Reglemente LMP/GT

1:32 klubb i Helsingborg, Skåne (även möjlighet till 1:24)
http://www.big1.se/hbgslot hbgslot@big1.se
Det här forumet är öppet för alla.

Reglemente LMP/GT

Inläggav Trampled_Underfoot 29 maj 2012, 15:33

Reglemente för GT/LMP klassen som kommer att köras på Largasso Raceway hösten 2012.

Tillåtna bilar:

Slot.It:
Audi R18 TDI
Porsche 911 GT1 EVO98
Lola B09/60
Nissan R390 GT1
Nissan R390 LT
Audi R8C
Ferrari F40
McLaren F1 GTR

NSR:
Audi R18
Chevrolet Corvette C6R
Audi R8 LMS
Porsche 997 GT3 RSR
Mosler MT900 R


Kaross: Original (Får lackeras)
Chassi: Original (Valfri motorvagga)
Inredning: Original eller lexan (lexaninredningen måste vara avsedd för bilen)
Motor: Valfri, max 25000rpm
Krondrev: Valfri
Pinion: Valfri
Framaxel: Valfri
Bakaxel: Valfri
Bearings: Valfri
Framfälgar: Valfri
Bakfälgar: Valfri
Framdäck: Valfri
Bakdäck: Valfria Slot.it Gummidäck
Pickup: Valfri (svart rekommenderas pga att annars kan läsgafflarna i banan ha svårt att detektera bilen)
Braids/strömflätor: Valfri
Motorkablar: Valfri
Magnet: Ingen
Belysning: Ja (Valfri tillverkare)

Endast trimdelar från Slot.It och NSR får användas om inget annat anges.
Det är tillåtet att blanda delar från tillverkarna i bilen. (T.ex det är OK att ha Slot.It drev i en NSR.)
Kaross måste täcka däck sett ovan ifrån.
Backspeglar, vingar m.m. skall sitta på bilen vid start i första heatet.
Det som inte uttryckligen är tillåtet är förbjudet. Fråga om det är något som är oklart.

Format:
Fyra heat om 10 minuter, ett per spår. Under varje heat kommer ljuset i lokalen att släckas under 4 minuter. ett heat kommer således att köras enligt följande: 3min i ljus, 4min i mörker och 3min i ljus.
Efter träning och innan start lämnas bilarna för besiktning och sedan står bilarna i Parc Fermé. Funktionär ser till att bilarna står på banan till start. Således tillåts inget mekande mellan heat.
Då antal varv skall bokföras efter ett heat är det antal varv som står på datorn som gäller och inget annat.

Frågor på reglementet besvaras av Henrik (Trampled_Underfoot).

/ H
Användarvisningsbild
Trampled_Underfoot
Kartläsare
 
Inlägg: 710
Blev medlem: 28 nov 2006, 11:45
Ort: Höganäs, Skåne
Klubb: HBG Slotcar

Re: Reglemente LMP/GT

Inläggav larserikp 29 maj 2012, 20:45

Hej har en fråga ang inget mekande mellan heaten.
Om bilen skulle gå sönder eller vara något fel på den, då får man alltså inte åtgärda detta inför nästa heat.
MVH Lasse P
Användarvisningsbild
larserikp
Braidsbytare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 20 nov 2010, 16:57

Re: Reglemente LMP/GT

Inläggav Trampled_Underfoot 29 maj 2012, 21:48

larserikp skrev:Hej har en fråga ang inget mekande mellan heaten.
Om bilen skulle gå sönder eller vara något fel på den, då får man alltså inte åtgärda detta inför nästa heat.
MVH Lasse P


Korrekt, inget mekande mellan heaten. Har din bil något problem får det fixas under heatets gång och kanske fortsätta i ditt nästa heat. Anledningen till dessa, till synes hårda, regler är att vi blir fler och fler förare per deltävling samt att vi kommer att köra 10min heat. Detta gör att det helt enkelt inte finns tid att fördröja heat för att någon måste fixa lite med bilen.
Det gäller att se till att bilen är i god kondition inför en deltävling.

/ H
Användarvisningsbild
Trampled_Underfoot
Kartläsare
 
Inlägg: 710
Blev medlem: 28 nov 2006, 11:45
Ort: Höganäs, Skåne
Klubb: HBG Slotcar

Re: Reglemente LMP/GT

Inläggav larserikp 29 maj 2012, 22:52

Ok tack för info.
LP
Användarvisningsbild
larserikp
Braidsbytare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 20 nov 2010, 16:57

Re: Reglemente LMP/GT

Inläggav Lasp 29 maj 2012, 23:15

Vilka övriga delar kan komma ifråga:
Endast trimdelar från Slot.It och NSR får användas om inget annat anges.

Och är det samma bil i alla omgångar? Hur många?
Övriga bilar och klasser under hösten? :cuckoo:

Tack också Henrik för den tidiga informationen, så hinner man skaffa ekipage :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Reglemente LMP/GT

Inläggav Trampled_Underfoot 29 maj 2012, 23:57

Lasp skrev:Vilka övriga delar kan komma ifråga:
Endast trimdelar från Slot.It och NSR får användas om inget annat anges.

T.ex belysning kan vara från valfri tillverkare eller hemmabygge om så önskas.

Lasp skrev:Och är det samma bil i alla omgångar? Hur många?

I denna klass får du själv välja om du vill köra samma bil i alla deltävlingar eller om du vill använda dig av flera olika. Dock en per deltävling. Antalet deltävlingar är inte helt spikat ännu eftersom vi inte beslutat om när höstsäsongen skall börja och när den skall sluta.

Lasp skrev:Övriga bilar och klasser under hösten? :cuckoo:

Det vet jag inte med säkerhet. Lala och Björn/Martin får komma med mer info i den frågan.

Lasp skrev:Tack också Henrik för den tidiga informationen, så hinner man skaffa ekipage :cuckoo:

Jag tycker det är viktigt att denna typ av information kommer ut så fort som möjligt så man har god tid på sig att ställa frågor samt att införskaffa ett häftigt vrålåk.

/ H
Användarvisningsbild
Trampled_Underfoot
Kartläsare
 
Inlägg: 710
Blev medlem: 28 nov 2006, 11:45
Ort: Höganäs, Skåne
Klubb: HBG Slotcar

Re: Reglemente LMP/GT

Inläggav indidragracer 30 maj 2012, 08:48

Hur är det med bilar där det sitter lexaninredning orginal.
Tomas aka "Indianen"
The sweetness of low E.T. is forgotten long before memories of bad R.T.
https://www.facebook.com/search/top/?q= ... %20raceway
Användarvisningsbild
indidragracer
Mekaniker
 
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 apr 2005, 08:26
Ort: Vallåkra, Skåne
Klubb: Hagadalington Raceway

Re: Reglemente LMP/GT

Inläggav Trampled_Underfoot 30 maj 2012, 10:23

indidragracer skrev:Hur är det med bilar där det sitter lexaninredning orginal.

Hmm, bra fråga. Har inget bra svar just nu, men det finns två alternativ. Antingen tillåter man lexaninredningar eller så är bilar med lexaninredningar förbjudna oavsett om lexaninredningen satt i från början eller ej.
Jag är tacksam om folk säger sig åsikt i frågan innan något beslut tas.

/ H
Användarvisningsbild
Trampled_Underfoot
Kartläsare
 
Inlägg: 710
Blev medlem: 28 nov 2006, 11:45
Ort: Höganäs, Skåne
Klubb: HBG Slotcar

Re: Reglemente LMP/GT

Inläggav Lasp 30 maj 2012, 10:41

En fråga för att jag inte begriper!
När det gäller Audi R18 är det tydligen bara SlotIt som gäller
Men både Nissan och Mosler finns ju i flera fabrikat! Är det då valfritt när det gäller modell? :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Reglemente LMP/GT

Inläggav Trampled_Underfoot 30 maj 2012, 11:29

Lasp skrev:En fråga för att jag inte begriper!
När det gäller Audi R18 är det tydligen bara SlotIt som gäller
Men både Nissan och Mosler finns ju i flera fabrikat! Är det då valfritt när det gäller modell? :cuckoo:


Jag förstår att du inte begriper för formateringen om vilka bilar som är tillåtna hade blivit alldeles galen när jag kopierade in reglementet från min texteditor. Jag har snyggat till det nu. Det är bara bilar från Slot.It och NSR som gäller i just denna klass.

Tack för infon om att jag missat NSR:s Audi R18.

/ H
Användarvisningsbild
Trampled_Underfoot
Kartläsare
 
Inlägg: 710
Blev medlem: 28 nov 2006, 11:45
Ort: Höganäs, Skåne
Klubb: HBG Slotcar

Re: Reglemente LMP/GT

Inläggav Pucko Camaro 69 30 maj 2012, 11:35

Ang lexan inredning så sätt straff vikt i de bilar så kan de vara med i tävlingen.
Älskling! Vi får flytta på bröllopet. Höljes är en vecka senare i år.
Då får du välja mig eller Höljes... Okej
Användarvisningsbild
Pucko Camaro 69
Kartläsare
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 04 jan 2008, 15:58
Ort: Ystad
Klubb: min egen....

Re: Reglemente LMP/GT

Inläggav Trampled_Underfoot 30 maj 2012, 21:21

Nu har jag uppdaterat reglementet avseende lexaninredningar. Det blir tillåtet så länge lexaninredningen är gjord för bilmodellen.

/ H
Användarvisningsbild
Trampled_Underfoot
Kartläsare
 
Inlägg: 710
Blev medlem: 28 nov 2006, 11:45
Ort: Höganäs, Skåne
Klubb: HBG Slotcar

Re: Reglemente LMP/GT

Inläggav indidragracer 31 maj 2012, 11:10

Vad säger ni om andra däckleverantörer, NSR har ju däck oxå. BRM har gummidäck som funkar.
Tomas aka "Indianen"
The sweetness of low E.T. is forgotten long before memories of bad R.T.
https://www.facebook.com/search/top/?q= ... %20raceway
Användarvisningsbild
indidragracer
Mekaniker
 
Inlägg: 334
Blev medlem: 29 apr 2005, 08:26
Ort: Vallåkra, Skåne
Klubb: Hagadalington Raceway

Re: Reglemente LMP/GT

Inläggav Pucko Camaro 69 31 maj 2012, 11:47

Håller med dig Indianen. Släpp däcken fria.
Älskling! Vi får flytta på bröllopet. Höljes är en vecka senare i år.
Då får du välja mig eller Höljes... Okej
Användarvisningsbild
Pucko Camaro 69
Kartläsare
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 04 jan 2008, 15:58
Ort: Ystad
Klubb: min egen....

Re: Reglemente LMP/GT

Inläggav Trampled_Underfoot 31 maj 2012, 12:41

Tyvärr kommer däckval inte att ändras för reglementet den hör gången. Det är banägarna som bestämmer vad som skall köras på respektive bana i höst. Jag har endast skrivit ner reglementet och svarar på frågor om det och justerar det endast om det finns oklarheter (som i fallet med lexaninredning).
Givetvis är sådana här synpunkter intressanta att ta med sig till nästa gång ett reglemente skall skapas.

/ H
Användarvisningsbild
Trampled_Underfoot
Kartläsare
 
Inlägg: 710
Blev medlem: 28 nov 2006, 11:45
Ort: Höganäs, Skåne
Klubb: HBG Slotcar

Nästa

Återgå till HBG Slotcar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster

cron