Ström!!

Här diskuteras allt som har med vingbilar, skalbilar i skala 1:24 m.m.

Ström!!

Inläggav knut_jr 21 aug 2013, 21:13

Hej alla..

Vi har införskaffat oss en bana till, ca 25m trä givetvis. 4 spår.
Jag har sökt runt lite på forumet men inte blivit riktigt nöjd med vad jag hittat.

Vad behöver vi för aggregat?
Banan är anpassad för 1:24 bilar, ingen fläta, utan grov koppartejp från elfa om jag minns rätt.

Hur många amp måste vi ha för att köra typ 16D eller värre?

Vänliga race hälsningar från oss på Finspångs slotracing.
/ Rickard
Bilagor
bilbana motala.jpg
bilbana motala.jpg (81.29 KB) Visad 48970 gånger
Användarvisningsbild
knut_jr
Braidsbytare
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 02 feb 2004, 16:58
Ort: Finspång

Re: Ström!!

Inläggav mINdAt3z 21 aug 2013, 21:42

Kör själv inte den här typen av bilar men kollar man lite snabbt så verkar den allmänna uppfattningen vara att 16D drar mellan 1,5-2 amp vid 12v. Sen hade jag ju tänkt x2 bara för att känna mig safe och veta att jag har lite kräm över vid behov.

När du säger "värre" så är det ju lite luddigt. Det är ju känt att det finns vingbilar som kan peaka på allt mellan 8-20 amp i worse-case. Det finns ju en del kul inlägg på nätet om stora event banor där de matar med allt från 100-120 amp på banan med diverse kreativa lösningar som batterier och trickle-charge aggregat för att garantera att tillfälliga peakar kan komma.

Kan inte påstå att jag själv sett såna kreativa matningar för annat än beredskap för serverrum. :D

Jag tror att rätt sätt är att tänka till 5 gånger på vad ni verkligen kommer köra för motorer. Kolla specarna rejält vad de kräver och bestäm er för en säkerhetsmarginal ni själva känner er trygga med, typ 1,5x eller 2x. Sen börjar ni kika på smarta och kostnadseffektiva lösningar som kan leva upp till det.

Schyst bana för övrigt. :)
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Ström!!

Inläggav knut_jr 21 aug 2013, 22:22

Tackarr..
Ja sen hänger det väl en del på vad man har för handtag( motstånd).
Vi provade Parma whomp bilar på vår 1:32 bana med våra "standard" 25 ohms handtag.
Dom gick bara på fullgas, 16D motorer. 10 amp aggregat.
/ Rickard
Användarvisningsbild
knut_jr
Braidsbytare
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 02 feb 2004, 16:58
Ort: Finspång

Re: Ström!!

Inläggav Pyspunka 21 aug 2013, 23:34

Hej!
Du kan mata hur mycket ström du vill och kan till din bana utan att bilarna går fortare för det. Spänningen styr hastigheten. Kan du inte kontrollera bilen som du vill, får du byta resistor i handtaget eller sänka spänningen. Det viktiga med strömmatningen är att bilarna inte får mindre ström än de drar. Annars får du problem med att de kvarvarande bilarna går fortare när någon kör av. Ett sätt att minska det problemet är att ha separat matning till varje spår. Eller så tar du reda på hur stora motorer ni kommer att använda och skaffar matning som levererar den strömmen.
En motor har en startström som är tre till fem gånger större än vid drift. Motorn drar alltså mer ström innan magnetfältet byggts upp och motorn kommer upp i varv. Det här är inte riktigt min starka sida, så någon får gärna rätta mig om jag har fel i min "analys", men som exempel mätte jag just med en multimeter på braidsen på en Scalextric Lotus 49 och fick cirka 3,5 ohm. Strömmen är spänningen delat med resistansen. 12 volt ger då 3,4 Ampere. Om jag delar det med 3 - 5 får jag 1,1 - 0,6 A vilket i mina ögon låter rimligt. Annars är väl häftigare motorer redan specade i något datablad.

Ett annat tips är ju även att kontakta en klubb och kolla vad de har för lösningar och problem.
Det finns säkert mer att säga i detta ämne, men lycka till!
Bilbana; mer ett symptom än en hobby...
Användarvisningsbild
Pyspunka
Braidsbytare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 feb 2012, 11:20
Ort: Göteborg

Re: Ström!!

Inläggav largasso 22 aug 2013, 00:40

Håller med Pyspunka, kontakta en klubb eller kolla deras hemsidor vad de har.
Kommer ihåg efter besöket på GO69 för några år sedan att jag var väldigt imponerad över deras
strömaggregat. Såg ut som något från Barsebäck, har letat efter bilderna men kan tyvärr
inte hitta dem just nu. Men om jag inte minns fel var det separatmatning till varje spår i
dubbel uppsättning, tog upp en rejäl vägg !
13-16volt -10amp per spår skulle jag tippa behövs om man ska köra 1/24, mer ampere om det rör sej
om vingbilar.
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Ström!!

Inläggav knut_jr 22 aug 2013, 08:07

Ok. Jag tackar Mikael för ett bra svar.
Resterande tar jag med en nypa salt. Jag var ute efter ett lite smidigt och snabbt svar. Typ vilket aggregat som är bäst, billigast, leverantör osv.
Klubbar vet jag många. Känner tom han som vi köpte banan av!
Användarvisningsbild
knut_jr
Braidsbytare
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 02 feb 2004, 16:58
Ort: Finspång

Re: Ström!!

Inläggav mINdAt3z 22 aug 2013, 09:34

Dock viktiga punkter som lyfts. Vill man inte "geeka" ner sig i hur allting fungerar, så är det ju alltid bäst att ta fram lite ingångsvärden på vad man vill åstakomma och "Ringa en vän" som de så fint säger på ett populärt tv-program.

Jag känner mig alltid nervös när jag går in lite djupare i elektricitet, man är ju ändå 40 år nu och det man lärde sig i skolan om elektricitet sitter LÅNGT in i hjärnan.

Men slutsummeringen är väl lite.

Elektrisk spänning = volt. Lite förenklat hur mycket kraft du skickar till motorn. Och det är ju det du reglerar med ditt handtag, du skickar 0v (bilen står still på banan) till MAXv som du matar banan med (bilen drar iväg som en... ja kör du vingbilar så skulle jag vilja påstå ljusets hastighet? hur tusan lyckas ni se dem?! :D :P).

När det gäller Amp så skulle man förenklat kunna säga att det mäter hur mycket av kraften du kan förbruka (flödet av soppa). Och det är ju ofta den biten som är blir viktigast för oss som kör slotcars.

Matar man banan med t.ex. 10 volt , så kör alla på 10v och det påverkar inte något än hastigheten och körupplevelsen för samtliga. Det är därför en del sänker eller höjer volt antalet beroende på smak och tycke om racingen.

Matar man dock banan med mindre amp än utrustningen förväntar sig så får man väldigt konstiga fenomen då "soppan" inte riktigt räcker till. Bilbanebilarna kommer att accelerera och sakta in lite oväntat och slumpmässigt beroende på hur mycket "soppa" som just nu finns tillgängligt för just den bilen och hur de andra konsumerar "soppan".

Om det är 16D som gäller med 1,5-2 amp per bil så skulle jag satsa på ett billigt strömaggregat från e-Bay. 2 (amp per bil) x 4 (spår) = 8 Amp x 1,5 (Säkerhetsmarginal) = 12 Amp.

Bild
http://www.ebay.co.uk/itm/261063952086?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649

Går knappast hitta billigare och jag har sett att de säljer modeller på upp till 30 amp också (dock betydligt dyrare). Inte variabel, men det brukar ju vi analoga slotcar byggare lösa ut ändå i smarta boxar, förarstationer och i handtagen.

Inkopplingen har du säkert koll på. Skrik till annars så letar jag upp en länk. Min favvo länk till British Slotcar Association´s banbyggar sidor var tyvärr nere i skrivandets stund.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Ström!!

Inläggav knut_jr 22 aug 2013, 10:09

Tack Mikael.
Japp, det är ju precis som du säger..
Hade inte kollat eBay.
Nu har jag fått så mycket hjälp jag behöver.
Förra ägaren körde med truck batterier den gången på året han körde banan.
Tack alla, nu ska det inte vara något problem att hitta lite ström.
MvH
Rickard
Användarvisningsbild
knut_jr
Braidsbytare
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 02 feb 2004, 16:58
Ort: Finspång

Re: Ström!!

Inläggav mINdAt3z 22 aug 2013, 11:51

Låter precis som vingbilsentusiastlösning. :D
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Ström!!

Inläggav knut_jr 22 aug 2013, 19:11

Hittade detta..
http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=4658
PRID_4658_im_650661_CO1_im.jpg
PRID_4658_im_650661_CO1_im.jpg (34.53 KB) Visad 48732 gånger


Blir nog att slå till på det :D

/ Rickard
Användarvisningsbild
knut_jr
Braidsbytare
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 02 feb 2004, 16:58
Ort: Finspång

Re: Ström!!

Inläggav Nic 26 aug 2013, 16:35

Två ampere är lite för en 16D, om man siktar på någon med ett normalt ankare. Det finns 16D home från Parma som nog klarar sig med så lite ström, men det är inte roliga motorer. sikta på kring 5A per spår. Vill du köra värsta vingbilarna behöver du räkna med 30A/spår, för en Eurosport kring 10A.

Det finns en serie prisvärda agg från Conrad mfl, http://www.conrad.se/REGLERBAR-SWITCHAD-LABORATORIEN%c4TENHET-HIGH-POWER.htm?websale7=conrad-swe&pi=511568&ci=SHOP_AREA_17452_2110330 som rekomenderas, vi och många andra klubbar har använt dessa med framgång.

Ställbar spänning är bra, med 13V vid tävling 10v vid turistkäörning och 7v vid fest/barnkalas
Användarvisningsbild
Nic
Mekaniker
 
Inlägg: 367
Blev medlem: 22 nov 2005, 17:55
Ort: Rångsta City
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Ström!!

Inläggav Workingclasshero 09 apr 2014, 20:40

Sökte runt lite och letade efter några som kör Parma-Womp bilar.
Då det lutar åt att fräsa en bana när "Hölöwood Raceway" är färdig och jag tycker Parmavagnarna är lite tuffa så vill jag veta mer om dom.
Är det en förutfattad mening att de skulle passa på en mindre bana än "vanliga" 1:32 med sin kortare hjulbas?

Ursäkta om jag kapar i tråden.......
Workingclasshero
Depåman
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 17 nov 2013, 23:08


Återgå till Slot Racing

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster

cron