Bana - Min första frästa MDF-bana

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Bana - Min första frästa MDF-bana

Inläggav Antgus87 07 okt 2014, 00:12

Hej! Har suttit sista månaden och lusläst detta forum och blivit så inspirerad att jag också vill bygga en mdf-bana!

Det kommer bli en tvåspårig analog bana 244x120 cm och jag befinner mig för tillfället i layoutstadiet. lägger upp bilder på tre skisser jag gjort. :D nån vänlig själ får gärna komma med åsikter.

syftet med banan är väl mest att se om jag klarar få ihop det och så småningom kanske bygga en större :)

har lite övriga frågor;

koppar eller aluminumtejp?
vilka handtag rekommenderar ni? Har två classichandag och två nyare sporthandtag som man kanske kan använda?
strömförsörjning? skulle det funka med en classic trafo? Kommer förmodligen koppla ihop det med tejpen på samma sätt som Kullen gjorde på Kullenring här på forumet, alltså med två kopparspik ner till en sockerbit.

tacksam för alla tips och trix som jag vet många av er här besitter!

Mvh
Bilagor
image.jpg
Det är banmarkeringar som sedan ska rundas till ni ser, inte spåren :D
image.jpg (67.51 KB) Visad 66775 gånger
image.jpg
Är kurvan uppe till vänster för snäv?
image.jpg (64.17 KB) Visad 66800 gånger
image.jpg
känns inte lika kul som nr 2..
image.jpg (62.4 KB) Visad 66756 gånger
Antgus87
Braidsbytare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 sep 2014, 20:58
Ort: Karlskrona

Re: Min första MDF-bana

Inläggav madoc 07 okt 2014, 08:42

Jag har gjort väldigt ordentliga måttangivelser för att fräsa som layouten i inlägget "Bilbana bortskänkes":
Bild
Med fast jigg till fräsen och exakt lokalisation för "centrumskruven" för alla kurvor blir det betydligt enklare. Dessutom behövs lite vinklar för att veta exakt var kurvorna skall sluta. Layouten tog jag från någon tidning som ansåg att den var optimal för 244 x 122. Jag skall posta dig måtten när jag kommer till min andra dator - kanske i helgen.

/Martin
madoc
Övningskör
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 aug 2014, 16:25

Re: Min första MDF-bana

Inläggav Nico 07 okt 2014, 09:53

Tja,

Kul att fräsa lite. jag har också testat det en sväng det var kul.
Nu gick jag på knock direkt och försökte skapa min drömbana med höjdskillnader och allt möjligt. Intresset dog dock ut när det kom till scenery.

Nåväl, nog om det ... jag skulle fräsa den första varianten om jag var du. Känns som en lagom start. Sen kan du snabbt levla' upp och göra något knepigare.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Min första MDF-bana

Inläggav Antgus87 07 okt 2014, 16:54

Nico skrev:Tja,

Kul att fräsa lite. jag har också testat det en sväng det var kul.
Nu gick jag på knock direkt och försökte skapa min drömbana med höjdskillnader och allt möjligt. Intresset dog dock ut när det kom till scenery.

Nåväl, nog om det ... jag skulle fräsa den första varianten om jag var du. Känns som en lagom start. Sen kan du snabbt levla' upp och göra något knepigare.



hehe jag har varit inne och läst om både din JLS-bana och din mdf-bana med stort nöje!

på sceneryfronten hade jag väl tänkt mig att göra ett litet depågarage och sen får vi se vad som händer!
på din mdf-bana, hade du alu eller koppar tejp? spelar det ens nån roll? känns som att endel här på forumet tycker alu är lättare att jobba med.
Antgus87
Braidsbytare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 sep 2014, 20:58
Ort: Karlskrona

Re: Min första MDF-bana

Inläggav Antgus87 07 okt 2014, 17:00

madoc skrev:Jag har gjort väldigt ordentliga måttangivelser för att fräsa som layouten i inlägget "Bilbana bortskänkes":
Bild
Med fast jigg till fräsen och exakt lokalisation för "centrumskruven" för alla kurvor blir det betydligt enklare. Dessutom behövs lite vinklar för att veta exakt var kurvorna skall sluta. Layouten tog jag från någon tidning som ansåg att den var optimal för 244 x 122. Jag skall posta dig måtten när jag kommer till min andra dator - kanske i helgen.

/Martin



Läste den tråden igår och den ser jättefin ut! Jag är lite osäker om jag vill att spåren ska gå ihop eller inte men det kanske är lite kul :D Skicka gärna måtten, även en bild på din elektriska installation om du har nån :D Jag är inte riktigt på det säkra med det elektriska med trafos, nätagg etc etc. Behöver man boosterkablar tex på en sån liten bana?
Antgus87
Braidsbytare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 sep 2014, 20:58
Ort: Karlskrona

Re: Min första MDF-bana

Inläggav fightfireman 07 okt 2014, 19:12

Har du kollat in min mdf-bana här på forumet? Värmö Raceway?
Bättre att köra på is och ha de glatt,
än att köra i lera o sörja.
Användarvisningsbild
fightfireman
Kartläsare
 
Inlägg: 658
Blev medlem: 19 dec 2009, 23:44
Ort: Landskrona
Klubb: HBG Slotcar

Re: Min första MDF-bana

Inläggav Antgus87 07 okt 2014, 22:17

fightfireman skrev:Har du kollat in min mdf-bana här på forumet? Värmö Raceway?



Nej den av alla hade jag missat! Vet inte ens vad jag ska säga...helt otroligt snyggt alltså! Grymma scenerier, vad är det för lampor du hade i garaget? Som såg ut som lysrörsarmaturer? Har lite planer på att så småningom bygga ett F1 inspirerat garage och då hade jag velat ha nåt liknande.

Såg även din lösning med strömförsörjning, alltså med skruvarna. Får se om jag kör med kopparspik som på Kullenring här på forumet, tyckte det verkade väldigt smidigt. Jag är ju helt novis när det gäller strömförsörjning med allt vad innebär...
Antgus87
Braidsbytare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 sep 2014, 20:58
Ort: Karlskrona

Re: Min första MDF-bana

Inläggav Antgus87 07 okt 2014, 23:19

Har nu sökt igenom massa trådar här och kommit fram till att det är ett ställbart nätagg som man ska ha! Varför är det så viktigt med just ställbart?
Antgus87
Braidsbytare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 sep 2014, 20:58
Ort: Karlskrona

Re: Min första MDF-bana

Inläggav fightfireman 07 okt 2014, 23:53

Ett ställbart agg är väldigt praktiskt, skall frun eller barn köra dina fina bilar kan man skruva ner volten så de inte mosar dina fina bilar i första böjen efter rakan. :-D= Ibland vill man kanske ha lite mer kräm till bilarna för att de skall gå bättre, typ SCX, Ninco 1 m.f. Vill man höja ribban ytterligare kan man ha ett ställbart agg till varje spår för att jämna ut eller köra med handikap. Det viktigast är att ha ett agg som klarar amperen, kolla gärna Largasso raceway för ytterligare info.

Själv kör jag med ett agg ifrån en gammal dator som klara 400W och dioder med vippkontakter på varje förarstation som kan sänka volten 2 steg(0.7volt/steg) det är en stor skillnad mellan 12v och 10,6v. :thumb:

Angående min"lysrörs armaturer" är det en lysdiod i kortändan på en plexiglasbit som svartmålas runt om.
Bättre att köra på is och ha de glatt,
än att köra i lera o sörja.
Användarvisningsbild
fightfireman
Kartläsare
 
Inlägg: 658
Blev medlem: 19 dec 2009, 23:44
Ort: Landskrona
Klubb: HBG Slotcar

Re: Min första MDF-bana

Inläggav Antgus87 08 okt 2014, 21:21

fightfireman skrev:Ett ställbart agg är väldigt praktiskt, skall frun eller barn köra dina fina bilar kan man skruva ner volten så de inte mosar dina fina bilar i första böjen efter rakan. :-D= Ibland vill man kanske ha lite mer kräm till bilarna för att de skall gå bättre, typ SCX, Ninco 1 m.f. Vill man höja ribban ytterligare kan man ha ett ställbart agg till varje spår för att jämna ut eller köra med handikap. Det viktigast är att ha ett agg som klarar amperen, kolla gärna Largasso raceway för ytterligare info.

Själv kör jag med ett agg ifrån en gammal dator som klara 400W och dioder med vippkontakter på varje förarstation som kan sänka volten 2 steg(0.7volt/steg) det är en stor skillnad mellan 12v och 10,6v. :thumb:

Angående min"lysrörs armaturer" är det en lysdiod i kortändan på en plexiglasbit som svartmålas runt om.



Ja okej det är ju en bra anledning, spec. då jag har tre pojkar under 6 år :) har också förstått att det ofta finns mer en kanal på ett nätagg så man kan köra en kanal till varje spår.

En liten (kanske dum) fråga; är ett switchat nätaggregat samma som ett ställbart?

I övrigt känns det som jag har koll på hur det mesta ska utföras..förutom vissa delar av det elektriska men det kommer nog lösa sig när jag väl kommer dit. har även bestämt mig för 5 mm koppartejp som jag hittat billigt på eBay. Får se vilken layout det blir.

Ska måla och lägga nytt golv i ett rum här i huset och sen har jag fått tillåtelse att köra 100% på mitt lilla bilbanebygge :D Kommer starta en tråd i mitt projekt sen när det är dags(hoppas om 3v MAX) där ni kan följa mina framsteg och misstag :D
Antgus87
Braidsbytare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 sep 2014, 20:58
Ort: Karlskrona

Re: Bana - Min första frästa MDF-bana

Inläggav Antgus87 30 okt 2014, 23:24

Nu börjar det dra ihop sig för start av mitt lilla bygge!

Väntar på notfräsarna som jag beställt från Duab. 125:-(med frakt) för två st 3 mm tyckte jag lät som ett bra pris, hoppas dom ska hålla :D

Annars har jag allt jag behöver såsom nätagg och koppartejp. Även övat i garaget på att koppla in handtag och diverse grejer och det verkar som att mitt lusläsande här har gett resultat.
Och givetvis en MDF-skiva kvar att handla sen är det bara dra igång!


Som sagt måtten är 244x122cm och här kommer jag med en layout som jag bestämt mig för. Min gode vän Eriksson, till vardags väg och vatten projektör släppte med glädje ritandet av vägar och avloppsrör för att hjälpa till med både layout och rita upp den i cad med radier etc etc. Ni får gärna komma med input om layouten men det är inte säkert jag ändrar på nåt nu hehe :D





Ha det gott!
Bilagor
Utsättningsritning.jpg
Utsättningsritning.jpg (100.14 KB) Visad 66203 gånger
Nytt förslag.jpg
Nytt förslag.jpg (117.14 KB) Visad 66177 gånger
Antgus87
Braidsbytare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 sep 2014, 20:58
Ort: Karlskrona

Re: Bana - Min första frästa MDF-bana

Inläggav Aramis 30 okt 2014, 23:43

Jag tycker banlayouten ser väldigt bra ut. Skulle vara skitkul att köra gokart irl på den banan! Och då måste det ju även vara roligt att köra bilbanebilar på den.

Bara en "att tänka på"; se till att det finns plats att sätta upp staket/barriärer utan att bilarna kan ta stöd mot dom. Blir klart roligare när bilen sladdar än att den körs med full gas med rumpan stödd mot "sargen". Ser nämligen lite tight ut i mitten av layouten.
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Bana - Min första frästa MDF-bana

Inläggav Antgus87 31 okt 2014, 00:13

Aramis skrev: Bara en "att tänka på"; se till att det finns plats att sätta upp staket/barriärer utan att bilarna kan ta stöd mot dom. Blir klart roligare när bilen sladdar än att den körs med full gas med rumpan stödd mot "sargen". Ser nämligen lite tight ut i mitten av layouten.


Hehe i mina planer hade jag nog inte tänkt ha några räcken alls förutom en sarg runt hela skivan och sedan låta bilen sladda över till andra delen av banan där det är kritiskt. Men kanske man skulle överväga att ha barriärer så småningom. Just i mitten lär det bli svårt att åka på sladd om man ska ha barriärer som det ser ut nu. Kul att du gillar layouten, det känns bra :thumb:
Antgus87
Braidsbytare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 sep 2014, 20:58
Ort: Karlskrona

Re: Bana - Min första frästa MDF-bana

Inläggav Niclas 31 okt 2014, 09:54

Jag köpte 3mm notfrässtål på Duabhuset, tryck inte för hårt och kör inte långa sträckor!! De går av lätt om de blir varma!! Kul bana, gillar att radien är olika genom kurvorna!
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: Bana - Min första frästa MDF-bana

Inläggav Antgus87 31 okt 2014, 10:39

Niclas skrev:Jag köpte 3mm notfrässtål på Duabhuset, tryck inte för hårt och kör inte långa sträckor!! De går av lätt om de blir varma!! Kul bana, gillar att radien är olika genom kurvorna!



Tackar så mycket för denna varning, hoppas jag klarar mig med två st. Ska köra med försiktighet och även dela upp fräsningen i två omgångar!
Ha det gott!
Antgus87
Braidsbytare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 sep 2014, 20:58
Ort: Karlskrona

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster