IMSA

Här diskuteras allt som har med världen i skala 1:1 att göra.
Allt från den nya katten till den gamla volvon...

IMSA

Inläggav Morbidelli 20 apr 2017, 07:23

Är det någon mer än jag som fastnat för IMSA-serien? Det är den ultimata typen av racing, att se Porsche, Corvette, Ford GT 40 köra Daytonas 24h är ett rent nöje från början till slut. Det är 12 lopp i år, 3 är körda, och dom är från 1tim och 40 min till 24 timmar. Det blir inte bättre än så här.

Det är 3 klasser, Prototype som är den snabbaste där Cadillac, Mazda mfl slåss i toppen, sedan min favorit GTLM där Ford GT 40, Corvette och Porsche är dominerande samt GTD där man hittar Ferrari, Aston Martin, Mercedes, BMW bland annat.

Man följer IMSA på deras egen youtubekanal och jag rekommenderar att ni börjar med årets första lopp som var Daytona https://www.youtube.com/watch?v=z3XyADBUCTI
Morbidelli
Depåman
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 mar 2017, 12:29
Ort: Motala

Re: IMSA

Inläggav Lasp 20 apr 2017, 12:31

Tack för tipset. Ser mycket maffigt ut, mer racing än det fjolliga F1! Jag prenumererade på WEC eller FiaWec något år, 8h race.
Men detta ser mäktigt ut. Skall följas. Bara att se den fyllda huvudläktaren säger ju en del.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: IMSA

Inläggav björnout 20 apr 2017, 21:18

Nja, det är väll ok. Najs med alla bilar dock som du säger. Men lite väl mycket lotteri för min smak. Som senaste Grand Prix at Long Beach jag kollade på. Daytona lika så, men då påverkade vädret än mer till lotteri.

Imsa är som Nascar ungefär, första halvan av rejset är lite ovesäntligt ;-)
Jag gillar bilarna men inte "endurance" :-P

DTM däremot. Det är action! Rent krig asså :D
Användarvisningsbild
björnout
Kurvvakt
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 jan 2013, 23:04

Re: IMSA

Inläggav Morbidelli 21 apr 2017, 07:12

Jag kan tillägga att om man inte orkar se en 24 timmars sändning så kan man med fördel lyssna på sändningarna eftersom kommentatorerna håller yppersta världsklass, jag har avnjutit största delen av loppen på jobbet i mina hörlurar eller i bilen till och från jobbet.

Tack för tipset om DTM, det ska kollas upp. Var följer man det?
Morbidelli
Depåman
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 mar 2017, 12:29
Ort: Motala

Re: IMSA

Inläggav Lasp 21 apr 2017, 14:14

Det går bra att skriva in DTM i webbläsaren så finner man nog något kul.
En av de stora finesserna med att följa DTM eller WEC är att man får tillgång till flera kameror. För mig betyder det rätt mycket att man kan följa kval och tester innan race. Tar lite tid för en GGG (Grinig Gammal Gubbe) att lära sig vilka som vem! Det som jag gillar med ex vis Le Mans är att varje klass har markör för 1, 2 eller 3 under racet.
Det är ju häftigare i IMSA att en display visar placering. En gång när jag var nere på Le Mans var det en av killarna som hade en pärm med data om varje förare, med bild på hjälmen så man kunde se vilken som körde! Om man riktigt vill följa med så rekommenderar jag er att lyssna på Radio Le Mans. Dessa grabbar kan sporten http://www.radiolemans.co/ :beer:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: IMSA

Inläggav björnout 21 apr 2017, 18:47

Morbidelli skrev:Tack för tipset om DTM, det ska kollas upp. Var följer man det?

De har en egen sida på Youtube, precis som IMSA, från 2016 och äldre. Highlights eller hela rejs :)

Men, som du säger, kommentatorerna på IMSA radio håller grym standard.
Användarvisningsbild
björnout
Kurvvakt
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 jan 2013, 23:04

Re: IMSA

Inläggav Lasp 25 apr 2017, 13:58

Det är otroligt vad mycket det finns att kolla in därute:
https://youtu.be/PB02Gd_yC_g
Kör fram till 10 min om du inte tar dig tid.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: IMSA

Inläggav Nico 02 maj 2017, 22:08

Lasp skrev:Tack för tipset. Ser mycket maffigt ut, mer racing än det fjolliga F1!l


Vad är det som är fjolligt?
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: IMSA

Inläggav Lasp 03 maj 2017, 13:29

Ja du Nico! Det är en svår fråga. Men eftersom jag har sagt så så är det en känsla med race.
För vem tävlar de, mest verkar det vara mot lagkompisen. ordningen är ofta 3-4 team dvs 8 bilar så är det lite race om platserna 9 och 10.
Kanske har reglementet styrt upp det hela för mycket. Men jag saknar nog mest känslan av att det är på riktigt.
OK Jag betalar inte TV avgift för att följa upp som på den gamla (goda) tiden. Då hade jag ju ett F1 rum med reserverad tid för alla sändningar! Med dator i knäet och storbild på väggen.
Är det helt enkelt för förutsägbart? Utom inbördes omkastningar!
Och så pengahysterien med många nya påkostade banor. Se vad de tyska nu tar avstånd ifrån.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: IMSA

Inläggav Nico 03 maj 2017, 21:12

Okej, undrade bara.

DTM är ju lite B när det är dags att avgöra. Då står Mercedes/Audi/BMW's chefer och bestämmer över samtliga bilar med sitt emblem på grillen. Så där är det ju stallorder x 6 (typ).

IMSA med sina långlopp är väl inte så mycket mer race än F1 heller? Det är ju "sparlåga" och få bilarna att räcka in i mål osv.

Med det sagt, jag tycker att det mesta är ganska snarlikt F1 i "eco-driving". Indycar är ju kul då det blir ganska livat. Kanske inte pga förarnas kvalité. Mer för att förarna (med enstaka undantag) knappt håller gp2-nivå. Och GP2, som numera heter F2 kan vara ganska kul.

Vad finns det då för motorsport, alltså banracing där man inte sparar på krutet och kör om utan knapptryckningar...

Rallycross - vilket lyft det har fått. Senaste finalen när Loëb gjorde sitt bästa för att rent och fint ta sig förbi Ekström med kokande däck var ren och pur racing utan pardon - men cleant!

Sen har vi förstås BTCC och TCR International som bjuder på riktigt spännande racing med bra villkor. Nu har ju STCC äntligen gått över till TCR regler istället för idiotin med TTA-bilar. Kan nog bli bra på våra små banor.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: IMSA

Inläggav Morbidelli 04 maj 2017, 07:28

Nico skrev:Okej, undrade bara.

DTM är ju lite B när det är dags att avgöra. Då står Mercedes/Audi/BMW's chefer och bestämmer över samtliga bilar med sitt emblem på grillen. Så där är det ju stallorder x 6 (typ).

IMSA med sina långlopp är väl inte så mycket mer race än F1 heller? Det är ju "sparlåga" och få bilarna att räcka in i mål osv.

Med det sagt, jag tycker att det mesta är ganska snarlikt F1 i "eco-driving". Indycar är ju kul då det blir ganska livat. Kanske inte pga förarnas kvalité. Mer för att förarna (med enstaka undantag) knappt håller gp2-nivå. Och GP2, som numera heter F2 kan vara ganska kul.

Vad finns det då för motorsport, alltså banracing där man inte sparar på krutet och kör om utan knapptryckningar...

Rallycross - vilket lyft det har fått. Senaste finalen när Loëb gjorde sitt bästa för att rent och fint ta sig förbi Ekström med kokande däck var ren och pur racing utan pardon - men cleant!

Sen har vi förstås BTCC och TCR International som bjuder på riktigt spännande racing med bra villkor. Nu har ju STCC äntligen gått över till TCR regler istället för idiotin med TTA-bilar. Kan nog bli bra på våra små banor.



IMSA har 2 st lopp som är 1tim 40 min, 6st som är 2tim 40min, vilket bör passa de som av någon konstig anledning inte gillar 24h lopp :). Sedan jag började följa IMSA så känns all annan racing ganska ointressant tyvärr.

I helgen körs ett 2tim 40 min lopp på Circuit of The Americans, kolla in införvideon med action från förra årets race och njut. https://www.youtube.com/watch?v=PIk5r0dKFlI
Morbidelli
Depåman
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 mar 2017, 12:29
Ort: Motala

Re: IMSA

Inläggav Lasp 05 maj 2017, 03:25

Vill man inte kolla hela dygnet (24h) så finns det ju sex (6)h ;-)
http://www.fiawec.com/en/race/show/4512 En riktigt skön bana för detta.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: IMSA

Inläggav Morbidelli 17 jul 2017, 22:36

Senaste loppet i IMSA, rekomenderas varmt.

https://www.youtube.com/watch?v=xGRwtYrAPXw
Morbidelli
Depåman
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 mar 2017, 12:29
Ort: Motala

Re: IMSA

Inläggav SlotDevil 18 jul 2017, 19:37

Kan bara instämma med Lasp och Morbidelli, IMSA är grym racing att följa.
Kul att hitta flera av dom bilmodeller som vi själva kör/kört race med i 1/24.

//Rolf
SINGELGATAN RACEWAY MALMÖ
http://www.slotcarsrm.se
SlotDevil
Braidsbytare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 04 okt 2012, 15:15
Klubb: SINGELGATAN RACEWAY MALMÖ

Re: IMSA

Inläggav Morbidelli 19 jul 2017, 22:39

Nästa säsong får vi se Penske ställa upp med 2 bilar i Prototypklassen. Montoya och Castroneves är två av förarna.
Morbidelli
Depåman
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 mar 2017, 12:29
Ort: Motala

Nästa

Återgå till Allmänt 1:1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 22 gäster