Scalextric permanent 200x80cm

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Scalextric permanent 200x80cm

Inläggav magjac 13 nov 2014, 10:06

Hej

Ska bygga en bana på ett bord och har fått bygglov på 200x80cm. Vilket känns väldigt begränsat när man testar lägga ut delar, men jag har hittat en bana som, för mig, verkar någorlunda intressant. Men frågan är vad ni med lite mer erfarenhet tycker? Verkar den rolig? På en skala från 1-5, hur svår verkar den? Verkar spåren balanserade eller behöver man lägga in några växlingar? Tanken är att utöka mitt analoga sport paket, är det värt att satsa på digitalt?

Tanken är också att jag ska köra med en svagare transformator på ena spåret så att min 3åring ska kunna köra lite, tror ni det kommer funka?

Eller ska jag överge Scalextric och satsa på en bana i mindre skala och i så fall vilken?

Många frågor och väldigt tacksam för alla svar :)

De mörkare delarna på ritningen visar nivå 2 och dom ljusa nivå 1.

bana.jpg
bana.jpg (149.29 KB) Visad 19695 gånger
magjac
Kurvvakt
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 13 nov 2014, 07:54

Re: Scalextric permanent 200x80cm

Inläggav Gulf Persson 13 nov 2014, 10:23

Spontant känns den alldeles för tillkrånglad banan, svårt att få till stabila broar i svängar samt att det inte finns plats för sladdzoner i flera krökar. Satsa på en enklare enplans layout till att börja med eller en klassisk 8:a. I min värld i alla fall så är de enklaste banorna åtminstone i liten storlek de som är roligast. Till och med en oval kan vara hur kul som helst. Sedan kan du alltid bygga om tills du är nöjd.

Angående transformator så rekommenderar jag denna ställbart nätagg eller liknande, lite dyrt dock tyvärr men värt pengarna. Har kört med såna och mina barn från 1 års ålder, en per spår så kan alla tävla mot alla. På en liten bana behövs inte mer än 10V heller om man tar ut magneten ur bilarna (rekommenderas också)
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: Scalextric permanent 200x80cm

Inläggav magjac 13 nov 2014, 11:30

Mitt problem är att jag inte får till en åtta eller en oval med en r2 kurvor på 200x80cm utan då måste jag gå ner på r1 kurvor. Känns lite trisst med bara hårnålar. Men jag köper iofs att min skiss kanske är lite tillkrånglad, med det var kanske också tanken, att krångla in så mycket bana som möjligt på den lilla ytan.

Men det är inte så stor poäng om den inte är rolig...
magjac
Kurvvakt
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 13 nov 2014, 07:54

Re: Scalextric permanent 200x80cm

Inläggav GranTurismo 13 nov 2014, 11:50

Försök omförhandla bygglovet med överheten till att gälla åtminstone en vanlig spånskiva på 240x120 cm. Eller råka köpa en sådan ändå och hoppas att inte bygglovsinspektören tar fram en tumstock. Endast du vet vad som kan lyckas... ;-)

240x120 cm ger betydligt mer spelrum och det finns många exempel på spårplaner att rymmas på den ytan.

magjac skrev:Eller ska jag överge Scalextric och satsa på en bana i mindre skala och i så fall vilken?


Nej, stanna i 1:32. Det är i mitt tycke den bästa skalan även om den kräver lite utrymme.

Sen det där med om den är rolig. Håller med om att det kommer bli krångligt med alla överkorsande delar. Hur blir det med att hantera avkörningar där under, stabilitet osv? Men, bara du kan avgöra om du tycker det funkar. Prova att bygga banan och ha en veckas testperiod. Datorprogram med skisser i all ära, men inget slår en riktig shakedown i att komma fram till om det är rätt eller fel.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Scalextric permanent 200x80cm

Inläggav Gulf Persson 13 nov 2014, 12:02

Aha hade lite bråttom kanske när jag svarade. Men det ser ut som att R2 + sladdzoner nästan går in på 80cm så kan den hänga ut några cm så.. Stora kurvan i nivå 2 är väl R2? Mitt förslag är då att ta högra halvan av nivå 2 och spegelvända till vänstra halvan och få en banan formad (U-formad) nedre del och raka på bortre delen om du förstår vad jag menar.. Enklast är att köpa lite bitar och pussla ihop och testa och testa igen, till slut hittar du den roligaste för er.
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: Scalextric permanent 200x80cm

Inläggav magjac 13 nov 2014, 12:24

Ok, men så det här skulle antagligen bli en roligare bana? Dock så överträder jag bygglovet. Antagligen grovt...

bana2.jpg
bana2.jpg (154.18 KB) Visad 19631 gånger
magjac
Kurvvakt
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 13 nov 2014, 07:54

Re: Scalextric permanent 200x80cm

Inläggav magjac 19 nov 2014, 17:04

Ok demensen tycks ha slagit till... Hade visst en Ninco bana, ett GT MAX set. Den originalbanan som kom med förpackningen har jag kortat av på höjden. Så nu ligger den på 2.8m x 1.2. Har inte lagt till sladdzonerna, men vad tror ni, ser ni något rum för förbättring i den här storleken på bana?

200x80 är nog bara att glömma, den enda layouten som ryms inom det är en åtta.

nincobanan.jpg
nincobanan.jpg (127.62 KB) Visad 19487 gånger
magjac
Kurvvakt
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 13 nov 2014, 07:54

Re: Scalextric permanent 200x80cm

Inläggav Workingclasshero 31 jan 2016, 20:45

Hur går det med bygglovsansökan?
Workingclasshero
Depåman
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 17 nov 2013, 23:08


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 43 gäster