F1 2014

Här diskuteras allt som har med världen i skala 1:1 att göra.
Allt från den nya katten till den gamla volvon...

Re: F1 2014

Inläggav Nico 02 jul 2014, 06:31

Ja Mercedes vann osv...

Några intressanta detaljer bara inför nästa år. Man har bestämt att istället för rullande omstarter - som praktiskt taget funkar i alla andra racingserier i världen... så har F1 valt att fr o m 2015 blir det stående omstart.

Lap 1
Great start from Nico and Lewis... but Ericsson divebombed Chilton and the safetycar is out.

Lap 3 restart
Great start again from the Mercedes-drivers, but Maldonado tangled up with Gutierrez and is standing in the gravel pit. Safetycar!

Lap 6 restart....

Och så fortsätter det så... :rolleyes: låter skitbra!

Fr o m 2016 vill snuskgubben Bernie riva Monza's kontrakt. Det innebär i praktiken inte att Italiens GP försvinner. Ferrari skulle rada upp alla möjliga tänkbara hot för att behålla Italiens GP. Skulle gissa på Mugello eller dylikt. Men varför denna fetish för att stjälpa hellre än hjälpa klassiska banor? Risken är alltid att något skitland får ett GP istället. "Welcome to the Formula 1 GP here in ... Baku"

RBR och deras aktersnurra skapar onekligen bekymmer för stallet. Nu sitter Horner och gafflar öppet om att dom har andra options inför 2016. Om jag nu bara ur eget huvud skulle argumentera lite med mig själv...

RBR-Ferrari; knappast troligt att dom vill ha en Ferrarimotor, och jag tror inte att Ferrari skulle vilja sälja motorer till en så pass stark konkurrent. Ferrari är Italienskt, och förstås mentaliteten lika så - så nej.
RBR-Mercedes; Varför skulle ett stall som dominerar F1 hjälpa den forna eliten till toppen?
RBR-Honda; Fröken Ron Dennis kommer c_ckblocka ett RBR-Honda samarbete så hårt han bara kan.

Så det där snacket skriver vi nog av som tomma hot för att sätta press på Renault.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav Lasp 05 jul 2014, 19:01

Nu såg jag inte kvalet, men vad hände Ferrari?
Och gäller 107% gränsen imorgon?
Regler är regler, eller!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: F1 2014

Inläggav Nico 05 jul 2014, 23:12

Ja inga regler är som sagt konsekventa i F1. Men jag är ganska säker på att 107%-regeln skrotas direkt när det regnar.
Eriksson rår ju inte för om han t ex är toksist i ett regnkval och sedan börjar det att torka upp varpå pole-tiden blir bra många sekunder snabbare.

Men som sagt, sen HRT/Marussia/Caterham har börjat att parkera längst bak så tycker jag att de har överseende med 107%-regeln lite då och då. Skitstallen kommer med någon lam ursäkt och hänvisar till att dom har pace i uppvärmningen och slinker med ändå. Kan inte pinpointa några specifika gp's ur hufvudet. Men jag minns hur diskussionerna blossade upp i olika forum.

Grattis till Marussia som idag gjorde sitt bästa kval någonsin. Medans Caterham är sålt och fortsätter sin kräftgång lyfter sig Marussia lite hela tiden. Om regnet öser ner imorgon också blir det kul!

Ferrari time'ade väl allt helt fel bara? Jag missade början på kvalet.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav Lasp 06 jul 2014, 19:08

Kollade tiderna och det är klart att Q1 var annorlunda förutsättningar än Q2 och Q3.
Men vilket lopp det blev, värt att vänta en timme på nystart!
Klart är att Silverstone duger till Race.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: F1 2014

Inläggav Nico 07 jul 2014, 07:12

Lasp skrev:Klart är att Silverstone duger till Race.

Skulle vilja påstå att alla gamla banor som det har tävlats på duger än idag. Säkerhet behöver man inte ens diskutera sålänge vi har Monaco på kalendern.
Man tar väl inte bort den tävlingen förrän Maldonado har puntat upp någon i barriären/staketet som står där asfalten slutar och fått huvudet avslitet.

Med dagens playstation tillbehör skulle vi ha stor glädje av gamla hederliga banor som Dijon, Imola, Hermanos Rodrigues, Kyalami osv. Men idag är det bara viktigt vart drs-zoner ska ligga och hur mycket pengar oligarkerna/shejkerna har att lägga på sina banor.
Att förare måste engagera sig i att ta med sponsorpengar har jag helt lärt mig att acceptera, men jag har svårt att ta in att man helt och hållet låter kommersiella intressen styra banval. Det finns verkligen ingen heder i val av bana. Hade Bernie själv bestämt hade väl 6-7 tävlingar körts i Nord & sydamerika. 3 race i ryssterritorium och resten i asien och arabländer.

- - - - - - -

Nåja, bänkade mig för reprisen och jo j_vlar ... Mercedes vann!

Vettel och Alonso hade en gedigen fight och jag var mest glad att domarna inte la sig i den striden eftersom båda förarna nyttjade 105% av banan. Några bölade över att Alonso nästan körde Vettel av banan och vice versa - well jag beklagar att ni inte fick se en omkörning med öppen vinge nedför någon av rakorna. Det blev visst lite riktig hård racing som fick en att hålla andan, tack Vettel & tack Alonso.

Bottas hade ett kanonrace. Jättekul att Williams har en väl sammansatt bil. Hoppas nu att dom kan hålla takten in i nästa år också.

Kimi har sagt i klartext att han ska köra klart sitt kontrakt (2014+2015) sen lämnar han F1.

Ricciardo, en ny däcksmekare á la Jenson Button? Tror banne mig att han är bättre än så t o m. Det gäller för RBR att hålla i den pojken när Vettel drar...
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav snugged 07 jul 2014, 18:25

det här klippet borde platsa i f1 2014 tråden. :D
http://youtu.be/NMnWNtG5OMI
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: F1 2014

Inläggav snugged 09 jul 2014, 22:57

18tum.jpg
18tum.jpg (92.94 KB) Visad 32304 gånger
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: F1 2014

Inläggav Lasp 18 jul 2014, 14:51

Det kanske är bra att vissa tekniska innovationer förbjuds!
Nu är det slut för FRIC.
Precis när jag har lärt mig det.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: F1 2014

Inläggav Nico 19 jul 2014, 10:31

Ja vad ska man säga? Det känns verkligen som att FIA har sökt efter vad som funkade bäst på Mercedes bilar utöver motorpaketet och dom hittade det. Dom kunde inte gärna förbjuda deras lösning i drivlinan/motorn eftersom dom reglerna är låsta även under nästa år, och man kan knappast ändra motorreglerna mitt under säsongen.
Så då går man istället på FRIC som ändå har funnits i 2,5 år i bilarna. Undrar varför även Mercedes röstade bort ett system som helt klart gynnade dom?

Tror inte att det kommer att påverka årets resultat, dvs Mercedesdubbeln. Men vem vet nu när FIA lottar ut dubbla poäng i sista loppet? *sic*
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav Lasp 19 jul 2014, 23:59

Ja det kan bli ett spännande race i morgon.
Hoppas bara att de får ordning på Hamiltons bil.
Att man tog sig tid och höll kvar ME bil får väl anses vara rätt tänkt!
I dagens HD finns en utomordentlig artikel av den gode Sven Berggren att F1 är en lagsport.
Läsvärt
http://hd.se/sport/2014/07/19/darfor-bl ... m-till-f1/ :beer:

När det gäller teknisk nomenklatur har jag funnit en synnerligen läsvärd sida som man gott kan ha en snabblänk till, håll till godo säger Lasp
http://www.formula1-dictionary.net/
Man kan inte kunna allt själv, men att veta vad det finns kunskap är bra! :up:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: F1 2014

Inläggav Lasp 20 jul 2014, 18:52

Nu vet vi Omkörningar + Formel 1 = Sant!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: F1 2014

Inläggav Aramis 20 jul 2014, 20:46

Lasp skrev:Nu vet vi Omkörningar + Formel 1 = Sant!


Ja, och det var ju inte enbart inom DRS-zonerna som det kördes om. Ricciardo och Alonso hade en härlig fight mot slutet och växlade positioner om vartannat. Faktiskt så känns det värt att bänka sig under reprisen av loppet så man hinner ta in vad som faktiskt hände under loppet för det är så mycket samtidigt.

Stackars Räikkönen som blev klämd mellan två bilar. Han har det ordentligt jobbigt just nu. Bottas är ju den klarast lysande finnen just nu. Jag diggar honom!!
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: F1 2014

Inläggav Nico 21 jul 2014, 10:15

Lasp skrev:Nu vet vi Omkörningar + Hockenheim = Sant!

Hockheim har i alla sina former levererat bra racing - även innan DRS/KERS osv. Det smäller, körs om och oväntade parkeringar av bilar man trodde skulle dra längsta strået osv. Årets upplaga inget undantag.
Hockenheim lika given sevärdhet som att Monaco är en gäspning.

Kimi har nog bara en önskan just nu, att Alonso lämnar stallet så att dom kan designa bilen lite mer åt Kimi's håll än Alonsos håll. Ferrari-motorn verkar riktigt j_kla ojämn. Igår var den kanon, annars inte!?!?

Rosberg och Bottas seglade hem p1 och p2, Hamilton körde folkrace upp till p3 och endast tack vare andra förares körning med huvudet då de försökte hålla undan för hans dykningar så klarade han sig. Dock helt ofattbart att han klarade det utan varning!
Bottas verkar besitta riktigt bra mental styrka, nog så viktigt när man grötar runt i toppen. Det skulle vara skoj att se Bottas i riktigt pressade situationer. Jag tror han skulle hantera dom bra.

Jag tycker faktiskt att det känns lite som att resultaten börjar forma nästa års grid.

Mercedes
Rosberg (Hamilton kan inte vinna i ett Tyskt stall med en Tysk förare med kontrakt till 2017)
Bottas, The new ice... fast utan den nonchalanta attityden.

Ferrari
Kimi
Bianchi

McLaren
Alonso, Honda har som bekant sagt att dom betalar för att få över honom.
Hamilton, fast man vet aldrig om inte den sluge räven Boullier kan övertyga Dennis om att Romains mognad och vana att köra i skuggan av bättre förare gör att han passar med Alonso bättre?

RBR
Vettel, sticker nog till bästa möjliga option om inte Newey-less RBR & Renault levererar 2015
Ricciardo

Det verkar tyvärr som att Hulkenberg håller på att bli nästa Heidfeld. Alltså vi har tyskar så det räcker i F1 idag. Men jag gillar honom och det skulle verkligen vara skoj att se honom i en top-3 bil och få ett riktigt genombrott. Det håller inte att bara åka runt och samla 4-5-6-7'e platser hela tiden.
I skrivande stund minns jag inte hur kontraktsituationen ser ut i Williams, men det borde finnas en öppning framöver. Massa har inte gjort ett varande intryck (som vanligt), och Bottas kan omöjligt undgå lite kontraktserbjudanden varav en borde vara från Mercedes som kanske börjar se Hamiltons baksida på nära håll, dåligt psyke, ups n downs och ett beteende som en schizofren 5-åring imellanåt. Bara hans tidigare uttalanden om Rosbergs bakgrund, hans ursprung osv inför Tysklands GP var rent ut sagt pinsamma. Riktigt pinsamma...

Maldonado - klar för Lotus 2015, hehe 8-)
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav Nico 24 jul 2014, 10:04

Huaaa... när man ser dom här repriserna inser man vilken jäkla mäktig fight dom hade i England. Snacka om att man litar på varandras insikt. Och det nämns inte, men eftersom Alonso såg Vettel köra utanför banan varje varv vågade han väl inte stanna kvar på utsidan när Vettel tog honom till slut. Grym fight!


Det där förbannade tjatet om att man inte får nyttja all tillänglig asfalt. Vettel bryter klart och tydligt mot dessa regler varv efter varv. Banytan "tar slut" vid den heldragna vita linjen. Kerb'en ligger på utsidan av banan" - men domarna bryr sig inte, sen två lopp senare kanske någon får en bestraffning. I min värld jämnar allt sådant ut sig i slutändan - för vinnarskallarna i dessa bilar är så pass sluga att dom vet att nyttja max av vad som bjuds. Gör man det inte det så är viljan för svag. Men - frågan är vem skulle våga när det är olika varje gång? Varje utgång ur kurvorna har lite kerb förstås. Varför inte lägga en strimma gräs, typ 60cm brett utanför kerben. Sedan asfalt efter det. Resultatet blir klart försämrat grepp, föraren som går för långt ut får en liten resa ut på asfalten.
Lite fetare däcksbarriärer om dom tappar kontrollen helt och hållet också.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav Aramis 26 jul 2014, 01:16

Silly season är i full gång inför nästa år och mycket talar ju för att det kan bli en del omkastningar men jag tror att dessa rykten som går mest är luft.

Button känns säker i McLaren. Ingen har ju lyckats ta mer poäng än honom som stallkompis och han är en ytterst populär och kompetent förare så jag är säker på att han blir kvar. Magnussen kör sin första säsong och behöver mera tid för att blomma ut. Och i ärlighetens namn; vad ska Alonso och Vettel göra i ett team som harvar i mittfältet? Nä, Vettel är så tight med RBR så han blir nog ivar där i flera år till och Ricciardo likaså. Alonso däremot kan ju mycket väl röra på sig men frågan är vart? Mercedes lär knappast släppa de två bästa förarna just nu och Hamilton känns mer säker i teamet trots nationalitet. Han handplockades av en endaste anledning och han har knappast gjort någon i Merca besviken.

Tror faktiskt att "lineupen" blir i stort sett den samma på griden nästa år med ett par undantag. Möjligen väljer Räikkönen att lägga av? Bottas har nog gjort sig ett hett namn men jag tror han kommer bli kvar i Williams ett år till. Det är ett team med stor vinnartradition och han känns så plikttrogen att han vill ge tillbaka till teamet för att han fått så bra uppbackning. Hülkenberg, Grosjean och Bianchi är ju framtidsmän som ju hör hemma i F1 och som alla har talang att bli världsmästare men Massa, Perez, Sutil, Gutierrez, Vergne och Chilton skulle för min del gärna få respass. Kvyat behöver mer tid, han är en intressant förare som skulle kunna bli nåt inom en treårsperiod. Eriksson får nog dessvärre se sig om efter nytt jobb efter säsongen om det nu inte finns ännu mer pengar i säcken... Kobayashi som väl är den ende jag inte nämnt ännu känns ruggigt oviss. Han är en vass förare men frågan är om någon är villig att ge honom fler chanser?
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt 1:1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 42 gäster