Banbygge - Neue Kesselraumring

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 17 sep 2011, 23:11

Dexter skrev: Är det en Nissan R32 som skymtas på sista bilden den blåa?


Svar ja. Det är en Skyline gjord av det japanska RC-bilsförteget HPI. De gav sig in i bilbanebranschen för några år sedan men har bara gjort några varianter av R32 och R34:an. De går att få tag på billigt. Många webshops har dem i realådan. Tror jag betalde omkring 15£ för min. Gillar du Skyline kan jag annars rekommendera Scalextrics R34 de gjorde under några år i olika färger.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 19 sep 2011, 21:40

Går in så mycket i arbetet att jag glömmer att ta kort. Är väl mer eller mindre klar med allt strössel efter ett par rejäla arbetspass igår och idag.

Bild

Några träd kvar för uppsättning.

Bild

Tycker bergsidorna blir lite ljusa på foton så att inte alla nyanser som jag slitit med syns. Jag känner mig hursomhelst nöjd!

Bild

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav Aramis 20 sep 2011, 00:10

Det blir verkligen kanon! Glöm nu inte att måla horisont på väggarna bakom banan! ;)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav Lasp 20 sep 2011, 00:35

Riktigt realistiskt.
Idag med färgskrivare och oändliga bilder på nätet kan man väl printa ut passande bakgrunder på samma sätt som modelltågsrallarna kan ordna sina effekter! ;-)
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 24 sep 2011, 21:05

Det tog ett par kvällar att städa i ordning banan. Men i förmiddags var det dags att börja lägga ut skenorna igen.

Bild
Bild

Såg till att klämma ihop honorna på samtliga bandelar så att kontakten ska vara bra runt hela banan.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 24 sep 2011, 21:40

En smula besvärligt att jobba uppe på bordet utan att sparka till träd eller trampa på fel ställe. Men till slut blev det klart.

Bild

Valde att bygga rallyslingan mycket på grund av att jag var nyfiken på att prova mina nya Ninco vändslingor. Sålde mina SCX vändbitar då bara den lilla övergången gjorde att jag behövde boosterkabel, sen gillar jag de lite bredare Nincobitarna skarpt så jag ville ha det enhetligt. Och ingen tillstymmelse till behov att boosterkabel har märkts under dagens test.

Bild

Börjat att ställa ut lite scenery. Men sen tog körsuget över.

Bild

Tyckte jag använde rikligt med lim till strösslet (utspätt tapetklister) på som grund och sedan sprejat över, men så fort man börjar köra så börjar det ändå yra. När det var dags att sluta och ta itu med riktiga trädgårdsysslor så såg det ut så här på många ställen på banan. Gick loss med dammsugaren nu till kvällen och det lär inte ha varit sista gången.

Bild

Nu ska mer scenery ut. Gubbar och djur väntar på att komma ut och jag har beställt lite mer träd som är på ingång. Skivan som vändslingorna ligger på ska delvis bli grön och gräsig också, så än finns det lite pyssel att göra.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav Jormungandr 24 sep 2011, 21:46

mycket snyggt och proffsigt! :thumb:
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 25 sep 2011, 17:04

Blev lite gjort idag också! Målat och strösslat den vikbara delen. Sparade en liten grå hörna som med fördel används som avlastnings och mekplats. Ska skaffa en till halvraka så att vändslingan kommer lite längre bort och ger mer utrymme till arbetsplatsen.

Bild

La lite svart färg i mitten av alla mina skyddsbarriärer och tycker att det gav dem ett litet lyft.

Bild

Har redan hittat ett ställe att placera ut dem och det blir ett gäng i hårnålen också.

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 25 sep 2011, 17:15

Här på innerplan är enda stället man egentligen kan ställa nåt större scenery. I nuläget är det mekning med bilar som pågår här och funderar på att komplettera med en byggnad. Slot track scenics har ett "hospitality tent" som jag funderar på eller om jag kan få tag på en av SCX gamla rallytält med uppställningsplats (om någon har en som bara ligger och vill sälja så skicka ett PM).

Det måste vara nåt som är enkelt att ta bort för detta är nu enda stället man kan kliva upp på bordet om jag behöver fixa nåt längst på banan eller byta en glödlampa...

Bild


Fåren betar i branten så det kanske är bergsgetter snarare än får?

Bild

Är det video8 eller digitalkamera han använder?

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav Janne L 25 sep 2011, 20:56

Dom stora materialtillverkarna för scenery har ett lim som heter scenery cement, vittblask som duchas med sprayflaska äver strösslet, eller pipett på små ställen. Torkar med en matt yta tillskillnad från vanligt casco vitlim som blir blankt, trälimmmet funkar annars bra som grundlim och är lätt att färga med vattenlösliga färger. Efter Scenery cement kan du utan problem dammsuga banan utan att strösslet släpper.
Janne L.
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 02 okt 2011, 12:06

Har haft dubbelspåret uppe veckan som varit.

Bild

Gjort lite småfix. Avåkningszonen i hårnålen har fått staket och skyddsbarriärer.

Bild

Lite småträd har kommit upp.

Bild

Bild

Lite fler barrträd i bakgrunden har också tillkommit.

Bild

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav Datate78 02 okt 2011, 20:41

Riktigt imponerande!!!

Denna fråga har du säkerligen besvarat tidigare i tråden, men...vad mäter bygget? Alltså bredd och djup, samt hur lång är banlängden?
Ninco-driver!
Datate78
Braidsbytare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jul 2011, 14:18
Ort: Fjugesta/Örebro

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 03 okt 2011, 19:14

Bordet banan är 3.40 m brett och det är 2.10 m från kanten in till väggen. Lite för djupt kanske och det är en smula svårt att nå bilar längst in då jag måste använda en gripklo. Kanske inte helt användarvänligt men det fick bli så här för att bygga den bana jag ville ha.

Banan är ca 19-20 m lång i den tvåspåriga konfigurationen så när man slänger på vändslingorna får man närmare 40 m spår att köra för att göra ett varv.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav Lasp 03 okt 2011, 21:14

Kul lösning med att köra på båda spåren.
Oftast kanske vi kör mot oss själva. Så det gäller att ha ett hyfsat långt spår.
Med enkla medel kan man ju åstadkomma detta med en tvåspårsbana.
Har man sedan et bra tidtagningssystem typ UR 30 så är det bra. :)
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 11 okt 2011, 19:22

Mer små uppdateringar. En till laddning med små träd har bl a åkt ut runt banan.

Bild
Bild
Bild

Sen har lite kommersialism börjat sprida sig runt banan.

Bild

Fina små reklamskyltar från Slot track scenics.

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 87 gäster