F1 2015

Här diskuteras allt som har med världen i skala 1:1 att göra.
Allt från den nya katten till den gamla volvon...

Re: F1 2015

Inläggav Nico 17 apr 2015, 12:36

jomol22 skrev:Var och en får bestämma sin egen takt. Om han längst fram vill åka lite sakta är det ju upp till honom. Det är förstås en helt annan sak om denna taktik leder till att tvåan riskerar att bli trea... Och det var just det Nico syftade på.

Jag tycker det du först säger är det viktiga här, var och en bestämmer sin takt.
Om Rosberg upplever att Hamilton sinkar honom STÅ PÅ! Pressa Hamilton och få honom att öka istället. Visa att du inte köper taktiken. Kör om eller pressa honom. Men han framstår som en fåntratt när han gnölar om det på pressen' efteråt samtidigt som Hamilton bara rycker på axlarna och lägger ner lagen "Jag ser efter mitt race"

jomol22 skrev:Om Nico (Signorelli, alltså) byter ut Nico (Rosberg) mot Bottas kommer snart
Bottas börja gnälla. Det hör helt enkelt till människotypen. Egoistisk utav h-e.

Upplever inte honom som den gnälliga typen - max så som Räikkönen gnäller över radio när han inte kommer förbi backmarkers inom 1-2 kurvor. Han är mer killen som biter sig i underläppen och har han problem så tar han det med stallet. Mark Webber var en härlig kombination av bitter surk_k, och professionell - för vilken det kokade över ibland. Riktigt härligt när han vann i England efter RBR valde att ge Webbers vinge till Vettel "Not bad for a no2 drivere uhu?" Sammanbiten, bitter subtil och duktig!
:beer:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11190
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2015

Inläggav Nico 25 maj 2015, 23:52

Det var F1 i helgen, Mercedes råkade av en händelse göra ett misstag som endast ett helt nytt stall skulle göra. Det enda som får mig att inte ansluta till - och referera till de vildaste konspirationsteorierna är att INGET stall skulle medvetet släppa en konkurrent (Vettel) före sin förare. Annars köper jag helt och hållet tugget om att Mercedes är ombedda att hålla liv i mästerskapet av de högre makterna och Mr.Greedy almighty.
Verstappen gjorde bort sig kapitalt. Han bara fortsatte att dyka efter en lucka som stängdes framför honom. Erfarenhet kostar på i Monaco. Och det roliga är att om Romain inte helt korrekt hade blockerat linjen så hade Verstappen suttit i muren ändå.
Saubers rookie (Nasr) håller fortfarande nollan (6-0) mot Ericsson efter fullföljd racehelg. Med 6-0 menas att han i söndagens resultat (då det räknas) har placerat sig framför Marcus. I den listan räknar i a f inte jag in "om & men".
McLaren tog sina första poäng för i år. Ett fall framåt för ett gäng som glatt kämpar på. Undrar dock när dom ska börja använda sina tokens för att uppdatera motorn, eh förlåt POWERUNIT'en.

Undrar om Sauber håller några performance-klausuler mot Ericsson och Nasr som ger stallet rätt att byta ut dom?

Haas har börjat sondera terrängen efter den sydamerikan som har mest stålar och vill köra. Ferrari var blixtsnabba att plocka upp Esteban och hans Claro-stålar när Sauber tackade för hans insatser. Men frågan är om Claro-pengarna räcker för att pröjsa en sits hos Ferraris nya junior-stall? Haas stänger inte dörren för en viss Danica Patrick men hon har väl mer eller mindre sagt tidigare att hon inte är intresserad. Det klokaste Haas har sagt i sammanhanget är i alla fall att deras förare inte nödvändigtvis behöver vara Amerikan. Tur är väl det - då fördubblas deras chanser att hitta en duktig förare. Frågan är om Perez gamla Ferrari-youngdriver anknytningar kan generera någonting här. Det lär finnas Telmex-stålar så det räcker och blir över.

Jag gissar att Sauber kommer gå ner på knä och be om Hondas aktersnurror nästa år. Tror knappast Ferrari vill fortsätta där när dom knappt får pröjs. Och med Honda-motorer kommer Magnussen och någon annan som skall varmköras tills det är dags för Button & Alonso att säga adieu, kanske Stoffel, kanske någon Japan. Spännande sitsar oavsett då det förmodligen blir en ganska redig uppgradering för Sauber på flera fronter. Motorn är dock en riktig j_kla joker.

Årets långbänksförhandling är över, Hamilton fick 3 år och en kappsäck med pengar. Det måste finnas en hel del intressanta klausuler i det kontraktet med tanke på hur lång tid det tog.
Nästa långbänk lär bli Bottas som i mitt tycke är en av de vassaste ungtupparna i fältet. Samtidigt som Hulkenberg för 4-5 femte året i rad sitter och hoppas på en toppstyrning sker allt i kulisserna. Bottas management hårdförhandlar för 1-års kontrakt med Williams innan Kimi tackar för sig efter 2016 och lämnar dörren öppen för en förare som Ferrari tycker mycket om.
Button lär lämna McLaren efter 2016 så det kommer nog att bli fortsatt rörigt på marknaden. Williams dörr kommer att stå öppen efter 2016. Frågan är om dom går med Sutil och Felipe "jag gör aldrig fel"-Massa. Undrar om Sutils stålar räcker? Grejen är att t o m Ericsson borde med sina pengar ha en chans att köpa sig plats där. Men först ska han överleva 2015 utan att få storstryk - samt 2016!

Sen har vi den löpande frågan ... finns F1 kvar om tre år? Är F1 ens spännande längre?
Nu ska dom snart förbjuda alkohol reklam (Martini/Kingfisher/Johnnie Walker).
Sakta men säkert tar dom livet av sporten. Är det inte pengaflödet som tar slut från sponsorerna så är det de nya regelpåhitten.

I "världens största tävling" (500 miles i cirklar) blev det en riktig herrejösses avslutning. Kimball, Dixon, Power och sist men först Montoya hade en fin fight. Dock var det bara Power och Montoya som fightades på slutet och jösses... Man blir påmind om varför F1 saknar en kille som Montoya. Sätter man hjulen på gräset i 350 blås för att få bättre drag ut på rakorna ... då har man juevos så stora att man knappt kan komma ner i sittbrunnen. Grymt!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11190
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2015

Inläggav Kristian 29 maj 2015, 19:30

Jag har inte sett ett enda lopp i år. För några år sen missade jag typ 1 eller 2...
Så tycker jag utvecklingen har varit.

Jag ser fram emot lemans. Där händer det ju fortfarande även om Audi har dominerat i flera år så har det ändå varit jämnt i LMP1
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: F1 2015

Inläggav largasso 29 maj 2015, 21:38

Nico skrev:Det var F1 i helgen...............


Tack Nico för ett engagerat, roligt, kunnigt,personligt....(you name it) inläggsreferat.

Du är inte bara lång, kan köra bilbana mm ....du kan ju skriva otroligt medryckande också !

Tack !
:thumb: :thumb: :thumb:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2623
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: F1 2015

Inläggav Nico 22 jul 2015, 14:11

Jahapp,

Jules Bianchi avled som följd av sina allvarliga skador han ådrog sig när han tabbade sig i Japan förra året. Tragiskt , onödigt och åter igen knackar döden på motorsportens finrum.
Stallchefer och kollegor står på kö för att bekräfta hans förträfflighet och f d Ferrari-basen Montezemolo sträcker sig till att säga att Bianchi var med i hans bok när kapitlet Flying Finn var slut. Något som förvisso har nämnts innan han förolyckades.
Bianchi tillhörde den skara med förare som man snabbt lyfte in i F1 eftersom man trodde att det finns något riktigt bra att utveckla där. Till en början skulle det vara 2 år hos Marussia och med största sannolikhet var det Bianchi och inte Ericsson som skulle rattat Sauber i år. Kanske var det därför det blev lite rörigt med kontrakten när Sauber pissade Vdg och Sutil i ansiktet?!

Skitsnsackskvarnarna maler för fullt när f1 går in i sommar-mode.

Den heta potatisen är det som sker bakom kulisserna. KIMI, försvinner han för gott efter denna säsong? Han har sagt att han avslutar karriären hos Ferrari. Och det betyder att det enligt skrivet kontrakt skulle vara 2016 som blir hans sista säsong. Inget är bekräftat men tydligen har han en option på 2017. Dvs, om Ferrari vill ta bort honom så betalar Ferrari för 2016 och förmodligen för att han inte ska nyttja option för 2017.

Ferrari har liksom fällt lite krokben på stackaren. Känns aningens otacksamt - han offrade 2014 i väntan på bilen som Allison/DeBeer m fl tog fram och översatte Kimi's input och feedback (det där andra kallar för "bilutvecklare").
Det Maranello skiter ur sig är i början på säsongen en fin balanserad skapelse. Ungefär så som i a f Kimi önskar en bil. De tekniskt kunniga hävdar att en bil som Kimi trivs med kan i praktiken alla köra. Det är ingen kritik utan mer beröm - det byter att det är en följsam och balanserad bil med bredare fönster för inställningar efter respektive förares tycke och smak. Man kan jobba mycket med framvagn och det begränsade aeropaketet svarar bättre på justeringar i framvagnen. Sen börjar Vettel (trots sin seger) tjata om mera grepp i bakvagnen. Något man förvisso inte kan få för mycket av. Men efter det att greppet bak infann sig så blev bilen tydligen orolig i framvagnen så nu dras Kimi åter igen med en bil som för honom blir lite orolig. Knepig sits för föraren som förmodligen går ner till historien som F1's meste "what if"-världsmästare.

Försvinner han efter 2015? Who knows? Vad hänger det på? Det hänger väl på om Ferrari kan köpa loss Bottas som har 2016 kvar på Williams-kontraktet. Williams vill förstås behålla honom, men inte bara en säsong och sedan tappa honom till Ferrari utan ersättning. Så fort Bottas säger nej till en förlängning så är det upp till WIlliams att höja budet. Får dom sedan nej är det bara att sälja Bottas till Ferrari till högsta möjliga pris.
Så första brickan är; Vad vill Bottas göra? Köra för en ikon eller Williams? Hmmm låt oss fundera...
Andra brickan; Hur mycket vill Williams ha för att släppa honom tidigare, kan Ferrari betala priset?
Tredje brickan; Har Ferrari råd att köpa Bottas, ge honom en lön, sparka ut Kimi och betala MINST en säsong (2016) och förmodligen straffavgift för optionen som enligt Turrini är Kimi's att nyttja.

Om Bottas flyttar på sig lämnar Kimi med all sannolikhet F1. Och en sits blir ledig hos Williams. Då har dom gissningsvis 2 val;
1. Felipe Nasr - en kille med massa pengar som är rookie och har 7-2 på sin stallkamrat och kör riktigt bra faktiskt.
2. Jenson Button - dom vet vad dom får, eller rättare sagt vad dom får betala för. Button har 2-års kontrakt med McLaren med det andra året sägs vara nedtyngt med klausuler. Utöver ordinarie performance klausuler finns det säkert något så ovanligt som sponsorklausuler - dvs att han måste vaska fram en egen sponsor om han vill fortsätta.

Sen ska McLaren lägga ut sitsen bredvid Alonso till högsbjudande; dock endast mellan Magnussen/Vandoorne. Stoffel är mannen om jag fick välja men vi får väl se om inte Saxo-bank/Lego osv kanske kan gå loss med sponsorslantarna.

HAAS F1 - locket på, helt tyst! Det enda Gene själv säger är att han vill ha rutinerade förare och dom behöver inte vara jänkare. Min magkänsla bara skriker Gutierrez/Grosjean/Perez när det kommer till urval.

Sen får vi väl se vad det blir av Honda - alltså om något stall vågar plocka in dom. Gör dom det blir det säkert Magnussen eller Stoffel där tillsammans med Nobuharu Matsushita från GP2.

Just det - Aston Martin vill sätta sin logga på någon bil. Mercedes levererar gärna motorn av givna anledningar - och Red Bull byter gärna Infiniti mot Aston Martin... sillyseason i ett nötskal.

Glad sommar allihopa!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11190
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2015

Inläggav GranTurismo 26 jul 2015, 16:47

Ett synnerligen underhållande lopp idag i Ungern. Det i England för några veckor sedan var inte heller så dumt. Ryktena om Formel 1:s bristande underhållningsvärde är klart missvisande.

Kul att McLaren får in båda bilarna på poäng och att Mackan tar poäng. Skönt utan en Merca på podiet också. Hamilton visade med all tydlighet att han emellanåt inte har full koll när han får fajtas i trafik, men snabb är han.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1595
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10
Ort: Örebro

Re: F1 2015

Inläggav Nico 28 jul 2015, 10:44

GranTurismo skrev:Ett synnerligen underhållande lopp idag i Ungern. Det i England för några veckor sedan var inte heller så dumt. Ryktena om Formel 1:s bristande underhållningsvärde är klart missvisande.

Ja det var tur att Mercedes missade starten och Ferrari kunde nypa en seger innan sommar-uppehållet. Nu kanske folk tror att allt har förändrats tills det är dags igen.

Har Ferrari kommit ifatt Mercedes - tyvärr inte, Ungern är precis som Monaco en av på tok för få banor som med sin natur neutraliserar skillnaden mellan stallen. Bil & setup fungerade bara bättre på en bana med lägre temp i luft och bana och hur bilen jobbade däcken. Mjukvaran fungerade som en dröm i starten för Ferrari och vice versa för Mersa... hey det rimmade ju! Så i o m att vi bara har två gokart-banor med merparten oförlåtande natur utanför asfalten (Monaco/Ungern) så blev detta en av de två söta kexen vi kunde avnjuta.
Men hey - låt oss nu be för regn i Belgien och att dom tar bort asfalten runt les combes m m och låter gräset växa så ska det nog bli skoj igen.

Publiken var liksom utsvulten - och vi fick ett sött litet ostkex och det smakade underbart. Men efter ett lopp med lite safetycar och riktiga avåkningar ute i gräset så blir man snabbt påmind om att Indycar-recepturen med safetycar i praktiskt taget alla lägen och annat än asfalt utanför banan får även de tråkiga tillställningarna att bli roliga. För utöver Silverstone och detta lopp har det inte hänt ett skit i år.

Hamiltons resa utanför banan kostade honom förmodligen 5 placeringar mer än vad det hade gjort i Yas Marina/COTA eller dylik bana. Precis så ska det vara - det ska svida att missa och köra utanför banan.
Maldonado drog väl till med en hattrick av bestraffningar?

Tänk om F1 bara kunde bjuda in 10 stycken hardcore fanns och fråga "Vad tyckte ni blev galet".
Då skulle dom nog få en hel del lösryckta idéer som dom bara skulle skaka huvudet åt och kalla för ogenomförbart osv. Men kan man sakta ner en sport 5-10 sekunder på en 8 års-period kan man väl göra tvärtom och addera mer underhållning... om man vill ds.

:beer:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11190
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Föregående

Återgå till Allmänt 1:1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster