F1 2014

Här diskuteras allt som har med världen i skala 1:1 att göra.
Allt från den nya katten till den gamla volvon...

Re: F1 2014

Inläggav snugged 29 dec 2013, 22:34

Team Gotham
B Wayne
D Grayson

gotham.jpg
gotham.jpg (125.64 KB) Visad 27276 gånger
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: F1 2014

Inläggav Nico 30 dec 2013, 09:12

Aramis skrev:
Kristian skrev:Hittade en intressant artikel om nästa års drivlina, kanske inte nyheter för alla men väldigt intressant läsning som förklarar det hela på ett pedagogiskt sätt..

http://www.f1technical.net/features/19037


Avancerat värre. Bra länk Kristian. Blir extremt intressant att ta del av försäsongstesterna och se vilka team som lyckats bäst till en början. Tror precis som många experter att vi kommer få se mer tillförlitlighetsproblem under racen men så har ju F1 sett ut under 95% av tiden. Bara under senare år som det varit tämligen smärtfritt där många förare tagit sig till målflagg i nästan varje race.


Man ska absolut inte måla fan på väggen, men i o m limiterade testmöjligheter tror jag att det blir kaos i början.
Det enda som känns säkert är att RedBull som efter 2013 års däckförändringar mer eller mindre kunde fokusera på 2014 kommer att vara redo att ta en femte raka. Möörsedes och Ferrari hade fullt upp med att greja p2 i märkesmästerskapet och kämpade med det mer än med bilen inför 2014 gissar jag.
McLaren har haft hela 2013 på sig att bygga en ny bra bil - men det känns som att 2014 är ett mellanår för dom.

Jag ber en stilla bön att någon av de blinda hönorna ska hitta ett guldkorn...

Btw, av någon anledningen växer snacket om Ericsson till Caterham. Ericsson har kört i fyra år utan att få ihop en perfekt/good enough-säsong i GP2. Vem ska pröjsa undrar jag?! Är det Olsberg som krossar spargrisen eller?
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav Aramis 31 dec 2013, 11:01

Ericsson i Caterham var ju t o m nåt som Eje snackade om. Han har väl lite med honom att göra som jag har förstått men som du undrar, vem ska betala?? Egentligen skitsamma, det vore kul att äntligen få se en svensk i F1 igen... Han kommer nog inte göra bort sig även om han inte direkt rosat marknaden i GP2. Felix Rosenqvist är en mer komplett förare men han kan behöva köra GP2 nåt år (och varför inte vinna serien?).
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: F1 2014

Inläggav Nico 05 jan 2014, 14:00

Alla (förutom motorfunktion) ändringar inför 2014 samlade i en video.


För att undvika en nos som ser ut som en p_nis kunde dom väl av estetiska skäl skrivit ihop en regel!?
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav Borgis 11 jan 2014, 11:53

Nico skrev:
Borgis skrev:Jag tycker det känns lite kul att Eddie Jordan förutspått Marcus Eriksson som en av förarna i Caterham nästa säsong. :)

Vi behöver nog inte oroa oss för att Eriksson landar i F1.


Eh, nähä...? :beer:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/m ... 8156537.ab

Joråsatteeeee...
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: F1 2014

Inläggav Nico 11 jan 2014, 13:13

Ja ryktet ser ju lovande ut. Roligt på två sätt.
1. En svensk i F1, äntligen!
2. Allt j____vla gnöl om köpeförare i f1 i svenska diskussionsforum av alla slag - och vips så har vi en egen köpeförare. Bara att svälja hårt och uppskatta att det går att göra på det sättet.

Sen undrar man verkligen vilka som har steppat upp och pröjsat? Stena Bulk eller? Vem har dom stålarna? Han kan inte sticka under stolen med att han har ett mediokert gp2-facit efter fyra år. Och det lockar sällan internationella sponsorer.

Jag saltar gladeligen hatten, eller ja det får väl bli strumpan - och käkar upp den. Hoppas han lyckas så att världen får upp ögonen för svenska förare - tänker närmast på Rosenqvist. En av hans rivaler från macau-racet Alex Lynn signade ett bra gp2-kontrakt och är på god väg, Felix måste haka på!

Kobayashi ryktet har flutit runt de sista två veckorna, kul om han kommer tilbaka - men ganska lönlöst eftersom han redan har suttit i skyltfönstret ett par år utan att bli upplockad till ett stall där man skulle vilja se honom.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav GranTurismo 11 jan 2014, 16:00

Är ryktet sant är det inget annat än sensation. Och en mycket rolig sådan i så fall även om det är ett lingonstall. Målet får väl bli att ta Caterhams första poäng någonsin i F1, men å andra sidan är ju förutsättningarna för detta år mer öppna än på länge.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: F1 2014

Inläggav Nico 11 jan 2014, 16:58

Det är alltså Kobayashi, Giedo , Heikki och Eriksson som tampas om platserna. Pic hade tydligen slut på sponsorslantar.
En gissning är att drömduon är Kobayashi och Heikki med all erfarenhet. Men Heikki vägrar anstränga sig för att skramla fram sponsorer (!), och Kamui's pengar täcker inte för båda. Så då kan dom lika gärna satsa på två halvdana förare, det är väl därför Ericsson är med och tampas om platsen - han har uppenbarligen en sudd med pengar, Giedo och Kamui har lite pengar. Det gäller för Caterham att göra det bästa möjliga av situationen. När Kamui dök upp i diskussionerna trodde jag mer eller mindre att det skulle bli kamui och Giedo. Kamui är bättre än Heikki och ger mer än han tar från stallet.
Ericsson har dykt upp som gubben i lådan. :up:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav Aramis 14 jan 2014, 01:50

Enligt Aftonbladet ska både Marcus och Kamui vara klara redan. Rykten är ju inget annat än rykten men det vore ju en drömduo för Caterham! Att Kamui kan ratta en F1-bil det vet vi och då får vi den perfekta värdemätaren för Marcus. Förhoppningsvis ligger Caterham bra till med nya bilen och att utvecklingen inte bromsats pga brist på klirr i kassan, då kommer det bli svårt för gossarna att prestera. Ett rimligt mål är väl just att knapra ihop ett par poäng och komma före Marussia och kanske också ett team till som misslyckats totalt med nya bilen.

Annars tror jag att Williams kommer att bli årets raket. Svårt att inte förbättra sig från förra årets katastrofala insats, och de har anställt en del nyckelpersoner och bytt mototleverantör till Mercedes. Kan bli intressant att heta Felipe trots allt... :)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: F1 2014

Inläggav Nico 14 jan 2014, 11:24

Precis - rykten är rykten och även om en förare har skrivit kontrakt så dementeras det nog in i det sista för att inte påverka några andra förhandlingar. Och Eje har ju gått från "Nej inget händer" till "Ingen kommentar" - vilket är positivt! Och tydligen har Fernandes varit i Sverige för att träffa "någon".
Jag är sjukt nyfiken på vem som degar upp för Eriksson om det blir han. Kamui har väl sin crowdfunding fortfarande? Jag håller med om att Kamui blir en skaplig värdemätare 5 lopp in i säsongen.
Som sagt så tror jag inte på Heikki eftersom Cyril rent generellt inte gillar hans inställning till förarens roll i det moderna F1. Dessutom tror jag inte att någon aktuell förare har pengar nog att betala för Heikki också. Och helt seriöst ... jag hade hellre pröjsat DiResta alla dagar i veckan över Heikki. Jag tror faktiskt att ett steg fram för Caterham är att släppa Kovalainen från organisationen helt och hållet och förlita sig på en skaplig förare i form av Kobayashi att driva på IRL och hyra någon annan som gnetar på i simulatorn paralellt med sina andra racing-åtaganden.

Caterham var väl först igenom FIA's krocktester och borde ligga i framkant tidsmässigt. Kvalitétsmässigt dunno'. Än så länge har det inte gått - men det är som du säger om någon annan felar i F1 så finns det alltid någon bakom som är beredd att plocka upp bitarna.

Årets "säkra kort": Red Bull, vad kan gå fel med Newey vid ritbordet?
Årets "still there": Mercedes, jag vet att dom helt naturligt måste sikta på det ultimata priset nu. Men samtidigt är allt nytt i år - dom borde ödmjukt förvalta harmonin i stallet och försöka leva vidare utan Brawn och ta sig igenom året och vara nöjda om dom är på podiet när året är slut.
Årets "måste": McLaren, do or die!
Årets "sänke": Lotus, jag blir gärna positivt överraskad men får dom inte in en fullträff med bilen är det mors o goodbye!
Årets "fight": Kimi & Alonso, utan tvivel, bästa förarna i samma stall!
Årets "yeah whatever": Williams, får dom inte ett break i år kan dom ju lägga ner. Men samtidigt älskar jag den sega gubben!
Årets "I wish": Bianchi börjar ta poäng, Romain vinner sitt första GP på egen merit. Alonso och Kimi gör upp om titeln i det sista loppet ... där det regnar! (ja jag vet, att önska regn i Abu Dabi är en "big ask")

Årets "silly-season": McLaren-Honda 2015 - Alonso/Kobayashi/Magnussen/Button/Honda/Ross Brawn. Det blir mycket och ta in och stökigt värre.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav Nico 15 jan 2014, 09:23

haha, little did he know, Kevin Magnussen kör Mclaren för första gången
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav Nico 21 jan 2014, 12:59

Med ett leende på läpparna kritar vi in de två sista platserna i F1, Marcus Eriksson och Kobayashi.
Hoppas Eriksson gör ett gott intryck så att världen får upp ögonen för Svenska förare, tänker som jag tidigare sa närmast på Felix - han har talang!

Red Bull
S Vettel
D Ricciardo

Mercedes
L Hamilton
N Rosberg

Ferrari
F Alonso
K Räikkönen

Lotus
R Grosjean
P Maldonado

McLaren
K Magnussen
J Button

Force India
N Hulkenberg
S Perez

Sauber
E Gutiérrez
A Sutil

Scuderia Toro Rosso
J-E Vergne
D Kvyat

Williams
F Massa
V Bottas

Marussia
J Bianchi
M Chilton

Caterham
M Ericsson
K Kobayashi
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav GranTurismo 21 jan 2014, 17:50

Det är fantastiskt! Blir en extra krydda med en svensk förare på gridden!

Detta är så klart också stort i lokalpressen i Närke.
http://na.se/sporten/motor/1.2352907-na-tv-marcus-om-chansen-i-f1
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: F1 2014

Inläggav GranTurismo 21 jan 2014, 18:09

Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: F1 2014

Inläggav Nico 22 jan 2014, 11:28

Äntligen - den bästa perioden på året, slutet på januari månad. Lönen trillar in och F1 stallen börja komma ut ur garderoben.

Force India har släppt denna bild. Ser ut som att dom även i år kan ha en av de snyggare bilarna på banan.
Lite häftigt att allt det vita försvinner från bilen även om jag gillade det. Perez röda Claro logga sabbar verkligen liveryt lite granna men okejdå...
8-)
Force India2.jpg
Force India2.jpg (54.35 KB) Visad 26149 gånger

Man kan redan på denna bil från sidan ana en nos som fortfarande sitter högt, med ett smalt parti som går ner till den regelrätta höjde på nostippen. Ska verkligen bli intressant att se om någon designer har gjort något vågat framtill. Kanske något i stil med Williams gamla valross.

McLaren har redan nu hintat om att dom inte kommer att presentera någon titelsponsor när dom presenterar bilen. Så vad vi än får se då, är inte det som står på grid'en i australien. Förmodligen blir det något likt tidigare rollouts utan allt på plats...
mp421-lg.jpg
mp421-lg.jpg (33.35 KB) Visad 26201 gånger
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt 1:1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 58 gäster

cron