävdar att McLaren är värda mer pengar än vad som erbjuds dom från tilltänkta sponsorer.

Nog snackat, såhär kommer dom tydligen att se ut i Australien i a f.

Bild
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav jomol22 13 mar 2014, 17:01

Under tiden man väntar kan man värma upp lite enligt följande:
Gå in på https://maps.google.se/maps?hl=sv&tab=wl
Kopiera in -37.851662,144.971058 i sökrutan.
Börja streetview vid den gröna pilen. Gå i nordvästlig riktning hela varvet runt banan.
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: F1 2014

Inläggav snugged 16 mar 2014, 09:57

såååå, då kan jag konstatera att min dammsugare har mer upphetsande ljud. >:-S
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: F1 2014

Inläggav Nico 16 mar 2014, 10:47

Som väntat ett damage-limitation lopp. Men jösses ... en F1-bil som låter som min diesel-KIA på väg till bilbanerace i eskilstuna.

Den enda föraren som i mitt tycke imponerade och pushade idag var väl Bo77as. Men han hade verkligen tur som överlevde smällen i väggen.
Kvyat svarade upp till alla sina kritiker - han var med fint från starten och hade kanske t o m tagit poäng på egen merit. 2/3 rookies tog poäng direkt.

Oh well, säaongen är igång men det kändes så sjukt avslaget. Hmmm...
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav GranTurismo 16 mar 2014, 12:01

Förstår inte klagomålen på ljudet. Visst, det låter inte som förr och inte lika högt. Det senare knappast en nackdel då de flesta banor har bullerrestriktioner ha ta hänsyn till. Tycker ljudet är ok, om det nu skulle vara viktigt. Först ett köttigt muller vid gaspådrag där man verkligen hör hur kraften i vridmomentet pressas ut och sedan vinandet från turbon vid gasuppsläppet.

Tycker annars att kvalet visade på att de här bilarna kräver mer av förarna. De måste verkligen köras med gasen och det handlar "inte bara" om att bromsa rätt och sikta på apex.

Synd att Marcus fick bryta. Även om att ett fullföljande av loppet knappast hade lett till poäng hade det varit en fjäder i hatten gentemot kamikaze-Koba.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: F1 2014

Inläggav Aramis 16 mar 2014, 12:17

Visst är det högvarviga vinande ljudet från V8:orna (och dessförrinnan det V10:orna) borta men jag tycker inte att det gör så mycket.

Det som däremot känns trist är att bilarna knappt hade matchat förra årets GP2-bilar i fart och det är ju beklämmande. F1 ska ju gå fort men de kommer väl utvecklas vad det lider så de närmar sig förra årets varvtider åtminstone något. 2004 års tider kommer väl stå sig för all framtid vad det verkar. Nico var omkring 8 sekunder från Schumachers varvrekord vilket ju måste anses vara en eon av tid i dessa sammanhang.

Annars var ju knappast rejset händelsefattigt men jag håller med om att det kändes avslaget förutom Bottas framfart som visar hur det kan komma att se ut när teamen börjar få ordning på tillförlitligheten. Williams blir definitivt att räkna med i år och det gläder enormt!

Men Mercedes verkar ruggigt starka fartmässigt och Hamiltons missöde var enligt teamet första riktiga motorfelet de haft. Tror vi kan räkna med Mercedes-dominans tills cirkusen landar i Europa.
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: F1 2014

Inläggav jomol22 16 mar 2014, 15:32

Jag har aldrig förstått fascination över ljudet från de senaste årens f1-motorer, tycker det varit ett helt ointressant, onyanserat tjutande. Den senaste motorn med riktigt häftigt ljud var Ferraris V12:a fram till mitten av 90-talet. Ford HB V8 från samma tid var också OK. V10:orna tycker jag lät mycket tråkigare. Och sen blev det bara mer och mer enahanda.
Kul nu är att de låter åtminstone lite olika. Årets Mercedes låter lite som en smattersmälla. Inte så häftigt, kanske.
Renaultmotorn låter bäst och Ferrari lite mitt i mellan dessa två.
Men klart är att turbomotorerna lät mycket läckrare på 80-talet!
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=HdPtm-1Xevc[/youtube]
(Röd-)tjut med karaktär!
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: F1 2014

Inläggav Aramis 16 mar 2014, 16:04

Glömde ju totalt nämna McLaren som ju faktiskt leder konstruktörsmästerskapet med 27 fina poäng efter dagens premiär. De kommer nog stadigt slåss om pallplatser igen, vilket ju ska vara normalt för detta team. Nästa år blir det Hondamotor vilken faktiskt låter likt den dom hade från slutet av 80-talet, iallafall om man ska tro klippet på Youtube. (Har tyvärr ingen länk just nu)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: F1 2014

Inläggav Aramis 16 mar 2014, 16:07

Honda F1 2015
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: F1 2014

Inläggav snugged 16 mar 2014, 17:04

halva nöjet med att kolla f1 är väl ljudet?
jag fick frågan (av en oinvigd) under racet när dom skulle köra för fullt.
suck.


southpark.jpg
southpark.jpg (35.65 KB) Visad 25009 gånger
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: F1 2014

Inläggav Jormungandr 16 mar 2014, 17:45

F1 kommer nog aldrig att låta sexigt igen :-/

>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: F1 2014

Inläggav Nico 17 mar 2014, 12:18

snugged skrev:halva nöjet med att kolla f1 är väl ljudet?

Fler med problem!

Roligt med den oinvigde vännen där. Man inser vilken förolämpning mot publiken det är när oinvigda besviket inser att såhär är det. Lite som "stcc" uppe i Tierp när jag satt på läktaren och hörde en inbiten förklara att alla hade likadan Nissan-something motor och chassie osv. Varpå oinvigd snabbt replikerade "Men vaddå det är alltså inte en Volvo jag ser på banan?". Helt klart en piss i ansiktet på alla fans av svensk touringcarracing. Men nu betalar dom priset med fallande publiksiffror och ett rakt över sämre arrangemang. I år försöker dom rädda två klasser på en gång med Rallycross på menyn. Gissningsvis kommer både jänkjärnen och grussprutarna båda vara mer populära än stcc som snart måste anses vara en supportklass med så få startande. >:-S :(

Nåja, F1...
Ricciardo har tråkigt nog blivit av med sin pallplats. Tycker nästan att RBR kan få poängen strukna men att Ricciardo får behålla sina. I a f om FIA och RBR kommer fram till att mätsystemen för detta inte funkar 100%.

Mercedes gav bort en förhållandevis säker 1-2 start på säsongen med Hamiltons felande ekipage. Kobayashi är tillbaka och axlar genast manteln som föll av Grosjeans axlar. Men åter igen visar FIA hur förbannat okonsekventa dom är när dom inte delar ut någon bestraffning - jag menar vad mer kan man begära än en gammal hederlig torpedering rakt ner i mitten av banan? Om dom nu mot förmodan skulle vara konsekventa så ska det väldigt mycket till för att man ska få en bestraffning för någonting.

Ericsson missade förmodligen årets bästa chans på poäng när även han ombads parkera bilen. Den chansen lär inte komma igen. Kanske nästa lopp men sen är det nog kört. Viktigast av allt är att han varade längre än sin mer erfarne och kanske aningens överskattade stallkamrat som ses som någon form av ledare...
:-?

Williams - är väl i par med förväntningarna. Nu gäller det att stå imot när RedBull och Ferrari inleder sitt massiva uppdateringsarbete. Men i grund en bra bil som det verkar och det kom ju Lotus väldigt långt med 2012+2013.

jomol22 skrev:Jag har aldrig förstått fascination över ljudet från de senaste årens f1-motorer, tycker det varit ett helt ointressant, onyanserat tjutande. Den senaste motorn med riktigt häftigt ljud var Ferraris V12:a fram till mitten av 90-talet.

Jag är den förste att hålla med dig Johan. Man, eller i alla fall jag blev orolig över motorljudet när man annonserade övergången från v10 till v8. men det funkade väl skapligt. Men steget ned från v8'a till v6'a gör en helt sjuk skillnad. Och betänk att den här oron hänger ihop med att nästa steg lär vara (elmotor) som bara är ett vinande ljud.



Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav NB 17 mar 2014, 14:58

Vi har ju elmotorer, gillar du inte det?
Nä, retas bara.
Givetvis är ljudet en extra krydda men tyvärr är det nog bara att gilla läget.
De gamla motorerna får vi bara höra på datorn och någon enstaka uppvisning.
NB
Braidsbytare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 dec 2006, 01:37

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt 1:1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 61 gäster