F1 2014

Här diskuteras allt som har med världen i skala 1:1 att göra.
Allt från den nya katten till den gamla volvon...

Re: F1 2014

Inläggav Nico 11 dec 2013, 11:02

F1 blir snart som Nascar med consolidationpoints för hela startfältet. Jag upprepar mig i denna poängdiskussion. "Förr", dvs tidigt 90-tal och bakåt kom 24-30 bilar till tävling och tävlade om 6 poänggivande positioner. Idag kommer 22 bilar och tävlar om 10 poänggivande positioner.

Jag vill inte se förare som kommer in på p5 och drar hem mer än 2 poäng för det bara för att man vill täcka glappet till bästa stallet.

Men, dom kommer aldrig att gå tillbaka till det gamla - så man får titta på dagens modell.
Om dom nu ska ge extra poäng för någonting så kan det vara saker som är en prestation.
Dom kan skippa dubbla poäng i sista loppet och ge ett poäng per tjänad position på banan om dom ska behålla dagens poängsystem. Medans Vettel blåser iväg i horisonten för att komma utanför DRS avstånd kör Kimi upp sig från p7 till p2 och får 18+5=23 poäng. Modellen är rak och ärlig och belönar i grund och botten F1's grundvärden, racing och omkörningar.
Den stora bonusen är att den jagande föraren i mästerskapet kan hela tiden minimera glappet lopp efter lopp med sin egna fina prestation.
Självklart kommer detta generera ett plötsligt tapp i kvalform hos toppstallen i slutet av säsongen. Men vem vill chansa på att starta P10 när vi har Maldonado och annat löst folk där nere.

Samtidigt vill jag bara stryka allt det jag säger - för är ett stall bäst ska dom inte falla pga något fattigt bonussystem. Du hjälper ingen med att göra de starka svagare. Även om jag inte hyser några större sympatier för dagens vinnarkombo så är det f_n inte deras fel att dom andra är så kass.

Golf har ju ett handikappsystem för att jämna ut allt, F1 kan ju börja med det *S* *mummel-grymt-gnäll*
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav Nico 13 dec 2013, 14:54

Jahapp, då ritar vi in Perez i Kobra GP, dvs Force India. Inte mitt förstahandsval, men eftersom kassan börjar sina även hos Force India så var det väl till slut dags för en förare med lite cash i plånboken. Och han är ju absolut inte en kass förare. Bara lite övertro på sin egen förmåga precis som en annan herre i gul hjälm med svart och grön rand på. "Alla flyttar väl på sig när jag kommer farande"

Nåja, intressant att Sauber inte har en enda förare bekräftad. Att det blir en ryss Sirotkin eller Petrov känns nästan givet. Men sen är frågan hur mycket dineros dom får in. Självklart siktar Sutil/DiResta och Heikki på den lediga platsen. Heikki bangar väl inte att ligga sist i ledet tillsammans med Caterham igen. Men jag unnar verkligen inte snubben en plats faktiskt. Hans attityd... "I refuse to become a paydriver" well, everybody is. Han behöver simma in i bild och inse att i dagens F1 måste förare utan den där blixtrande talangen betala om dom vill köra. Och Heikki kan verkligen inte komma och kalla sig en talang värd att satsa pengar på.

Vad jag har uppfattat var Caterhamn mer nöjda med Giedo efter halva säsongen än med Pic. Jag är osäker på hur ekonomin ser ut hos Giedo - men har han stålar finns det nog en god chans att få fortsätta ett år till. Pic försvinner nog från F1 nästa år. Undrar om Caterham försöker klämma in Rossi för att få igång lite amerikanska intressen?

Red Bull
S Vettel
D Ricciardo

Mercedes
L Hamilton
N Rosberg

Ferrari
F Alonso
K Räikkönen

Lotus
R Grosjean
P Maldonado

McLaren
K Magnussen
J Button

Force India
N Hulkenberg
S Perez

Sauber

Scuderia Toro Rosso
J-E Vergne
D Kvyat

Williams
F Massa
V Bottas

Marussia
J Bianchi
M Chilton

Caterham
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav Nico 13 dec 2013, 19:27

Rats... Sutil klar för Sauber. Då återstår bara att se vilken av ryssarna som får förtroendet.

Red Bull
S Vettel
D Ricciardo

Mercedes
L Hamilton
N Rosberg

Ferrari
F Alonso
K Räikkönen

Lotus
R Grosjean
P Maldonado

McLaren
K Magnussen
J Button

Force India
N Hulkenberg
S Perez

Sauber
A Sutil

Scuderia Toro Rosso
J-E Vergne
D Kvyat

Williams
F Massa
V Bottas

Marussia
J Bianchi
M Chilton

Caterham[/quote]
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav Aramis 14 dec 2013, 09:50

Gutierrez får förmodligen fortsätta i Sauber. Han har ju en ganska fet plånbok med sig och visade ju vad han kan i några race under andra halvan av säsongen. Att han blev dominerad av Hülkenberg är inget att skämmas för då han ju är en av de absoluta toppförarna.

Sen har vi bara Caterham kvar. Tror också att Pic hänger löst med Guido med en möjlig chans till styrning. Men om Heikki kommer tillbaka eller om det kommer in nån ny återstår att se. Jag vill väl faktiskt se Heikki igen men tyvärr var han en stor besvikelse som ersättare till Kimi. Det såg ju så bra ut till en början...
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: F1 2014

Inläggav Nico 14 dec 2013, 15:42

Jag skulle bli förvånad o Heikki fick platsen. Speciellt efter Cyril's senaste uttalande om hur han ser på förare. Jag såg det som ett avskedsbrev till Heikki.

Sutil har precis som många andra en skaplig kappsäck med stålar med sig från både Medion och Capri-Sonne. Det är väl därför han är kvar i f1.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav Nico 16 dec 2013, 09:13

Huh...
Bilagor
mclaren2014b.jpg
mclaren2014b.jpg (111.77 KB) Visad 26119 gånger
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav Aramis 16 dec 2013, 11:08

Den där är ju snygg!! Om McLaren planerar en orange livery som den där blir jag glatt överraskad! :)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: F1 2014

Inläggav Nico 16 dec 2013, 13:50

Jodå, jag är beredd att hålla med, även om jag tror att det blir en rödgul skapelse framöver. Men kolla på nosen *yikes*
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav Aramis 16 dec 2013, 16:13

Nico skrev:Jodå, jag är beredd att hålla med, även om jag tror att det blir en rödgul skapelse framöver. Men kolla på nosen *yikes*


Nosen har väl likheter med en keps eller en ankas näbb men helt klart bättre än de andra förslagen som publicerats. Helt ok. Tror vi kommer att få se avskyvärda nosar på vissa bilar...
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: F1 2014

Inläggav Borgis 16 dec 2013, 23:57

Aramis skrev:Gutierrez får förmodligen fortsätta i Sauber. Han har ju en ganska fet plånbok med sig och visade ju vad han kan i några race under andra halvan av säsongen. Att han blev dominerad av Hülkenberg är inget att skämmas för då han ju är en av de absoluta toppförarna.

Sen har vi bara Caterham kvar. Tror också att Pic hänger löst med Guido med en möjlig chans till styrning. Men om Heikki kommer tillbaka eller om det kommer in nån ny återstår att se. Jag vill väl faktiskt se Heikki igen men tyvärr var han en stor besvikelse som ersättare till Kimi. Det såg ju så bra ut till en början...


Jag tycker det känns lite kul att Eddie Jordan förutspått Marcus Eriksson som en av förarna i Caterham nästa säsong. :)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: F1 2014

Inläggav Nico 17 dec 2013, 06:59

Borgis skrev:Jag tycker det känns lite kul att Eddie Jordan förutspått Marcus Eriksson som en av förarna i Caterham nästa säsong. :)

Det roligaste när han själv (Eriksson) blev tillfrågad var att han inte ens kände till Caterhams shortlist med förare.
Vi behöver nog inte oroa oss för att Eriksson landar i F1. Tror inte Olsberg eller vem han nu har som sponsor vill lägga alla dom stålarna på en halvdan förare. Bättre o satsa på att få Rosenqvist till F1 inom 3 år. Erikssons fönster stängdes mer eller mindre 2012.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav Borgis 17 dec 2013, 09:14

Mr Jordan kanske har lite pengar undanstoppade... :D
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: F1 2014

Inläggav Nico 21 dec 2013, 16:54

Häpp, Gutiérrez blev kvar hos Sauber nästa säsong. Sirotkin är inskriven som tredjeförare. Det ser inte ut som Sauber behöver tänka på ekonomin framöver. Kul för dom - då kanske dom kan fokusera på det dom är riktigt bra på. Överprestera i förhållande till budget och förarmaterial.

2 platser kvar hos Caterham *drumroll*...


Red Bull
S Vettel
D Ricciardo

Mercedes
L Hamilton
N Rosberg

Ferrari
F Alonso
K Räikkönen

Lotus
R Grosjean
P Maldonado

McLaren
K Magnussen
J Button

Force India
N Hulkenberg
S Perez

Sauber
E Gutiérrez
A Sutil

Scuderia Toro Rosso
J-E Vergne
D Kvyat

Williams
F Massa
V Bottas

Marussia
J Bianchi
M Chilton

Caterham
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav Kristian 21 dec 2013, 20:29

Hittade en intressant artikel om nästa års drivlina, kanske inte nyheter för alla men väldigt intressant läsning som förklarar det hela på ett pedagogiskt sätt..

http://www.f1technical.net/features/19037
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav Aramis 21 dec 2013, 22:42

Kristian skrev:Hittade en intressant artikel om nästa års drivlina, kanske inte nyheter för alla men väldigt intressant läsning som förklarar det hela på ett pedagogiskt sätt..

http://www.f1technical.net/features/19037


Avancerat värre. Bra länk Kristian. Blir extremt intressant att ta del av försäsongstesterna och se vilka team som lyckats bäst till en början. Tror precis som många experter att vi kommer få se mer tillförlitlighetsproblem under racen men så har ju F1 sett ut under 95% av tiden. Bara under senare år som det varit tämligen smärtfritt där många förare tagit sig till målflagg i nästan varje race.
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt 1:1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 47 gäster