Bilbaneprogram - Utveckling - RazManager

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Bilbaneprogram - Utveckling - RazManager

Inläggav Razamanaz 14 mar 2013, 00:51

Razamanaz skrev:Det kommer att finnas rätt mycket i RazManager som man kan konfigurera, och data som man kan mata in. Men istället för att ha ett fåtal skärmbilder för detta med många olika funktioner i, så kommer det att finnas rätt många skärmbilder men som är rätt så enkla. Dessa skärmbilder bygger på idéer som på engelska kallas ”inductive user interface". Det betyder ungefär att det skall vara enkelt att förstå vad en skärmbild skall användas till. Ett av flera sätt att få till det är att bara fokusera på en sak i taget, och inte ha för många funktioner i samma bild. Det kanske inte är så effektivt för en applikation som man använder större delen av dagen, men kan fungera bra för ett bilbaneprogram som man inte använder så ofta. RazManager följer också “Windows User Experience Interaction Guidelines for Windows 7 and Windows Vista”, så det bör vara lätt att förstå hur man generellt sätt använder skärmbilderna.

Här är lite exempel på hur det ser ut just nu. Skärmdumpen nedan visar en lista med bilar:

Bild

Listan är väldigt lik utseendet på diverse listor i Windows 7 och i ”desktop-läget” i Windows 8, t ex Utforskaren och flera funktioner i Kontrollpanelen. Skärmdumparna är tagna från en dator med Windows 8, därav det ”platta” utseendet. Kör man istället programmet på en dator med Windows 7, anpassar sig utseendet automatiskt efter det, med t ex lite mer glänsande knappar med mer djup i.

3D-presentationen under ett race bygger mycket på bilder, t ex på bilarna. Så oftast har man därför säkert ett foto på varje bil, och listan ovan använder foton för att enkelt identifiera en bil. Precis som i Windows, kan man välja olika storlekar på bilderna man visar. Men man kan också visa en lista utan några bilder alls.

Från listan av bilar kan välja en bil man vill se mer information om:

Bild

Utseendet på denna skärmbild kommer att ändras efter hand, så vilken funktionalitet som RazManager slutligen får syns ännu inte här.

Ett sätt att enklare förstå konfigurering av all funktionalitet är, som nämnts ovan, att dela upp konfigureringen i flera skärmbilder och inte försöka göra för mycket i varje enskild skärmbild. Ett ytterligare sätt är att helt enkelt inte visa egenskaper som ändå inte är aktuella. Om man bara har en bantyp konfigurerad, och denna är analog, så finns det ingen anledning att ange bil-egenskaper som enbart gäller för digitala banor. Man kommer i detta fall ändå aldrig att ange dessa egenskaper, det finns inte ens en anledning att ange bantyp. Motsvarande skärmbild anpassar sig då automatiskt efter detta:

Bild

Bränsletankens storlek behöver anges (direkt eller indirekt) om man vill använda bränslesimulering för digitala banor, men bränslesimulering är inte relevant för analoga banor, och syns därför inte i exemplet ovan.

Dvs, jag förutsätter att ingen är intresserad av bränslesimulering för analoga banor. Jag har sett att några andra program har stöd för det, men jag har aldrig sett någon som använt det i praktiken. Jag tycker att bränslesimulering enbart baserad på varvtider inte verkar tillföra någon taktisk del som gör körningen intressantare, men jag kan ha fel…
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg

Re: Bilbaneprogram - Utveckling - RazManager

Inläggav Razamanaz 14 mar 2013, 00:57

Jag har testat Phidget-kort lite grann. På en kompis 4-spåriga analoga Scalextric-bana bytte vi nyligen ut en lösning jag gjort med en microcontroller och annat, anpassat för parallellporten (och Pc Lap Counter). För att detektera analoga bilar föredrar både han och jag att använda läsgafflar istället för en ljusbrygga ovanför banan och fototransistorer i banan. Med läsgafflar monterade i spåret mäter man ju bara på flaggan under bilen istället för hela ovansidan på bilen, så pulsen blir inte lika lång som med en ljusbrygga. När jag tidigare har mätt, så är flaggan bara synlig i c:a 2ms vid full fart, och det hinner inte i det här fallet Pc Lap Counter med att detektera (programmet måste själv kontrollera parallellporten hela tiden). Pulsen måste därför förlängas, och det var det som microcontrollern bl a gjorde. Man kan använda lite enkel elektronik också, men microcontrollern hade andra uppgifter utöver ”pulsförlängning”.

Jag hade hoppats att det skulle bli lite enklare med ett Phidget-kort, men jag hade missat att det bara gör mätningar 125 ggr/s, dvs var 8:e ms. Det räcker för att hinna detektera en bil som kör under en ljusbrygga, men det räcker inte när man enbart använder en läsgaffel för att läsa av flaggan på en bil i full fart… Jag behöver lägga till lite pulsförlängningselektronik även här.

Jag tycker ända att ett Phidget–kort är en bättre än att använda parallellporten:
  • Ett Phidget–kort har fler in- och utgångar.
  • Ett Phidget–kort kan anslutas till vilken PC som helst. En USB-port räcker, det var några år sedan det tillverkades PC med en parallellport.
  • Med ett Phidget–kort får programmet data sänt till sig på ett resurssnålt sätt. När en parallellport används måste datorn delvis vara upptagen med att hela tiden kontrollera status på parallellportspinnarna.
  • Ett Phidget–kort innehåller strömbegränsningselektronik och annan skyddselektronik som gör att det inte är så lätt att ha sönder även om man kopplar fel. Använder man en ljusbrygga (och därför inte behöver någon pulsförlängningselektronik), så kan man därför klara sig med färre komponenter jämfört med hur man kopplar in på en parallellport. På den senaste versionen kan man även plocka ut +5V från kortet till sin sensorlogik och sina lysdioder, och slipper därmed ha en separat spänningsmatning (förutsatt att USB-porten är av sådan typ att den kan leverera 500mA).
Nackdelen är ju priset. Kortet kostar en tusenlapp, finns en inbyggd parallellport är den gratis. De numera populära Arduino-korten är i sammanhanget inte så dyra, men kräver att man skriver ett program och definierar ett protokoll om man skall ha någon nytta av dem. Jag undersökte på SlotForum om det fanns någon generell lösning som kunde användas av bilbaneprogram för att detektera bilar, etc. Några hade skrivit egna lösningar, men jag kände inte att det jag såg uppfyllde de krav jag hade. Jag kan ju heller inte skriva en massa stöd för protokoll som är för personliga lösningar, det blir lite för mycket att underhålla i längden.

Men med det sagt, så kan jag inte låta bli att någon gång i en obestämd framtid göra lite egna Arduino-lösningar. Följande bild är från Lasps papperstråd:

Bild

Inspirerad av den, så inser jag att jag bara måste, måste, någon gång göra en lösning med ett elektroniskt ”lap tower” som styrs av programmet. Hur cool vore det inte att ha ett 20 raders lap tower som visar ordningen med bilarnas egna nummer som på riktigt (inte numret på spåret eller handtaget som vissa produkter visar)? Det är därför som man kan registrera bilens (egna) nummer i motsvarande skärmbilder (se föregående post)…

Hur som helst, en anledning till att jag ju vill använda läsgafflar istället för, eller i kombination med, ljusbryggor är att jag vill mäta bilens hastighet. Det var en rätt kul funktion när jag använde gamla DOS-baserade SlotRace Manager. Att ha två ljusbryggor intill varandra ser inte så snyggt ut, bättre då med två läsgafflar eller en ljusbrygga och en läsgaffel. Men jag hade hoppats på en bättre noggrannhet än ~10ms från en enskild sensor för att kunna mäta hastigheten på ett kort avstånd med någorlunda vettiga värden. Jag får nog ha större avstånd än jag hade tänkt mig från början…
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg

Re: Bilbaneprogram - Utveckling - RazManager

Inläggav mINdAt3z 08 sep 2013, 09:42

Hej!

Nyfiken på hur det går med RazManager. Några uppdateringar på utvecklingen? Någon website eller blog man kan följa?

// Micke
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Bilbaneprogram - Utveckling - RazManager

Inläggav Razamanaz 08 sep 2013, 10:25

Mitt fokus i sommar har mest varit på mitt eget och min sambos 50+50-årskalas; garden-party med rock-konsert för 100+ människor. Jag har skottkärrat ut 42 ton jord, byggt en stor (men tillfällig) scen, programmerat backing tracks och ljusshow, tränat trummor och lekt rockstjärna. Jag hann också med ett kort besök hos Lala i somras när familjen var i Helsingborg.

Nu har jag dock kommit igång igen med RazManager, och eftersom det ser lite tunt ut på uppdragsmarknaden just nu i Göteborg, så lär jag nu kunna fokusera mer på det.

Förutom den just nu temporära websiten www.razmanager.com, så är det denna tråd, och motsvarande tråd på SlotForum, som man kan följa.
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg

Re: Bilbaneprogram - Utveckling - RazManager

Inläggav mINdAt3z 08 sep 2013, 20:38

Låter som att du har fullt upp. :D Grattis i efterskott får man säga då! Låter som en rejäl fest. :) Ser till att prenumenera på trådarna du länkade till så man får info när det dyker upp.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Bilbaneprogram - Utveckling - RazManager

Inläggav Razamanaz 27 dec 2013, 01:11

Razamanaz skrev:Mitt fokus i sommar har mest varit på mitt eget och min sambos 50+50-årskalas; garden-party med rock-konsert för 100+ människor. Jag har skottkärrat ut 42 ton jord, byggt en stor (men tillfällig) scen, programmerat backing tracks och ljusshow, tränat trummor och lekt rockstjärna.

Bild

Ovan är en bild på mig bakom mitt trumset på mitt 50-årskalas. Det blev ingen sportbil i present, istället skaffade jag mig ett stort PA och en hyfsad början på en ljusanläggning.

Jag är osäker på om det framgått tidigare, men man kan förstås byta ut grafikbilderna i 3D-skärmbilderna mot vad man själv vill. Här är ett exempel:

Bild

För att kunna använda samma källkod för 3D-delarna till klienterna för Windows 7/Vista, Windows Store 8 och Windows Phone 8, kommer jag dock att behöva skriva om all 3D-kod och byta till ett annat 3D-ramverk, förmodligen MonoGame.

Jag har lagt ner rätt mycket tid under hösten för att lära mig skriva appar för Windows 8, men denna typ av appar har ännu inte blivit den succé som både jag och Microsoft hade hoppats på. Nåväl, det kommer väl så småningom, det är ifall fall riktigt kul att både skriva och använda dem. Här är några skärmdumpar från min nuvarande prototyp:

Bild

Bild

På klient-sidan och i mina vardagliga uppdrag, har tidigare mest utvecklat Windows-klienter och på web-sidan mest med nu lite gamla ASP.NET Web Forms. Nya uppdrag använder andra tekniker som jag har behövt lägga ner en hel del tid på att lära mig. Det positiva med det är att jag kommer utveckla web-klienter för RazManager redan från början, det är här jag fokuserar mest just nu.

På server-sidan har jag bytt teknik från WCF (SOAP/XML) till ASP.NET Web API (REST och delvis RPC-liknande funktioner, JSON- eller XML-format beroende på vad klienten frågar efter). Detta teknikskifte är en annan allmän trend, men det gör det också t ex lättare för andra att utveckla sina klienter till RazManager, t ex appar för iOS eller Android.

Här är ett uppdaterat exempel på hur en installation kan se ut med flera användare och flera typer av klienter:

Bild

Jag är osäker på om jag kommer att utveckla en klient för Windows XP eller inte. Förmodligen inte, det tar lite för lång tid att konvertera koden från Windows 7/Vista .NET 4.5 till Windows XP .NET 4. Eftersom det kommer att finnas web-klienter tidigare än jag trodde, så är det förstås ett alternativ om man fortfarande använder Windows XP. Ett annat alternativ är att någon annan än jag konverterar koden för Windows 7-klienten till en Windows XP-klient när koden finns tillgänglig.

Sammanfattningsvis finns det mycket kvar att göra. Min ursprungliga idé var att släppa RazManager med en Windows-klient, och sedan utveckla de andra klienterna efter hand. Nu har detta istället ändrats till att utveckla alla klienter parallellt, vilket förstås tar tid både att lära sig och bli färdig med.

Det positiva är dock att det fungerat väldigt bra för mig att använda RazManager som en plattform för att lära mig nya tekniker och kunna testa dem på djupet. Detta har varit mitt primära mål, och en anledning till att jag lägger väldigt mycket tid på applikationen. Men eftersom ett specifikt release-datum inte är ett mål, så borde jag nog inte göra några gissningar om när det blir klart i en första version. Men, en dag skall jag nå dit…
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg

Re: Bilbaneprogram - Utveckling - RazManager

Inläggav Razamanaz 03 mar 2014, 14:17

För att kunna utveckla och ge stöd för DS-200 och DS-300, så köpte jag ett antal DS-produkter:

Bild

Jag skaffade mer ljusbryggor än vad som kan anslutas till en DS300, men min tanke är att även använda ljusbryggorna utan en DS-300, och istället ansluta dem direkt till ett Phidget-kort eller ett Arduino-kort. Jag har hunnit prova med ett Phidget-kort, och det krävs bara ett extra motstånd på c:a 10Kohm för att få det att fungera. Jag vill inte bara använda ljusbryggorna vid start- och mållinjen, utan även använda dem för att mäta sektortider och hastigheten mellan två punkter med kort avstånd. Det är därför jag behöver rätt så många ljusbryggor.

Jag köpte också några Phidget-kort för att kunna testa mera:

Bild

Korten ovan är den senaste versionen av 1012-modellen som funnits tillgänglig i c:a ett år. Denna version är lite mindre än de tidigare, och har också anslutningar för +5V. Jag testade med att använda +5V-matningen tillsammans med en 4-spårs-ljusbrygga, och det fungerade utmärkt även om den annars får 7.5V från en DS-300.

Jag vet att många tycker att Phidget-kort är lite dyra, men man får också lite extra egenskaper för pengarna jämfört med t ex ett Arduino-kort. Ingångar och utgångar är skyddade med lite extra elektronik, vilket kan vara bra när man testar och gör lite misstag. Det finns också små LED-indikatorer för varje ingång och utgång, vilket förstås är användbart när man felsöker. Men Phidget-kort är lite långsamma, som jag skrivit lite tidigare om.

Men trenden går helt klart åt att använda Arduino-kort när det gäller att ansluta egen elektronik till ett bilbaneprogram. På SlotForum kan man läsa att de flesta som utvecklar bilbaneprogram använder, eller tänker använda, sina egna lösningar. Men redan kommer krav från användare om att deras favoritprogram skall stödja ett annat programs protokoll. Det blir lite snabbt en soppa av alla anpassningar som då behöver göras, och det var inte det jag hade tänkt mig själv:

Razamanaz skrev:But from my own point of view, I’m hoping that a more RMS generic Arduino solution will evolve, and if that happens I will be happy to support it. But I rather avoid making a RazManager specific Arduino solution.

Men jag har insett att det inte finns intresse för någon generell Arduino-lösning som passar alla, och jag har förstås också mina egna idéer om hur det bör göras. Så jag köpte ett antal Arduino-kort och –tillbehör för kunna börja testa:

Bild

Det är ungefär följande funktionalitet som jag skulle vilja ge stöd för när man ansluter ett Arduino-kort till RazManager:
  • Stöd för flera olika typer av Arduino-kort, så att man själv kan välja ett kort med rätt antal in- och utgångar och en passande kortstorlek.
  • Själv välja vilka ben som skall användas som ingångar (med eller utan det interna pull-up-motståndet), och vilka ben som skall användas som utgångar. Vad man kan välja är förstås begränsat av vilken typ av Arduino-kort man använder.
  • Konfigurerbar ”bounce”-filtrering för ingångar.
  • Skicka med en tidsstämpel när en ingång ändrar värde. Det kan vara en bra idé att använda Arduino-kortet som en tidsreferens istället för att använda klockan i datorn, och på så sätt få en bättre noggrannhet för varvtider, etc.
  • Skicka tidsskillnaden mellan ändringarna av två ingångar, så två sensorer på samma spår och med kort avstånd kan användas för att mäta en analog bils hastighet.
  • Logik för att läsa av id på SSD-bilar, eller oXigen-bilar med SSD-läget inställt. Användbart inte bara för start- och mållinjen, utan även för sektortider och hastighetsmätning.
Allt det här resulterar i en mängd olika möjliga konfigureringar, och man skulle inte använda allt på ett och samma Arduino-kort. Men istället för att låta alla skriva sina egna Arduino-sketcher/program, eller modifiera en mall som jag gör, så tror jag det är enklare för de flesta att göra all konfigurering mha en skärmbild i RazManager, och sedan låta RazManager generera källkoden, kompilera den, och ladda in den i Arduinon (utan att ens behöva använda utvecklingsmiljön för Arduino). Om man manuellt vill modifiera den genererade källkoden, så kan man förstås göra det.

Det tar förstås lång tid innan jag är färdig med något sådant här, och när jag påbörjade det här projektet var tanken att inte skapa egna protokoll eller göra mikrokontrollerprogrammering; det har gjort att jag inte kommit framåt med andra projekt som jag dragit igång. Men just nu ser det ut som att det är på det här sättet som jag vill ge stöd för några av Arduino-korten i RazManager.

Ett av korten har en inbyggd Ethernet-kontakt. Det är lite dyrare än de andra, men kanske ger lite nya möjligheter. Jag har lite letat efter ett sätt där jag kan använda en moln-lösning för RazManager-servern, inte för att jag tror att det skulle vara användbart för de flesta, utan för att mitt mål med projektet egentligen är att testa en massa Microsoft-tekniker. Ett Arduino-Ethernet-kort vid bilbanan skulle kunna kommunicera med en molnbaserad RazManager-server. Kul för demobruk, inget jag tänkt erbjuda som en tjänst.

När jag är färdig med allt det här kommer det inte finnas många datorer kvar med en parallellport och som klarar av RazManager-serverns minimikrav. Därför planerar jag inte längre att ge stöd för parallellporten som ett gränssnitt till RazManager.
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg

Re: Bilbaneprogram - Utveckling - RazManager

Inläggav Razamanaz 03 mar 2014, 14:21

För närvarande håller jag på med att utveckla en web-klient till RazManager. Det är en sk single page application, och den är utvecklad med AngularJS. Utseendet är baserat på Twitter Bootstrap. Man kan enkelt hitta Bootstrap-teman, och själv bestämma färger och annat. Nedanstående skärmdumpar är från en iPad, och använder teman som heter Superhero och Spacelab, hämtade från Bootswatch.

Bild

Web-klienten är ”responsiv”, dvs den justerar sitt utseende efter skärmens upplösning och orientering. Samma klient kan användas på stora skärmar, mindre skärmar, surfplattor, samt mobiltelefoner.

Bild

Skärmbilderna ovan kommer från en Samsung Galaxy S4. Dessa exempel använder två ytterligare Bootstrap-teman från Bootswatch: Shamrock och Slate.

Även om man kan använda en mobiltelefon för att t ex bläddra bland de bilar man har matat in i RazManager, ändra dem och lägga till nya, så använder man kanske främst web-klienten på en mobiltelefon för att titta på sina egen race-status och –statistik.
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg

Re: Bilbaneprogram - Utveckling - RazManager

Inläggav Razamanaz 14 jun 2014, 10:04

Jag har börjat på ett nytt jobb, och som alltid hamnar jag i någon sorts situation där jag jobbar för mycket, så det har inte blivit så mycket kodande på RazManger på senaste. Men jag har fått många nya kreativa kollegor, och många av dem är väldigt duktiga på app-utveckling för iOS och Android. Jag har lyckats övertyga dem om att RazManager är en bra plattform för att utveckla kul appar och skapa kul kundevent. När jag så småningom får server-delen färdig och gjort några demo, kan jag få hjälp med app-utveckling, något jag själv egentligen inte gör.

Jag provade Google Glass på jobbet för några dagar sedan. Coola, även om skärmen var mindre än jag hade trott. Men detta är något jag bara måste koppla ihop med RazManager en dag, så att man enkelt kan se position, varvtider, tidsavstånd till motståndare, etc, dvs en virtuell pit board. Google Glass kanske är en gimmick, men de fungerar bra när händerna är upptagna av något annat, man inte håller huvudet stilla, men ändå vill ha information lättillgänglig.

Bild

Jag har läst en hel del om utveckling för dem, och även om jag inte provat själv ännu, så verkar det faktiskt väldigt enkelt att få ihop dem med en server-baserad lösning som ju RazManager är. Det gäller väl bara ett få den där server-delen klar någon gång, hoppas komma framåt med det i sommar…
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg

Re: Bilbaneprogram - Utveckling - RazManager

Inläggav Lasp 15 jun 2014, 23:42

Kul Anders. Hoppas att det rör på sig. Tror att du är inne på rätt tänk.
Det skall inte vara ett system för Rac Controll. Det skall vara ett modulärt system! Tider för passage och individ. Styrning av lampor av olika slag och en presentationsdel som kanske är en android eller platta . Glass från Google eller enbart individuellt inställbar ljudenhet.
Jag tror att det finns , inte bara ett behov, utan en stor potential för att göra skalbilsracing mer levande och rättvis. :beer:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Bilbaneprogram - Utveckling - RazManager

Inläggav Aramis 26 okt 2014, 09:02

Håller på och nystar i vilket RMS som skulle passa bäst till våran 4-spåriga Scalextricbana ihop med DS300 och RazManager skulle ju vara det självklara valet. När ska du släppa betaversioner på programmet? Antar att du inte är inne här på forumet så ofta och läser men jag hoppas på svar.
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Bilbaneprogram - Utveckling - RazManager

Inläggav Razamanaz 27 okt 2014, 09:55

Tyvärr går det extremt långsamt för mig, jobb och annat tar alltför mycket tid just nu. Så du skall inte vänta på mig, utan prova något av det som redan finns. PcLapCouunter och Race Coordinator stödjer DS-300, men det finns säkert fler.

En DS-300:a är en bra lösning om man inte vill ha en dator kopplad till banan. Det finns ett program från leverantören av DS-300 som fungerar som en förlängd monitor till en DS-300:a, men man använder då fortfarande knapparna på DS-300:a (eller en motsvarande fjärrkontroll) för att ange antal varv, etc. Kanske är det dock inte så man vill ha det när man ändå har en PC, då vill man styra det från PC:en. Men kommunikationen från DS-300:an till en PC är enbart envägs.

T ex PCLapCounter försöker komma runt det genom att man först manuellt anger t ex 999 varv på DS-300:an, och sedan anger verkligt antal varv i programmet; det kanske blir lite sådär med användarvänligheten.

Bäst är ev. att helt enkelt skippa sin DS-300:a helt och hållet, men behålla ljusbryggorna. De kan man sedan koppla via t ex ett Phidget-kort (och ett motstånd per ingång) till PC:en, som då kan styra allt. Så har jag hjälpt en kompis med att göra, fungerade utmärkt. Start & Stop-boxarna har jag inte testat att göra motsvarande med, men det bör också gå att få till.
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg

Föregående

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 94 gäster