SCSC Betweendaysrace 2012

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

Re: SCSC Betweendaysrace 2012

Inläggav Niclas 29 dec 2012, 22:19

Tack alla gamla och nya ansikten för en härlig modellracing dag!!
/Niclas
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: SCSC Betweendaysrace 2012

Inläggav charlie 30 dec 2012, 16:20

Tack för en trevlig fredags kväll och lördags tävling!

Många täta race blev det på Karlstads 4-spåriga och väldigt kurviga bana. Synd att man inte sprejar den så att den inte äter så mycket däck! Skulle vara bra om man färgmärkte den runt hela banan med en färgrand runt hela banan så att vi gäster som är kurvvakter kan hitta rätt spår med en gång.

Jag blev väldigt förvånad över att jag lyckades undvika sistaplatsen efter det att jag såg vad duktiga alla deltagare var i den ädla konsten att köra modell bilarna! Har ju inte kört på flera år p g a sjukdom mm.

Hoppa att man vågar testa att spreja banan i framtiden så vi tävlande har råd att återkomma. Nästan alla nya proffsbanor som byggs för slot racing idag har tejpad braid. De har ju inte mer problem med braidsläpp efter sprayning och tvättning än den limmade men de är väldigt mycket enklare att bygga.

Jag hoppas att det blir en serie här nere i norra Götaland och Svealand under 2013. Jag tror att jag skulle kunna deltaga i en sådan.

Tack Ove för din hjälp med min bil och att jag fick låna ditt handtag när mitt handtag strulade.
charlie
Depåman
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 26 sep 2004, 11:50
Ort: Karlskoga
Klubb: Karlskoga

Re: SCSC Betweendaysrace 2012

Inläggav Tony A 30 dec 2012, 19:38

Instämmer i att det var en kul tävling.
Jag blev särskild imponerad av bra körningar från nybörjaren Niclas N och Charlie. Sen fins det givetvis de som alltid kör bra och har en fantastisk finish på sina bilar som Ove och Nic. För mig finns det alltid något nytta att lära när dessa herrar kommer på besök. Ingvar har inte lika fin finish på sina bilar men karln kör för jä..a bra måste man säga.
Tony A
Övningskör
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 nov 2005, 14:27

Re: SCSC Betweendaysrace 2012

Inläggav Krut-Kebaben 30 dec 2012, 23:54

Håller med de övriga att det var ett jäkligt roligt race. Som Tony skriver så var det mycket bra körning från hemmaföraren Nicklas och Karlskoga hemmahörande Kent, sen får man inte glömma Ingvar som körde storstilat och vann två klasser RESPEKT! Håller faktiskt med Kent om att man/ni kunde prova åtminstone en gång med att testa att soppa banan för att se om inte braiden inte håller. Har själv sett bana med koppar braid som doppats och tvättats och det har inte varit några problem. Men ännu en gång tack för en supertrevlig tävling & Gott Nytt År på er hoppas vi syns nästa år på några race.
Mvh/Ove
Användarvisningsbild
Krut-Kebaben
Braidsbytare
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 11 okt 2009, 20:27
Ort: Enköping
Klubb: Slotcity

Re: SCSC Betweendaysrace 2012

Inläggav charlie 31 dec 2012, 10:57

Angående tvättning av banan efter sprayning så behöver man inte använda bensin. Det finna andra alternativ som fungerar bra. I Karlskoga använde man ett miljövänligt medel tidigare med bra effekt.
charlie
Depåman
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 26 sep 2004, 11:50
Ort: Karlskoga
Klubb: Karlskoga

Re: SCSC Betweendaysrace 2012

Inläggav Svänn 01 jan 2013, 19:03

Här kommer resultaten från 2012 års Betweendaysrace, och tack till alla deltagare som kom och gjorde dagen, så att säga.

Klass 1A
Här kördes kval som delade in oss i Race A och Race B. Fyra förare i varje rejs som bestod av 4 st poängheat till 30 varv. 1:an o 2:an i Race A gick direkt vidare till A-final. 3:an o 4:an i Rejs A samt 1:an o 2:an i Rejs B till B-final som kördes med 15 varvs heat. 3:an o 4:an i Race B gick till slutplatserna 7 o 8.
1:an o 2:an i B-finalen fick sedan möta 1:an o 2:an från Race A i en Final med 30 varvs heat.

1. Ingvar Nyqvist
2. Tony Andersson
3. Ove Halvarsson
4. Sven Willman
5. Niclas Nord
6. Niclas Lindblom
7. Mats Augustinsson
8. Tommy Månström

Klass 1B
Här kördes en omgång med 6 förare och 6 min heat.

1. Ove Halvarsson, 198,7 varv
2.Tony Andersson, 197
3. Sven Willman, 195,5
4. Mats Augustinsson, 192,5
5. Tommy Månström, 190,9
6. Niclas Nord, 190,4

Grand Nationals
6 förare och 6 min heat.

1. Tony Andersson, 189,7 varv
2. Niclas Nord, 177
3. Sven Willman, 176
4. Ingvar Nyqvist, 174,3
5. Niclas Lindblom, 173,9
6. Mats Augustinsson, 171,1

Klass 2
Poängheat med upplägg lika Klass 1A.

1. Ingvar Nykvist
2. Ove Halvarsson
3. Tony Andersson
4. Mats Augustinsson
5. Charlie Gustafsson
6. Tommy Månström
7. Sven Willman
8. Niclas Lindblom

Niclas Lindblom tvingades i Klass 2 kasta in handuken innan tävlingens slut då däckslitage i kombination med chassi med bakfjädring fick bilen att bete sig något oönskat. Annars hade vi säkerligen återfunnit honom lite längre upp i listan och sista platsen hade med glans krönts av undertecknad.

Här kommer lite svar på några synpunkter;

Färgmärkningen av spåren är för dålig i dagens läge. Det var tillräckligt när banan byggdes och allt var rent och färgerna klara, men idag syns våra små färgade prickar för dåligt. Vi har börjat få problem med det själva. Prickarna skall bli lite större och på några ställen till. Någon färgrand hela spåren runt är inte aktuellt eftersom vi inte tycker det är snyggt. Vi är lite petiga så...

Något klister lär det nog heller inte bli så länge klubben har den inriktning den har idag. Vi är ju ingen renodlad 1/24 klubb utan kör även en del 1/32 plastbilar. När vi kör 1/24 kör vi heller inte med PU-däck.
Som vi kör idag tycker vi oklistrat är bäst. Av klubbens 10-11 medlemmar är vi bara 4 st som ibland kör den typ av modellracing vi körde i lördags. Vid klubbens ordinarie måndagssammankomster körs de i stort sett aldrig, med undantag av Grand Nationals, men då med gummidäck.
Hur det blir i framtiden vet man dock aldrig. Osvuret är ju alltid bäst. :)

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: SCSC Betweendaysrace 2012

Inläggav Nic 01 jan 2013, 19:23

Resultatet blev inte vad jag hoppats på, men stämningen var precis så bra den bara kan vara. Det var verkligen kul, men när bilen går från 6.3-tider före kvalet till 8-sekunder i slutet av första racet är det ingen idé att fortsätta i ett race till.

Kul att träffa er igen /Nic
Användarvisningsbild
Nic
Mekaniker
 
Inlägg: 367
Blev medlem: 22 nov 2005, 17:55
Ort: Rångsta City
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Föregående

Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 45 gäster

cron