Banan utan fyndigt namn...

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Banan utan fyndigt namn...

Inläggav Marsupilami 28 okt 2012, 00:01

Har suttit och skissat på bansträckning ett tag nu, och känner att jag börjar närma mig ett slutresultat.
Ytan är som vanligt begränsad, men jag har ändå försökt få till en bana som förhoppningsvis har en hel del olika moment.

Det skall bli en fräst SSD-bana.

Bild

Vad tror ni?
Det stora frågetecknet är hur pass bankad man kan göra "Parabolican" på en såpass snäv kurvdradie utan att mina Grupp 5-bilar får problem med markfrigången i nosen?
Då jag inte kan bygga en så lång raksträcka som jag hade velat försöker jag se till att bilarna kan få upp farten redan innan.
Måste jag göra bygget bredare i den änden tro?

Den sektion jag kallar för "Laguna Seca" är givetvis inspirerad av just korskruven på den banan. Hyfsat brant nedförsbacke som svänger åt båda hålen. Inbillar mig att den kan bli intressant att köra.

Knycken som kallas "Knutstorp" är inspirerad av "bakrakan" på nyss nämnda bana. Ni som kört där i verkligheten eller i simulator vet hur orolig bilen blir när man i hög fart passerar det lilla krönet bakom depåområdet, samtidigt som man skall ändra färdriktning en aning. I teorin känns som om det kan bli en rätt teknisk bit att bemästra, men jag har ingen erfarenhet av kuperade bilbanebanor i verkligheten.
Inte av frästa banor heller för den delen, bortsett från den lilla testbana jag satte ihop i våras eller när det nu var.

De yttermått jag satt på banan är de som är optimala i förhållande till rummets utforming, men bredden går att justera en del.

Edit: Var visst ett helt år sedan jag byggde min lilla testbana. viewtopic.php?f=22&t=7816
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Re: Banan utan fyndigt namn...

Inläggav Aramis 28 okt 2012, 00:35

Jag tycker banan ser riktigt trevlig ut att köra. Teknisk precis som du beskriver det med många olika kurvpartier som blir svårbemästrade - och då menar jag både att köra och att tillverka! Körmässigt är det ju viktigt att inte bilarna kör fast för att det är för kraftigt doserat i kurvorna. Du får helt enkelt testa med en tunn masonitskiva och böja den och köra dina lägsta bilar utan pickupen för att se var gränsen går. Annars får du helt enkelt anpassa bilar efter banan och köra med bilar som har hög markfrigång och klena motorer, blir roligast då enligt min erfarenhet på en så pass liten bana.

När du frågar om du ska bredda banan, menar du då för att få plats med sladdzoner? Det är vettigt med åtminstone 15-20 cm från spåret till ytterkant med bana så det inte blir krascher som skadar bilar och scenery.

Men som sagt; layouten ser fin ut, jag har ingenting att invända!! :thumb:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Banan utan fyndigt namn...

Inläggav Marsupilami 28 okt 2012, 01:53

Tack för input och tips!

Med breddning menar jag att jag kan bredda hela bygget till 2m jämnt om det skulle behövas.

Undviker det gärna, och jag tror inte att banan blir nämnvärt roligare att köra med 2dm extra bredd, bara svårare att nå krashade bilar..
Det är isådana fall för att kunna förstora "Parabolican" om det behövs för bankningens skull.
Någon Grupp C körning lär det inte bli på banan, men jag älskar ju mina Grupp femmor, så de måste kunna ta sig runt utan att slipa sönder fronten.

Banbredden kommer att vara ca 20-25cm och spåren kommer att följa någon form av racinglinje, så det bör finnas marginaler för rejäla uppställ i kurvorna. Får mäta lite, men man skall åtminstone inte kunna rida på räcket runt kurvorna som man kan med Scalextrics standardsladdzoner med räcken..
Lane spacing (kommer inte på något bra svenskt ord såhär dags..) blir överlag Scalextric standard då jag kommer att sänka ner powerbase och växlar i banan. Tänker inte plocka isär och bredda dessa delar..
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Re: Banan utan fyndigt namn...

Inläggav Lasp 28 okt 2012, 09:18

Ser riktigt bra ut. När Firefightman var här och lånade lexanlinjalen pratade vi mycket om Knutstorp !Mmen det skall vara med höjdskillnader och doseringar, kan bli spännande.
När en bil sitter i slotet, kan den bara vridas x cm ut därifrån, så sladdzoner kan inte behövas mer än ca 8-10 cm ut.
När jag nu skär, låter jag bandelning vara 75 mm eller 78 mm cc som är scalextric standard. Men bara där jag kan tänkas skarva, annars kan det gott slå på någon cm, mellan 55-90 mm bandelningen behöver ju inte vara parallell hela tiden.
Detta är ju en viktigt och utseendemässigt bra grej med egen banutformning. Jobba med det. :up:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Banan utan fyndigt namn...

Inläggav Nico 28 okt 2012, 11:56

Din fläckiga odåga... det där ser riktigt bra ut!!! När man mentalt föreställer sig ett slutresultat så blir nog 16 & 18k motorer den stora behållningen på din bana. Din bana kommer också att representera varför man ska köra digitalt - när man har brist på utrymme men ville köra flera bilar/förare på en gång.

Lite tips till din lagunaskruv från vår fräspionjär LUF.
http://oldslotracer.com/Corkscrew1.html

Utöver korkskruven så har Luf även gett sig på den där värdelösa karusellen på Nürnburgring, kanske kan vara en bra grej att kika på när du fräser parabolican.

Bild

Bild

Bild

Sen kan du alltid söka på forumet efter bilder när Johan och Co böjer mdf för att skapa "Ejes kurva". Det var när dom byggde Gelleråsen åt Ronne Peterson muséet. Riktig smart lösning!

Lycka till och jag kommer följa ditt hemmamys-projekt med ett leende på läpparna. :thumb:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Banan utan fyndigt namn...

Inläggav Marsupilami 28 okt 2012, 16:46

Tackar ödmjukast för Lufs bilder av Lagunakorkskruven, dessa hade jag missat trots att jag plöjt igenom sidan ordentligt tyckte jag..

Ejes kurva skall kollas.

Nürburgkarusellen har jag haft i åtanke under ritandets gång. Hade t.o.m. ritat in den på någon av mina banskisser.
Nu har jag den som backupidé till Parabolican, de riktigt låga bilarna får i värsta fall tvingas till att ta den långa vägen runt.

Varför göra livet lätt för sig med den första banan man skall fräsa?

Bortsett från Sideways nya grupp femmor och några Slot.it Grupp C, så består min umgängeskrets garage i stort sett endast av Flybilar bestyckade med 18K-motorer.
Sidewaysbilarna fungerar faktiskt förvånansvärt bra på min lilla korta testbana, men det är en annan historia.
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Re: Banan utan fyndigt namn...

Inläggav jomol22 29 okt 2012, 15:42

Nico skrev:Sen kan du alltid söka på forumet efter bilder när Johan och Co böjer mdf för att skapa "Ejes kurva".

Nej, hallå där!, det var minsann velodromen vi byggde. Eje var inte född när Velodromkurvan byggdes. Vet inte var man kan hitta bilderna nuförtiden. Mer än i min dator. :rolleyes:
Håller f.ö. med om att Marsupilamis skisser ser riktigt bra ut. :thumb:
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: Banan utan fyndigt namn...

Inläggav Marsupilami 29 okt 2012, 22:37

Märkte ju tyvärr att alla bilder från ert bygge ätits upp av cyberrymden, minns att jag gick igenom den tråden med mycket nyfikenhet när det begav sig.

Vilken tjocklek på MDF rekomenderas? Magkänslan sade 10mm, men det tycks inte vara hel lätt att få tag på.
8mm lär vara mer lättare att hantera, men är det kanske för tunnt?
12mm känns som i det tjockaste laget med tanke på alla höjdskillnader och bankningar jag tänkt klämma in?
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Re: Banan utan fyndigt namn...

Inläggav Marsupilami 06 jan 2013, 20:03

Bild

Smärre justeringar gjorda på skissen. "Parabolican" blir större.

10mm MDF är införskaffad och jag har precis påbörjat bygget av stommen.

Är mest frågan om bankningen som skall lösas innan jag sätter sågen i första skivan.
Köpte dock några skivor extra, så jag vet att jag kommer att göra fel under resans gång då det här ä rhelt nytt för mig.
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Re: Banan utan fyndigt namn...

Inläggav mINdAt3z 06 jan 2013, 22:44

Kan ju bara säga som så att får du till bankningen bra och med Laguna kurvan så kommer den här banan bli helt sjuk att köra på.

20 graders låter spännande. Kan inte ens föreställa mig hur det är att köra på. Har bara kört på en bankad bana i mitt liv. Det var i Falköping på någon tävling då man fick prova på lite i början på 80-talet, jag var 8-10 bast och banan var nog inte den bästa av de bästa. Men coolt som fasiken minns jag att jag tyckte att det var. :)

Minns från tävlingen att de hade en stor bilfångare som täckte upp hela den bankade kurvan. Det hände allt som oftast att bilarna släppte och sköt iväg som skjutna ur en kanon och de rev gärna med sig alla andra bilar på banan också om oturen föll in. Verkar kräva rätt så mycket av föraren att på rätt sätt gasa sig igenom en bankad kurva på en bilbana.

Ska bli dunderkul att se den här banan växa fram.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Banan utan fyndigt namn...

Inläggav L Kongo 06 jan 2013, 23:29

Lasp skrev:När en bil sitter i slotet, kan den bara vridas x cm ut därifrån, så sladdzoner kan inte behövas mer än ca 8-10 cm ut.
När jag nu skär, låter jag bandelning vara 75 mm eller 78 mm cc som är scalextric standard

Nja....
Då det rejsas NASCAR-vagnar på ACME Raceway lyckas "Jock the Rock" alltid daska arslet i räckena trots att
sladdzonerna är 140mm breda.
Trä är halt. Rekommenderar, återigen, minst 90 millisar mellan spåren för att undvika skärmdunk i svängarna.
mINdAt3z skrev: Verkar kräva rätt så mycket av föraren att på rätt sätt gasa sig igenom en bankad kurva på en bilbana.

Whaha! Då det räjsades fyrspårig stooor Fleischman trioval hos Steve, lyckades Svalle penetrera pappskivorna vi
monterat för att hindra bilarna å syna betonggolvet. Han lyckades dessutom göra en "airborn" 360, landa på en
medtävlares spår i fel riktning och en av de värsta frontalkollisionerna i Skånes Slotcarvärld var ett faktum... :D

Bana utan namn...va' säjs om Longtail Speedway?...
"Ju äldre jag blir, desto snabbare var jag."
Användarvisningsbild
L Kongo
Depåman
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 22 apr 2012, 14:39
Ort: Skåne

Re: Banan utan fyndigt namn...

Inläggav Marsupilami 07 jan 2013, 01:49

mINdAt3z skrev:Kan ju bara säga som så att får du till bankningen bra och med Laguna kurvan så kommer den här banan bli helt sjuk att köra på.

20 graders låter spännande.


Har aldrig provat köra i en bankad kurva i bilbanesamanhang, men börjar smått dra öronen åt mig..
Kanske endast skall banka den 10-15 grader istället? Ni som har koll, hur påverkar detta kurvhastigheten jämfört med en flat kurva?

Å andra sidan är det ju bara att såga till en ny kurva om det inte funkar. Lär bli många varvs provkörning innan jag spikar designen och börjar lägga krut på det estetiska.

L Kongo skrev:Då det rejsas NASCAR-vagnar på ACME Raceway lyckas "Jock the Rock" alltid daska arslet i räckena trots att sladdzonerna är 140mm breda.
Trä är halt. Rekommenderar, återigen, minst 90 millisar mellan spåren för att undvika skärmdunk i svängarna.

Kommer överlag att köra Scalextrics standard spårvidd då jag ju kommer att sänka ner SSD-delar, åtminstone powerbasen. Får se hur det blir med växlarna.
Skall dock helt klart ha 90mm i åtanke i kurviga partier.

När det gäller namnet så är faktisk inte Longtail Speedway helt dumt, men det kräver lite USA-inspiretat scenery medans jag hela tiden tänk mig bygget som en lite europeisk bana..
Ring Långsvans kanske? Låter lite lagom fånigt. :)
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Re: Banan utan fyndigt namn...

Inläggav mINdAt3z 07 jan 2013, 10:54

Det är ett modigt första projekt. Men man får tänka precis som du gör, vad är det värsta som kan hända? Att du måste riva ner kurvan och göra om den. Jag tillhör ju de som tänker för mycket, så jag vet ju att det bästa man kan göra är helt enkelt att bita i det sura äpplet och prova.

Tror att när du sågat till kurvan och börjar bocka upp den så kommer du få en bra första känsla av vad rätt bankning är och om det är rimligt eller inte. Även om man ritar på papper eller trixar lite så är det nog först när man ser det på plats som man känner om det känns rätt eller inte.

Sen tror jag iofs, utan att ha egen erfarenhet, att man måste anpassa sin körning rejält till bankningen. Det går nog inte att tro att man bara kan glida in och dra på i kurvan. Tror att det kommer krävas teknik, timing och bli en rejält kul körning.

Angående APB6. Du behöver nog inte vara jättelåst i spårbredden. Har inte meckat med den själv förutom att skruva isär och kikat lite, men min spontana känsla är att det är lätt att koppla isär den, förlänga kablarna (t.ex. under bordet) och även flytta sensorerna.

Har du en polare som är van att löda lite (mer än jag är) så kika på följande tråd.

http://www.slotforum.com/forums/index.php?showtopic=64702&view=findpost&p=727433

Bild

Bild
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Banan utan fyndigt namn...

Inläggav fightfireman 07 jan 2013, 13:17

Kolla gärna in min tråd: viewtopic.php?f=23&t=8415&st=0&sk=t&sd=a&start=30

där visar jag hur jag gjorde en bankad kurva, tänka bara på att vara försiktig, mdf´n har en plötslig gräns där den spricker. Jag använde 12mm mdf, vill man så kan man även spåra på baksidan för att få den mer böjlig.

Att köra i en bankad kurva är inget konstigt, man kan hålla en högre hastighet än i en vanlig kurva men även en bankad kurva har en gräns för hur fort man kan köra. Har ännu inte upplevt någon ovanligt när vi har kört men L Kongo och hans vänner har ju ännu inte provat banan....så allt är inte sagt i denna fråga. ;-) ;-)

Jag körde med 80mm mellan spåren, mest för att spara utrymme och det fungerar bra( det funkar ju på plastbanor) visst, bredare spårvidd gör det mer lättkört, slippa att stångas med andra fartdårar osv. men som IRL så är vissa banor mer svårkörda än andra, som kan behöva mer tålamod och järvhet i omkörningstillfällen.
Man får anpassa körstil efter bana och motstånd samt rejäla skyddsnät hehehe.....
Bättre att köra på is och ha de glatt,
än att köra i lera o sörja.
Användarvisningsbild
fightfireman
Kartläsare
 
Inlägg: 658
Blev medlem: 19 dec 2009, 23:44
Ort: Landskrona
Klubb: HBG Slotcar

Re: Banan utan fyndigt namn...

Inläggav Marsupilami 13 jan 2013, 04:07

Då har man så smått börjat komma igång.

Bild

Bygger stommen i två delar så att jag lätt kan komma runt dem under byggets gång.
Första delen är 2500 x 1800mm.

Bild

Första försöket till den bankade kurvan slutade i en bortåt 40 graders bankning, mer än dubbelt så mycket som jag tänkte. Räknade uppenbarligen fel någonstans längs vägen. Nåja justerade till det hela och nöjde mig med en bankning på 14-15 grader istället.

Bild

Längre än såhär kom jag inte idag. Nästa steg blir att bygga andra delen av stommen och ge mig på kurvpartiet som slutar med "Laguna Secan".

Själva byggandet går snabbt, det är funderandet innan man ritar och sågar som tar tid. Är fortfarande inte riktigt säker på var jag kommer att placera infarten till pitlane ex.vis.
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 83 gäster